InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Tijgermug een plaagdier

Tijgermug een plaagdier

Tijgermug  een plaagdier De tijgermug is een invasieve exoot in Nederland. Het beestje komt van oorsprong in Azië voor, maar breidt zijn leefgebied uit. Het mugje gaat zelf op stap naar nieuwe oorden en lift met handel mee op transport. De tijgermug is een beestje dat vervelende ziektes over kan brengen, zoals gele koorts en knokkelkoorts.

Tijgermug

De tijgermug hoort in Nederland bij de groep dieren die we invasieve exoten noemen. Ze komen van oorsprong hier niet voor en zijn, meestal door toedoen van de mens, hier terecht gekomen. Introductie van vreemde soorten kan via vervoer van producten vanuit een land ver weg. De beestjes verstoppen zich in de vracht, zoals de vogelspin tussen de bananen, en komen in ons land terecht. Het ene dier kan zich handhaven en het andere niet. Soms introduceert de mens met opzet een exoot. De introductie van dieren die hier niet thuishoren kan gevaarlijk zijn. Ze verstoren het evenwicht in de natuur en kunnen een gevaar voor de volksgezondheid worden. Doorgaans is een invasie onomkeerbaar: een eenmaal gevestigd dier raken we niet meer kwijt. De tijgermug staat in de top honderd van gevaarlijke invasieve exoten in de wereld. Hij kan verschillende nare ziektes overdragen.

Lucky bamboo

De tijgermug kwam ons land binnen ondermeer door invoer van lucky bamboo plantjes, de bamboo met de spiralende uiteinden. Hij liftte mee vanuit China naar het westen. De muggen leven tevens in Nederlandse kassen waar lucky bamboo wordt geteeld. Ook werden larven aangetroffen bij een importeur van gebruikte autobanden. De Aziatische tijgermug komt al een aantal jaren voor in Nederland, in ieder geval sinds de zomer van 2005.

Bron: James Gathany/CDC / Wikimedia CommonsBron: James Gathany/CDC / Wikimedia Commons

Tijger

De mug is te herkennen aan de witte en zwarte strepen op zijn lichaam en poten. De tijgermug komt in Azië voor. Vanaf de jaren zeventig rukt hij op richting Europa, enerzijds via vracht dat overzee wordt vervoerd en anderzijds over land. Sinds 2005 is hij op de Balkan alom vertegenwoordigd. Het diertje bleek zich goed te kunnen aanpassen aan het koudere klimaat. Het land Kroatië heeft bijvoorbeeld erg veel hinder van de mug, die ook is doorgedrongen in Italië en Zuid-Frankrijk. De Balkan zit erg met de tijgermug in de maag. Er wordt van alles geprobeerd om de mug te verdelgen. Het diertje is vooral overdag actief, in tegenstelling tot de inheemse muggen. Die zoemen s nachts. Dit betekent dat ze in de Balkanlanden nu dag en nacht met muggen te kampen hebben. De mug legt zn larven in water en heeft daar maar een beetje water voor nodig. De Balkan hoopt alleen daarom op een droge zomer.

Ziektes

De tijgermug is een erg lastige mug. Hij wordt stil genoemd en onzichtbaar, wendbaar, immuun voor pesticiden, agressief, in staat om vreselijke pijnen te veroorzaken en de mug kan ziektes overbrengen. Hij kan meer dan twintig soorten virussen en parasieten bij zich dragen zoals bijvoorbeeld het denguevirus dat bij infectie knokkelkoorts geeft. De steekmug is gevaarlijk voor mensen en dieren. Naast de gevreesde knokkelkoorts kan hij gele koorts en verschillende vormen van hersenontsteking verspreiden.

Niet of toch

In het voorjaar van 2013 laat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) weten dat de tijgermug zich toch niet in Nederland heeft gevestigd. Muggenexperts twijfelen er niet aan dat de mug zich in Nederland gaat vestigen, zeker als de import uit Azië niet strenger wordt gecontroleerd.

Zikavirus

De tijgermug is ondermeer de verspreider van het zikavirus. In januari 2016 komt dit virus groot in het nieuws en daarmee ook de mug. Het zikavirus verspreidt zich in rap tempo, vooral in Zuid-Amerika. Het virus is erg gevaarlijk voor zwangere vrouwen. Het vermoeden bestaat dat er een relatie ligt tussen besmetting van het ongeboren kind. Na besmetting zou het kindje geboren kunnen worden met een abnormaal klein hoofd waarin de hersenen geen ruimte hebben voor goede ontwikkeling. De kinderen komen met een ernstige handicap op de wereld. Of die afwijking werkelijk komt door besmetting met zika wordt onderzocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tijgermug een plaagdier"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 10-02-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Plaagdieren
Schrijf mee!