InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Hennep (cannabis) levert niet alleen wiet

Hennep (cannabis) levert niet alleen wiet

De meeste mensen kennen hennep of cannabis als de plant waar wiet van gemaakt wordt om joints te roken. De hennepplant heeft dan ook een slechte naam. In veel landen is de plant verboden, in Nederland mag je hem alleen maar op zeer kleine schaal verbouwen.

Wat is Hennep?

Hennep is een plant die vooral interessant is door zijn geestverruimende werking. Van de hennepplant wordt wiet of marihuana gemaakt, oftewel softdrugs. In Nederland is beperkte verkoop van wiet toegestaan. Je mag zelf niet meer dan 3 hennepplanten verbouwen. In vele andere landen staan strenge straffen op het bezit en het verbouwen van deze drugsleverende plant. In andere (subtropische) landen wordt de plant op grote schaal verbouwd.

Hennep, een bijzondere plant

Hennep is een bijzondere plant, met vele gebruiksmogelijkheden. Helaas niet allemaal even positief. De meningen zijn verdeeld over de geestverruimende kwaliteiten van de plant. Vooralsnog is wel duidelijk dat het roken van wiet niet echt gezond is en verslavend kan werken. Hieronder een overzicht van de andere, gezondere, toepassingen van hennep.

De vezels van de hennepplant

De hennepplant beschikt over zeer sterke vezels. Deze vezels bevinden zich in de stengel van de plant. Van deze vezels kan kleding worden gemaakt. Er zijn in Nederland diverse winkels waar kleding gemaakt van hennep te koop is. De vezels kunnen worden gemengd met andere vezels zoals katoen, dat maakt de kleding nog sterker en comfortabeler in het dragen. Voor informatie kun je kijken bij de webwinkel op www.hennepwinkel.nl.

De pulp van de vezels van de hennepplant kan gebruikt worden om papier te maken. De opbrengst uit pulp van hennepplanten geeft 4 maal zoveel papier als van dezelfde hoeveelheid dennenbomen.

Het zaad van de hennepplant

Het zaad van de hennepplant is geschikt voor consumptie. De zaadjes hebben geen geestverruimende werking. Uit het zaad wordt olie geperst. De olie uit het zaad bevat zeer veel essentiële vetzuren en is dan ook zeer gezond. De olie uit het zaad van de hennepplant is geschikt voor gebruik in voedingsmiddelen en in producten zoals zeep en shampoo.
Het zaad is zeer geschikt als vogelvoer en als bestanddeel van huisdiervoer.

Van het zaad van de hennepplant wordt meel gemaakt. Dit meel wordt gebruikt om te verwerken in brood, cakes en koek.
Het meel wordt verwerkt in visvoer, een goede visvoerhandelaar zal altijd hennepmeel in zijn assortiment hebben om te verwerken in het visvoer wat vissers gebruiken.

Hennep zou meer gebruikt moeten worden

Door de bijzondere veelzijdigheid van de hennepplant zou deze veel meer gebruikt moeten kunnen worden. De vezels van de plant zijn zo sterk dat, wanneer verbouw van hennep op grote schaal toegestaan zou zijn, er geen bomen voor het fabriceren van papier meer hoeven worden gekapt. Ook de zeer gezonde eigenschappen van hennepzaad en hennepolie zouden een waardevolle toevoeging aan het eetpatroon van de mens zijn. Waarschijnlijk zal dit echter nooit gebeuren, doordat hennep een verboden plant is in veel landen. Men is bang dat wanneer verbouw van hennep op grote schaal wordt toegestaan de verslaving aan wiet of marihuana hand over hand toeneemt.
Gerelateerde artikelen
Hennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodieselHennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodieselHennep kennen veel mensen alleen maar als een verdovend middel. Maar het gewas kan ook gewoon in de keuken worden gebrui…
Hennep: Wiet en HasjAls je wiet hebt gehad kun je je heel raar en zweverig voelen en je moet dan overal om lachen. Het kan ook juist het teg…
Cannabis (wiet) plantCannabis (wiet) plantCannabis is een soort softdrugs, de Latijnse benaming voor cannabis is hennep. Het zijn planten die zowel in de natuur g…
Blowen en de effectenBlowen en de effectenIn de grote steden zoals Amsterdam en Den-Haag kom je veel mensen tegen die blowen. Het is een verslaving waar mensen zi…
Gezond voedsel: hennepzaadGezond voedsel: hennepzaadDe eerste associatie met hennep is waarschijnlijk niet dat het gezond is, maar hennepzaad bevat veel voedingsstoffen die…

Reageer op het artikel "Hennep (cannabis) levert niet alleen wiet"

Reacties

Richard, 15-07-2014 12:43 #3
@Sam, Wiet als geneesmiddel tegen kanker? Stimuleert de groei van neuroncellen? Wat een onzin!

Dat Cannabis medische toepassingen heeft, en zoals bijvoorbeeld bij mensen met MS de symptomen van de ziekte onderdrukt, is bewezen. Ook andere toepassingen zoals je al noemt voor pijnbestrijding kloppen. Dat is ook een reden dat het kankerpatiënten kan helpen, maar het geneest zeker geen kanker!

Sam, 14-04-2014 16:00 #2
Hennep is niet verboden vanwege zijn zogenaamde schadelijke en verslavende werking maar om hele andere redenen, anders waren alcohol en tabak (die vele malen verslavender en schadelijker zijn) ook verboden geweest. Het gebruik van wiet kan de o.a. de farmaceutische industrie op de kop zetten vanwege zijn grote potentie aan medicinale toepassingen. Cannabis werkt erg goed tegen bijna elk soort pijn (vervangt bijv. Advil), kan eetlust opwekken bij mensen die eetstoornissen hebben, is een effectief geneesmiddel tegen kanker (vervangt chemotherapie en alle bijbehorende medicatie), is uitermate geschikt voor mensen met ADHD (vervangt bijv. Ritalin), kan aanvallen verminderen voor mensen met epilepsie, kan ticks verminderen bij tourette syndrome, het stimuleert de groei van neuroncellen! Dit wonderplant is al meer dan 3000 jaar in de geschiedenis van de mensheid erkend en gebruikt als medicijn, waarom nu opeens niet meer?!
Wat verder ook niet genoemd wordt in dit artikel is dat hennepolie een uitstekend brandstof is.

Aart van Wijngaarden, 07-09-2009 06:57 #1
Ik ben woonachtig in Thailand en zeer geïnteresseerd in de medische kant van Hennep Olie. Ook zou ik graag de zaden willen toevoegen aan een smoothie d.m.v. een blender. Waar zou ik deze olie en zaden in Nederland kunnen bestellen en is de invoer daarvan in Thailand toegestaan?

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 02-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 3
Schrijf mee!