InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Vliegenval - hoe kunt u ze buiten vangen!

Vliegenval - hoe kunt u ze buiten vangen!

Vliegenval - hoe kunt u ze buiten vangen! Vliegen - en vooral de overlast die ze veroorzaken- hebben een grote impact op mens en dier. De mate van overlast is afhankelijk van veel factoren, zodat je begin mei in de buitengebieden rond Utrecht in een T-shirt naar buiten kunt, terwijl je dat op het boerenland rond Eindhoven echt niet meer hoeft te proberen. Er zijn dus grote verschillen op een afstand van minder dan 100 kilometer, verschillen in overlast waaraan wel degelijk iets gedaan kan worden.

Bijzondere feiten over vliegen

In het artikel wat gaat over vliegen en vliegenvallen voor binnen hebben we al geschreven over de enorme reproductie capaciteit van een vlieg - waarbij één vrouwelijke huisvlieg in 3 maanden voor 21,6 miljoen nakomelingen kan zorgen - hiernaast zijn er dan ook nog 27 miljard eitjes die nog niet zijn uitgekomen.

Zij kunnen niet alleen ernstige ziektes zoals tyfus, cholera, tuberculose, polio en dysenterie overbrengen, maar zijn ook beruchte verspreiders van voedselvergiftiging en Salmonella. Alle soorten vliegen kunnen bacteriële infecties met zich meedragen die dan worden overgebracht op andere organismen. Mensen en dieren vinden vliegen hinderlijk en irritant, maar zij zijn vrij eenvoudig te lokken en dus te vangen. Het is echter aan te raden eerst na te denken over een aantal dingen, zoals: Waar moet de vliegenoverlast worden verminderd? En is dat in een stal of dierenverblijf of rond een horecagelegenheid, een zwembad of een golfbaan? Dit bepaalt namelijk welk type vliegenval kan worden ingezet. Ook kunnen met vliegenvallen geen stekende vliegen worden gevangen, want dit zijn meestal Dazen of andere visuele jagers.

Vliegenvallen voor buiten- waar moet u aan denken

Wanneer de overlast vervelende, storende en irritante vormen aanneemt, moeten er maatregelen worden genomen. Hierbij kan worden gedacht aan een of meerdere vliegenvallen met een zo groot mogelijke effectiviteit - liefst een die onweerstaanbaar is voor alle vliegensoorten, weinig geld kost, meerdere malen te gebruiken is, niet stinkt, er visueel aantrekkelijk uitziet en zonder vieze handen is af te voeren. Een wensenpakket wat niet realiseerbaar is in een enkel product -maar wel in verschillende producten.

Omdat in dit geval de vliegenval buitenshuis zal worden toegepast, kan er altijd een uitvoering worden gekozen met een zeer grote aantrekkingskracht (geur) voor vliegen. Wanneer u dan op Internet gaat zoeken - of een willekeurige winkel bezoekt en misschien zelfs om advies vraagt, dan bent u al snel de weg kwijt. Het aanbod is groot en u zult direct worden geconfronteerd met het feit dat elke leverancier zijn of haar product aan zal bieden met de tekst "onweerstaanbaar". Ook worden er op Internet de meest waanzinnige tips gegeven hoe u zelf een vliegenval kan maken en hoe u zelf lokstof samen kunt stellen. Natuurlijk bent u vrij om hier tijd en energie in te steken - maar met onderstaande informatie ga ik mijn best doen duidelijk te maken dat u beter een professionele vliegenval kunt kopen.

De belangrijkste twee elementen

Vliegen worden in zeer grote hoeveelheden geboren in een vochtige omgeving zoals onder struiken/bosschages/weiland. De hoeveelheid vliegen word nog groter wanneer er in de nabijheid dieren verblijven (paardenstal, boerderij) - alleen al door het simpele feit dat hier mest wordt opgeslagen. Er zijn dan ook altijd stallen of schuilstallen die op bepaalde gedeeltes van de dag warmer zijn dan de omgeving en wanneer u niets doet aan bestrijding, dan heeft u binnen 3 jaar een groot probleem.

De belangrijkste elementen van ELKE vliegenval is de inloopopening (vanwaar de vlieg in de val komt) en de toegepaste lokstof. Natuurlijk vangt ook een bewerkte Colafles met hierin een met water verdund vismeelextract vliegen (geldt ook voor wespen). Maar als u overlast heeft, wilt u net als iedereen grote hoeveelheden vangen. Een vlieg houdt ervan om te onderzoeken, om te kijken of iets lekker is, om te kijken waar al zijn soortgenoten het druk mee hebben. Zij/hij wordt aangetrokken door een interessante geur, vliegt er naar toe en bepaalt of het interessant genoeg is om te onderzoeken. Dit lijkt tegenstrijdig met de opmerking dat vliegen gemakkelijk zijn te vangen - maar dat is in het geval dat er weinig in de buurt is wat lekker ruikt; op het land of in de begroeiing zijn er zoveel lekkere geuren dat de vlieg moet gaan kiezen en het is dan belangrijk dat er voor de vliegenval gekozen wordt.

Hoe aantrekkelijk is de kleur van de vliegenval: geel en rood blijken uit onderzoeken interessant te zijn en een doorzichtig oppervlak is helemaal het einde omdat hierdoor een lichtpatroon veroorzaakt wordt wat ze heel aantrekkelijk vinden. Dit is ook aantrekkelijk voor andere insecten, vandaar dat er ook vallen zijn die met doorzichtig fiberglas werken. Ook de vorm van de inloopopening is bepalend voor de vangsthoeveelheid: hoe groter het oppervlak waarop geland kan worden, hoe meer vliegen er gebruik van maken. Het lijkt of dat het over mensen gaat, maar ze kunnen dan op hun gemak rondkijken en genieten van de interessante geur die hen gelokt heeft.

Elke goede uitvoering heeft een inloopopening, die zo geconstrueerd is dat de wind voor een luchtstroom in de vliegenval zorgt. De gevangen vliegen blijven hierdoor langer in leven en kunnen ook langer feromonen produceren, wat weer andere vliegen aantrekt. De meest effectieve vliegenval heeft bij de inloopopening een opstaande windvaan die een vrijwel constante luchtstroom genereert. De combinatie met een doorzichtig en groot en doorzichtig oppervlak waarop de vlieg kan landen draagt zorg voor een zeer grote vangstcapaciteit. Deze BliZzz Megatrap trok bij verschillende testen zoveel vliegen aan (waardoor er ook veel gezellig op de inloopopening zaten) dat het ook opviel bij roofvliegen. Zij gebruikten de val als restaurant - waarbij de vliegen een gemakkelijk te verkrijgen maal vormden.

Een vliegenval kan gebruikt worden voor eenmalig gebruik (bijvoorbeeld een Rescue vliegenzak) of onbeperkt gebruik. Bij het laatste vergeten producenten soms dat het dan weerbestendig en slagvast materiaal moet zijn - en wanneer het even kan ook afwasmachine bestendig.

De plaats van een vliegenval

Eerst moet worden bepaald welk gebied er moet worden beschermd. Dit kan een terras of zwembad zijn bij een woning, maar ook een stallencomplex, een complete hoeve of een grootschalig evenement. Kijk dan eens waar al die vliegen vandaan komen. Dit is nooit moeilijk te bepalen: het kan een container voor mestopslag zijn, een stallencomplex, een weide met veel dieren, een vuilcontainer, konijnenhok of begroeiing. Dit laatste lijkt moeilijk, maar ga eens kijken bij die bomen en vooral bosjes: vooral op die plaatsen waar het zonlicht schijnt, kijk eens op grote bladeren en onder de bosjes. Hier worden namelijk massaal vliegen geboren en die gaan allemaal op zoek naar iets lekkers, iets leuks om te onderzoeken!

Nu u weet waar de vliegen vandaan komen, moeten de vliegenvallen (aan 1 heeft u in de meeste gevallen weinig) tussen het object - of begroeiing - en het te beschermen gebied geplaatst worden. Sommige vliegenvallen kunt u in de bosjes hangen en anderen kunnen zelfstandig staan - let er altijd op dat het beschikbare zonlicht zo lang mogelijk de lokstof kan verwarmen!

De effectiviteit is sterk afhankelijk van de plaats waarop hij hangt en de warmte van de lokstof, daar dit de aantrekkingskracht van de biologische substantie verhoogt. Plaats hem ook daar waar de geurstof wordt meegenomen door de luchtstroom of wind liefst in de richting van de plaats/het gebied waar de vliegen vandaan komen. Wanneer een vliegenval aan een muur, een dakrand of boom gehangen wordt, zorg er dan voor dat hij zoveel mogelijk vrij hangt. Als u een dergelijke plaats kiest, neem dan een donker en/of rechthoekig oppervlak om hem bij te hangen.

Een vliegenval beschermt alleen de directe omgeving en de grootste vangsthoeveelheid wordt bereikt wanneer er in een rechte lijn om de 12-15 meter een val wordt geplaatst. Let er bij de plaatsing ook op dat dieren of kinderen er niet mee kunnen gaan spelen. Bij aanhoudend warm weer moet de vliegenval af- en toe worden bijgevuld met water.

De lokstof

Eerder werd al aangegeven dat veel leveranciers gebruik maken van een vismeelextract als lokstof. Simpel, goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen is een stukje rauw vlees, wat als het gaat rotten (onder een laagje water zetten) ook grote hoeveelheden vliegen aantrekt. Uit een aantal onderzoeken die auteur met een groot aantal vliegenvallen en specifiek de lokstof heeft uitgevoerd, is gebleken dat de vangsthoeveelheid - en daarmee de effectiviteit - wordt bepaald door (in volgorde van belangrijkheid):
  1. de lokstof
  2. de temperatuur van de lokstof
  3. de vorm, kleur en grootte van de inloopopening
  4. de plaats van de vliegenval

De lokstof en de temperatuur ervan bepalen hoeveel vliegen er worden aangetrokken. De vorm, kleur en grootte van de inloopopening bepaalt dan weer hoeveel er worden gevangen en het type (vorm van de) val bepaalt hoeveel er in gevangenschap blijven leven. Gevangen vliegen produceren feromonen - een natuurlijke geurstof die zij gebruiken voor communicatie en voortplanting - deze geurstof vult de aanwezige lokstof aan en zorgt dat er andere vliegen naar de val worden gelokt.

Het allermooiste is wanneer een lokstof 100% Natuurlijk en Biologisch is: het is dan veilig in het gebruik en zal geen schade aan een dier, kind of uzelf aanbrengen wanneer het wordt ingeslikt. De lokstof die wij na uitgebreide proefnemingen in ons programma hebben opgenomen wordt geïmporteerd uit Australië. Met alle technologie en wetenschap die wij in de westerse wereld tot onze beschikking hebben, zijn we niet in staat een betere lokstof te maken als de Aboriginals. Zij zijn in staat een lokstof te maken met een plantaardige samenstelling die zoveel vliegen lokt, dat wij hiervoor een product hebben moeten introduceren die veel meer vliegen op kan slaan dan de tot nu toe bestaande vliegenvallen. Afhankelijk van de hoeveelheid aanwezige vliegen moet immers een keuze gemaakt worden voor de meest effectieve vliegenval. Wanneer er voor een goede lokstof wordt gekozen, selecteer dan op de capaciteit van de val. Een val waarin 20.000 - 40.000 vliegen kunnen lijkt wel veel, maar als hij binnen een week vol zit dan is het echt beter om een andere vliegenval te kopen (en deze ergens anders op te hangen).

Vliegenvallen: 1 - BliZzz Biologische Vliegenval

Deze vliegenval is niet alleen effectief en decoratief, maar ook heel eenvoudig in het gebruik. Simpelweg water toevoegen en daarna vliegen vangen: zonder chemicaliën, zonder elektriciteit, zonder rommel en vieze handen. Een uitstekend werkende vliegenval ter bestrijding van "alle soorten" huisvliegen. De BliZzz vliegenval is gemaakt van een slagvast, weerbestendig en herbruikbaar kunststof behuizing. Hierbij wordt een standaardverpakking lokstof geleverd die 100% natuurlijk is - en zoals hiervoor is omschreven. U vult het onderste gedeelte van de vliegenval voor 75% met water en vult dit aan met 1 zakje lokstof. Het geheel goed doorroeren. De behuizing van de Vliegenval wordt over de lokstof geplaatst, de vliegen komen in de val en vliegen automatisch omhoog. Bovenin aangekomen vliegen ze uit het reservoir en komen in de opvangbak. De lokstof is ongeveer 36 uur na aanmaak onweerstaanbaar voor vliegen. De lokstof moet na ca. 3 maanden worden vervangen om een optimale aantrekkingskracht te houden. Wanneer de omgevingstemperatuur zo hoog is dat het water met de lokstof verdampt, dan moet het reservoir worden bijgevuld met water - of de samen met de lokstof worden vervangen. De bijgeleverde 100% natuurlijke lokstof is voldoende voor een hele zomer.

Vliegenvallen: 2 - BliZzz Vliegenzak

De BliZzz vliegenzak is een professioneel product en waarin 20.000 vliegen worden gevangen en verteerd. In de vliegenzak bevindt zich een - in water oplosbare - verpakking met een biologische lokstof. Deze professionele vliegenval is eenvoudig te gebruiken: knip aan de bovenzijde de cirkel uit volgens de aangegeven stippellijn en trek het middelste gedeelte van de gele ring naar buiten. Vul de zak hierna tot de bovenste lijn van het groene gedeelte met water. De verpakking met hierin de lokstof, lost op, de lokstof wordt geactiveerd en verspreid een voor vliegen onweerstaanbare geur. De vliegen worden hierdoor gelokt, waarna ze door de opening in de val terecht komen en verdrinken. De biologische substantie in de vliegenzak zorgt niet alleen voor de lokgeur, maar ook dat de gevangen vliegen worden verteerd. Hang de vliegenzak op aan het oogje wat bovenop het middelste gedeelte zit. De biologische substantie is vrijwel het gehele seizoen effectief. Soms is de vliegenpopulatie zo groot dat er na verloop van tijd geen vlieg meer in kan! Wanneer dit gebeurt, kan de zak eenvoudig in zijn geheel worden afgevoerd. Voordat u dit doet is het aan te bevelen er een nieuwe vliegenzak naast te hangen: de vliegen willen in de volle vliegenzak - kunnen er niet in en besluiten dan in de nieuwe zak te gaan. Wanneer u dan na twee dagen de oude af wilt voeren, drukt u de inloopopening weer in de zak, waardoor de invliegopening wordt afgesloten. Zonder dat u vloeistof en/of gevangen en verteerde vliegen hoeft aan te raken, kan hij in een container worden gedeponeerd.

Vliegenvallen: 3 - BliZzz Megatrap

Speciaal voor het vangen van grote hoeveelheden vliegen is er een speciale vliegenval ontwikkeld. Hij bestaat uit een windvanger met een ideale inloopopening die vanuit Nieuw Zeeland wordt geïmporteerd en een groot reservoir met lokstof uit Australië. Het enige wat u hoeft te doen is de lokstof mengen met water en deze de eerste week regelmatig doorroeren. Hierna is de Megatrap klaar voor een heel seizoen vliegen vangen. Het is wel aan te raden af en toe met een gieter een kleine hoeveelheid water bij te voegen. Veebedrijven die deze val toepassen, zetten de bovenkant van de Megatrap ook wel op oude plastic vaten - doen hier een drietal verpakkingen lokstof en water in, en kijken hier het hele seizoen niet meer naar om. Er zijn ook voorbeelden bekend van mensen die AH tassen of vuilniszakken om de bovenkant van de val knopen, waarbij de tas/zak als reservoir dient om de grote hoeveelheid vliegen op te kunnen vangen. De effectiviteit van deze val + lokstof is dus heel groot en verminderd de overlast op termijn aanzienlijk.
Omschrijving vangsysteem: de opening van de val bestaat uit een cirkel met een relatief groot oppervlak van 80mm waar de vliegen op kunnen landen. In het midden van dit oppervlak zit een inloopopening van 60mm doorsnede, waarin een rechtopstaande windvanger is geplaatst. De wind komt hier tegenaan en zorgt voor een natuurlijke luchtstroom in de vliegenval, waardoor een grote hoeveelheid van de lokstof - alsook feromonen - naar buiten komt en tevens de gevangen vliegen van frisse lucht voorziet. Ideaal is wanneer de windvanger in een hoek van ongeveer 90º staat ten opzicht van de wind. De bovenzijde is gemaakt van polycarbonate met een UV beschermlaag voor sterkte en duurzaamheid.

Veel succes en vangplezier !

Lees verder

© 2009 - 2014 Blizzz, gepubliceerd in Insecten en ongedierte (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Stalvlieg, Vliegen overlast, Vliegenval, Vliegen vangen en Vliegenvallen.
Gerelateerde artikelen
VliegenoverlastVliegenoverlastVliegenoverlast komt zowel binnenshuis als buiten voor. Vaak is de oorzaak te vinden in onder andere afval, huisdieren o…
Insecten: de huisvlieg (Musca domestica)Insecten: de huisvlieg (Musca domestica)Overal waar mensen wonen, komt de huisvlieg voor. Onze leefomgeving is ideaal voor deze vliegensoort. Dit insect, dat oo…
Venus vliegenval handleidingVenus vliegenval handleidingDe meeste planten halen hun voedsel uit de grond maar er bestaan ook vleesetende ofwel carnivore planten. De venus vlieg…
De wereld van de huisvliegDe wereld van de huisvliegDe huisvlieg of kamervlieg kent iedereen. In de zomer is het heel vervelend wanneer deze insecten door een open deur of…
Hoe bestrijd ik maden in mijn container?Hoe bestrijd ik maden in mijn container?De containers zijn voor velen een doorn in het oog. Ze zien er niet uit en nemen veel ruimte in beslag. Als de container…
Bronnen en referenties
  • www.BliZzz.nl

Reageer op het artikel "Vliegenval - hoe kunt u ze buiten vangen!"

Reacties

Goffin K., 28-07-2012 12:25 #2
Zelfde klacht als Dhr. D. van den Hooven.
a) Hoe hebben jullie zijn probleem opgelost?
b) Kan de grote Blitzzz vliegenval hier in Spanje gekocht worden? Reactie infoteur, 26-10-2012
Geachte Goffin, dit soort problemen wordt in Nederland en vele andere landen opgelost met een gerichte inzet van de BliZzz Megatrap. U kunt op YouTube of op BliZzz zien wat voor effect zo'n val heeft op de aanwezige vliegenpopulatie.

met vriendelijke groet,

Cor

Daniel van den Hooven, 28-07-2011 17:45 #1
Geachte Dames/Heren
Wij wonen in de provincie Murcia (Spanje) en de vliegenoverlast is hier nauwelijks te beschrijven. We zouden ´s zomers lekker moeten buiten zitten, maar dat is op het ogenblik nauwelijks te doen. Tienduizenden vliegen zitten op ons terras. We hebben al voor duizenden Euro´s spullen gekocht tegen dezev overlast, maar niets helpt. Denkt u dat het mogelijk is een terras vliegvrij te houden. Veel mensen hebben het hier reeds opgegeven en laten voor een kapitaal een vliegvrijezone bouwen. Ik voel me net een gevongene in zo´n zone, dus zou graag al de vliegen in een gebied van zo´n 500 m2 uit willen roeien. Denkt u dat er middelen zijn die dit kunnen bewerkstellen?
Met vriendelijke groeten

Daniel Reactie infoteur, 11-08-2011
Goedemiddag Daniel,

Allereerst mijn verontschuldigingen dat ik zo laat reageer op uw vraag. Het probleem wat u omschrijft is niet uniek - zij zijn echter eerder opgelost in Hongarije, Frankrijk, Zweden, Finland, … en Nederland.
Helaas is het niet mogelijk om dit snel met een simpel product of met een spuitbusje op te lossen. Vooral omdat het probleem ontstaan is door jarenlang (een groeiende) de overlast te negeren - hopende dat het volgende jaar misschien beter zou zijn. Hierdoor hebben de vliegen zich ongestoord kunnen vermenigvuldigen, met de huidige situatie als resultaat.
Om een goed advies te kunnen geven, verzoek ik u om details betreffende uw terras/huis ten opzichte van deze omgeving te mailen naar info@BliZzz.nl.

Met vriendelijke groet, Cor

Infoteur: Blizzz
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 2
Schrijf mee!