InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Blauwe papaver, oogstrelend

Blauwe papaver, oogstrelend

Blauwe papaver, oogstrelend De blauwe papaver (Meconopsis betonicifolia) komt oorspronkelijk uit Centraal-Azië. Het is een zeer bijzondere vaste tuinplant. Dat heeft deze papaver te danken aan zijn moeilijke karakter. Het is geen plantje voor beginnende tuiniers. Hij vraagt speciale omstandigheden. Temperatuur, luchtvochtigheid, grondsoort, wind en beschutting luisteren allemaal nauw. Een uitdaging voor de echte tuinliefhebber dus.

Herkomst

De Blauwe Papaver of Blauwe Schijnpapaver, zoals hij ook wel wordt genoemd is een plant uit de bergbossen in het Himalaya-gebergte. Daar groeit deze papaver op 3000 tot 4000 meter hoogte. De plant komt voor in China, India, Myanmar en Bhutan. Van Bhutan is de Blauwe Papaver of Blue poppy zelfs de nationale plant. Daar staat de Blauwe Papaver bekend onder de naam 'Euitgel Metog Hoem’. De naam schijnpapaver heeft te maken met het feit dat deze plant verwant is aan de echte papaver.

Zeldzaam

Mensen dachten een tijd lang dat de Blauwe Papaver niet bestond maar berustte op een mythe omdat het bestaan van de plant niet bevestigd kon worden. Men moest er iets voor over hebben om de plant in het wild te zien groeien. De Blauwe Papavers kunnen worden gevonden langs de hoge bergpassen van het uiterste oosten van Bhutan tot in het westen. Het is een van de zeldzaamste bloemen ter wereld die in het wild voorkomt. Dat heeft hij te danken aan de hoge eisen die hij stelt.

Beschrijving

De Blauwe Papaver heeft overduidelijk het uiterlijk van een papaver. De planten worden 125 tot 150 centimeter hoog. Ze hebben vrij lange gesteelde ovale bladeren. De rand heeft de kenmerkende kartel van alle papavers. De bloemen hebben een schitterende blauwe kleur die de aandacht trekt. Ze hangen meestal iets naar beneden.

Toepassing

Blauwe Papavers houden niet erg van hitte. Ze mogen dan ook niet in de directe zon staan. Een standplaats met alleen zon in de ochtend of avond is het meest ideaal. Ook heeft deze plant speciale bodemomstandigheden nodig. Hij houdt van een humusrijke vochtige grond met een lage pH (turftuinen). Hij mag ook absoluut niet in de wind staan.

Moeilijke plant

In Nederlandse tuinen zijn deze omstandigheden moeilijk te verwezenlijken. Dat geldt nog meer voor de luchtvochtigheid en de vochtigheid van de bodem. Die mag niet te nat en niet te droog zijn. Vanwege zijn uniciteit is een rustige omgeving het meest geschikt voor deze plant. Zo kan hij goed gecombineerd worden met wit of roze Vingerhoedskruid. Ook is hij mooi in combinatie met Hostas.

Vermeerdering

De Blauwe Papaver is in Nederland verkrijgbaar bij de betere hoveniers. Ook kan men zaad bestellen. Liefhebbers ruilen zaad via internet. Na de bloei van deze plant verschijnen de zaaddozen. De zaadjes kunnen buiten gezaaid worden. Ze zullen dan het volgende jaar of soms pas het tweede jaar opkomen. Ze kunnen echter beter binnen gezaaid en later buiten uitgeplant worden. Men kan het zaad het beste eerst een week of vier in een koelkast bewaren. Als het zaad op kamertemperatuur of kouder is gezaaid, doet men er verstandig aan de zaadjes licht vochtig te houden en af te dekken met plastic. Na een aantal weken (heb geduld) ontkiemen de zaadjes. De tere plantjes mogen niet vroeger dan na een maand of twee worden verpot. In het voorjaar mogen de plantjes geplant worden op een schaduwrijke plek. De bloeitijd is juni-juli. Helaas zijn Blauwe Papavers meestal een kort leven beschoren.

Andere schijnpapaver

Een andere soort die voorkomt onder de naam 'Schijnpapaver' is de Gele Schijnpapaver (Meconopsis cambrica). Deze is gemakkelijk om in de tuin te hebben. De Gele Schijnpapavers stellen weinig eisen en zaaien zichzelf gemakkelijk uit. Deze schijnpapaver bloeit van mei tot juli. De 5 tot 8 cm grote bloemen zijn helder geel. Overigens komt deze plant ook voor in oranje. Hij houdt van zeer droge grond en een licht beschaduwde plek.

Lees verder

© 2014 - 2019 Catrien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De papaver of klaproos brengt kleur in de tuinDe papaver of klaproos brengt kleur in de tuinDe papaver of klaproos zorgt voor kleur in je tuin. Je komt verschillende soorten tegen in het wild, dit zijn eenjarigen…
Blauwe planten voor de tuinBlauwe planten voor de tuinBlauw bloeiende planten zie je niet vaak in de natuur. Toch is er voor de liefhebber een grote keuze aan blauwe planten…
Maanzaad en opium, producten van de blauwe papaverMaanzaad en opium, producten van de blauwe papaverMaanzaad en opium zijn beide afkomstig van de blauwe papaver. Wordt de eerste vooral toegepast in de keuken, de laatste…
Grote klaproos (Papaver rhoeas) in tuin of bermGrote klaproos (Papaver rhoeas) in tuin of bermPrachtig veel rode bloemen en het gezoem van hommels en bijen. De grote klaproos in de tuin, berm of taluds van net nieu…
Opium, de geschiedenis van een kruidOpium, de geschiedenis van een kruidOpium, het ingedroogd sap uit de papaverplant Papaver somniferum, is zonder meer een van de natuurproducten die zowel po…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fotshot, Pixabay
  • De tuinplantengids, isbn 90-215-9798-5
  • http://plazilla.com/page/4295116011/tuinplanten-beschrijving-verzorging-en-vermeerdering-van-meconopsis-betonicifolia-ofwel-blauwe-schijnpapaver
  • http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2013/apr/20/himalayan-blue-poppy-plant-offer
  • http://www.himalaya2000.com/bhutan/national-symbols/national-flower.html
  • http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/meconopsis.html

Reageer op het artikel "Blauwe papaver, oogstrelend"

Infoteur: Catrien
Laatste update: 09-06-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!