InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Vijgenboom van planten tot oogsten

Vijgenboom van planten tot oogsten

Vijgenbomen plant u het best in streken met een warm en zacht microklimaat, langs de kust bijvoorbeeld, maar verwacht vooral geen spectaculaire oogst. U plant uw vijgenboom best op een zonnige plaats, goed beschut tegen gure wind. Hij houdt niet van zure grond, maar elke andere soort is geschikt voor een vijgenboom.

Het planten

Drie maanden voor het planten

Graaf een kuil van 80cm diep en breed om de grond in de diepte te kunnen bewerken. Meng een volledige meststof voor fruitbomen door de aarde uit de kuil.Vul de kuil weer op zonder de aarde aan te duwen.

Het planten

Graaf een kuil die iets breder is dan de wortels van de vijgen boom. Knip de beschadigde en gebroken wortels af en kort de andere in met enkel centimeters. Snoei de twee of drie takken boven de derde knop vanaf hun basis. Dompel de wortels in mestaarde om het aanslaan van de boom te bevorderen. Controleer met een rechte stok of de entplaats boven de grond komt. Voeg indien nodig aarde toe. Maak een klein bergje en spreid daarop de wortels uit. Vul de kuil zonder met uw voet de aarde aan te duwen, maak een gietrand en geef de boom water.

Het planten van een vijgenboom opgekweekt in een container

Bereid de grond zoals eerder beschreven. Wanneer u de boom wilt planten, zet u de container in water en haalt u daarna de kluit eruit. Graaf een kuil die iets breder is dan de kluit en zet de kluit op de bodem van de kuil: de bovenkant van de kluit moet even hoog komen als de grond eromheen. Vul de kuil en duw de aarde goed aan. Maak een gietrand en geef de boom water. Snoei de takken zoals die van een vijgenboom uit volle grond.

Snoeien

Een jaar na het planten

Snoei uw jonge vijgenboom in maart zodat u tien tot twaalf gesteltakken verkrijgt. kies een paar sterke takken uit die uit de basis vertrekken en snoei ze niet. Haal de zwakste takken weg. Snoei alle andere takken boven de derde knop vanaf hun basis. Vergeet de grootste snoeiwonden niet in te smeren met een wondafdekmiddel.

De volgende jaren

Snijd in maart, wanneer het niet meer vriest, de oude takken die geen vruchten meer dragen vlak boven de grond af, maar zorg ervoor dat er toch een tiental takken overblijft. Haal het dode hout en de te zwakke takken weg.

Onderhoud

Werk in maart de grond rond de voet van de vijg om met een drieklauw of door licht te spitten met een riek. Werk een volledige meststof voor fruitbomen in. Houd de grond rond de voet van de vijgenboom kaal door het onkruid weg te halen. Verstuif een totaalherbicide op basis van glyfosaat op het vaste onkruid, of gebruik een groeibelemmerend herbicide na het lichte omwerken in de lente.

Oogst

Pluk de overwinterde vijgen wanneer ze zacht aanvoelen. Neem ze in de palm van uw hand en draai zachtjes: ze laten vanzelf los. De vijgen van de tweede oogst worden zacht als ze rijp zijn en verkleuren van matgroen naar goudgeel of paarsblauw, afhankelijk van de soort. Pluk ze zoals de andere.
© 2014 - 2019 Bloggerke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vijgenboom in de moestuinVijgenboom in de moestuinTen onrechte denken veel mensen dat een vijgenboom het niet goed doet in ons klimaat. Het is echter heel goed mogelijk o…
Een vijgenboom is een sieraad in de tuinEen vijgenboom is een sieraad in de tuinIn de zuidelijke landen rondom de Middellandse Zee zien we zowel in tuinen alsook langs de weg veel vijgenbomen staan. H…
Boomhoroscoop - haagbeuk en vijgenboomBoomhoroscoop - haagbeuk en vijgenboomHet boomtype haagbeuk is een type in de boomastrologie dat behoort bij mensen die geboren zijn tussen 4 en 13 juni of 2…
Mediterrane balkonplanten: vijgenboompje (Ficus carica)Mediterrane balkonplanten: vijgenboompje (Ficus carica)In onze streken kunnen de zomers wel eens tegenvallen en dat doet ons des te meer dromen van zon, zee en vakantie. Medit…
Een vijgenboom vol vijgenEen vijgenboom vol vijgenEen vijgenboom is een boom met een rijke en lange historie en vele toepassingen. De vruchten zelf, de vijgen, zijn heerl…

Reageer op het artikel "Vijgenboom van planten tot oogsten"

Reactie

Rudolf, 30-07-2015 13:46 #1
Ik heb een jonge vijgenboom, nu ongeveer 50cm, in een pot. Ik wou een stam en geen struik en die stam dan op een behaalde hoogte laten opengroeien als een parasol. Nu heeft de tuinman met de tuinslang de top gekraakt. Ik heb dat maar de volgende dag gezien. Ik heb met behulp van een bamboestokje de top terug rechtgezet en vastgebonden, maar ik ben bang dat de groei van de stam gebroken is want het topje is hard geworden. Er komen wel nieuwe bladeren te voorschijn, maar de stamgroei is precies gestopt. Kan ik dat nog een boompje van verwachten? Of moet ik opnieuw beginnen met een stek? Graag wat advies aub.

Infoteur: Bloggerke
Gepubliceerd: 19-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!