InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Bachbloesems - vijf bloesems die helpen bij angst

Bachbloesems - vijf bloesems die helpen bij angst

Angst werkt verlammend of geeft je stress. Van angst kan je niet slapen of niet meer helder denken. Angst slaat op je maag of je darmen... Een heel diepe emotie als angst kan zich fysiek op tal van manieren uiten, maar ook je gedrag kan door angst beïnvloed worden. Bange kinderen zijn soms onhandelbaar, bange dieren worden agressief. Dokter Edward Bach onderscheidde vijf soorten van angst en vond de bijbehorende remedies om die angsten aan te pakken.

Aspen (Esp of ratelpopulier)

De bloesems van de ratelpopulier helpen bij die mensen die last hebben van vage angsten. Ze weten eigenlijk niet waarvoor ze bang zijn, maar de angst zit wel diep. Soms zijn ze bang in het donker, soms gaat het om een angstig voorgevoel. Ze kunnen de reden van hun angst niet vatten.

Cherry Plum (Kerspruim)

Soms komen mensen in een situatie dat ze bang zijn dat ze 'domme dingen' zullen doen. Moeders van huilbaby's kunnen bijvoorbeeld na een lange dag met een krijsende baby het gevoel krijgen dat het moet stoppen, want anders... Ze worden doodsbenauwd van het idee dat ze hun kind wel eens iets zouden kunnen aandoen. Het gevoel te balanceren op het randje van de waanzin, maar één stap verwijderd van iets waar je heel erg veel spijt zou kunnen krijgen, kan worden verlicht door Cherry Plum.

Cherry Plum is één van de onderdelen van Rescue Remedy, de samengestelde remedie die in noodgevallen gebruikt kan worden.
Bron: Pethan Houten, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Pethan Houten, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Mimulus (Maskerbloem)

Mimulus is de bloesem die hoort bij de dagdagelijkse angsten. Bang zijn voor spinnen, bang zijn om een flater te slaan, angst om een blauwtje te lopen, bang zijn in het donker,... Wie zijn angst kan benoemen (in tegenstelling tot Aspen), kan baat hebben bij Mimulus.

Ook verlegenheid kan met deze bloesem behandeld worden.

Red chestnut (Rode kastanje)

De moeder die 's nachts niet kan slapen omdat zoon- of dochterlief nog niet thuisgekomen is van een feestje is een typisch voorbeeld van iemand die geholpen kan worden door Red Chestnut. Mensen die bang zijn om wat geliefden kan overkomen, zich allerlei worst case scenario's voor de geest halen als iemand wat later is dan verwacht, ouders die constant boven het wiegje van hun baby hangen om te horen of het nog wel ademt... Het zijn allemaal voorbeelden van overbezorgdheid naar anderen toe. Red Chestnut helpt loslaten.

Rock rose (Zonneroosje)

Zonneroosje helpt bij heel acute panieksituaties. Net als Cherry Plum is het daarom een onderdeel van Rescue Remedy. Bij kinderen wordt Rock Rose gebruikt als ze totaal in paniek wakker worden na een nachtmerrie. Ook bij een ongeval, als slachtoffers of getuigen in shock zijn, kan deze remedie uitstekend helpen.

Lees verder

© 2007 - 2017 Mamalies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bachbloesems - vijf bloesems die helpen bij angst"

Infoteur: Mamalies
Gepubliceerd: 09-05-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Bachbloesems
Schrijf mee!