InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Guppy's kweken doe je zo

Guppy's kweken doe je zo

Guppy's kweken doe je zo De guppy, ookwel de miljoenenvisje of missionarisvisje genoemd, is een levendbarende tandkarper. Wereldwijd is de guppy de populairste vissensoort die gehouden wordt in aquaria. De guppy heeft een makkelijke verzorging en is prima te houden in een kleine aquarium.

De guppy

RijkDieren
StamChordadieren
KlasseStraalvinnigen
OrdeTandkarpers
FamilieLevendbarende tandkarpers
GeslachtPoecillia

Guppy's komen oorspronkelijk voor in Zuid-Amerika en worden tussen de 4 en 6 centimeter. De meeste guppy's leven twee tot drie jaar, maar er zijn enkele voorbeelden van guppy's die wel vijf jaar zijn geworden. De guppy kent verschillende variaties in kleur en vinvorm en is overal ter wereld in huizen te vinden door verspreiding door de mens. Omdat de guppy een liefhebber is van muggenlarven werden ze rond 1930 ingezet in Brazilië om de malariamug tegen te gaan.

Zwangere guppy / Bron: Drew R. Smith / Wikimedia CommonsZwangere guppy / Bron: Drew R. Smith / Wikimedia Commons

Kweken

Guppy's zijn te houden in een aquarium. Het is een vrij makkelijke vissoort voor beginners en heeft niet veel zorg nodig. Bij het kweken van guppy's probeer dan ongeveer drie keer zoveel vrouwtjes dan mannetjes te houden, want anders gaan de mannetjes teveel op een vrouwtje jagen en dit kan zorgen voor stress. Nadat het vrouwtje bevrucht is kan ze de sperma bewaren en later pas bevrucht raken. Dus schrik er niet van dat een gescheiden vrouwtje na een lange tijd toch nog een nest kan hebben. Als een vrouwtje bevrucht is krijg je na ongeveer een maand een nest. Meestal tussen de 10 en 70 baby guppy's per keer. Let er wel op dat oudere guppy's de baby's lekker kunnen vinden en opeten. Daarom is het dus verstandig een zwangere vrouwtje van te voren te scheiden van de rest. Wanneer de eitjes in aanraking komen met het water komen ze uit. De baby guppen zijn ongeveer 4 millimeter bij de geboorte.

Huisvesting

Guppy's zijn makkelijk te houden in een aquarium van minimaal 60 centimeter. Met een watertemperatuur tussen de 18 en 28 graden. Het beste is gewoon om een aquarium te vullen met leidingwater en het tot watertemperatuur te laten opwarmen.

Voeding

Qua voeding zijn guppy's niet veeleisend. Het zijn alleseters, dat betekent dat ze dus dierlijk en plantaardig voedsel eten. In dierenwinkels is droogvoer speciaal voor guppy's te koop.

Geslacht

Je kunt een mannetje en vrouwtje onderscheiden door te kijken naar grootte. Mannetjes worden kleiner dan vrouwtjes. Een ander kenmerk om het geslacht te bepalen is kijken naar de zogenoemde anaalvin.

Mannetje / Bron: Benoît Prieur / Wikimedia CommonsMannetje / Bron: Benoît Prieur / Wikimedia Commons
Vrouwtje / Bron: Gourami Watcher / Wikimedia CommonsVrouwtje / Bron: Gourami Watcher / Wikimedia Commons

Wist je dat

Wist je dat...
  • guppy's vernoemd zijn naar dominee Robert J.L. Guppy
  • guppy's worden uitgezet in niet gebruikte zwembaden om muggenlarven te bestrijden
  • de meeste guppy's uit Singapore komen
  • guppy's miljoenvisjes genoemd worden, omdat ze zo makkelijk voortplanten
  • guppy's hun eigen baby's opeten

Lees verder

© 2013 - 2017 Muogka, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Poecilia reticulata - GuppyGuppy's zijn al jarenlang onverminderd populair bij aquarianen. Voor beginners zijn ze heel geschikt, omdat ze vrij ster…
Familie Poeciliidae (levendbarenden)De familie levendbarenden is een groep vissen op zich. Zoals de naam al zegt leggen deze vissen geen eieren, maar worden…
Aquariumvissen voor beginnersAquariumvissen voor beginnersEen mooi aquarium kan een goede toevoeging aan een woonkamer zijn. Een probleem bij het inrichten van een aquarium is ec…
Het kweken van guppenHet kweken van guppenNuttige tips en adviezen over het kweken van guppen. Het is niet moeilijk om dit zelf te doen daar guppen graag zichzelf…
Midden-Amerikaanse kuststroomDit eenvoudige en levendige aquarium vol grind en kiezels is een nabootsing van de natuurlijke leefomgeving van enkele v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Guppy's kweken doe je zo"

Reacties

Egbert, 17-06-2014 20:19 #3
Hoe kan je voorkomen dat de guppen zich te veel voortplanten zonder de mannetjes en de vrouwtjes te scheiden?

Richard, 05-03-2014 18:43 #2
Hoi wanneer kunnen de baby guppen bij de grote vissen?

Herman Kruis, 03-11-2013 16:35 #1
Hoe lang duurt het voordat pasggeboren guppen, zo groot zijn, dat ze niet meer opgegeten worden?

Infoteur: Muogka
Gepubliceerd: 04-01-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 3
Schrijf mee!