InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > De slanke sleutelbloem in het wild of gekweekt

De slanke sleutelbloem in het wild of gekweekt

De slanke sleutelbloem in het wild of gekweekt De slanke sleutelbloem of Prímula elátior hoort bij de sleutelbloemfamilie of primulaceae. Een statige plant met een lange steel en een tros zachtgele bloemen. Een plant die we in Nederland op enkele plekjes nog in het wild kunnen tegen komen. Zoeken langs oevers van beken die gevuld met water zijn maar ook droog komen te staan in droge tijden. Een bijzondere plant die als beschermd op de rode lijst staat. Ook een plant die te koop is bij de tuinder.

Familie sleutelbloem

Het geslacht sleutelbloem (Primula) bevat wel meer dan 500 soorten. Veel gekweekte soorten want de bloemen zijn een genot in de tuin. Mooie vrolijk gekleurde bloemen met soms een geel zonnetje in de bloem. Felle kleuren in paars, geel, rood, roze en wit.
In de botanische naam Primula, zit het woord primus wat betekent; als een van de eersten. En de sleutelbloem bloeit vroeg in het voorjaar. Fijn voor insecten als bijen en hommels, maar ook voor de mens. Om de vrolijke kleur én de bloemen hebben ook nog eens een heerlijk zoete geur.

Soorten

De soorten die in Nederland in de natuur voorkomen zijn:
  • de gulden sleutelbloem (Primula veris);
  • de slanke sleutelbloem (Primula elatior);
  • de stengelloze sleutelbloem (Primula vulgaris).

Rode lijst
Alle drie staan deze sleutelbloemen als zeldzaam op de rode lijst. De slanke sleutelbloem wordt als bijgoed van stinsenplanten gezien. Planten die lang geleden van buiten Nederland zijn aangevoerd om te verwilderen. Planten die in Nederland hebben kunnen overleven.

De slanke sleutelbloem

Als een bloem in een bloemvaas lijkt het wel. Lange stelen, met mini haartjes, staan parmantig rechtop met een overvloed aan zachtgele bloemen op de top van de steel. Een trosje bloemen van tien tot vijftien zachtgele bloemen, welke een bloemenscherm vormen. In het hart van de bloem is de zachtgele kleur een eidooier gele kleur. De trompetvormige bloemen wijzen vaak één kant op. De gekreukelde bladeren vormen bij de grond een krans of rozet.

Leefgebied

De slanke sleutelbloem is te vinden in bronbossen in heuvelachtige streken, hellingbossen, hakhout, struweelranden in de buurt van kalkgraslanden en broekbossen met stromende beekjes. Beken en riviertjes die geregeld buiten de oevers treden, de bodem drassig maken maar ook weer droog bij droogte. De zwarte els, wilg en es kunnen er goed gedijen. In deze bossen zal de slanke sleutelbloem zich kunnen vestigen en verspreiden. Net als:
  • de gevlekte aronskelk;
  • gele lis;
  • moerasspirea;
  • kattenstaart;
  • dotterbloem;
  • muskuskruid.

De bloeitijd
De bloeitijd van de slanke sleutelbloem (maart tot mei) is nog voor de bladeren goed aan de bomen zitten zodat het invallende zonlicht volop de bosbodem bereikt. De slanke sleutelbloem kan zelfs soms in het najaar nog een keer bloeien.

Plekken ins land waar de slanke sleutelbloem voorkomt

De plekken in ons land waar we de wilde slanke sleutelbloem in ons land kunnen bewonderen zijn:
  • Zuid-Limburg;
  • het Rijk van Nijmegen;
  • Twente;
  • Achterhoek.

Vermeerdering

De bloemen van de slanke sleutelbloem zijn tweeslachtig. De bloem heeft zowel een vrouwelijke (stamper) als mannelijke geslachtsorganen (meeldraden). De bestuiving gebeurt door insecten of door de wind (kruisbestuiving). Na bevruchting ontstaat er een langwerpige, eironde doosvrucht met talrijke zaden. De zaden zijn echter zeer kortlevend (minder dan een jaar).

Weetjes
De bloeiwijze van de sleutelbloem lijkt met een beetje fantasie op een sleutelbos.
  • Nu wil de legende dat Petrus, als bewaker van de Hemelpoort, een sleutelbos had met gouden sleutels. Op een dag sukkelde Petrus in slaap en liet de sleutelbos los die terechtkwam op aarde. Op de plek waar de sleutelbos was neer gekomen groeide later een prachtige plant met een tros zachtgele bloemen: de sleutelbloem! Vandaar ook dat er vroeger ook wel gesproken werd over Sint Petruskruid of zoals in Duitsland: Himmelslüssel
  • In de Noordse mythologie is bij feeën en elfjes de slanke sleutelbloem erg populair. De verschijning van de slanke sleutelbloem lijkt wel een elfje of een goede fee. Lief, blijmakend en mysterieus. Elfjes en feeën die een krans maken van de bloemen voor op het hoofd en dansend door de broekbossen ‘zweven’.
  • De plant kan worden gebruikt voor in slaatjes, pannenkoekbeslag en cakebeslag. De bloemen hebben een anijsachtige smaak en de oude namen zoals pannenkoekbloem en bakbloem hebben hier een verwijzing naar.
  • De slanke sleutelbloem werd in vroegere tijden medicinaal gebruikt. Tegen reumapijn, verlammingen, stuipen, hoofdpijn, krampen en slapeloosheid. Het ‘verlammingskruid’. De plant bevat namelijk saponine (ook wel zeepstoffen genoemd) en wordt nog steeds als grondstof in de farmaceutische industrie gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van SleutelbloemDe geneeskracht van SleutelbloemPetrus de hemelpoortbewaker maakte op een goede dag de hemelpoort op maar was er niet helemaal bij met zijn gedachten. H…
Borderplanten op Kleur / Hoogte - Crème Witte & Gele PlantenBorderplanten op Kleur / Hoogte - Crème Witte & Gele PlantenDe border in de tuin is een geschikte plek om vaste planten en gewassen te groeperen en variëren in hoogte en kleur. Kie…
Borderplanten op Kleur / Hoogte - Oranje Rode & Roze PlantenBorderplanten op Kleur / Hoogte - Oranje Rode & Roze PlantenBloeiende borderplanten zijn echte blikvangers in de tuin. De border is de plek bij uitstek om vaste planten te groepere…
Sleutelbloem, verhalen en legendesDe gewone Sleutelbloem, Primula officinalis of Primula veris, komt in ons land in vochtige weilanden en in bossen nog we…
Wilde planten in de bostuinWilde planten in de bostuinWilde tuinen, natuurlijke tuinen, ecologische tuinen, tuinen met inheemse planten. Een tuin als natuurgebied. Ideeën voo…
Bronnen en referenties
  • http://www.floravannederland.nl/planten/slanke_sleutelbloem/
  • http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&id=1577&menuentry=soorten

Reageer op het artikel "De slanke sleutelbloem in het wild of gekweekt"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 29-09-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Planten
Schrijf mee!