InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Biologische landbouw: Biologische groenten en fruit

Biologische landbouw: Biologische groenten en fruit

Biologische landbouw: Biologische groenten en fruit Veel mensen zijn de afgelopen jaren biologische groenten gaan eten. Dat komt omdat ze beter zijn voor het milieu en voor de gezondheid omdat er geen pesticiden worden gebruikt in tegenstelling tot de reguliere landbouw. Het is mogelijk de groenten op een groot aantal plaatsen te bestellen. De kosten liggen wel hoger dan bij conventionele groente. De prijs is hoger, omdat de opbrengst van het land minder is. Lees er alles over in dit artikel.

Keurkmerk voor biologische groenten

Biologisch zijn een speciaal soort groenten. Het zijn groenten die op een volledig natuurlijke wijze worden geteeld, gezaaid en geoogst. Dat betekent dat er geen kunstmatige bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, in tegenstelling tot de reguliere landbouw. Ook wordt er geen gebruik gemaakt van kunstmest of kunstlicht. Iets wat helemaal niet kan is het gebruik aken van genetische manipulatie. Er is ook een speciaal kenmerk voor biologische groenten. Er zijn strenge regels voordat een groenteman zijn groente biologisch mag noemen. De Stichting Skal ziet hier op toe en inspecteert deelnemers aan het keurmerk regelmatig. Zij krijgen het EKO-keurmerk.

Biologische groenten zijn schoner

Biologische groenten zijn de laatste jaren sterk in opkomst omdat organische landbouw een stuk minder belastend is voor het milieu dan conventionele landbouw. De belangrijkste reden daarvoor is dat er geen pesticiden voor worden gebruikt. Deze komen niet alleen in de groente terecht, maar ook op de akkergrond en trekt vervolgens de grond in. Daardoor ka het grondwater ook vervuild raken. Er zijn wel steeds strengere regels voor, maar soms is nog niet precies te zeggen wat de gevolgen van bepaalde pesticiden zijn voor het milieu. Ten opzichte van de kasbouw zijn biologische groenten ook een stuk beter voor het milieu. In de glastuinbouw moet veel gas worden verstookt om de kassen op temperatuur te houden. In totaal gaat in glastuinbouw minimaal tien procent van het Nederlandse gasverbruik om. Ook wordt er veel Co2 verspeeld doordat groenten soms dwars over de wereld worden vervoerd. Nederland is een land dat veel groenten exporteert, per schip en per vliegtuig. Ze worden dan goed verpakt om bederf tegen te gaan.

Kosten biologische groente en fruit

Veel mensen vrezen ook dat de pesticiden die voor de besproeide groenten worden gebruikt ook weer in de mens komen. Dat kan zijn doordat de mensen de groenten direct eten. Het wordt daarom ook altijd aangeraden om groenten en fruit altijd eerst te wassen. Dat is niet alleen omdat er zand tussen kan zitten. Een te veel aan pesticiden kan leiden tot gezondheidsproblemen zoals luchtwegproblemen, kanker, depressie en miskramen. Ook boeren die pesticiden gebruiken een verhoogd risico, omdat zij de nevel tijdens het werk kunnen opsnuiven en toch de hele tijd in die omgeving verblijven.

Biologische groenten en fruit bestellen

Biologische groenten zijn wel duurder dan normaal gekweekte groente. Dat komt ironisch genoeg omdat er geen gebruik wordt gemaakt van kunstmest en pesticiden. Daardoor groeit de groente minder hard en is opbrengst per hectare land minder. Soms is de daling sterk, soms valt dat wel mee. Bij aardappels en suikerbieten is het rendement een stuk minder. Dat kan oplopen tot 50 procent. Over algemeen is het rendement acht procent minder. De laatste jaren zijn veel mensen biologische groenten gaan verkopen, verbouwen of eten. Er zijn aparte maandkalenders waarop kan worden gelezen welke fruit- en groentesoorten in welk seizoen kunnen worden verbouwd. Vooral in grote steden als Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Haarlem, Leiden, Lelystad, Groningen, Almere, Eindhoven, Maastricht, Arnhem, Enschede, Den Bosch, Tilburg, Zwolle en Deventer kopen veel mensen biologische groenten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Biologische landbouw: Biologische groenten en fruit"

Reactie

Johanna, 11-11-2011 10:24 #1
In dit artikel staat dat mensen vrezen pesticiden vrezen als zij geen biologische groente eten. het antwoord is dan: dat komt omdat men de groente niet goed wast. Mijn vraag is: zijn pesticiden oplosbaar in water?

Infoteur: Simcha
Gepubliceerd: 27-03-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Reacties: 1
Schrijf mee!