InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Plastic soep en zeemeerminnentranen

Plastic soep en zeemeerminnentranen

Plastic soep en zeemeerminnentranen In de Noordelijke Stille Oceaan drijft een gebied bijna zo groot als West-Europa met plastic. Het is de plastic soep genoemd. Op het strand van de Waddeneilanden spoelen regelmatig plastic korrels aan. Die hebben de prachtige benaming 'zeemeerminnentranen' meegekregen. De naam is mooi, de uitwerking desastreus.

Zweemeerminnentranen in de vloedlijn

Soep

In het noorden van de Grote Oceaan drijft een enorme hoeveel troep, waaronder veel plastic. Het wordt de plastic soep of kunststofarchipel genoemd. Het is een drijvende vuilnisbelt, waar veel zeebiologen zich zorgen om maken. Het plastic komt in het noorden van de Grote Oceaan terecht door de ringvormige zeestroom in de oceaan die de troep bijeendrijft. De exacte maat van het gebied is moeilijk te schatten, maar er worden maten van 34 keer Nederland genoemd.

Kunststofarchipel

In de jaren 80 werd onderzoek gedaan naar afval in zee en toen ontdekte men dat het plasticafval zich concentreert in gebieden waar zeestromingen elkaar kruisen. Men vermoedde toen dat dit ook bij de North Pacific Gyre, de ringvormige zeestroom in de Grote Oceaan, het geval zou zijn. Het was zeekapitein, oceanograaf en oprichter van de Algalita Marine Research Foundation, Charles Moore uit Californië, die het afval met eigen ogen in zee zag drijven toen hij met zijn schip langs de gyre voer.

Voedselketen

Het plastic valt door het zoute zeewater en inwerking van ultraviolet licht uiteen in kleine snippertjes. Kwallen, vissen en vogels zien dit aan voor eten en zo komt het plastic in de voedselketen terecht. Plasticdeeltjes komen in magen van vogels en dieren als de zeeschildpad. De hormoonhuishouding wordt verstoord of de dieren worden vergiftigd. Ook krijgen de dieren zoveel maagvulling, bijvoorbeeld door zeemeerminnentranen, dat ze daarna niet meer om echt voedsel zoeken en daardoor met een maag vol plastic verhongeren.

Zeemeerminnentranen

Het plastic blijft niet beperkt tot de Grote Oceaan. Ook in de Noordzee zit plastic.
Op de stranden van de Waddeneilanden spoelt regelmatig plastic aan in de vorm van korrels. De kleine korreltjes die verschillende kleuren kunnen hebben, worden Mermaid Tears ofwel zeemeerminnentranen genoemd. Je vindt ze langs de vloedlijn. Men weet nog niet waar ze vandaan komen. Het vermoeden bestaat dat de korrels gebruikt worden bij het reinigen van motoren. Het kan ook zijn dat het granulaat gemorst wordt tijdens het transport. De korrels dienen als grondstof in de plastic-industrie.

Schadelijk

Het zeeleven heeft last van het plastic. Niet alleen is het plastic vervuilend, ook de organismen die zich in de plastic soep thuis voelen vormen een deel van het probleem. De plastic snippers in de oceaan worden gekoloniseerd door de de schaatser, Halobates sericeus. Het insect legt massaal eitjes op de stukjes kunststof. De eitjes, en ook de insecten zelf, zijn geliefd voedsel voor onder meer krabben. Samen met de lekkere hapjes krijgen de krabben plastic afval in hun maag. Zelfs 9 procent van de op grotere diepte zwemmende lantaarnvissen heeft plastic deeltjes in het lichaam.

De kuststofarchipel in de Grote Oceaan

  • tussen 1970 en 2010 is de inhoud van de plastic soep in de oceaan verhonderdvoudigd
  • bevindt zich onder meer in het noorden van de Grote Oceaan
  • trekt afval aan van zowel de kust van Noord-Amerika als van Japan
  • de grootte wordt geschat op 700.000 km2 tot meer dan 15 miljoen km2
  • omvat 0.41% tot 8.1% van het oppervlak van de Grote Oceaan
  • omvat mogelijk meer dan 100 miljoen ton aan afval
  • 80% is afkomstig van land
  • 20% is afkomstig van schepen

Meer

De plastic soep beperkt zich niet meer tot de Grote Oceaan, ontdekte onder meer de Beagle tijdens haar Charles Darwin herdenkingsreis in 2009. Ook de Indische Oceaan heeft haar kunststofarchipel.

Ballonnen

Bron: OpenClipart Vectors / PixabayBron: OpenClipart Vectors / Pixabay
Vlak voor Koningsdag 2014 houden verschillende organisaties een actie die de aandacht vestigt op ondoordacht vergroten van de plasticresten in zee. Op donderdag 24 april 2014 sturen Stichting De Noordzee, de Plastic Soup Foundation en Vereniging Kust & Zee aan alle burgemeesters van Nederland een ballonlintje per post. Het was een knipoog naar de koninklijke onderscheiding. Het was geen officieel lintje maar had evengoed een speciale betekenis.
Elk lintje kwam van het strand van de Nederlandse kust. Honderden vrijwilligers hadden op strandschoonmaakdagen duizenden lintjes van ballonnen, soms met resten van de ballon er nog aan, gevonden. Het waren linten van feestballonnen. Met de lintjes voor de burgemeesters vragen de organisaties aandacht voor het plasticprobleem. De burgemeesters kunnen een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van vervuiling van het milieu met linten en ballonresten.

De Plastic Soup Surfer en de Plastic Jagers vragen met zijn acties aandacht voor het plastic probleem.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een eiland gevormd door plastic afval in zee, Plastic SoepEr drijft steeds meer plastic als afval in onze oceanen en zeeën. Dit plastic valt door verwering, zonlicht en golfslag…
Wat is de plastic soep in de Grote Oceaan?Veel plastic afval dat in de natuur belandt eindigt uiteindelijk in zee. Bijvoorbeeld plastic waterflesjes en speelgoed…
Weetjes over landenHieronder staan een aantal leuke weetjes (en het zo leuke weetjes) over verschillende landen. Bijvoorbeeld wat zijn de k…
Waarschuwingssysteem tsunamiEen tsunami komt vaak voor in kustgebieden gelegen in de Grote of Stille oceaan. De mensen op tijd waarschuwen dat er mo…
Zonsverduistering (Solar Eclips) voorspellingen 2011-2020Zonsverduistering (Solar Eclips) voorspellingen 2011-2020Een van de prachtigste natuurverschijnselen op Aarde zijn zonsverduisteringen. Dit fenomeen vindt plaats wanneer de Maan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Plastic soep en zeemeerminnentranen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 14-11-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Strand
Schrijf mee!