Chemie van de liefde

Chemie van de liefde Is de chemie van de liefde een metafoor, of gebeurt er chemisch inderdaad iets met de mens als we verliefd worden? Wat gebeurt er lichamelijk als we verliefd worden? Kan liefde wetenschappelijk worden aangetoond door onze lichamelijke reacties te meten? Is liefde verbonden met genot? Trekken mensen die verliefd zijn liefde aan? Moeten we door aantrekkelijk gevonden te worden, verliefd zijn op onszelf?

De vonk

Over geliefden zeggen we dat er een goede “chemie” bestaat. Over de liefde zeggen we dat er een “vonk” overspringt. Het zijn niet zomaar metaforen. Net als dieren heeft de mens:
  • Genetische,
  • Lichamelijke en
  • Biologische behoeften.
Als een mens verliefd is, is deze verliefdheid voor een groot deel chemisch.

Hormonen

Zodra de mens verliefd wordt komen er hormonen vrij. Onze lichamen maken specifieke lichamelijke responsen door zodra we verliefd zijn. Hierdoor:
  • Worden onze zenuwuiteinden gevoeliger,
  • Gaat onze hartslag sneller,
  • Gaat onze ademhaling sneller,
  • Wordt onze perceptie groter en
  • We gaan anders ruiken.

Ervaring van de liefde

Door onze lichamelijke gevoelens ervaren we voor een groot deel de liefde. De diepste band tussen genot en liefde kan wetenschappelijk worden aangetoond door onze lichamelijke reacties te meten. Zodra de mens zijn geliefde na een poos terugziet, verandert onze hartslag en ademhaling.
Flink lachen of bijvoorbeeld naar een goede film kijken kan eenzelfde lichamelijke reactie oproepen: hartslag en ademhaling veranderen.

Verliefd

Zodra de mens verliefd wordt, komt de mens in een toestand van genot. Fundamenteel is liefde verbonden met genot. Genot dat we geven en genot dat we ontvangen. Een voorwaarde om verliefd te worden op de juiste persoon is de absolute aanvaarding om genot volledig te aanvaarden.

Genot

Hoewel seks voor een heel belangrijk deel uitmaakt van de liefde, bedoelen we met genot niet alleen de seksuele bevrediging. Liefde is, op biochemisch niveau, een verhoogd beleven van genoegen. Met dit genoegen bedoelen we genot. We gaan om verschillende redenen liefdesrelaties aan, maar een van de belangrijkste reden is, of zou, eigenlijk het genot in het leven horen te zijn.

Voordat we verliefd worden

Voordat de mens seksueel volwassen werd of een partner ontmoette, is de liefde – chemisch, emotioneel en lichamelijk – in ieder mens ontstaan. Voordat iemand zich seksueel aangetrokken voelde tot een ander, was zijn beste vriend alles. Zodra we verliefd worden, komen we in een toestand van genot terecht. Je trekt pas genot aan, als je genot bent. Als een mens op een gezonde manier van zichzelf houdt, verliefd is op zichzelf, de mens meer openstaat voor het aantrekken van anderen. Mensen die verliefd zijn, zijn diegene die liefde aantrekken!

Aantrekkelijk

Mensen die verliefd zijn, zijn diegene die liefde aantrekken. Houd jij van jezelf? Ben je verliefd? Mensen die in staat zijn genot te beleven, zijn diegene die genot aantrekken. Genot schept een chemische toestand in onszelf dat anderen aantrekt. De mens zoekt liefde om genot te ontvangen. Evolutionair gezien was genot een teken dat we “op de juiste weg” waren. Het menselijk lichaam zendt letterlijk signalen uit dat we er klaar voor zijn zowel genot te geven als te ontvangen. Mensen om ons heen reageren overeenkomstig.
Gerelateerde artikelen
Zeg het met bloemen, betekenis van een bloemZeg het met bloemen, betekenis van een bloemZeg het met bloemen! Bloemen kunnen een geheime boodschap bevatten, een liefdesverklaring of juist zeggen dat de liefde…
Symbolische betekenis van bloemenSymbolische betekenis van bloemenVan een enorme bos gele bloemen word je vrolijk en voor de allerliefste neem je rode rozen mee. We wéten welke bloemen w…
Een gelukkige kat in huisEen gelukkige kat in huisWe willen goed zijn voor onze huisdieren, maar staan er niet altijd bij stil wat er nodig is om een kat gelukkig te houd…
Symbolische betekenis van bloemenSymbolische betekenis van bloemenDat rode rozen iemands liefde kunnen symboliseren is wel bekend. Maar wat betekent bijvoorbeeld een gele tulp of een zwa…

Insecten: hommels (Bombus)Insecten: hommels (Bombus)Hommels zijn vrij grote insecten die nogal behaard zijn. Daardoor kunnen ze als het relatief koud is al snel tevoorschij…
Biologische landbouw: Biologische groenten en fruitBiologische landbouw: Biologische groenten en fruitVeel mensen zijn de afgelopen jaren biologische groenten gaan eten. Dat komt omdat ze beter zijn voor het milieu en voor…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/70266-onmogelijke-liefdes-en-onbereikbare-liefde.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/32188-op-zoek-naar-de-liefde.html
  • Wat je hart je ingeeft, intuïtieve als leidraad voor de liefde – Laura Day – BZZToH bv, Den-Haag 1999

Reageer op het artikel "Chemie van de liefde"

Infoteur: Roberta
Laatste update: Mei 2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Schrijf mee!