InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Blauwe hortensia wordt ineens roze?

Blauwe hortensia wordt ineens roze?

Blauwe hortensia wordt ineens roze? Je hebt een blauwe hortensia, een hele mooie, maar als je hem in de tuin plant wordt hij ineens roze en dat vind je niet mooi? Wees gerust, je kunt hem waarschijnlijk zelf weer blauw maken! Hier komt de tip en de uitleg voor dit ‘rare’ verschijnsel.

De hortensia

De hortensia is een plant die we al lang kennen. Vroeger sierde de hortensia de boerenerven en tegenwoordig zie je hem in vele tuinen. Vooral de felle kleuren van de bolvormige bloem vinden mensen vaak erg mooi. De wetenschappelijke naam voor de hortensia is Hydrangea paniculata. De grote bolvormige bloemen bestaan uit vele kleine bloemetjes die bolvormig gerangschikt zijn. De hortensia is te krijgen in de kleuren wit, rode, roze en blauw.

Een verkleurde hortensia, en nu?

De kleur van de hortensia wordt bepaald door de zuurgraad van de grond. Als je dus een mooie blauwe hortensia in de winkel koopt kan het zijn dat deze, eenmaal in de grond gepoot, roze wordt. Als de grond zuurder is (de zuurgraad is hoger) kan hier meer metalen in oplossen en hier komt de verkleuring van de hortensia door.

Dé oplossing

Wat je het beste kunt doen om de hortensia van kleur te laten veranderen (van roze naar blauw) is een handje roestige spijkers bij de plant in de grond ingraven. In een zure grond met wat ijzer of aluminium kleurt de hortensia namelijk blauw, in een minder zure grond roze. Om een blauwe hortensia te behouden is het wel belangrijk de plant niet met kalkhoudend water te begieten, dit zorgt er namelijk voor dat de grond minder zuur wordt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Blauwe hortensia wordt ineens roze?"

Reactie

Mike, 18-06-2014 09:56 #1
Mijn opa gebruikte blauwsel, een soort wasmiddel van oma en loste dat op in een gieter. Véél goedkoper dan speciale middelen, vond hij. Ik weet niet of blauwsel voor de witte was nog bestaat. Ik herinner me het merk Reckitts blauw nog maar ik let er nu niet meer op.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 10-05-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!