InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Het kweken van guppen

Het kweken van guppen

Het kweken van guppen Nuttige tips en adviezen over het kweken van guppen. Het is niet moeilijk om dit zelf te doen daar guppen graag zichzelf voortplanten.

Kweken van guppen in uw aquarium

Vissen houden in een aquarium is een mooie hobby. Vooral de guppen zijn een veelgekochte vissensoort. Deze vissen zijn makkelijk om zelf te kweken.

De gup; is afkomstig uit Zuid- en Midden-Amerika. De gup is zeer makkelijk te houden in een aquarium met een watertemperatuur van ongeveer 22-25 graden. Ze eten gewoon gemengd vlokvoer.

Geslacht

Een volwassen mannetjes gup kun je goed herkennen aan zijn mooie kleuren en aan zijn gonopodium. Dit is een soort van penisachtig uitsteeksel onder aan zijn buik. De vrouwtjes zijn vaak soberder gekleurd en hebben een zwarte vlek onder op de buik.

Het kweken

Guppen zijn vissen die zich graag en veel voortplanten, je kan het beste één mannetje op drie vrouwtjes houden. Doe je dit niet dan gaat het mannetje de hele dag op één vrouwtje jagen. Dit wordt een hele stresvolle situatie voor het vrouwtje. Het mannetje gaat als het ware het vrouwtje versieren. Het vrouwtje kan het sperma enige tijd in zichzelf opslaan. Als een vrouwjte bevrucht is zul je zien dat ze een steeds dikkere buik krijgt en dat de zwarte vlek op haar buik wat groter wordt. Het kan zelfs zo zijn dat als ze bijna gaat bevallen je de ogen van de jongen in haar buik ziet zitten. Op het moment dat een dik vrouwtje wat op zichzelf is en op de bodem gaat liggen zal ze spoedig bevallen. Je kan haar eventueel in een aparte bak zetten of je laat haar in het aquarium. Het ligt eraan wat voor een soort vissen je allemaal in je aquarium hebt, ik heb ondervonden dat sommigen jonge guppen toch wel heel erg lekker vinden. Dus ik zet het vrouwtje in een aparte bak. Na een tijd bevalt ze en krijgt dan afhankelijk van het hoeveelste nest zo een 10-70 guppen per keer.

Deze zijn nog zeer klein, ongeveer 4 a 5 mm. De eerste paar dagen leven ze nog van hun dooierzakje wat aan hun buik zit. Maar dan moet je ze gaan voeren. Je kan eventueel wat vlokkenvoer klein malen en dat aan ze geven. Of eventueel wat artemia (kreeftjes). Het is belangrijk dat als de guppen in je aquarium blijven dat ze genoeg schuilplaatsen hebben, dus bv planten. Want anders gaat zelfs het vrouwtje op ze jagen. Na ongeveer 3 maanden krijgen ze wat kleuren.

Let op: Na een paar weken zijn de jonge guppen al geslachtsrijp. Probeer om ze te scheiden zodra je bij de mannetjes het penisje ziet verschijnen. Veel succes.
© 2007 - 2017 Senna0, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Familie Poeciliidae (levendbarenden)De familie levendbarenden is een groep vissen op zich. Zoals de naam al zegt leggen deze vissen geen eieren, maar worden…
Poecilia reticulata - GuppyGuppy's zijn al jarenlang onverminderd populair bij aquarianen. Voor beginners zijn ze heel geschikt, omdat ze vrij ster…
Guppy's kweken doe je zoDe guppy, ookwel de miljoenenvisje of missionarisvisje genoemd, is een levendbarende tandkarper. Wereldwijd is de guppy…
De kogelvis, een echte slakkeneterDe Latijnse naam van de kogelvis is Tetraodon biocellatus. Hij dankt zijn naam aan zijn grappige, rode vorm. Het is een…

Reageer op het artikel "Het kweken van guppen"

Reacties

Cindy, 14-08-2016 09:59 #156
Hallo ik heb 2 mannelijke en 6 vrouwelijke guppys kan ik ze bij elkaar laten of is het beter 1 op 3 apart te doen?

Rudy van Opstal, 20-10-2015 17:56 #155
Toch een vraag voor jullie. We hebben 2 mannetjes en vier vrouwtjes. Kweken doen ze aan de lopende meter.maar helaas houden we geen jongen over.er is nochtans genoeg aan planten in het aquarium. Wat doen we verkeerd.Ruud

Guppenkweken, 01-09-2015 01:32 #154
Hoi allemaal,

Ik ben net als jullie hier terecht gekomen om uit te zoeken hoe je guppen kan kweken. Dat was inmiddels 2 jaar geleden, inmiddels heb ik 5 aquaria met ongeveer 120 liter per stuk. Ik ben door middel van deze tips van 4 guppen (1 man 3 vrouwtjes zoals je moet starten) naar ongeveer 250 guppen gegaan in 2 jaar. Inmiddels heb ik iedere maand ongeveer 75 baby guppen die naar de aquariumwinkels hier in de beurt gaan (niet naar tuincentra maar gewoon naar aquarium specialisten die alles van deze mooie dieren afweten). Ik heb de eerste 4 guppen nog steeds en mensen ook al zijn de mannetjes o zo mooi, neem in t begin gewoon 1 mannetje en 3 vrouwtjes (als je wil kweeken). Mocht je ze niet willen kweken kan je natuurlijk alleen mannen nemen. Ik verschoon mijn aquaria iedere week en maak een keer in de maand de planten en stenen schoon (ben meestal de hele dag bezig met verschonen). Er is op dit moment ook een gup bevallen van jonkies. Dus mijn tip is: volg de bovenstaande tips op en je krijgt vanzelf genoeg guppen. Verder ben ik van plan zwaarddragers en black mollys te gaan kweken, kijk er nu al naar uit!

Yvonne, 11-06-2015 18:04 #153
Ik ben gister begonnen met een vissenbak (zonder pomp) en vier guppen (1 man, 3 vrouw). Superblij. Wel een paar vragen:

Over pomploos werken:
1. Bestaat er iets om het water te laten bewegen zonder snoer?
2. Bestaat er snoerloze verlichting?
3. Helpen zuurstofsteentjes?

Over het negatieve effect van kraanwater:
4. Wat is het effect van een kopje regenwater bij kraanwater?
5. Wat is het effect van mengen met slootwater?

Over vakantie:
6. Is het nodig om voor vier guppen bij 8 dagen afwezigheid een voerblokje te kopen?
7. Hoelang kan een gup zonder voer?
8. Kan kleine vijverplant ook in een aquarium?

Tenslotte over het kweken:
9. Kan inteelt geen kwaad? Vanaf wanneer is het geslacht van een jonge gup waarneembaar?

Vragen, 10-06-2015 17:45 #152
Hé hallo allemaal. Ik heb een vraag! Ik wil heel graag guppies, maar kunnen die ook gewoon in een bak met koud water zonder filter? (De bak wordt als ik ze heb wel elke dag verschoond!)
Groeten

Rcj de Blom, 14-05-2015 21:51 #151
Ik heb pas geboren jongen hoelang moet ik die in een aparte bak houden zodat ze niet worden op gegeten?

Leana0511, 12-11-2014 13:59 #150
Hoi iedereen
Ik heb pas een Siamese kempvis gekocht maar heb ook guppen. Nu heb ik gehoord dat dat ook niet samen gaat. Kan het nu wel of niet?
Er zit ook een zwangere gup in zou hij die kleintjes opeten?
Groetjes alvast bedankt

Marit, 06-10-2014 13:36 #149
Ik heb guppen maar er is er 1 al heel lang zwanger en dat weet ik zeker maar ze wil maar niet bevallen er zit ook een rood dingetje aan ze kont zins een paar dagen ik wil graag weten wat het is weet iemand het? En hoe kan ik me gup sneller laten bevallen?

Melissa, 23-07-2014 15:37 #148
Goeiedag,
Wij hebben sinds vorige maand een aquarium gekocht van 1m lang - 40cm breed - 60cm hoog. Wij hebben die tweedehands gekocht en toen zaten er steentjes in als bodem met nepplantjes, dus hebben we hem zo opgestart. Ik zou nu graag overstappen naar een echte voedingsbodem en echte planten omdat ik heb gehoord en gelezen dat dat makkelijker is om guppy's te kweken als je er niet te veel wilt overhouden, ook heb ik algeneters in mijn bak zitten waarvan 2 L-nummers en ik zou graag de perfecte leefomgeving maken voor de vissen in mijn aquarium, ook heb ik bodemeters vandaar dat ik er zand in wil doen. Heeft er iemand tips hoe ik het beste mijn aquarium opnieuw kan opbouwen? Want de bedoeling is om hem volledig leeg te maken, een voedingsbodem aan te leggen en dan half steen/half zand te maken en om er dan echte planten in te doen zodat als mijn zwangere guppy's bevallen, de kleintjes zich kunnen verbergen.

Met vriendelijke groeten,
Melissa Roothooft

Ilze, 29-06-2014 15:46 #147
Ik denk dat mijn vis drachtig is maar moet ik haar nu apart houden of niet?!

Anomiemm, 14-06-2014 13:09 #146
Hallo ik heb een zwangere gup en dit is al 4 weken ze heeft een zwarte vlek, best groot. Ze jaagd andere guppys weg maar zwemt wel rond. Ik wil niet te veel guppen dus hoe kan ik dit aantal beperken?

Michelle, 26-05-2014 15:07 #145
Ik heb heel veel vragen en opmerkingen gezien waar ik graag wat over wil zeggen.
Ik heb zelf 2 bakken met guppen. Allebei op 25 graden. Ondertussen heb ik al iets van 20 jongen gehad. Ik heb dus 1 bak met volwassen guppen, en 1 bak met baby's. Wat ik vooral heb gemerkt (en gelezen) is dat guppen meestal bevallen nadat je het aquarium ververst, de plantjes bij knipt, of de raampjes schoonmaakt. Ik weet niet waarom maar het klopt wel, iedere keer als ik iets aan mijn aquarium heb gedaan heb ik er meestal weer een paar jongen er bij. Het beste wat je kan doen is ze apart zetten (als je er mee kweekt ) wacht de 1e week met voeren en geef daarna diepvriesvoer of gewoon gekruimeld droogvoer. En probeer ze zoveel mogelijk te voeren (kleine beetjes) ze hebben een snelwerkend spijsverteringskanaal omdat ze nog jong zijn dus hebben ook veel voer nodig ( niet te veel want anders gaat het voer schimmelen en dan kan je je hele bak weer gaan verversen). Zorg verder dat je 1 x in de week een kwart gedeelte van het water ververst, en 1 x in de 2 maanden je hele bak ff omgooit en de steentjes afspoelt. Als je iedere week je pomp verschoont, hoef je ook niet vaak je aquarium helemaal te verschonen. Ik doe het al een tijdje op deze manier, mijn vissen hebben nooit rare ziektes, het water ziet er altijd mooi en helder uit, de vissen zijn gezond, en ik krijg regelmatig jonkies. Alles gaat dus super. Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben gehad.

Rodriguez, 05-11-2013 20:56 #144
Hallo,
Heb op het moment 3 aquariums staan op mijn kamer, ik ben 14 jaar en ik kweek guppen,
Ik ben opzoek naar een 80 cm aquarium. Guppen heb ik bijna in alle vormen.

Mvg Rodriguez breninkmeijer.

Jacqueline, 13-09-2013 07:41 #143
Hallo,

Even een vraag. 1 van mijn guppen is vorige week woensdag bevallen. De zwarte vlek was tot gisteren nog aanwezig. Sinds vanmorgen is de zwarte vlek weer roze. Heeft ze opnieuw kleintjes gebaard of is dit normaal?
Alvast bedankt voor het antwoord.

Bryan de Mey, 10-09-2013 13:30 #142
Ik wil graag ze ook laten voort planten maar weet niet in welk leef gebied kunnen ze het besten leven. bedankt voor het lezen en hoop graag op antwoord al vast bedankt.

Ramazan, 03-09-2013 02:50 #141
Hallo een vraagje, ik heb 3 vrouwtjes en 1 ervan heeft zwart vlek onder buik maar wordt niet dikker is ze wel zwanger want zwarte vlek wordt groter. en mijn andere twee vrouwtjes zijn dan wel dikker aant het worden en ik zie gelijk oranje bolletjes in haar buik waarvan ik denk dat ze zwanger zijn maar die hebben geen zwarte plek? kan het dat ze toch nog zwanger zijn?

Melissa, 20-06-2013 00:29 #140
Vraagje;

Mijn gup is bevallen van tot nu toe 4 babyguppen, alleen ze heeft een hele opgezette doorzichtige buik. Bij mijn andere vrouwtjes guppen heb ik dit nog nooit gezien. Is dit normaal of kan het zijn dat de gup ziek is?

groetjes

Robert, 15-06-2013 13:14 #139
Mijn guppies willen niet zwanger worden! kan iemand mij helpen?

Mathilde, 22-05-2013 12:41 #138
1 van mijn guppen heeft vandaag 16 oranje bolletjes gelegd (dit gebeurde na de bak verschonen). Zijn dit babyguppen in hun dooierzakje of iets anders? Iemand enig idee?

Ays, 08-05-2013 10:45 #137
Mijn gup is zwanger! :) maar hoeveel eten moet ze?

Sean, 15-04-2013 16:52 #136
Er staat een fout in te tekst, eigelijk wel meer als 1. Dooierzakje wordt vaak al binnen de eerste 24-48 uur verbruikt. De guppen krijgen na een paar weken kleur, en zijn pas na een paar maanden geslachtsrijp. En dus niet na een paar weken.

Geert, 09-04-2013 21:40 #135
Hallo,

Ik heb veel op filmpjes gezien dat visjes bij waterschildpadden worden gezet, mogen guppen ook bij water schildpadden zitten als ze volwassen zijn en de schildpadden klein zijn?

Alvast bedankt

Toon, 06-02-2013 13:36 #134
Mijn gup is bevallen van 2 visjes en na 3 of 4 dagen kunnen er dan nog meer visjes bijkomen? Of komen ze allemaal op dezelfde dag?

Guppy, 02-01-2013 01:11 #133
Ik heb de guppies gewoon in het aquarium gelaten. Ze zitten nu alleen nog met 5 volwassen guppen en die blijven er van af. Er waren er ongeveer 30 en nu nog een stuk of 20 na 3 weken, dus niets apart gezet, wel 3 waterplantjes in het aquarium zodat ze zich in het begin konden schuilen. Na 2 weken blijven de vissen er meestal wel vanaf.

Sandy, 20-11-2012 22:36 #132
Hoi
Ik heb een vraag, ik heb heel veel guppen erin zitten met verschillende kleuren, nu is er eentje bevallen… maar nu is het zo dat er van 2 verschillende leeftijden zijn maar er is maar 1 vrouwtje dik. Heb maar 3 kleintjes, maar het lijkt of de rest niet zwanger wil worden. Hoe kan dit? En na hoeveel dagen kan je zien of ze zwanger zijn… en hoe eigenlijk?
Gr Sandy

Amber, 10-07-2012 17:45 #131
Hoi Ieke,
ik zou het mannetje en het vrouwtje allebei uit de vissenkom halen, want zo wel als het mannetje als het vrouwtje zouden de baby's kunnen opeten.
De baby's moeten wel vaak gevoerd worden maar wel met kleine beetjes, je kan ze gewoon fijn gemaakte vissen vlokjes geven ;)
groetjes,
Amber

Ieke, 10-07-2012 15:57 #130
Hallo,
Ik keek zo pas in mijn vissenkom en zag ineens een stuk of 10 baby guppies. Wat moet ik nu doen? Moet het mannetje er ook bij weg of kan die gewoon bij de baby's blijven? En hoe vaak moeten ze eten hebben?

Jordy, 02-07-2012 14:42 #129
Hoi Amber,

Het is moeilijk te zeggen wanneer de guppen weer terugkunnen. Sommige guppen groeien namelijk sneller dan andere. Als de kleuren en het geslacht zich gaan ontwikkelen zijn ze meestal er wel klaar voor om teruggezet te worden.

Nog een tip: Als je alleen guppen in een aquarium hebt en je wilt niet dat je teveel guppen krijgt, doe de zwangere gup dan niet apart, maar laat haar dan gewoon in het aquarium. Als er voldoende bescherming in het aquarium is, zoals stenen en planten, zullen er alsnog een paar overleven. Een groot voordeel hiervan is dat de sterkste zullen overleven. Die zijn meestal ook makkelijker te verkopen, mocht je dat willen.

Groeten,

Jordy

Amber, 01-07-2012 18:26 #128
Hoi hoi,
mijn vrouwtjes gup is 2 dagen geleden bevallen van maar 6 baby's, zijn dit weinig baby's voor een gup?
en ik heb geen kweek bakje maar ik heb ze in een glazen potje in het water gehangen en heb er nu 4 baby's in zitten want er zijn er 2 overleden door de filter.
wanneer zouden ze daar dan uit kunnen en bij de andere vissen kunnen komen.
ik heb er verder kegelvlek barbeeltjes, kardinaal tetra's, rijst visjes en een algen eter in zitten.
alvast bedankt!

Amber, 29-06-2012 12:22 #127
Hoihoi,
Mijn vrouwtjes vis is nu al een paar maand heel erg dik nadat de man dood ging, dus ongeveer 2/3 maanden. Ik weet nu niet of ze zwanger is of niet. Ze is echt heel dik en heeft wel een kleine zwarte vlek…

Laura, 30-05-2012 10:24 #126
Hoi,

Ik heb 3 gupvrouwtjes en ze zijn alle 3 ontzettend dik. 1 is er vannacht bevallen ik tel nog 12 baby guppies (of dat de hele kudde is weet ik niet) nu vroeg ik me af of ze in 1 keer van alle guppies bevallen of dat het in etappes gaat want ik kan niet zien welke er bevallen is want ze zijn alle 3 nog net zo dik!

groetjes

Nena, 17-04-2012 20:29 #125
Hallo,
Ik heb een vraag want vanochtend waren mijn -vrouwtjes- guppy's nog helemaal goed en niet te dik maar toen ik thuis kwam keek ik nog even en toen waren ze in eens heel dik!
nou weet ik niet of ze echt zwanger zijn maar ik hoop het wel!
En dan nog een vraag:
Als je -vrouwtjes- guppy zwanger is en ze krijgen dus baby's,
dan eten ze die op, en dus dacht ik:
eten ze ze allemaal op of hebben ze na een tijdje geen honger meer?
Groeten van een guppyhouder :)

Bie Ba Blup, 21-03-2012 17:35 #124
@Famke: een gup is ongeveer 6 tot 7 weken zwanger. Je ziet dan bij de buik dat het zwart wordt en meestal als ze gaan bevallen komen ze boven zwemmen, als je ziet dat het vrouwtje iets drukker wordt "gaat ze waarschijnlijk binnen 4 uur bevallen dus dan kan je haar in een broedbakje doen. Zodra ze bevallen is weer terug in eigen water laten, je kan ze niet uit elkaar laten. Mits je andere bakken hebt en als je bedoelt "hoe houd ik ze qua geslacht uit elkaar" mannen hebben mooie kleuren vrouwtjes zijn vaak "saai van kleur" en bij baby`s kun je het pas na weken of maanden zien wat het geslacht wordt. @Mike: Hout uit je tank halen en een keer goed uitkoken. Guppen zijn wat dat betreft de makkelijkste vissen die je buiten de 'meest voorkomende vissen kan houden" als ze snel dood gaan is er echt iets mis met je water of met je "spullen in de bak". Voor de rest van de vragen. De Baby`s moet je ongeveer 4 tot 5 weken in het bakje laten "LET WEL OP" het bakje moet ook schoongemaakt worden. Dat is heel simpel houd het bakje schuin zodat de baby`s onder hangen en laat je smerige water terug in je tank stromen laat dan vers water er gewoon in komen EN HOU JE BAKJE NIET VAST OP DE TANK. Er moet stromend water inzitten dus niks met zuignappen werken want dan blijf je water te stil voor de baby`s. Als je ze eruit haalt "gewoon bakje langzaam omkiepen". Zorg dat je een "bedje" van planten in de hoek van je tank "de verste hoek van je filter uit" legt zodat je daar de baby`s vrij kan laten dan vinden ze meteen beschutting en kunnen ze wennen aan de nieuwe omgeving. Maar de kans is er altijd dat sommige guppen het niet overleven.

Thom, 14-03-2012 20:14 #123
Hoi ik neon tetraas die zijn veel mooier dan guppys ik had ze vroeger ook maar het werden er te veel als ik jullie was zou ik ze weg doen en tetraas kopen er zijn er in verschillende soorten veel succel

goetjes thom.

Mike, 24-02-2012 15:31 #122
Hoi, hele goede info. Ik had vroeger veel guppen maar er zijn er heel veel gestorven door een ziekte. en alles is nu weg maar ik heb niet veel guppen meer over. Heb nog 3 volwassen vrouwtjes en 3 baby's die aan het groeien zijn. volgens ik kan zien zijn er al 2 mannetjes bij en 1 daar van heeft al zijn kleuren al. Ik zou die graag uit het kweekbakje laten maar ik heb een grote maanvis zitten en ik denk als ik hem los laat dat hij zal opgegeten worden… mijn guppys sterven ook altijd rap vind ik ook al is er nieks mis met het water. heb planten en wat hout stronkjes in de aquarium.

Famke, 02-02-2012 19:12 #121
Ik heb een vraagje… mijn 2 vrouwtjes guppen zijn nou al een hele lange tijd zwanger. ze zwemmen ook heel laag in de vissenkom en liggen vaak op de bodem. maar hoe weet ik nou wanneer ze bevallen? en hoe houd ik van de jonkies de mannetjes en de vrouwtjes uit elkaar? alvast bedankt!

Denise, 18-01-2012 17:17 #120
Dat witte slijmerige dat zijn idd eitjes van slakken. Ik zie slakken in mijn bak als een plaag en heb daarvoor een paar botia's gekocht. Dit zijn slak etende vissen. Mocht je daaraan willen beginnen dan moet je goed kijken wat voor een soort botia in je bak past! Daarnaast zou je ook nog bij de dierenwinkel bepaalde middeltjes kunnen kopen en er bestaan zelfs slak etende slakken die ervoor zorgen dat je geen slakkenplaag krijgt!

Robin Leijsten, 10-01-2012 18:41 #119
Geld dit ook voor rode plaatjes dat ze die kleintjes opeten?

Astrid, 07-01-2012 12:24 #118
Hallo,

Dat de slijmerige (met witte puntjes erin) substantie op de plantjes geen eitjes zijn las ik hier, maar wat is het dan wel?
Mijn zoon heeft ze ook in zijn aquarium. Hij heeft er ook wat slakjes in.

Groetjes, Astrid

Guppiesfreak, 05-01-2012 22:09 #117
Ik heb ook 3 baby guppies in een kweekbakje gedaan en mijn vraag is hoelang moeten ze hierin blijven totdat ze bij 'de grote' mogen en wat moet ik er voor speciaals in doen, plantjes ofzo?

Blupgup, 01-01-2012 17:39 #116
Beste gup liefhebbers,

Drie maanden geleden heb ik 1 man en 2 vrouwen guppen in mjn aquarium geplaatst. Sindsdien lijken ze zichzelf goed te vermaken en zien er fantastisch uit! De waarden van het water is niets mis mee en wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Echter heb ik nog geen teken gezien van een zwangere gup. Is dit wellicht een kwestie van tijd? of heb ik hier te maken met een "Gay-fish"? mvg, blup de gup

Guppie Kweker, 01-01-2012 13:42 #115
Ik kweek zelf ook guppy, s en ik heb al heelveel guppy, s sommige guppy, s van mij zijn al een paar jaar oud.vraag= en hoe kan het dat ik veel meer mannetjes heb dan vrouwtjes en als de vrouwtjes zwanger zijn gaan de mannetjes achter het vrouwtjes aan en als dan de vrouwtjes gaan bevallen eten de mannetjes ze direcht op, ik heb wel een bakje maar aan de onderkant zitten kleine gaatjes daar kunnen de baby guppy, s zelf niet doorheen maar dan gaan de mannetjes onder het bakje en zuigen de mannetjes de baby guppy, s op hoe kan ik dit voorkomen

Sd, 01-12-2011 11:58 #114
Vraag: gisteren in mijn bak 12 kleine guppy's gevonden. Heb ze in een kweekbakje gelaten dat in de bak zelf hangt. Hoelang moeten deze hierin blijven?
In de bak (1m20 - 60 - 40) zitten nog enkele platty's, beta's en algeneter

Bo, 19-11-2011 20:33 #113
Fj, dat 'slijmerige substantie op je plantje' zijn geen eitjes van je gup, een vrouwtjes gup legt geen eitjes, die komen uit haar buik.

Fj, 19-11-2011 10:52 #112
Hallo, Mijn vriendin heeft guppies gerkregen en heeft mij 2 kleine guppies gegeven. EN een plantje. Toen ik thuis kwam zag ik dat er een slijmerige substantie op het plantje zat. Dat zijn waarschijnlijk eieren van haar vissen. Ik wil ze wel houden maar dan wil ik weten hoelang het duurt voordat ze uit het eitje komen en of ik ze bij hun moeder moet zetten of zelf kan houden. Ik heb dus nu 2 visjes en eieren. Heeft iemand een idee wat ik moet doen? b.v. Bedankt!

Josi, 29-10-2011 17:14 #111
Hoi,
ik heb een vis die zwanger is en ik weet het niet zeker wat moet ik doen?

Obi, 11-09-2011 12:47 #110
Best grappig al die guppen, maar de eerste worp bestond uit 6 en slechts 1 werd opgegeten. Nu heeft ze weer geworpen en ik tel er nu rond de 15-20! Straks heb ik meer gup dan water in het aquarium. Ik moet ze dus gaan "sexen" en er een tweede aquarium bij kopen zodat ze alleen nog naar elkaar kunnen kijken? Of zijn er andere opties? druppeltje product X erbij en alles is gesteriliseerd zou mooi zijn… :)

Sterre, 04-09-2011 21:49 #109
Hoi Miriam,
Als je in de zwarte vlek oogjes ziet, die herken je aan witachtige stipjes, bevalt zij spoedig. Ook kun je dit zien aan die dikke buik. Staat'ie echt op springen, dan is ze zwanger en kan ze ieder moment bevallen. Als ze nog gewoon normaal rondzwemt, is het verstandig om haar nog even te laten doen, maar als ze heel stil op de bodem of juist helemaal van boven zwemt, is het tijd om haar in de bak te doen. Dat kun je ook herkennen doordat ze erg gespannen en gestresst lijkt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, nog veel plezier met je vissen!

Miriam, 30-08-2011 10:10 #108
Hoi ik heb een paar guppy's apart in een afzetbakje gedaan, omdat ik zag dat ze een dikke buik krijgen en die zwarte vlek wordt steeds groter. terwijl de guppy vrouwtjes net een week drachtig zijn. Nu is mijn vraag is het slim om ze nu al in een afzetbakje te zetten? zo ja, heeft iemand er meer ervaring mee met het kweken van guppy's? ik ben namelijk iemand die net begonnen is met het houden van verschillende soorten vissen. een goede tip zal mij dan zeker goed helpen!

Julian, 23-08-2011 20:07 #107
Hoelang is de draagtijd van een vrouwelijke gup? En als een vrouwelijke gup met witte stip kleintjes heeft is er dan kans dat de kleintjes ook witte stip krijgt? (ik ben al meet een kuur bezig als medicijn)

Maartje Verdonck En Jelow, 21-08-2011 16:26 #106
Hoi ik heb een vis genaamd yelow het is een vrouwtje en is al een paar daagjes zwanger hoelang gaat het duren voordat ik een apart bakje moet gaan halen?

, 17-08-2011 15:47 #105
Kelly, je moet gewoon afwachten tot dat ze kleintjes krijgt is dit na een week niet het geval doe haar gewoon in ht aqua. terug

xxxxjes suc6 met je aqua.

Jenny, 17-08-2011 15:13 #104
Kan het zijn dat een gup maar 1 visje krijgt?

ik heb nog maar 1 vrouwtjesgup in mijn aquarium zitte,
de 2 mannetjes zijn alle2 een week gelede dood gegaan
dus had me niet verwacht aan kleintjes en nu zie ik 1 klein transparant visje zwemme en heeft de vorm van een guppy, ik heb het vrouwtje ook helemaal niet dikker zien worde.

Kelly, 16-08-2011 17:44 #103
Kan het ook zijn dat een zwangere gup geen zwarte vlek heeft want mijn gup is binnen 4 weken zo enorm dik geworden ik heb die gup maar voor de zekerheid in een kweekbakje gedaan en nu? want al die 4 weken is er geen zwarte vlek te zien geweest maar die gedraagt zich wel alsof ze bevallen gaat ken iemand mij meer informatie geven over die zwarte vlek zodat ik zeker weet of ik kleine gups krijg.

Anne, 03-08-2011 11:47 #102
Hallo ik denk dat mijn vis zwanger is maar hoe kan je dat zien?

Veronique, 18-07-2011 12:40 #101
Ik ben zelf ook guppen aan het kweken.
en ik had een paar kleintjes apart gezet in een bak en die hebben ook weer heel veel kleintjes gehad. en er zijn veel kleintjes in de bak nu. maar laatst is een volwassen vrouw overleden en heb ik nu 2 volwassen mannetjes en 2 volwassen vrouwtjes en een stuk of 50 kleintjes. als ik er een volwassen vrouwtjes vis bij koop die niet opgegroeit is met kleintjes, zal dat dan goed gaan?

Tara, 16-06-2011 16:49 #100
Het maakt niet uit wat voor vissenkom je hebt. de tempratuur maakt ook niet uit. ik heb verschillende bakken gehad en had altijd heel veel babyguppy's, wel had ik de ervaring dat ze op werden gegeten dus deed ik ze altijd direct in een andere vissen kom

Tobias, 28-04-2011 00:31 #99
Is er een bepaalde gunstige watertemperatuur waarbij je meer mannetjes dan vrouwtjes krijgt? of juist andersom?

Michael, 27-04-2011 12:52 #98
Hallo,

ik heb twee vroutjes die aan eht bevalenwaren maar ik was te laat om ze in een kweekbakje te zetten ik kan ook niet zien wanreer ze bevallen kan iemand dat zegge?

GR>

Donker, 03-04-2011 16:23 #97
Ik heb nu 4 vrouwtjes die aan het bevallen zijn uit 1 vrouwtje zijn er nu 33 uit gekomen ik heb ze in een appart aquarium de vrouwtjes en de kids ook weer appart ik transporteer ze steeds als ik er weer 1 zie over. Maar wanneer kunnen de kleintjes in mijn grote aquarium? Iemand enig idee?

Keizer, 02-04-2011 20:36 #96
Ik heb een tijd geleden een aquarium gekocht zo natuurlijk mogelijk ingericht en daar verschillende visoorten in gedaan waaronder 2 mannetjes en 3 vrouwtjes guppen vorige week heb ik noodgedwongen een 2e aqua moeten kopen door de grote hoeveelheden jongen die ik kreeg (mijn aqua raakte overbevolkt wat niet ten goede kwam van mijn andere vissen) ik heb de volwassen hier ook bij gedaan en zij jagen niet op hun jongen bij mij.

ik heb ook eerst gewerkt met een kweekbakje maar mijn guppen raakte daar kompleet van in de stres een van mij guppen zette daardoor ook onbevrucht eitjes af(kleine doorzichte balletjes. er werden ook maar geen jongen geboren.
nu ben ik dus gestopt met het kweekbakje en nu is het hek van de dam ik zit nu met een stuk of 60 jongen guppen van verschillende leeftijden die zeer hard groeien 3 van mij begin guppen zijn inmiddels wel overleden(maar heb daar zeer veel voor in de plaats gekregen)

Kristel Bogaerts, 14-03-2011 16:00 #95
Hoe lang moeten deze jonge guppen apart zitten voor ze bij de anderen mogen?

Amy, 12-03-2011 21:09 #94
Soms zie ik van die rare puntige buikjes dus niet rond weet iemand hoe dat kan komen?

Nick, 03-03-2011 19:04 #93
Ik heb ergens gelezen tussen de 10 en 70 per keer. Ik hoop niet dat iemand een 60 l aquarium heeft met 100 guppies van maar twee bevallingen:-p maar ik denk dat er gemiddeld ongeveer 20 guppen geboren word.

Siebe, 20-02-2011 14:09 #92
Hallo ik heb nu 2 platy's 2 balck molly's 4 vrouwelijke guppen en 3 mannnelijjke
ik heb nu 1 zwangere gupe en nog 1 maar hoeveel guppy's komen er gemiddelt uit?
:-(:-(:-(
gr.siebe

Lisa, 10-11-2010 13:20 #91
Ik had 14 guppies in mijn bakje, maar paar dagen geleden werd mijn dikke gup opeens zwart. Ik dacht dat het aan het water lag. Dus bij het verschonen was hij dood. Na enkele dagen, nu dus is er weer een gup die boven komt zwemmen. Toen ik hem eruit wou halen, omdat ik dacht dat ie dood was begon ie terug te zwemmen. Maar na een tijdje komt hij weer boven. Wat moet ik doen? :-(

Larice, 04-11-2010 12:46 #90
Ik heb zelf guppen en de vrouwen waren heel dik
ineens waren er jongen moet ik die apart zetten?
groetjes larice

Noesje, 08-09-2010 23:41 #89
Hallo…

ik heb een aantal guppen zwanger
maar ze liggen al 2 weken op de bodem
naar er komt niets uit.
af en toe zie ik een jong guppy rond zwemmen en doe die in het andere kweek bakje
maar waneer ze nou eens echt gaan bevallen is mijn vraag
hoe lang zijn ze normaal zwanger?
gr noes

Sara, 23-08-2010 19:36 #88
Beste site,
hoe kun je van goudvissen weten of het een mannetje is of een vrouwtje, ik heb 3 goudvissen al een maand, maaar nog steeds geen kleintjes:-(
Groeten Sara.

Stacey, 10-08-2010 12:22 #87
Ik heb mijn guppies (1 mannetje en 3 vroutjes) in een gewoone vissen kom zitten in het begin kregen we kleintjes. Maar afgelopen 2 maanden helemaal niks meer?!

Sniezz, 26-06-2010 19:44 #86
Ik heb gister guppy's gekocht
1 mannetje en 3 vrouwtjes
ik werdt wakker vandaag en het viel me op dat 2 vrouwtjes meteen een behoorlijk buikje hadden
hoelang duurt het ongeveer voor er een guppy zwanger is?
want mischien was het all gebeurt toen ik ze kocht
ze zaten in een mix bak
kan je daar mischien antwoord op geven hoelang ze zwanger zijn?

Tom, 21-06-2010 21:35 #85
Mijn guppie is vandaag bevallen van tot nu toe 7 (8 maar helaas eentje dood gegaan) baby guppen, maar nu is mijn vraag dat ze nu nog steeds (ongeveer 7 uur na de bevalling) nog steeds even dik is zou het nu kunnen dat er nog meer kleintjes komen? En hoelang duurt het ongeveer voordat ze kleur beginnen te krijgen. Ik wil de meeste uiteraard zelf houden maar 3 stuks verkopen aan een kennis van me vanaf welke leeftijd kan dit? In ieder geval alvast bedankt.

Herbey, 16-06-2010 21:31 #84
Dag mensen, een vraagje. ik heb een zwangere gup die behoorlijk zwanger is, maar sinds vanaovnd al zo'n 4 lange roze stroken uitpoept, ( geen guppies dus denk poep 0 wat kan daar de oorzaak van zijn, en hoelang is een gup ongeveer zwanger.

hoop dat jullie mij kunnen helpen.

groetjes Herbey

Anne, 15-06-2010 10:46 #83
Ik heb mijn guppen gewoon in een vissenkom zitten, niet lettend op het water temperatuur. Gewoon kamertemperatuur! Ze overleven het prima! Ik heb zelfs gistere 13 kleine guppies erbij mogen verwelkomen! Heb wel de volwassen vissen nu in een andere vissenkom zitten zodat de kleine guppies allemaal op kunnen groeien!
Dus ik denk dat het wel een beetje ver gezocht is dat de guppies ALLEEN maar in een verwarmd aquarium moeten. Zet ze gewoon op de vensterbank lekker in het zonnetje en de natuur doet de rest!

Mathijs, 06-06-2010 09:52 #82
Ik heb guppy's eentje zit afzonderlijk in een kweekbakje, de guppy staat opspringen, ze kan de visjes volgens mij niet afwerpen ze gaat altijd op haar zijden liggen ze bewegt weinig of niet, ik denk dat ze sterft, wat kan ik daar aan doen

Ronny, 27-05-2010 23:10 #81
Ik heb nu een aquarium gekocht van 1.60m mijn ouwe was 80 cm
en ik hoop nu dat het goed gaat met al mijn vissen en dat ze nu nie
meer dood gaan ik heb er ook een middeltje in gedaan
en ik heb aleen maar guppen in me aqarium
ik laat de vrouwtjes er gewoon in bevaleen
ik hou er 15 van de 20 over (figuurlijk he)
groeten ronny

Ronny, 19-05-2010 19:20 #80
Halo ik heb nu een jaar mij aquarium en steeds aals ik er 20 vissen heb dn gaan ze een voor een dood en dn gaat het een tijdje goed en dn het ik er weer 15 dn beging het weer opniew
en als mijn vrouwtjes bevallen dn gaan ze naar een paar dagen dood
heb nu wel een paar babys en de heb ik nu een week en ze krijgen nu al kleir en zijn al best grood
groeten ronny
asjeblieft een bericht terug weet geen raad meer

Sannekes, 22-04-2010 12:20 #79

Krijnen, 13-04-2010 10:38 #78
Sanny, mijn 2 guppen waren ongeveer 4 a 5 weekjes zwanger.

Verder: Guppen kunnen ook in koud water leven, maar zijn levendiger is warm water, liefst rond de 22 a 24 graden,
26 is weer iets te warm.

wil je babyguppen groter laten worden, zorg dat voor een drijfbakje met 2 schotjes.
1 schotje komt iets boven de boden te hangen en de andere schuif je in het midden.
in 1 vakje zet je de moedergup die gaat bevallen, de babygupjes kunnen zwemmen onder het bodemschotje,
en zo naar de andere kant, dan kan moedergup deze niet opeten.
Na de bevalling zet ik moedergup weer in de aquarium en haal ik de schotjes er langzaam uit.

Wil je niet teveel guppen overhouden, laat moeder gewoon bevallen in de aquarium, dan worden de jongen guppen opgegeten, als je wat plantjes erin hebt staan, zullen er een aantal overleven.

elke moedergup rageerd anders als de bevalling nadert, mijn 1e moedergup lag de hele dag stil en at niks, mijn 2e moedergups zwom gisteren druk van boven naar beneden ook tijdens de bevalling, en at wel, en is gisteren bevallen.

Verder zijn guppen haremvisjes, zet je teveel mannetjes en weinig vrouwtjes bij elkaar, dan zullen ze elkaar gaan aanvreten.
zet 1 mannetje op 3 vrouwtjes, dan kunnen de mannetjes hun gang gaan :-)

Hallo Danielle, babygupjes kan ik nog niet zo goed onderscheiden, maar volwassen guppen wel.
mannetjes zijn gekleurd en mooi versiert over het hele lichaam, vrouwtjes hebben alleen een gekleurde staart.

Ik heb bij mijn guppen ook appelslakken, heeeeeeel leuk, en kleine vuurgarnaaltjes,
op Marktplaats heb je vaal hobbykwekerijen en heb je al een appelslak, vuurgarnaaltjes enz. voor 0,50
per stuk.

Sanny, 30-03-2010 11:43 #77
Hallo
hoelang is een gup zwanger?
ik heb namelijk een gup zwemmen met een enorme dikke buik dus ik denk dat die wel zwanger is
kan iemand dat me vertellen hoelang dat is
grt sanny

Tropica, 14-03-2010 22:48 #76
Simone,
Wat is de temperatuur van het water? Minimale temperatuur was vereist is, is 18 graden. Je zou het aquarium dichtbij een verwarmingselement kunnen plaatsen, zodat deze 's nachts ook niet onder de 18graden komt. Hoelang is de gup al zwanger en heb je haar apart geplaatst in een kweekbakje? Dit kan behoorlijk wat stress opleveren, wordt ook afgeraden. Verschillende situaties die tot stress kunnen leiden, waardoor de gup haar eetlust verdwijnt.

Tropica, 14-03-2010 22:37 #75
Giovanni,
Heb je jouw guppen toevallig in onverwarmd water staan? Dit kan de groei sterk vertragen. De groeisnelheid van een gup is bepalend de eerste 8 weken, de eerste 4 weken gaat de vis snel groeien en daardoor moet er ook zeer veel voeding worden gegeven, zeker artemia is een noodzaak voor de snelle groei, na 4 weken gaat het geslacht beginnen te groeien en zullen de kleuren meer naar voren komen. Wat de meeste mensen niet weten is dat een gup steeds blijft groeien tot dat hij sterft. Na 1 jaar zal dit misschien nog mm per mm gaan maar hij blijft groeien.

Giovanni, 14-03-2010 10:35 #74
Hallo
wij hebben nu twee maanden geleden kleine guppys gekregen maar ze zijn nog steeds niet groot wanneer worden ze wat groter?

mvg giovanni

Simone, 09-03-2010 23:35 #73
Mijn gup is zwanger en zit in koud water omdat de po, p stuk is zie de oogjes al door de buik alleen das ook al dik een week aan de gang! wat nu? en ze heft vandaag niks gegeten

Jen, 27-01-2010 11:53 #72
Langer dan 4 maanden geleden is een van mijn platys bevallen. Ik heb 3 baby platys kunnen redden en in een plastic drijf bakje kunnen doen. Ik ben alleen bang dat als ik ze terug zet dat ze opgegeten worden. Wanneer kan ik ze het beste uitzetten? want ik weet dat ze niet snel groeien in een klein bakje. Reactie infoteur, 02-02-2010
Terugzetten hangt af van de grootte van de andere vissen in je aquarium. Ik deed ze eerst in een soort van goudvissenkom waar ik een verwarmingselement ik had. Daar hield ik ze tot ze wat groter waren en dan terug ik het aquarium.

Ronny, 15-01-2010 20:16 #71
We hebben laast 8 guppies gehaald 4 mannetjes 4 vrouwtjes in de winkel is er een mannetjes naar de vrouwtjes kant overgespronge. en alle 4de vrouwtjes zijn zwanger maar moet je ze in een aparte bak doen?we gaan verhuisen en ben bang dat er iets gebeurt als ik ze in een aparte bak doe dus moet dat? en we hebben een pompje en lauw water en neppe planten en schuilplaatsen waar ze zijn

Just-Me, 15-01-2010 15:12 #70
Afgelopen maandag is mn vrouwtjes-gup bevallen van 48 visjes, waarvan 21 het overleeft hebben, kheb ze apart in het kweekbakje gehouden maar wel in dezelfde aquarium gehouden bij de rest van mn vissen, tot hoelang kan ik ze hierin laten?ik wil ze niet bij de rest voegen want dan eten de anderen ze direct op!mn vraag is of iemand me kan vertellen hoelang het nog duurt voordat ze groot genoeg zijn(en de anderen ze niet op eten)en ik ze weer terug kan doen bij de rest?khoop dat iemand me het kan vertellen?alvast bedankt groetjes kelly

Anne Broekman, 12-01-2010 23:40 #69
Ik heb al sinds een tijd een koppeltje guppen, een pauw blauwe man en een sluier vrouw. Ik heb nu twee keer een 'nest' jonge opgevangen en apart gezet.
Nu was zij weer zwanger van een stel en had besloten om haar deze leg gewoon in het aquarium te laten doen. Wetend dat inderdaad de jongen dat hoogstwaarschijnlijk niet zullen overleven.
vanavond stond ik even in de bak te kijken en zag dat zij uitzonderlijk mager was. Er vanuit gaande dat ze was bevallen toch gaan speuren naar jongen die het gered hadden (overigens uiteindelijk een stuk of 10 uit de pomp gered). Maar bij nadere inspectie bleek het met moeders niet zo goed te gaan. Het lijkt wel alsof er een heel stuk uit haar buik weg gevreten is! Ze zit samen met haar man bij platty's, 2 black mollys en 2 maanvissen. Kan het zijn dat de andere vissen in het aquarium 'op zoek' zijn gegaan naar jongen en haar daarbij vreselijk verwond hebben? Ze leeft nog wel, en wil ook gewoon eten, alleen heeft ze dus een hele rare onderkant nu, alsof er met een langwerpige lepel een stuk uit is gehaald. Ik heb nog geen idee of ze het gaat halen. Ik heb haar wel uit de bak gehaald.
Kan het inderdaad zo zijn dat ze haar gewoonweg hebben aangevreten om bij de jongen te komen of moet ik aan een ziekte denken? Ik schrok me rot hiervan en wil graag weten wat er aan de hand is…

Groetjes
Anne

Xxmaartjexx, 10-01-2010 17:42 #68
Hallo,

Afgelopen vrijdag op zaterdag is mijn vrouwtjes-gup bevallen van ongeveer 6 jonkies.
Zelf is het vrouwtje onopgemerkt uit de kom gesprongen, ik vond haar denk ik een uur later naast de kom… beetje uitgedroogd :-(
Die vrijdag had ik er net een nieuw vrouwtje bij gekocht, dus het kan ok van haar zijn… geen idee.
Maar sinds vrijdag op zaterdag nacht zitten er 2 jonkies onder de steentjes aan de zijkant van de kom… best wel ver onder de steentjes.
Kan dit kwaad of moet ik die 2 eronder vandaan halen? Naar mijn idee zitten ze al die tijd daar zonder eten.
Ook wil ik vragen of het erg is als ik de guppen, nu 6 baby guppen, 4 al iets oudere jonkies en een mannetje en vrouwtje, elke dag een mini-beetje eten geef?

Ik hoop snel iets te horen, zodat ik als het moet die baby guppen snel onder de steentjes vandaan kan halen.

Bedankt :-)

Guppies, 10-01-2010 10:40 #67
Hoe kan je weten dat de guppies hebben gepaard en moet je ze scheiden?

Ik Help Graag, 09-01-2010 20:27 #66
Je moet een guppy broedtank kopen die is handig er is zo een bak en daar stop je zwangere vissen in en dat is er onder een bakje met 3 gaten en daar in gaan die kinderen vallen en dan klaar

Lili, 04-01-2010 16:52 #65
Ik heb een vraagje, een paar van de vissen in mijn aquarium hebben van die rare rode sprietjes die uit hun kontgat steken, wat is dit eigenlijk? Ik dacht aan wormen en heb aan de specialist in de buurt gevraagd wat ze denken dat het is. Heb toen anti-worm middel gekocht en gebruikt, nu heb ik het gevoel dat het niet helemaal werkt want ik zie een paar vissen nog steeds rondzwemmen met sprietjes in hun kontgat… 1 is er zelfs van doodgegaan denk ik. (Want de ingewanden bij die vrouwengup was aan 1 kant stukje rood en ze had ook rode sprietjes)

Glenn Debacker, 10-12-2009 12:27 #64
Lol een zwangere gup zit nu appart in een moederbakje maar ze zwemt verticaal en haar buike wordt steeds dikker waar je het uit moet persen maar wrm zwemt ze zo en af en toe zwemt ze terug gwn ma nu ni meer heb het gisteren pas opgemert graag reactie tegen vandaag of morgen pls het is mijn eerste keer dat ik kweek

Derek, 02-12-2009 19:07 #63
Ik heb ongeveer twee maanden geleden jongen guppen gekregen maar ze zijn nog steeds een heel stuk kleiner dan de volwassen iemand enig idee hoe dit kan ik heb alleen maar guppen dus het kunnen geen andere vissen zijn

Furr, 02-12-2009 11:31 #62
Hallo allemaal.
Mocht iemand nog belangstelling hebben in guppen in de buurt van Almere.
Ik verkoop ze namelijk.
5 guppen (2 maanden oud) voor 5 euro

Marieke, 18-11-2009 15:34 #61
Hallo
Ik heb mijn guppenjongen uit de kom gehaald, het zijn er 11, een poosje later hadden ze allemaal dikke buikjes. nu zitten er allemaal blaasjes in de kom met allemaal stipjes.kunnen dit jongen zijn. ik kan niks vinden op het internet.
wie weet dit.

Britt, 04-10-2009 16:58 #60
Hallo, ik heb hetzelfde probleem als Debbie: ook mijn aquarium zit vol met vrouwtjes.
Ik heb één mannetje, maar alle guppies die geboren worden zijn vrouwtjes. Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Ik heb er laatst wel een mannetje bij gekocht, maar die heeft het niet lang uitgehouden.
Alvast bedankt voor de reactie! Gr.

Just Mee, 01-10-2009 11:55 #59
Hallo
Kunnen Broers en Zussen elkaar bevruchten?
enhoe zie je wat een mannetje is en een vrouwtje wnt je zegt het wel zo makkelijk.
Maar iki zie het niet

Dennisz, 19-09-2009 18:15 #58
Nou ik ben imddels een stuk wijzer geworden met het kweken van guppies. Ik had er 7 en heb er inmiddels een stuk of 90… Ik merk wel dat ze HEEEEL kieskeurig zijn qua vlokken. Ze eten alleen de oranje, groene, en rode vlokken op en de witten laten ze liggen en naderhand eten ze ze ook niet op, terwijl ik dat dure spul al heb gebruikt. En het gewone vissenvoer voor mijn goudvissen.

Een tip voor mensen die graag jongen willen krijgen en in de winkel guppies kopen
en daarmee willen kweken, als ze in een grote bak zitten waar zowel mannetjes als vrouwtjes zitten. Zoek dan een vrouwtje uit met een donker zakje zeg maar. dan weet je dat die zwanger is. Toen ik mijn eerste 5 guppies kocht waren er al 2 zwanger, en ik heb ze nu geloof ik in alle kleuren van de regenboog.

Davy, 10-09-2009 23:29 #57
Hoi, is het nodig om in het aquarium voor guppys een luchtpompje of een lamp te plaatsen?

Pim, 06-08-2009 18:26 #56
Hallo, ik heb 3 guppy's en 1 mannetje en 2 vrouwtje alleen in aquarium :-) want heb pas een nieuwe aquarium gekregen en waneer zie je als ze gaat bevallen
en is he moeilijk om ze te kweken?:-)
groetjes, pim

Roy, 29-07-2009 18:16 #55
Beste Marius, je kan het in het begin van de zwangerschap niet zien en een vrouwtje is groter dan het mannetje, de staart kan wel even mooi zijn maar het lichaam is niet zo mooi als bij een mannetje.

Gerbert, 06-06-2009 11:49 #54
Ik heb 10 baby guppy, s gekweekt heel leuk ze worden snel groot ik heb ze in een apartbakje met koudwater lukt
best daar na als ze groteer zijn zet ik ze over in warm water

Marius, 03-06-2009 16:35 #53
Hoe ziet een zwangere guppy er uit. als ze net zwanger is. en kan een vrouwtje ook mooi zijn net zo als een manetje.
gr marius

Laura, 02-06-2009 17:59 #52
Hoi, ik wil nog iets verbeteren. guppies kunnen (als ze er in geboren worden) ook in koud water leven. mijn aquarium is ook al bijna overbevolkt, dus proberen we de vissen in een koudwater aquarium te laten leven. en als er dan kleintjes komen, dan voelen ze zich even goed als dat ze in een warmwater aquarium zitten.

Jacqueline, 18-05-2009 14:03 #51
Ik heb veel sterfte in de bak met guppen. 20 liter bak met filterpomp. Auqasafe in gebruik om het kraanwater te neutraliseren. Wie heeft tips zodat mijn guppen langer blijven leven.

Debbie, 26-04-2009 16:43 #50
Ik heb een vraagje; mijn guppen geven alleen maar geboortje aan vrouwtjes en niet aan mannetjes. hoe kan ik er voor zorgen dat er ook mannetjes geboren worden? Heeft iemand tips?

Marcel, 23-04-2009 18:29 #49
Ik heb gehoord dat guppen als er te veel komen hun kleintjes opeten is dat zo?

Dirk de Vroe, 19-04-2009 10:08 #48
Ik heb nog heel veel te leren. Tot nu vaak sterften van guppen. Zeer beperkte kweek… Allen tips en informatie welkom. Zou tevens aantal guppen verhogen -> Diegenen die met een overbevolking zitten mogen me steeds contacteren! Bonheiden (nabij Mechelen)

Lovely, 11-04-2009 10:43 #47
Hey, ik wou eens wat meer uitleg over myn guppy's.
ik kocht er onlangs 3 en 2 ervan zyn bevallen. maar nu zit ik met +- 60 jonkies. kan ik die apart zetten in een bak zonder verlichting met alleen verwarming? of zonder verwarming?
in myn aquarium (60 l-temp. 26°) kweken myn vissen niet, hoe komt dat?
alvast bedankt.

Uhum, 09-04-2009 00:10 #46
Leuk verhaaltje maar niet helemaal correct,

ten eerste beginnen de guppen na 5 weken al te kleuren,

ten tweede zijn ze niet 4 a 5 mm wanneer ze geboren worden, eerder 2 a 3 mm.

ten derde kun je met kweken ook gerust de vissen in een bak van 14-24 graden houden, lagere temp betekent vaak minder jongen maar het wil net zo goed,

ten 4e 70 jongen per keer is wel heel erg veel ik kweek al jaren met guppen en heb er nooit meer dan 45 stuks per keer gehad, en dat waren ook nog wildvang

met kweken is het meest verstandig om 2 mannen te nemen en 5 vrouwen, zo.n combinatie levert de meeste jongen op, ( natuurlijk wel in een bak van minimaal 40 liter

M.V.G

Elise, 03-04-2009 21:44 #45
Heej allemaal,
kan mijn oude mannengup ook yijn eigen dochtertjes bevruchten?
of is het zeker dat die broertjes hun zusjes hebben bevrucht?
groetjes elise

Stan En Esther, 26-03-2009 20:11 #44
Ik heb gisteren guppen gekocht. Ik hoop dat ze jongen krijgen. Kunnen de baby guppen apart in een koud water bak?

Mathijs, 26-03-2009 12:45 #43
Kun je zodra het vrouwtje is bevallen, ook niet meteen dit vrouwtje bij de kleintjes weghalen en weer terug doen in het 'gewone' aquarium? Zodat de kleintjes niet worden opgejaagd?

Ashley, 01-03-2009 18:25 #42

Annemarie de Wind, 26-02-2009 20:47 #41
Misschien een vraag die hier niet hoort, maar mij werd verteld dat ik best guppen kon houden in een vissenkom, geen filter, geen warm water, wat plantjes en kraanwater. Ideaal dus. Nu gaan er 1 voor 1 vissen dood. Eerst zakken ze naar de bodem, om met moeite weer naar de oppervlakte te komen. Hoofdzakelijk de mannen die dit doen, zwaar irritant. Kan ik ze maar beter terug doen om een goudvis te gaan halen of kan ik toch iets doen om ze te redden. Wie oh wie helpt mij, want die doos van de dierenzaak weet het volgens mij ook niet.

Gerbert, 22-02-2009 13:41 #40
Als je wil kweken moet je ze dan mannetje en eeen vrouwtje in een kweekbak doen of mogen ze gewoon
met zn 2e in een normale bak en dan paren?

Rantje, 02-02-2009 15:33 #39
Dat doe ik ook bij mijn bakken. Niet teveel uiteraard, weet niet hoe groot je bak is? (ik doe 1 theelepel per 10 liter water) Overigens gebruik ik zeezout en er mag absoluut GEEN jodium aan toegevoegd zijn.

Wim Rosdorff, 17-01-2009 16:00 #38
Ik kreeg van de verkoopster te horen dat ik een eetlepel zout in het aquarium moest gooien, omdat de beter was voor de guppen. Ze leven namelijk in brak water. Ik heb het nog niet aangedurft om dit te doen. Ik lees er niets over?

Bart, 15-01-2009 11:18 #37
Ja guppen kunnen leven in een bak met 17 graden alleen als ze van zo'n 26 graden afkomen moet je ze rustig laten wennen en niet gelijk ze in de bak doen :-) Het beste kun je ze in een diepvrieszakje doen en dan in je aquarium, want dat koelt minder snel af.

Annemiek, 25-11-2008 11:46 #36
Ik heb 5 vrouwtjes in mijn aquarium. Ik wil graag meer, maar alle mannen die ik koop worden (vaak) binnen een dag door de dames verslonden. Sommige vind ik niet meer terug, anderen drijven s'ochtends zonder staart en rugvin met het buikje omhoog in de bak. Zo krijg ik nooit uitbreiding. Herkent iemand dit probleem, en is er een oplossing voor? Laat het me weten, svp.

Marc Migneaux, 19-11-2008 09:54 #35
Kunnen gupjes leven in water van 17 graden?

Itsme, 16-11-2008 12:05 #34
Hallo Lippens,

Guppen baren levend. De dracht duud so´n beetje 4a5 weken. Je kan het zien aan de zwarte stip bij de vrouwtjes.
Pas op kleine guppies, worden gezien als voedsel door de andere guppen.

Groeten Niels

Lippens, 14-11-2008 16:28 #33
Geachte,
Ik heb een vraagje. Wij hebben een aquarium van mijn moeder gekregen met enkel guppen erin. Bij mijn moeder hebben ze al redelijk veel gekweekt. Wij hebben absoluut geen kennis van kweken, hoe eitjes eruit zien, waar ze die leggen, enz… Nu hebben we sinds 2 dagen iets vreemd gezien ; op een plantje zien we een kleine grijze pluizenbol.
Zijn dit eitjes? En wanneer komen die uit? Hoelang duurt dit? Zou U ons hierop een antwoord kunnen geven.
Alvast vriendelijk bedankt. Met vriendelijke groeten. Familie LIPPENS

Taco, 03-11-2008 20:08 #32
Mijn vrouwtje is ongeveer 2 keer zo dik als mijn andere vrouwtje maar ook veel groter is zij zwanger of is zij gewoon een dikke vis?

Sebas, 24-10-2008 17:36 #31
Hoelang mag de moeder die zwanger is van een guppy in zo een bakje zitten?

Jasien, 19-10-2008 14:59 #30
Ik heb guppen gekregen maar ik weet niet wat voor soort het is
hoe kan ik daar het beste achter komen:-p

Palomino, 05-10-2008 15:44 #29
Ik heb 8 guppen waar van er 1 een mannetje is en de rest vrouwtjes, (in een aqua 40 bak 40l)
ik wil er graag een mannetje bij kopen maar ik ben bang als ik dat doe dat dan alle bij de mannetje dood gaan.
(heb namelijk de ervaring dat de guppen vrouwtjes de mannetjes levend opeten)
Tevens wil ik er een algeneter bij doen en mis nog een vis soort maar welke soort vissen kan ik er dan het beste bij nemen?
zonder dat mijn guppen die opeten of tenondergaan?

Joe, 03-10-2008 16:16 #28
Mijn vrouwtjes gup is zeer agressief tegen het mannetje. Hoe kan dit? Ze is op dit moment wel zwanger.

Door (infoteur), 17-09-2008 15:42 #27
Mijn gupje (2 maanden) wordt aangevallen nu ik hem bij de andere zet, wat te doen?

Dennisz, 06-09-2008 02:09 #26
Nou, jullie mogen wel wat van mijn guppies hebben, ik heb van 1 vrouwtje 59 guppies, en heb er nu 2 ander die ook zwanger zijn… dus tel een suit zit ik met 180 guppies!:P
Maar die draagtijd klopt dat wel? ik heb die vissen in maart gekocht ofzo, en had er goudvissen bij ik haal ze eruit omdat ik vond dat de bak te groot werd voor guppies en goudvissen en pats 1dag later ineens 50 kleintjes… denk wat krijge we nou :S…

Zie ook de mannetjes steeds zo kromachtig trekke bij de vrouwtjes en lijkt alsof hij haar pikt ofzo bij dr lip en aan de zijkant en achterkant, scheiden de vrouwtjes soms een geur af ofzo waarop ze het weten dat ze vruchtbaar is?
Zie wel bij 1 vrouwtje 2 sprietjes aan het uiteinde uitsteken wat is dat dan?

En ik heb ook gezien dat ik 58 lichtgekleurde guppies ( babys ) heb,
Maar er zit ook 1 tje bij die helemaal donker is zowel boven op als onderop… kan dat?
Maar blijve de mannetjs steeds opnieuw paren. of hebbe ze er ook soms genoeg van? Want de 1 heeft net geworpe en ze zitten nou alweer achter haar aan.
Heb 2 mannetjes en 3 vrouwtjes, en dan 59 guppies van ongeveer 4 weke oud…

Dus als iemand nog guppies wil, kom ze maar halen in maastricht!:P
Ik heb geen plek voor ze allemaal, tis een redelijk grote bak mja, als ik straks moet gaan scheiden,
dan ken ik me nog 1 bak erbij kopen… en nog 1 en nog 1 hahaha :P

Groetjes dennisz.

C. van Agtmaal, 27-08-2008 17:18 #25
Hallo Ria
Ik zie dat je vraag hd over hoeleng het kan duren eer je jonge guppen heb, dat kan een 4 a5 weken duren.
Misschien heb je een kweekbakje om ze er in te doen, anders worden de jonge fguppen opgegete.
MVG Mej C van Agtmaal

Ria, 27-08-2008 13:26 #24
Ik heb een vrouwtje met een hele dikke buik maar hoe lang kan het duren eerdat het vrouwtje gaat/kan bevallen?

C. van Agtmaal, 24-08-2008 12:07 #23
Weet iemand hoeveel guppen in een aquaruim kunnen, ik heb een olympia ocean 30aquarium.graag een reactie

Thijs, 18-08-2008 11:20 #22
Mijn guppies zitten gewoon in een koude kweekbak met 1 man op 2 vrouwtjes. Binnen een week had ik jongen, hierop haal ik mijn man eruit en laat de vrouwtjes erin zitten. Over een tijdje (als ik zeker weet dat er geen jongen meer komen) zal ik de vrouwtjes er ook uit halen (deze doe ik trouwens in mijn grotere aquarium hoor) en dan voer ik de jongen met gemalen voer. Met deze methode is het een eitje en moet het toch iedereen lukken?

Corrie van Agtmaal, 03-08-2008 15:12 #21
Ik vind de uitleg over het kweken van guppen mooi en je leert ervan. Bij mij gaan er nogaleens guppen dood. Ik heb alles geprobeerd het water ververst en dergelijken. Weet iemand die me kan helpen om ze in het leven te houden?

Sandor, 19-07-2008 18:00 #20
Ik had een vraagje over guppen ik wil misschien een aquarium nemen (als het van mijn ouders mag) maar als ik een bak van bijvoorbeeld 60 x 30 x 30 neem hoe duur zal dat dan kosten £75? wat voor een bak heb je dan? en hoe duur zal het ongeveer daarna totaal nog kosten zonder de vissen 125?

Senna0 (infoteur), 30-06-2008 21:21 #19
1 man op 1 vrouw werkt niet zo goed, hij blijft dan achter dat ene vrouwtje jagen en bij mij zijn ze dan zo dood. meestal heb je per man 3 vrouwtjes nodig. en tja de rest gaat vanzelf. ze fokken nogal graag.

Arjan, 30-06-2008 19:56 #18
Ik heb 3 dagen geleden 1 man en 1 vrouw gekocht, japan blue guppen en nog een paar jongen van ong 2 cm. in een aqua 40. Hoe krijg ik nu het snelste kleintjes? Reactie infoteur, 30-06-2008
Ik zou er nog 2 vrouwtjes bij halen, want anders blijft hij de hele tijd op die ene jagen en dan gaat ze dood van de stress, bij mijn tenminste.

Savanna, 29-06-2008 20:14 #17
Babette, heb je ze wel gevoerd en misschien te weinig plantjes. Die zijn heel belangrijk voor guppies en guooen.

Mel, 24-06-2008 17:52 #16
@ danielle: als jij ze in een goede dierenspeciaalzaak haalt dan zitten de mannetjes gescheiden van de vrouwtjes! Mannetjes zijn kleiner dan vrouwtjes en zijn veel gekleurder dan vrouwtjes!

Babette, 12-06-2008 07:59 #15
Hallo, ik had verschillende guppen in m ijn vissenkom, ik heb zelfs 5 jongen gehad. Nu gaan ze één vooor één dood, wie weet waar dit aan kan liggen?

Danielle, 06-06-2008 17:15 #14
Hallo, ik heb 3 guppen gekocht 2 vrouwtjes en 1 mannetje… tenminste… dat wou ik. Ik kreeg 3 mannetjes :-( ik ga er 2 vrouwtjes bijkopen… maar heeft ELK vrouwtje een zwarte stip onderaan zijn buik? Want anders krijg ik weer 2 mannetjes mee :-( Alvast bedankt

Melanie, 03-06-2008 17:21 #13
Hallo, ik heb paar weken geleden drie kleine guppen gehad en nu 22 erachteraan :|. lekker druk dus haha, maar ga je pas na 3 maanden kleur zien :O. die drie zijn 7 weken oud en die 22 één dag en dr volgen dr meer heb drie zwangere vrouwen nog :P. en wel in een aparte bak. Maar zelfs die kleinste guppen kunnen al jongen krijgen want ik zie verschil niet tussen man en vrouw nu. Wel van die volwassenen vanwege de kleur!

Pieter, 01-06-2008 08:13 #12
Hoi, ik heb nu 4 vrouwtjes en 3 mannetjes, kan dat ook? ik heb nu ook al vijf jongen. :-p

Mirjam, 28-05-2008 14:17 #11
Hoi, ik heb al een paar keer jonge guppen gehad, maar ik heb nu 2 vrouwtjes met een "bochel" wat kan dit zijn?

Elsa, 05-04-2008 18:23 #10
Hoihoi! ik ben zeker al de zoveelste die guppen probeert te kweken. heb nu al vanaf november guppen, eerst twee mannetjes 1 vrouwtje, nu 5 vrouwtjes en 2 mannetjes. ik zou wel graag kleine guppies willen, maar het eerste vrouwtje is nog steeds niet bevallen. ik heb een filter en temperatuursregelaar op ongeveer 26 graden, maar het werkt gewoon niet. ze zeggen dat de draagtijd aanzienlijk langer wordt als het water te koud is, maar bij 26 graden is dat toch niet het geval? ik weet niet meer hoe ik het voor elkaar moet krijgen om te kweken met mn gupjes. iemand tips? alvast bedankt!

Wesley, 23-03-2008 10:23 #9
Hallo, ik probeer guppen te "kweken" maar dit wil niet lukken! Ik heb 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Het eerste mannetje is na 2 dagen dood gegaan omdat hij werd aangevallen door de vrouwtjes! :-( Ik denk nou, raar mannetje. Nou tweede mannetje kopen, hierbij volgt hetzelfde, maar nu niet in 2 dagen maar in 2 uur! Weet iemand het probleem? Bedankt! Reactie infoteur, 29-03-2008
Misschien moet je wat meer vrouwtjes kopen, ze zeggen altijd bij 1 mannetje minimaal 3 vrouwtjes of meer.

Inge, 19-03-2008 18:17 #8
Hoi, ik heb even een vraagje: ik heb kleine guppies, die zijn al ongeveer 4 maanden ze zitten nog steeds in een guppentank maar waarneer kan ik ze eigenlijk bij de grote guppen zetten zodat ze niet opgegeten worden? De kleine guppies zijn al veel gegroeit maar ik ben nog steeds bang dat als ik ze los laat bij de grotere guppen dat je dan opgegeten worden! Reactie infoteur, 29-03-2008
Ik zet ze meestal na 3 maanden terug in het aquarium maar zorg wel dat er voldoende planten in staan waar ze kunnen schuilen.

Kevin, 02-03-2008 15:10 #7
Hallo, ik kweek ook al een tijdje guppen maar ik heb er een hele hoop. Ik heb denk zo`n 50 guppen en elke dag vind ik ruim 5 guppen zwanger. Dus bij mij gaat het super. Ik heb dan ook een aquarium van 50 liter water met een temperetuur van 25 graden celcius en een pomp met thermometer die de temperetuur van 25 graden celcius houd. Wat ook handig is, is het aanleggen en inrichten van het aquarium op een natuurlijke manier te doen. Hiermee bedoel ik zoals de omgeving van hun oorspronkelijke leef gebied in zuid en midden amerika is. :-)

Claudine Hermes, 13-02-2008 11:46 #6
Het kweken van guppies lukt bij mij nog niet… er zijn heel veel kleintjes geweest, maar ze worden allemaal opgegeten!
ik heb genoeg groen, schuilplaatsen, etc…, ook nu zit er nog maar 1 gupp in een kweekbakje, dit werkt vaak ook niet. bij de guppies zitten platjes, en een soort molly's (niet de black molly).
weet me geen raad, wat te doen, lijkt me leuk als er eens wat kleintjes blijven leven!
ik heb een 70 ltr bak, met pomp. teperatuur van het water is 20 graden.

groetjes Claudine.:-(

Jeroen, 03-02-2008 06:02 #5
Amaai ook ni simpel te herkennen als ze bevrucht zijn precies he :) worden ze dan veel dikker? want bij mij zien ze er zeer dik uit, maar dit kan dus ook gwn zijn omdat ze drachtig zijn (jah het zou mij verwonderren na 1 dag dat ze al bevrucht zijn :p ). Hoe lang draagt een beruchte gup haar eieren ongeveer?

Anneh, 28-01-2008 13:51 #4
Bedankt voor het eenvoudige manier van schrijven zodat iedereen het begrijpt.
Mijn guppen zitten in een vissenkom en de jonge in een andere kom.
Water is kamertemperatuur en dit gaat ook prima. Hoeveel soorten guppen zijn er?
Groet Anneh

Wesley, 17-01-2008 17:36 #3
Dat kweken werkt, ik heb het geprobeert en ik heb in 1 jaar 378 jongen gehad (ongeveer ik kon niet precies tellen) en nu verkoop ik ze en ik heb er al 45 euro mee verdient. Cool he:-)

Ann, 11-01-2008 18:29 #2
Heb enkele vraagjes:
Hoe kan ik zo snel mogelijk guppen kweken? Sommige mensen zeggen vanaf je het mannetje achter een vrouwtje ziet zwemmen bij mij is dat echter niet zo :-( Wat kan ik doen om zo snel mogelijk jongen te hebben?

Salamanca, 14-02-2007 10:13 #1
Leuk artikel :) Misschien leuk om te vertellen dat een vrouwtje tot wel 5x kan bevallen van 1 bevruchting? Jonge gupjes kun je ook voeren met vloeibaar voedsel voor levendbarenden.

Infoteur: Senna0
Gepubliceerd: 25-01-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 156
Schrijf mee!