InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Mieren in je huis, hoe kom je er van af?

Mieren in je huis, hoe kom je er van af?

Last van mieren, wie kent het niet. In de zomer komt het voor dat de bewoners van een nest mieren een gaatje je huis in weten te vinden, wat kun je er aan doen?

Wanneer is er sprake van overlast door mieren?

In de winter zal de mier zich niet laten zien, maar in het voorjaar worden de mieren ijverig en gaan zij op zoek naar eten. Wanneer er een nest mieren in je tuin zit, bijvoorbeeld onder de tegels van je terras, dan zullen de beestjes al gauw een gaatje vinden om je huis binnen te komen. Eigenlijk moet je al overgaan tot actie wanneer je de eerste mier in je huis tegenkomt. De vriendjes van die eerste mier zullen namelijk zijn spoor volgen en voor je het weet heb je een hele colonne mieren in je huis.

Wat trekt de mieren aan?

Mieren zijn natuurlijk op zoek naar voedsel, ze hebben een perfecte radar om dit te vinden, bij voorkeur in jouw keuken. Want daar bevinden zich alle etensresten. Is het dan ook nog je gewoonte de afwas wel eens te laten staan tot de volgende dag, dan is het feest voor die kleine kriebelbeestjes. Zoetigheid, brood- en koekkruimels, ze zijn er gek op.

Soorten mieren

Meestal zul je in je huis de gewone inheemse mieren tegenkomen. Deze mieren zijn vrij eenvoudig te bestrijden. Echter bestaat er ook een tropische mier die kan overleven in ons land, dit is de faraomier. Deze mier is kleiner dan de inheemse mier. Heb je hele kleine miertjes in je huis (ca. 3mm), dan moet je een ongediertebestrijder inschakelen. Deze tropische mier maakt namelijk het nest niet buiten, maar ergens binnen in je huis.

Niet alleen overlast

De mieren zijn niet alleen maar vervelend en kriebelig. Ze brengen ook bacterieën mee je huis, en vooral je keuken in. Dit is natuurlijk niet hygiënisch. Ga daarom altijd over tot bestrijding van de beestjes.

Hoe bestrijden

Mieren kun je op verschillende manieren bestrijden. Het eerste wat je moet doen is het nest zien te vinden. Wanneer je het nest hebt gevonden kun je dit vernietigen door kokend water in het nest te gieten. Vind je dit te barbaars, dan kun je mierenverdelger kopen in de winkel. Bij een tuincentrum, een huishoudzaak of sommige supermarkten kun je mierenlokdoosjes of mierenpoeder kopen. Mierenlokdoosjes bevatten een gif, net zoals mierenpoeder. De lokdoosjes hebben het voordeel dat het gif in het doosje blijft. Het bestrijdingsmiddel is namelijk niet alleen giftig voor de mieren, maar kan ook schadelijk zijn voor jezelf of voor je huisdier(en). Daarom moet je ook altijd goed je handen wassen na het aanraken van een lokdoosje of een busje mierenbestrijdingsmiddel. Mierenlokdoosjes kun je in de loop van de mierencolonne plaatsen. Poeder kun je gebruiken door dit op en rond het nest te strooien. Let wel op dat je huisdier of kleine kinderen er niet bij kunnen.

Biologisch bestrijdingsmiddel

Er zijn ook minder agressieve middelen in de handel, bij tuincentra vind je ook biologische bestrijdingsmiddelen. Sommigen hiervan zorgen alleen maar dat het geurspoor wordt onderbroken. Dit is een effectieve methode, waarbij het nest gewoon blijft voortbestaan, de mieren zullen naar een andere voedselbron gaan zoeken dan in jouw huis.

Huismiddeltjes

Wil je liever een zachtere en veiligere aanpak. Dan kun je één van de volgende huismiddeltjes proberen om de mieren van het geurspoor wat zij maken af te leiden. Ook hierbij vinden ze de weg naar hun voedselbron niet meer.
  • Koffiedik
  • Rode peper
  • Eierschaal
  • Afrikaantjes en boerenwormkruid
  • Ui- en knoflooksap
  • Lavendelbladeren
© 2008 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Milieu (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mieren bestrijden in en om het huisMieren kunnen voor veel overlast zorgen in en om het huis. Buiten het feit dat het niet prettig is om last te hebben van…
Mieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuinMieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuinMieren zijn kleine insecten die als zeer ongenode gasten kunnen worden gezien. Mieren kunnen goed preventief geweerd wor…
Mier (insecten)Mieren (Formicidae) zijn insecten die behoren tot de vliesvleugeligen. Het zijn diertjes die niet groter worden dan 4 to…
Dierenweetjes - MierenMieren zijn volgens wetenschappers op veel vlakken intelligenter en sterker dan mensen, niet alleen dankzij hun lichaams…
Mierenplaag: wat te doen bij een mierenplaag of overlast?Mieren in de keuken. Het kan geen kwaad, maar aangenaam is het niet. Wat te doen als de kriebelbeesten je keuken dreigen…
Bronnen en referenties
  • www.mileucentraal.nl

Reageer op het artikel "Mieren in je huis, hoe kom je er van af?"

Reacties

Jean-Claude, 18-07-2014 11:16 #15
Geachte
Sedert een paar jaar heb ik last van mieren en vliegende mieren in huis, zij komen uit als het warm weer is en de avond valt.
De mieren komen altijd van onder mijn plat dak binnen in mijn huis.
Ik heb ze al een gedane keren bestrijd met vapone, bedoeld voor de mieren. Ik heb er al veel kunnen vernietigen, maar er komen bij warm weer altijd terug mieren op dezelfde plaats. Nu ik die plaats altijd bestrijd, komen ze nu op andere plaatsen uit. Op die nieuwe plaatsen heb ik kruidnagel gestoken, en is daar verbeterd maar niet gedaan. Ze komen nu terug op de oude plaats, terug met meer dan honderden te gelijk, vliegende en gewone mieren.
Mijn vraag is wat kan ik doen om die weg te krijgen?
Dank bij voorbaat.
Jean-Claude

Sandra, 30-05-2014 08:05 #14
Je kunt ook afwas middel gebruiken je spuit in elke hoek een Beetje en onder de kast? Geen probleem je pakt een blafje en je doet wat afwas middel erop en schuif het onder de kast

Hier heb je nog meer ideeën (3) en dat doe me net hetzelfde als afwasmiddel

> afwas middel
>blue wonder
>verstopping voor de wasbak

Kiki, 29-04-2014 22:37 #13
Help wij hebben last van mieren. ze komen onder de laminaat vandaan, van overal. ik heb poeder en munten geprobeerd, maar ze komen terug en ik kan het nest niet vinden. iemand tips?

Melissa, 11-07-2013 00:00 #12
Ik heb sinds 3 jaar last van rood/bruine mier, in badkamer, wc, slpkamer. Het zijn er die beten veroorzaken die verschrikkelijk jeukenů Ik dacht dat we er sinds vorig jaar vanaf waren, maar sinds een paar dagen verschijnen ze terug? Wat kunnen we hieraan doen?

Maes, 08-04-2013 12:43 #11
Wie kan ons helpen? We hebben al enkele jaren mieren in onze keuken. Vooral in de plafond en tussen het plat dak. We hebben al ons dak volledig vernieuwd. Ook hebben we al eens een firma laten komen. Maar die doden enkel de mieren en niet het nest dat we niet kunnen vinden. Wie weet er een oplossing zouden we het nest eventueel kunnen opsporen met warme camera of infrarood.

Jilly Gerrits, 09-02-2013 15:23 #10
Wij hebben al enkele weken last van mieren in huis en kunnen niet achterhalen waar ze vandaan komen. Het is de eerste keer dat we in deze tijd van het jaar hiervan last hebben. Hebben jullie enig idee wat hiervan de oorzaak is?

Rachid, 29-09-2011 02:42 #9
Wij wonen 3 en 4 hoog in een massonette woning en sinds 2 maanden zie ik een enkele keer een mier in de keukenkast. Sinds gisteren ook in de woonkamer, En nu ik heeeel goed oplet heb ik er ongeveer 6 gezien in de slaapkamer. Het zijn piepkleine rood/lichtbruin achtige mieren. Ik weet niet waar er een nest is. Ze zitten nu dus zowat overal. En ik vind ze vreselijk vooral in de slaapkamer. Kan iemand mij helpen? Wat kan ik er tegen doen?

Snaplay, 21-06-2011 18:57 #8
Ik had koperen eurocent munten op de vensterbank liggen en toen bleven de mieren voor een paar weken weg en er was geen mier meer te bekennen maar na een week of drie waren ze er weer. Ondanks dat ik die eurocent muntjes in een rijtje op de vensterbank had liggen kwamen ze na een paar weken weer. Dan denk je komt dat omdat de geur van koper minder wordt waardoor ze weer terug komen en moeten er dan weer nieuwe geplaatst worden. Ze krioelden allemaal weer over de vensterbank heen. Zo zou koffiedik helpen en lavendelbladeren en citroen afwasmiddel en goudsbloemen afrikaantjes boerenwormkruid en nootmuskaat maizena en poedersuiker i.v.m. Spelende kinderen. En kokend heet water op de nesten gieten. Ook hadden we eens suikerbrood in de broodtrommel liggen en zouden dat het bezoek tracteren niet wetend dat er veel mieren aanwezig waren ontdekten we dat het suikerbrood krioelde van de mieren en ook in de broodtrommel. Toen hebben we dat suikerbrood maar weggegooid want dat kon je zo niet meer presenteren aan het bezoek. Wel honderden mieren waren op dat suikerbrood afgekomen. En dat zagen wij later pas. Het was een eng gezicht al die mieren door elkaar heen zien te lopen op dat suikerbrood.

C. Scheper, 31-03-2011 12:18 #7
Wat kan ik doen als ik het nest niet kan vinden? Er lopen de ene dag maar 15 ofzo en de andere dag maar 5 en soms niks. Ik heb alles al geprobeerd want ze komen bij de achter deur weg, waspoeder, glassex sprayen niks helpt! Wie kan mij advies geven?

Wim Raaijmakers, 25-03-2011 18:07 #6
Deze tip hoorde ik vandaag en heb 'm dus nog niet zelf op effectiviteit uitgeprobeerd. Je schijnt poedersuiker gemengd met zelfrijzend bakmeel te kunnen mengen. Dat eten ze en na een plofmaag of iets dergelijks gaan ze dood.
Het lijkt allemaal barbaars. Maar een lokdoos is even grof en giftig bovendien. Ik ga dit in ieder geval proberen als ik weer hele kolonnes over het aanrecht zie marcheren. En hopelijk oordeelt de Schepper mild over mijn daden.

C. Hoekstra, 25-03-2011 11:13 #5
Een nog milieuvriendelijker tip. Als je weet waar het nest zit in het voorjaar als de eitjes er nog zijn. Hele nest uitgraven in een emmer gooien, en een een eind weg brengen.
Voor de mieren die hier en daar nog rondlopen even knoflook in het zand of op de stenen gooien. en de ruimte waar je ze veel ziet met bleek schoonmaken. Dan heb je jaren geen last meer van ze.

Cvonk, 17-02-2011 19:46 #4
Wij hebben in huis last ik denk van de tropische mier ze komen dwars door het beton en de plavuizen heen ben zelf gestoken en heb op mijn linkerkant van de arm een rode vurige plek en jeukt ontzettend, wat moet en wij doen om ze uit te roeien?

Ria van der Waal, 23-07-2010 09:16 #3
Ik heb mieren in mijn woonkamer en keuken op de 3de verdieping. Kennelijk is het begonnen op het balkon van de buren. hoe komen ze daar? Hoe komen we ervan af?
De lokdoosjes werken weinig, nog steeds mieren.
Dank voor het antwoord!
vr. gr. Ria van der Waal

Van Bakkeren, 21-05-2010 17:10 #2
Ik heb mieren in mijn woonkamer op de 1e etage. Kunnen mieren tegen de muur opklimmen om zo boven te komen?

Van den Bor O. C., 12-08-2009 21:34 #1
Wij wonen in curacao en hebben last van de grote witte mier en de kleine witte mier wat is het beste bestrijdings middel hiervoor?
In afwachting van uw advies verblijven wij met vriendelijke groeten fam.o.c.van den Bor Reactie infoteur, 13-08-2009
Dit is lastig te beantwoorden. Waarschijnlijk gaat het hier om een ander soort mier dan die wij in Nederland kennen. Probeer allereerst de nesten op te sporen en deze te bestrijden met een mierenverdelger, als deze in Curacao te verkrijgen is. Verder altijd zorgen dat je huis schoon is en er geen etensresten blijven liggen. Bij veel overlast van de mieren zou ik adviseren toch een bedrijf te raadplegen wat zich bezighoudt met ongediertebestrijding.

Infoteur: Ceetee
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 15
Schrijf mee!