InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Wanneer leggen kippen eieren?

Wanneer leggen kippen eieren?

Wanneer leggen kippen eieren? Bij het houden van kippen zijn de eieren een leuke bijkomstigheid. Maar hoeveel eieren legt een kip eigenlijk? Bepaalde kippenrassen leggen veel eieren, ongeveer één per dag. Ook spelen een aantal andere zaken een rol hoeveel eieren een kip legt. Wil je kippen fokken, dan heb je ook een haan nodig. Bepaalde kippenrassen zijn erg broeds. Dat kan handig zijn bij het uitbroeden van bevruchte eieren.

Wanneer gaat een kip eieren leggen?

Vanaf het moment dat een kip is geboren duurt het ongeveer twintig weken voordat het eerste ei wordt gelegd. Per kippenras zal dit verschillen. Kuikentjes moeten eerst volgroeien voordat het eerste ei kan worden gelegd. Alle soorten kippen leggen eieren. Simpelweg omdat ze zich anders niet kunnen voortplanten. De hoeveelheid eieren die een kip legt hangt af van een aantal factoren. In ieder geval bepaalt het ras al of een kip frequent een ei zal leggen. Het ene ras legt vaker een ei dan het andere ras. Wil je kippen gaan houden om er lekkere verse eieren van te kunnen eten, dan is het verstandig je te verdiepen in welk ras je het beste kunt kiezen.

Hoeveel eieren legt een kip?

Een gemiddelde kip legt per week ongeveer vijf eieren. Deze worden verspreid over de week gelegd. Een aantal factoren kunnen de hoeveelheid eieren die een kip legt beïnvloeden. Zo speelt de hoeveelheid licht een belangrijke rol. In de winter leggen kippen minder eieren. Dit komt omdat er in die periode minder zonlicht is. Ook is de leeftijd van de kip van belang. Het gemiddelde van vijf eieren per week geldt voor een volwassen kip. Een kip is volwassen vanaf de leeftijd van één tot twee jaar. Bij een kippenhok met daarin 4 hennen en een haan heb je per week ongeveer twintig verse eieren.

Welke kip legt veel eieren?

Alle kippen leggen eieren. Het ene ras legt alleen meer eieren dan het andere. Welke kippen goed zijn voor een hoge eierproductie zijn enkele van de volgende:
  • Black Star
  • Red Star
  • Leghorn
  • Rhode Island Reds
  • Plymouth Rock

De Leghorn is de kip die zo ongeveer de meeste eieren per jaar legt. Een volgroeide Leghorn kan bijna iedere dag een ei leggen. Met een paar hennen kun je per week een behoorlijke eierproductie halen. Heb je naast enkele kippen die veel eieren leggen ook broedgrage kippen, dan kun je enkele eieren laten uitbroeden. Je hebt dan uiteraard ook een haan nodig om bevruchte eieren te krijgen.

De ideale samenstelling in het kippenhok

Je kunt met het houden van kippen verschillende doelen nastreven. Wil je veel eieren produceren dan kies je het beste voor een ras met een hoge productie. Sommige mensen vinden kippen leuk om te houden en hoeven niet zo nodig veel eieren. Er is veel keuze in sierkippen. Dit zijn kippenrassen die er erg mooi uit kunnen zien, en vaak minder eieren leggen. Er zijn ook kippen die erg graag broeden.

In het kippenhok kun je een combinatie maken van verschillende soorten kippen. Enkele legkippen, gecombineerd met broedkippen en een haan. Deze kunnen allen van een verschillend ras zijn, dat maakt niet zoveel uit. Wil je ook gaan fokken met kippen, dan is het handig om ervoor te zorgen dat je de haan en minimaal één hen van hetzelfde ras hebt. Zo kun je raszuivere kuikens fokken. Houd wel rekening met de hoeveelheid ruimte die kippen nodig hebben. Stop niet te veel kippen in een hok. Houd ongeveer één vierkante meter per kip aan.
© 2013 - 2014 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Wanneer leggen kippen eieren?"

Infoteur: Jozzie
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!