InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Weetjes over eten en drinken voor uw kat

Weetjes over eten en drinken voor uw kat

Katten worden vaak als moeilijke eters beschouwd. Dit is omdat ze hoge eisen stellen aan hun voeding. Er zijn enkele dingen waar u op kan letten zodat uw kat makkelijker eet en drinkt. Met een paar strikte regels kan u ook overgewicht bestrijden. En wat gedaan als uw kat helemaal niet meer wil eten?

Eten

Moeilijke eters
Soms moet je verschillende smaken en soorten voeding proberen vooraleer je ontdekt wat je kat liefst lust. Als het eten haar niet aanstaat zal ze het immers gemakkelijk aan de kant laten staan. Om te vermijden dat je kat al te kieskeurig wordt, doe je er best aan om zowieso geregeld eens van eten te veranderen. Er bestaan mogelijkheden genoeg: droogvoer, nat voer met brokjes in gelei, in saus....

Als je kat te kieskeurig is geworden, probeer dan om stilaan het vertrouwde eten te vermengen met ander eten zodat ze hieraan gewend raakt. Geduld wordt beloond. Het helpt ook als je het eten op kamertemperatuur serveert. Katten houden niet van voedsel dat rechtstreeks uit de koelkast komt. Als ze in de natuur een muis vangen, dan verorberen ze die immers ook aan lichaamstemperatuur.

Belangrijk is ook dat je ervoor zorgt dat het eetbakje schoon is, want katten knappen af op aangekoekte etensresten.
Katten eten meermaals per dag kleine porties, eerder dan één grote portie. Dit leunt het dichtst aan bij hun natuurlijke eetgewoontes.

Vitamines
Katten hebben nood aan bepaalde voedingsstoffen en vitamines. Geef uw kat geen restjes van uw eigen maaltijd. Geef liever specifiek katteneten, waarin een goed evenwicht zit van alle voedingsstoffen waar uw kat nood aan heeft.

Overgewicht aanpakken
Net zoals bij mensen zijn er bij katten verschillende factoren die meespelen als het op overgewicht aankomt: erfelijkheid, beweging, eetgewoonten, lichaamsbouw. Je dierenarts is het best geplaatst om te bepalen of je kat nu al dan niet aan overgewicht lijdt.
Met een paar eenvoudige regels kan je het overgewicht proberen inperken
  • Geef het voedsel op vaste tijdstippen en geef geen tussendoortjes. Is de kat echt verslingerd aan tussendoortjes, geef haar dan minder ander voedsel.
  • Probeer te vermijden dat je kat elders dan thuis eten krijgt, bijvoorbeeld bij je buren.
  • Je kat zal je wel eens smekend om voedsel aankijken. Geef hier niet aan toe! Leidt ze af door ermee te spelen of door ze te aaien.

Drinken

Water
Om te overleven heeft een kat voldoende water nodig. Hij zal nog eerder sterven door een gebrek aan water dan aan eten.
Zorg er dus voor dat er steeds voldoende drinkwater beschikbaar is voor je kat, zeker als ze veel droogvoer voorgezet krijgt. Blikvoeding bevat meer water, waardoor je kat waarschijnlijk minder zal drinken dan wanneer hij enkel droogvoer krijgt.

Melk
Gewone koemelk is niet bijster gezond voor je kat, ook al houdt ze er wel van. De kat kan er diarree van krijgen. Koop best speciale kattenmelk die veel minder lactose bevat. Als je niet anders kan, leng de koemelk dan zeker aan met de helft water.
Best is nog om je kat vanaf het begin aan water te laten wennen. Eens de kat niet meer zoogt bij de moeder, heeft ze in principe geen nood meer aan melk.

Weinig of geen eetlust

De eetlust van uw kat kan verstoord worden in perioden van stress, bijvoorbeeld als er teveel veranderingen optreden en als de dagelijkse gewoontes doorbroken worden, bijvoorbeeld bij een verhuis. D t kan zich eveneens voordoen hoe gek het ook mag klinken- als er een nieuw meubelstuk in huis wordt geplaatst. Het is in dergelijke gevallen een kwestie om je kat gerust te stellen, door ze veel aandacht te schenken en te aaien.

Blijven de problemen aanhouden, dan is je kat misschien wel ziek, dus raadpleeg dan zeker een dierenarts.
© 2007 - 2014 Evaluna, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Benodigdheden voor je nieuwe kittenEen kitten in huis halen is een spannende en blije gebeurtenis. Het is belangrijk dat je er goed voorbereid aan begint e…
Kersen tegen jichtKersen tegen jichtVeel mensen drinken kersensap of eten kersen voor de behandeling van jicht en behaalde daardoor verbazingwekkende result…
Gastheerschap en gastvrijheidEten is meer dan een primaire levensbehoefte. Aan de ene kant kan een mens niet overleven zonder eten en drinken en aan…
All inclusive op vakantie of toch niet?All inclusive op vakantie of toch niet?Vakanties zijn vaak vooral zo lekker omdat alles voor u geregeld kan worden afhankelijk van uw boeking. Kiest u voor all…
Boekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn  R. Evers/ L. MockBoekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn R. Evers/ L. MockAan tafel bij de rabbijn eten en drinken in Bijbels perspectief (1999) van Rabbijn R. Evers en drs. L. Mock beschrijft…

Reageer op het artikel "Weetjes over eten en drinken voor uw kat"

Reacties

Lonelouise, 02-03-2009 22:02 #2
Hallo Patricia, wat toevallig zeg, ik lees net jouw berichtje en ik zit in precies dezelfde situatie. Ik heb sinds 24 uur een nieuwe kat in huis, ook heb ik al een andere kat. De nieuwe is nadat ik zijn doosje opendeed direct onder het bde geschoten en is daar al die tijd niet meer onder uit gekomen. Hij heeft niks gedronken niks gegeten en is niet op de kattenbak geweest. Ik voel me verschrikkelijk ongerust en vraag me af of hij ooit wel weer uit zichzelf gaat eten! Ik heb wat andere berichtjes gelezen en heb vooral begrepen dat het heel belangrijk is hem toch maar gewoon te laten. Wel zorgen dat hij eten en drinken zin zijn buurt heeft maar absoluut niet proberen te pushen. Gewoon laten zitten en afwachten, was het advies. Echt moeilijk hoor, want af en toe kijk ik onder het bed en dan zie ik hem met ronde ogen van angst naar me kijken in precies dezelfde houding als gisteren. Is jouw katje er inmiddels uitgekomen (het is nu een week later)? Heb je nog adviezen voor mij? Groetjes Louise

Patricia, 20-02-2009 01:45 #1
Wat kan ik doen zodat mijn nieuwe kat wat eet en drinkt ik heb hem nu 24uur maar hij heeft nog niks gedronken of gegeten en heeft ook nog geen behoefte gedaan ik weet dat dit door de stress komt hij is 8 maanden oud en ik heb nog 2 katten maar die laat ik nu niet bij hem omdat hij zo gestresst is maar ik ben bang dat dit niet langer goed gaat als hij niet snel gaat eten of drinken ik weet niet hoelang hij zonder kan en zo verder ik hoop dat iemand mj een antwoord kan geven wat ik nu het beste kan doen en ik heb drinken en eten staan onder het bed omdat hij daar weggekropen zit door angst en ik laat hem metrust maar wat kan ik nog meer doen zodat hij wel eet en drinkt met vriendelijke groet van patricia werz Reactie infoteur, 02-03-2009
Beste,
Dit is inderdaad een stresserend gebeuren voor uw kat. Het is normaal dat eten en drinken niet meteen goed gaat. Zorg ervoor dat uw kat een plekje heeft waarin ze zich veilig kan voelen, best overdekt, bijv een overdekte kattenmand, een kartonnen doos die je op de zijkant legt, … Daar zal ze zich terugtrekken en als ze zich beter voelt stilaan de omgeving gaan verkennen. Eens ze zich wat rustiger voelt in de doos, kan je haar kommetje met water of kattenmelk naast haar plaatsen en zal ze uiteindelijk wel beginnen drinken.

Infoteur: Evaluna
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!