InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Inentingen bij katten; welke en waarom?

Inentingen bij katten; welke en waarom?

Inentingen bij katten; welke en waarom? Voor het inenten (vaccineren) van je huisdier kun je terecht bij de dierenarts, maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat je dit bijhoudt? En waartegen wordt je kat ingeënt? Hoe vaak is dit eigenlijk nodig? En wat kost het? Er zijn veel katteneigenaren die hun kat de straat op sturen, zonder dat ze ooit inentingen hebben gehad, maar welke risico’s neem je op dat moment? Belangrijke vragen die iedereen die een kat heeft zich zou moeten stellen. Hier vind je de antwoorden.

Wat is het en waarom is het nodig?

Inenten of vaccineren is het inspuiten van een stof die geen ziekte veroorzaakt, maar die wel lijkt op een schadelijk virus of een schadelijke bacterie. De kat produceert wel afweerstoffen tegen het vaccin, waardoor de afweer meteen zal reageren indien het dier in contact komt met een besmette kat. Het gevolg hiervan is dat de ingeënte kat niet ziek wordt. Wel is het belangrijk dat de inenting regelmatig wordt herhaald, om te zorgen dat het dier beschermd blijft.

Inenten waartegen en hoe vaak?

Als je een kitten aanschaft is het belangrijk dat het dier wordt ingeënt tegen niesziekte en kattenziekte. Op negen weken leeftijd moet de kat worden ingeënt tegen niesziekte. Drie weken later, op twaalf weken leeftijd vindt de inenting met zowel niesziekte als kattenziekte plaats. Als de kat één jaar oud is moeten beide inentingen nogmaals worden gegeven. De enting voor kattenziekte moet één keer per twee tot drie jaar herhaald worden, de enting voor niesziekte één keer per jaar. Indien de moederpoes nooit gevaccineerd is, is het verstandig om de eerste enting iets eerder te geven, namelijk op ongeveer zes weken leeftijd. Veel dierenartsenpraktijk sturen hiervoor een herinnering, zodat u er niet zelf aan hoeft te denken.
Indien je dier ook mee naar het buitenland gaat is het nodig ook te laten vaccineren tegen hondsdolheid (rabiës). De kat dient 30 dagen vóór vertrek naar het buitenland te worden ingeënt.
De kosten van de entingen verschillen per praktijk. Ook hangt het ervan af of u alle entingen of een deel ervan uit laat voeren. De meeste dierenartsen doen, voordat ze de entingen geven, een kort algemeen onderzoek. Hierbij wordt gekeken naar de tanden en ogen, wordt geluisterd naar hart en longen en wordt gevoeld naar de buik. Zo wordt een grove indruk verkregen van de algemene gezondheid van de kat.

Risico's als je het niet doet?

Laat je je kat niet inenten, dan is er een kans dat je kat door het contact met andere katten besmet wordt met kattenziekte of niesziekte. Overdracht vindt plaats door middel van besmette lichaamsvloeistoffen, zoals neus- en ooguitvloeiing en speeksel.

Verschijnselen van kattenziekte:
Deze ernstige besmettelijke ziekte vermeerdert zich in de snel delende cellen van het beenmerg en de darmen, wat zorgt voor aandoeningen aan het maagdarmkanaal en verminderde weerstand. Er is sprake van koorts, braken, diarree (en hierdoor uitdroging) en ernstige buikpijn. De kat is algemeen ziek en doordat het dier een verminderde weerstand heeft krijgen andere (secundaire) infecties meer kans om toe te slaan. De dieren kunnen kattenziekte overleven, maar vaak houden ze nog weken tot maanden last van diarree.

Verschijnselen van niesziekte:
Bij niesziekte treedt een ontsteking van de voorste luchtwegen op. Meerdere ziekteverwekkers spelen een rol bij niesziekte. Klimaat, verzorging en huisvesting kunnen ook van invloed zijn op het ontstaan van de ziekte. Eigenlijk is niesziekte een soort verkoudheid. Er kan sprake zijn van niezen, hoesten en waterige uitvloeiing uit neus en ogen. Helaas kan het ook ernstigere vormen aannemen; koorts, sloomheid, niet willen eten (algemeen ziek), hoesten, niezen, oog- en neusuitvloeiing die een stuk ernstiger is, speekselen en kapotte wang- en tongslijmvliezen kunnen dan aanwezig zijn. Ook kunnen er complicaties optreden, namelijk longontsteking. Soms blijven bepaalde verschijnselen de rest van het kattenleven aanwezig.

Verschijnselen van hondsdolheid:
Overdracht vindt plaats via speeksel (bijten). Het dier zal wegkruipen en nauwelijks tot geen contact maken met andere dieren of mensen, dus de kans dat je gebeten wordt en vervolgens ook wordt besmet is klein. Zowel voor mensen als voor dieren geldt dat ze er snel aan dood gaan.

Conclusie

Het is belangrijk na te denken over deze punten, alvorens u een kat aanschaft, aangezien ziektes een grote invloed kunnen hebben op het leven van de kat.
© 2010 - 2017 Sjoukje0, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vaccinaties zijn belangrijkVaccinaties zijn een bescherming voor je lichaam. Vaccinaties helpen je lichaam immuun te maken voor bepaalde ziektes. D…
Vaccinaties bij baby's en kinderenVaccinaties bij baby's en kinderenVia het Nederlandse Rijksvaccinatieprogramma worden al sinds 50 jaar bijna alle kinderen in Nederland voorzien van een a…
Inentingen voor konijnen, heel belangrijk!Inentingen voor konijnen, heel belangrijk!Het is heel gewoon dat honden en katten hun inentingen krijgen, maar konijnen hebben deze ook nodig. Veel mensen weten n…
Gele paspoort als vaccinatiebewijs en extra reisbescheidenGele paspoort als vaccinatiebewijs en extra reisbescheidenGedurende je leven krijg je een reeks van inentingen, waarmee je bent opgewassen tegen bepaalde overdraagbare ziekten. O…
Vaccinatie voor je babyBijna ieder kind in Nederland wordt ingeënt tegen bepaalde, gevaarlijke ziektes. Dit wordt ook wel vaccineren genoemd. D…
Bronnen en referenties
  • www.dierenartsenschildwolde.nl www.dierenklinieklemmer.nl

Reageer op het artikel "Inentingen bij katten; welke en waarom?"

Reacties

Anneke van Soest, 12-06-2014 21:25 #3
Mijn kat is ingeënt. Het katje wat ik vanaf 20 juli kan ophalen is wordt niet ingeënt omdat de fokker haar katten nooit inent en ze het zonde vindt omdat je daardoor meteen de weerstand om zeep helpt "wilde dieren in de natuur worden ook niet geënt" is haar motto.

Is dit zo? Het wordt een binnenkatje net als mijn andere kat, of hooguit in de tuin als ik er bij ben. Zijn/komen/kunnen er problemen komen voor mijn andere kat?

vr.gr. Anneke

Jeanne Schelling, 20-09-2011 10:11 #2
Hallo, wij wonen sinds 5 jaar in Bali en hebben 2 honden en 1 poes. Poes is gesteriliseerd en krijgt elk jaar haar cocktail-vaccinatie. Die haal ik in het zuiden van Bali en een… let wel " VEE-ARTS" plaats dan de vaccinatie bij ons thuis in Noord Bali, maar dat is zo'n beul, die doet haar echt hartstikke zeer. Mijn vraag is: Kan ik zelf de poes vaccineren? En hoe doe ik dat zo dat ik haar geen pijn doe? De arts van de dierenkliniek waar ik de vaccinatie haal zeg dat ik dat makkelijk zelf kan. Het is 3 uur rijden heen en 3 uur rijden terug naar die dierenkliniek, dus geen optie om 6 uur met poes in de auto te zitten. Alvast bedankt voor de reacties. Jeanne (Bali)

Marjon Kromhout, 02-08-2011 13:02 #1
Goedemiddag, ik ga binnenkort emigreren naar Spanje. Ik heb 4 katten, waarvan er 2 ( toen ze nog maar een paar weken waren ) bij een dierenarts zijn ingeent. De andere 2 zijn niet ingeent geweest. Welke inentingen heb ik nodig en wat zijn de kosten per kat?

Infoteur: Sjoukje0
Gepubliceerd: 10-09-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!