InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Genezende planten: waterkers

Genezende planten: waterkers

Eén van de eerste geneeskrachtige planten die men in de lente kan vinden is de waterkers. De naam geeft al aan dat we deze plant voornamelijk kunnen vinden in de buurt van water. Ook in vochtige weiden en bossen groeit deze plant veel. Men gebruik de sappige bladen van de waterkers voor de bloei, later op het jaar kan dit voor irritatie zorgen.

Zijn naam

Nasturtium officinale heeft zijn oorsprong uit het Latijn. Nasus betekent neus en tortio pijniging, dit door de sterke mosterdgeur die de plant verspreid. Officinale komt van officina, hetgeen in het Latijn staat voor apotheek. Veel mensen kennen waterkers onder de naam waterporselein of beeksalade.

De plant

Deze meerjarige plant behoort tot de kruisbloemigen en wordt ongeveer 30cm hoog. De bladeren van waterkers zijn geveerd, kaal en donkergroen met ongeveer 5 tot 15 ovale deelblaadjes. Het heeft witte bloemen, die in trossen bijeenzitten. De zaden van de plant worden verspreid door watervogels. Waterkers bloei van mei tot augustus en het is mogelijk dat ze dit nogmaals doen in oktober. Men plukt de plant van april tot juni. Hier is het noodzakelijk te plukken voor de bloei.

Actieve bestanddelen en eigenschappen

Actieve bestanddelen:

  • glucoside van mosterdolie
  • kaliumnitraat
  • etherische olie
  • jodium
  • ijzer
  • vitamine A, C en D

Eigenschappen van de plant:

  • bloedzuiverend
  • urinedrijvend
  • stimulatie van klierafscheiding
  • bevordering van galafscheiding
  • bevordering van doorbloeding van de nieren
  • anti-anemisch

Gebruik

Men dient de plant enkel te gebruiken als hij vers is. Het vers geperst sap kan verdunt gebruikt worden door mensen met klieraandoeningen. Het doet ook dienst als bloedzuiverende siroop voor kinderen. Mensen met haaruitval kunnen dit tegengaan door de hoofdhuid in te masseren met waterkerssap. Een uitstekend middel tegen sproeten is een masker van waterkersblaadjes. Tenslotte kunnen we waterkers mengen met kropsla en dit is een uitstekend middel tegen waterzucht en kleir- en leveraandoeningen. Men mag de waterkers nooit te lang gebruiken, dit geeft irritatie aan de nieren. Verder is het gebruik van waterkers verboden tijdens de zwangerschap.

Lees verder

© 2008 - 2018 Steff148, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Genezende planten: waterkers"

Infoteur: Steff148
Gepubliceerd: 15-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Genezende planten
Schrijf mee!