InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Medinilla: een zeer decoratieve plant in de huiskamer

Medinilla: een zeer decoratieve plant in de huiskamer

Medinilla: een zeer decoratieve plant in de huiskamer De Medinilla (ook wel Medinella genoemd) wordt gedurende het hele jaar opgekweekt in de kassen, maar deze mooie kamerplant wordt meestal in het najaar te koop aangeboden bij tuincentra. Waar moet je opletten bij de aanschaf en hoe verzorg je een Medinilla? Hoe kun je de plant vermeerderen en van welke ziektes kan een Medinilla last krijgen?

Inhoud artikel

Medinilla

In een tuincentrum zal deze plant zeker de aandacht trekken door de prachtige bloemen (deels verborgen tussen schutbladen) en de mooie bladeren. De Medinilla komt van de Filippijnen, Java en Oost-Afrika. Daar groeit de plant op takken van bomen, het is een epiphyt. Dat is een plant die op andere planten groeit zonder schade aan te brengen aan deze plant en geen voeding wegneemt. In Nederland wordt de plant (Medinilla magnifica) opgekweekt in kassen. Schaf je de plant aan dan is het best een uitdaging om de plant net zo mooi te houden als op het moment van aankoop. Het is handig als je een kasje of een zonnige serre bezit.

Aanschaf en plaats Medinilla

  • Let er bij aankoop op dat de wortels niet kletsnat zijn en de plant mag niet te koud hebben gestaan.
  • Pak de plant in voordat je deze gaat vervoeren (de Medinilla kan niet tegen kou).
  • Geef de plant een lichte plaats, maar niet in de volle zon.
  • Zet de plant niet in de buurt van de centrale verwarming, de Medinilla houdt van een hoge luchtvochtigheid.
  • De Medinilla heeft bloemen en bladeren die wat ruimte nodig hebben dus zet de plant niet te dicht bij andere planten.

Temperatuur, water en voeding Medinilla

Laat de temperatuur tijdens de bloei niet onder de 18 graden Celcius komen en vernevel de plant van tijd tot tijd. Tijdens de bloei geef je de Medinilla matig water en eens in de twee weken voeding. Na de bloei geen voeding geven, wel moet je de plant wat vochtig houden. Als er uit het hart van de bladeren stengels gaan groeien, dan iets meer water geven en om de week voeding. Zijn de stengels en bladeren uitgegroeid dan weer geen voeding maar de plant wel vochtig houden. Als er een bloemknop ontspringt in het hart van de nieuwe bladeren dan kun je weer wat meer water geven en ook de voeding weer geven om de week. Maar nooit teveel water, dat is funest voor de Medinilla.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Wanneer bloeit de Medinilla?

Koop je de plant in het najaar dan kan de bloei duren tot in februari, maart. Met een goede verzorging zal de volgende bloeiperiode in november zijn. Maar omdat de planten het hele jaar door opgekweekt worden kun je ook een plant in huis hebben die bloeit in een andere periode.

De overgang van kas, tuincentrum naar de huiskamer

De Medinilla is best een uitdaging. Je moet niet schrikken als de plant er thuis al snel niet zo mooi meer uitziet als in het tuincentrum of de kas. De wisselingen van temperatuur kunnen de plant flink van slag doen raken. De Medinilla kan dit 'uiten' door een deel van de bloemen te laten vallen. Maar met een goede verzorging zal de plant het redden. Geef de Medinilla nooit teveel water, dit kan leiden tot wortelrot en bladval.

Snoeien Medinilla

Als de Medinilla teveel ruimte in gaat nemen, kun je de plant eventueel snoeien. Het is belangrijk om op de vorm van de Medinilla te letten. Haal je stengels weg, knip ze dan af aan het begin van de aangroei.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Vermeerderen Medinilla

Je kunt de Medinilla vermeerderen door een jonge loot van de plant af te halen (bij het punt waar deze ontspringt). Deze loot kun je in stekpoeder dopen en onder glas of onder een plastic hoes neerzetten. Bij 30 graden Celcius en een hoge vochtigheid van de lucht zal de stek wortels krijgen in zo'n vier, vijf weken.

Ziektes Medinilla

Geef je te veel water aan de plant dan kunnen bladval en wortelrot ontstaan. Soms heeft een Medinilla last van schildluizen.
Gerelateerde artikelen
Bloeiende kamerplantenBloeiende kamerplantenNiets ziet er zo gezellig uit als een bloeiende kamerplant in je huis.Ze geven niet alleen sfeer aan je huis, maar ook h…
Calla (Aronskelk, Zantedeschia): plant voor binnen en buitenCalla (Aronskelk, Zantedeschia): plant voor binnen en buitenDeze van oorsprong Zuid-Afrikaanse moerasplant is afkomstig van de familie Aronskelkachtigen. De Calla is een knol en st…
De mogelijkheden van een serreDe mogelijkheden van een serreDe serre is enorm populair en ze zijn er dan ook in alle soorten en maten. Wat zijn de afwegingen om een serre te nemen.
Hibiscus of Chinese roos, plant die veel bloemen geeftHibiscus of Chinese roos, plant die veel bloemen geeftIn veel tuinen bloeit in augustus de hibiscus met mooie kleuren. We zien ze in paars of in rood met wit. Ook in de vrije…
Cycas revoluta kan op het terras of als kamerplantCycas revoluta kan op het terras of als kamerplantDe Cycas revoluta is een plant die we in de tropen veelvuldig zien. De plant is afkomstig uit Oost Azië. Ze wordt ook we…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Modern Kamerplanten Boek
  • Vfkl.nl
  • Tuinhulp.com
  • Olafderuyter.nl
  • Dichtbij.nl
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Medinilla: een zeer decoratieve plant in de huiskamer"

Reactie

Sas, 23-07-2015 20:23 #1
Ik heb vandaag een medinilla gekocht wat een schitterende plant Reactie infoteur, 24-07-2015
Leuk! Mocht je nog tips hebben over de verzorging dan hoor ik deze graag. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 08-08-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!