InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Hollandse iep, Ulmus × hollandica

Hollandse iep, Ulmus × hollandica

De Hollandse iep is een kruising tussen de ruwe iep (Ulmus glabra) en de gladde iep (Ulmus minor). Deze kruising treedt in de natuur op, maar wordt ook geteeld. De Hollandse iep is bijzonder gevoelig voor de iepziekte, waardoor een groot deel van deze bomen verloren is gegaan. Dit terwijl het een belangrijke boom is voor verschillende diersoorten en plantensoorten. De Hollandse iep is een sierlijke boom die goed tegen zeewinden kan. Hierdoor is hij in de kustprovincies veel aangeplant.

Taxonomische indeling

  • Klasse: Spermatopsida
  • Orde: Rosales
  • Familie: Ulmaceae
  • Geslacht: Ulmus
  • Soort: Ulmus × hollandica

Ontstaan soort

Tussen de ruwe iep (Ulmus glabra) en de gladde iep (Ulmus minor) treden in de natuur spontane kruisingen op. Deze kruisingen worden ‘Hollandse iep’ genoemd. Vaak worden de ruwe iep en de gladde iep gekruist door mensen. Iedere mogelijke kruising tussen deze soorten wordt Hollandse iep genoemd. Hierdoor verschillen Hollandse iepen sterk van elkaar.

Omschrijving

Doordat er zoveel verschillende Hollandse iepen zijn, hebben ze ook verschillende eigenschappen. De hoogste ondersoort kan bijna 35 meter hoog worden. Hij heeft een onregelmatige stam en zijn takken steken tot ver naar buiten. Ze zijn onregelmatig verdeeld. De bast is donker, en diep gegroefd. De bladeren zijn ovaalvormig en maximaal twaalf centimeter lang bij zeven centimeter breed. Ze zijn gezaagd en hebben ongelijke helften.

Verspreiding

De Hollandse iep kan in het wild overal voorkomen voor zowel de gladde als de ruwe iep voorkomen. De meeste van deze iepen zijn echter aangeplant. Hierdoor zijn ze te vinden in de straten en parken van verschillende steden in Noord America, Australië, Nieuw Zeeland en Europa. Vroeger was het een belangrijke boom in Nederland, maar sinds de iepziekte sterk heeft toegeslagen zijn de aantallen flink uitgedund. Iepen groeien op voedselrijke en vochtvasthoudende grond, voornamelijk de hogere delen van rivieruiterwaarden.

Voortplanting

Iepen staan in bloei nog voor zij bladeren krijgen. In de vroege lente staat de iep in volle bloei. Ze groeien in groepen van tot vijftig bloemen. Ze worden bevrucht door middel van de wind. De zaden worden ook weer door de wind verspreid. Iepen kunnen zich ook ongeslachtelijk voortplanten. Dit doen zij door zijscheuten vanuit de wortels.

Ecologie

Iepen zijn belangrijke bomen voor verschillende diersoorten. Uilen bijvoorbeeld, gebruiken ze als uitkijkpunt. Kauwen gebruiken ze als gemeenschappelijke slaapboom, soms jaren achtereen. Insecten, mossen en korstmossen eten graag het schors van de iep.

Voedselrijk

Iepen in het algemeen hebben een bijzonder voedselrijke bast. Het schors werd vroeger veelvuldig als veevoer gebruikt.

Aanplant

Sinds de achttiende eeuw werden Hollandse iepen veelvuldig aangeplant. Vooral in het open landschap van de kustprovincies, langs wegen en in steden werden ze vaak geplant. Dit omdat ze goed tegen de zilte zeewind kunnen, en snel groeien. De bomen worden ook vaak als sierbomen gebruikt. Verder worden ze aangeplant voor hun geliefde hout.

Iepziekte

De Hollandse iep is bijzonder gevoelig voor de iepziekte. Een boom aangetast door deze ziekte is niet te redden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Olm of iep, vroeger en nuIep of olm, niet zo direct de boom waar we vandaag veel medische aandacht aan besteden. Wij kennen hem vooral omwille va…
Het oud-Hollands lied: Hollands zeeHet oud-Hollands lied: Hollands zeePuur Hollandse thema’s kwamen in de oud-Hollandse liedbundels, die in de twintigste eeuw het licht zagen, veelvuldig aan…
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Terschelling – van zandplaat naar Fries WaddeneilandTerschelling – van zandplaat naar Fries WaddeneilandTerschelling, het Waddeneiland tussen Vlieland en Ameland, is van strandwal naar zandplaat gegroeid tot een eiland. De S…
Kippenras: Hollands kuifhoenKippenras: Hollands kuifhoenHet Hollandse kuifhoen is één van de oudste – al dan niet hét oudste – hoenderras van Nederland. De dieren staan bekend…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org
  • www.bomenoverleven.nl

Reageer op het artikel "Hollandse iep, Ulmus × hollandica"

Reactie

C. A. Middendorp, 02-06-2013 13:48 #1
Mijn vraag is: of het mogelijk is om het zaad wat nu van de iep afkomt, thuis te laten kiemen en zo ja, hoe doe ik dat dan?
Bij voorbaat bedankt. Reactie infoteur, 25-07-2013
Ja, dit is goed mogelijk.
Het is aan te raden om met veel zaden te beginnen, er zullen er ongetwijfeld een aantal dood gaan. Deze zaden kun je meteen in de volle grond zetten, in een lichte omgeving en regelmatig water geven. Je kunt de zaden ook eerst in een potje laten kiemen en later overplanten.

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 12-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Hollandse bomen
Reacties: 1
Schrijf mee!