InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Verzorging van de tamme rat

Verzorging van de tamme rat

Verzorging van de tamme rat Wat is de beste manier om tamme ratjes te verzorgen? Wat moet je weten voordat je een ratje gaat kopen. Wat is er zo leuk aan een tam ratje? Hoe oud worden ze? Wat doe je met zieke tamme ratten? Deze vragen zijn van voordat je de beslissing neemt tot de verzorging van dit intelligente knaagdier. Ik heb zelf afgelopen jaren veel meegemaakt met vier tamme ratten. Via deze weg hoop ik dat mijn opgedane kennis via een kundige dierenarts en eigen ervaringen tot meer kennis leidt bij rattenbaasjes

Waar haal je een ratje vandaan?

Meestal kom je ratjes tegen bij de dierenwinkel. Dit is echter niet de plek om een tam ratje te kopen. De dierenwinkel verkoopt vaak ratjes die niet in de eerste dagen van hun leven optimaal verzorgd zijn. Hierdoor blijven ze vaak schuw. Daarnaast zijn ze regelmatig niet gezond omdat ze doorgefokt kunnen zijn. De ratjes komen van rattenhandelaren die uit financiëel oogpunt handelen. Dit komt de gezondheid van de rat meestal niet ten goede. Consequenties kunnen zijn dat de dieren niet fit, ziek zijn of getraumatiseerd.

Raadzamer is het om de ratjes bij een Rattery te halen. Deze ratjes zijn niet duurder in het algemeen, maar wel in een veel betere gozondheid. De eigenaren zijn echte rattenliefhebbers die er alles aan doen om de rat in een zo optimale leefomgeving te laten functioneren. Er wordt vanaf de geboorte aandacht besteedt aan het handtam maken etc. Deze ratteriën zijn meestal bij mensen thuis. Deze hebben bijvoorbeeld in een gedeelte van het huis een waar 'walhalla' voor ratten gemaakt. Het is ook erg leuk om te zien wat voor soort creatieve dingen je allemaal kunt ophangen in de kooi.
Als je in een zoekmachine 'rattery' intypt komen er vaak wel links naar rattenpagina's of naar een bepaalde Rattery.
Blijf wel altijd duidelijk kijken naar hoe een adres waar je de rat haalt op je over komt, want er kan natuurlijk niet uitgesloten worden dat er ook onder de ratteriën adressen zijn waar het er minder goed uitziet. Ga op je gevoel af.
Een laatste, maar misschien wel beste optie, is een ratje uit een opvang. Deze opvangadressen kun je ook vinden op de rattenpagina's. Overleg met een eigenaar van een opvang wat je graag voor een ratje zou willen en deze kan dan aangeven of dit tot de mogelijkheden behoort.

Een of twee tamme ratjes?

Altijd twee of meer. Nooit 1 ratje. Er zijn enkele uitzonderingen, omdat er soms ratten zijn die zo slecht gesocialiseerd zijn of getraumatiseerd dat ze niet meer samen kunnen leven met een andere rat. Ratjes zijn sociale dieren. Het is werkelijk geweldig te zien hoe ze samen spelen en slapen etc. Indien je al een ratje hebt en er 1 bij wil moet je wel een introductie doen tussen de twee. Overleg met de rattenopvang of rattery of lees er iets over, hoe je deze introductie kan doen. In het begin hoort enig vechten erbij. Dat kan behoorlijk heftig er aan toe gaan, omdat ratjes erg terrtoriaal kunnen zijn. Maar er komt een moment waarop het goed komt en er bepaald is wie de sterkste is. Dan zijn de rollen duidelijk en worden ze vaak de dikste vriendjes.

De huisvesting van de tamme rat

Geef ratjes een ruime, liefst hoge kooi. De traliesbreedte zit tussen een kanarie- en konijnenkooi in. In de dierenwinkels kun je heel veel soorten kopen. Ze zijn wel duur. Een andere mogelijkheid is een tweedehands van internet bijvoorbeeld.
Ze moeten lekker kunnen rondrennen en klimmen in hun kooi. Formaat kanariekooi is absoluut te klein in mijn ogen. De hoogte van een valparkietenkooi (deze zijn ruimer en hoger dan kanariekooien) heb ik heel geschikt gevonden.
Er zijn ook glas en plastic kooien, maar daar ben ik geen voorstander van omdat het prettig is voor de rat om veel contact te kunnen maken met de verzorger en andersom. Zorg altijd voor bijvoorbeeld een doosje of hutje in de kooi (je kunt ook houten huisjes kopen in de dierenwinkel) ,waar ze beschut in terug kunnen trekken en evt een nestje bouwen.

Bodemmateriaal voor de ratjes

Je kunt diverse materialen op de bodem doen. Hier is ook veel voor in de handel. Het moet absoluut stofvrij zijn. Ratjes hebben gevoelige luchtwegen en kunnen stof niet verdragen. Ze kunnen hierdoor ziek worden. Corbo is stofvrij en een prettige bodembedekker die goed uitwerpselen opneemt. Koop een groot formaat zak; dit is vele malen voordeliger dan de kleinere. Kranten kan ook (hoewel sommige zeggen dat het ongezond zou zijn ivm inkt e.d., anderen zeggen dat dit tegenwoordig wel veilig is met de huidige soorten inkt). Er zijn nog meer soorten bodembedekking waarover je je kan laten voorlichten in de dierenwinkel.

Interieur van de kooi van de rat

Het is erg voornaam dat de rat veel te doen heeft in de kooi. Dus leef je uit. Hang matjes op (zelf maken of kopen) waarin ze heerlijk kunnen luieren. Denk een beetje aan hoe apen in de dierentuin het prachtig vinden om overal in op of onder te kruipen en in rond te rennen. Zo moet je het een beetje voorstellen. Leuke buizen, een doosje met een gat erin, een plateau waar ze boven in de kooi kunnen zitten etc. Een steen in de kooi is goed om de nagels te scherpen. Deze kun je evt knippen of laten knippen bij de dierenarts

Geef de ratjes voldoende materiaal (bijv papiersnippers) om een nestje van te maken. Het is geweldig om te zien hoe druk ze hiermee kunnen zijn. Als je een grote hoop ergens in de kooi legt dan zullen ze vaak bergen werk verzetten het bijvoorbeeld in een doosje te krijgen dat op z'n kop staan. Alles wordt precies in mooie stukjes gescheurd, zodat er een mooi geisoleerd nestje ontstaat. Na een aantal dagen zou het kunnen dat je het moet weg gooien omdat er soms door de ratjes in geplast wordt. Doe dit met beleid want dit nestje wordt uiteraard verdedigd.

Uitwerpselen van tamme ratjes

Er zijn speciale toiletjes te koop in de dierenwinkel. Bijvoorbeeld een driehoekige bakje die je gemakkelijk in de hoek kan leggen van de kooi en evt kan verschonen. Zo hoef je bijvoorbeeld niet iedere dag alles te verschonen maar alleen het hoekbakje. Een rat zal meestal 1 hoekje kiezen van de kooi om te toiletteren. Leg in de eerste dagen de uitwerpselen in 1 hoek. Je zult zien dat de rat 1 hoek gaat kiezen waar hij / zij zijn of haar behoefte gaat doen.

Wat eten tamme ratjes

Complete voeding is te krijgen bij de dierenwinkel. Dit is speciaal voer voor ratjes. Het zijn brokjes. Je kunt kiezen voor verschillende soorten brokjes met als risico dat ze bepaalde laten liggen en hierdoor bepaalde voedingsstoffen gaan missen.
Er zijn ook brokken die allemaal hetzelfde zijn maar die vinden de ratjes over het algemeen minder lekker. Je kunt evt beide uitproberen. Het is ok om soms hard te zijn, omdat als ze echt honger hebben gaan ze vanzelf eten. Dus het is een optie om niet bij te vullen totdat ze alle brokjes opgegeten hebben, ook de minder lekkere...

Groenten zijn erg gezond voor de ratjes. Geef elke dag een stukje wortel of een stukje witlof. Ook komkommer is zeer favoriet. Maar let op met overdaad ivm darmproblemen en was het goed af ivm evt resten van bestrijdingsmiddelen.
Laat oud brood drogen aan de lucht en zodra het lekker hard is, kun je dit geven aan de rat om op te knagen. Dit kun je veilig geven, is geen dikmaker en ze vinden het heerlijk.

Er zijn ook yoghurtsnoepjes waar ratjes zeer dol op zijn. Geef er met mate van. Je kunt ze bijvoorbeeld geven in een doosje stoppen met de deksel dicht. De rat zal alles in het werk stellen om het te bemachtigen. Dit soort uitdaging hebben ratjes nodig omdat ze erg slim zijn. Op dit gebied is het ook leuk om eens per twee weken of maand een hardgekookt ei te geven. Je kunt dan een heel klein stukje van de barst open maken en de rest zal de rat zelf doen. Soms wordt gezegd 1 ei per week is prima maar omdat het beter is niet te veel te geven heb ik het bij 1 keer per twee weken / 1 keer per maand gehouden.
Ook noten vallen zeer in de smaak. Ook bij een noot opeten kunnen ze hun intelligentie kwijt. Denk aan een walnoot of beukennoot. Zeker geen gezouten nootjes uit een zak o.i.d. Ook voor de noten geldt met mate. Maar elke dag een hazelnoot geven kan gerust. Ook een beetje gekookte rijst of pasta (zonder saus uiteraard) vinden ze heerlijk of een klein stukje gekookte , afgekoelde aardappel. Geef nooit gekruide etenswaren of iets met kleurstoffen er in. Houdt het natuurlijk.
Altijd vers water erbij geven. Hiervoor heb je een drinkfles nodig of een bakje dat niet om kan vallen. Drinkflessen hebben mijn voorkeur omdat dit schoon blijft. Het is gewenst dit elke dag te verversen. Er valt veel meer te lezen over voeding; wat wel en wat niet. Kijk hiervoor wederom op de eerder genoemde plekken voor meer informatie.

Ziekte van tamme ratten

Ratjes zijn erg ziektegevoelig. Het is heel belangrijk hen niet op de toch te zetten, dus bijvoorbeeld deur of raam. Geef ze liefst een beetje hoge plek op een rustige plek in de woonkamer. Zo zijn ze bij de gezelligheid, waar ze van houden, maar kunnen ze ook rust krijgen. Er zijn vele klachten en ziekten die ratjes kunnen krijgen. Bedenk dit vooraf. Het is van groot belang een dierenarts te hebben die in ratten gespecialiseerd is. Je kunt zo iemand vinden door bijvoorbeeld naar een Rattery te bellen en een adres te vragen. De meeste dierenartsen weten niet zoveel van ratjes als dat ze van honden en katten doen. Dit kan leiden tot verkeerde diagnose en behandeling.

Ratjes kunnen door hun laboratoriumverleden snel een kankergezwel of abces krijgen. Dit kan soms weggeopereerd worden en soms heeft dit geen zin meer. Zie of voel je een bobbeltje bij je ratje in de nek, achter het oor of bijv onder de oksel etc, ga dan direkt naar een kundige dierenarts. Het kan in een aantal dagen zeer snel groeien tot een grote pijnlijke bult. De dierenarts prikt het abces soms aan en zal er aan voelen. De rat zal waarschijnlijk anitbiotica krijgen en verdere behandeling gaat in overleg.

Ratjes kunnen ook gaan 'reutelen'. Dit geluid klinkt een beetje pruttelend. Het heeft met de luchtwegen te maken. Ga ook hiermee naar de dierenarts. Deze kan dan snel handelen. Dit kan vaak met antibiotica verholpen worden.
Over het onderwerp ziekte blijf ik wat beperkt ; maar het is een zeer belangrijk onderwerp. Kijk hiervoor op rattenpagina's of forums om voldoende te weten te komen over gezondheid en gezondheidsproblemen. Ratjes worden niet zo oud over het algemeen. Een ratje wordt gemiddeld 1,5 a 2 jaar oud. Soms 2, 5 en bij uitzondering 3, en heel hoge uitzondering 3,5 jaar oud.

Tot slot

Ratjes hebben heel veel aandacht nodig. Speel met ze, laat ze uit hun kooi, rondrennen in een kamer of ruimte waar dit kan, aai ze of neem ze onder je vest of trui. Het zijn echte knuffeldieren waar je een mooie band mee kan opbouwen en waarin je heel veel kan doen om een band met ze op te bouwen. Laat je ratje niet eenzaam worden ; ratjes zijn erg gevoelig en allemaal 'typjes' op zich. Ieder ratje is ander en heeft een ander karakter net zoals de mens dat heeft. Dit is dan ook een van de mooiste dingen die het ratjes hebben met zich meebrengt.

Omdat er natuurlijk nog veel meer te vertellen valt over tamme ratjes adviseer ik ten zeerste meerdere artikelen, boekjes, forums en gesprekjes met de dierenarts of Rattery te voeren. Hierdoor kom je veel aan de weet en dit komt zowel het welzijn van de rat en als de ratverzorger ten goede.
© 2006 - 2014 Mirthe, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Meer huisdierverzorging.
Gerelateerde artikelen
Wat mogen ratten eten en wat niet?Wat mogen ratten eten en wat niet?Ratten zijn erg intelligente beestjes en ze hebben absoluut de juiste voeding nodig. Wanneer je de verkeerde voeding gee…
De oudere tamme ratDe oudere tamme ratEen tamme rat is een heel leuk huisdier. Als je van die leuke ratjes in huis hebt, dan wil je graag goed voor ze zorgen…
Ratten en verzorging ervanRatten en verzorging ervanAlles over ratten. De huisvesting van een rat.Verzorging ervan.Voortplanting van een rat en nog veel meer informatie.Voo…
Het aanschaffen van knaagdieren, belangrijke informatieHet aanschaffen van knaagdieren, belangrijke informatieJe wilt graag een knaagdier aanschaffen, maar waar moet je dan allemaal op letten? Allereerst is het belangrijk om jezel…
De tamme rat: Husky ratDe tamme rat: Husky ratEr zijn tamme ratten in diverse kleurvariëteiten. Zo is er ook de populaire Husky rat. Deze tamme rat is geen apart soor…

Reageer op het artikel "Verzorging van de tamme rat"

Reacties

Quentin, 22-10-2013 21:03 #18
Hoi ik ben een jonge van 14 jaar en deze site heeft me erg geholpen. ik wist eerst niet zo goed hoe ik met ratjes om moest gaan maar nu wel. ik zorg erg goed voor ze maar soms spelen ze of vechten ze dus dat hou ik erg goed in de gaten, want ik heb ze van iemand gekregen en toen was er van een van me ratten het puntje van haar staart af (dat was al toen ik haar kreeg).

Christina, 02-09-2013 13:41 #17
Ik heb een ratje van nu 3 maanden oud ze is heel lief en trouw. ze is alleen maar ik heb niet het idee dat ze eenzaam is. ze heeft alleen wel een probleem ze heeft een kooi van 4 etages en ze plast altijd boven in zo dat het de kooi uit spat en loopt echt vies. ik heb al van alles geprobeerd te voorkomen, maar niks helpt. is dit normaal gedrag?
groet christina

Tamara, 28-10-2012 19:13 #16
Hallo
Ik heb 9 ratten, 5 mannetjes en 4 vrouwtjes. Ik heb ze bijna 3 maanden en probeer zoveel mogelijk info te krijgen aangezien ik eerlijk gezegd niet zo goed wist waar ik aan begon.
Ik ben gek op alle dieren en heb er dus behoorlijk wat. Ik kwam iemand tegen die ratten als voer verkocht. Ik vind dit zielig dus heb ik ze gekocht en mee genomen. Twee oudere vrouwtjes en de rest was nog zo jong dat ze nog niet zelf konden eten. Ik ben super gek met ze en ze worden erg verwend, er zijn nog een paar vragen die niemand echt heeft kunnen beantwoorden dus ik hoop hier een antwoord te vinden. De oudere vrouwtjes (ik heb ze deze week voor t eerst kennis laten maken met de kleintjes) zaten met zn 2 en de een bijt bij de ander de wangentjes kapot, soms bloed het zelfs een beetje! Ik hou het zoveel mogelijk in de gaten en het begint nou te heelen dus ze doet t nou niet meer. Ik weet niet of dit van te wild spelen is? Ze liggen overdag wel lief samen met elkaar. Ik maak me hier nogal zorgen over. Verder hoor ik elke keer als de mannetjes zowel als de vrouwtjes aan het spelen zijn veel gepiep, niet echt hard maar is dit gewoon spelen of is dit niet goed? Ik zeg er elke keer wat van, dan is het een poos goed en dan beginnen ze weer. Ik maak me nogal snel druk of alles ok is dus ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft.
Groetjes Tamara.

Annelieke, 22-06-2012 22:37 #15
Hey,
Ik denk erna om twee ratjes uit een opvang te halen, omdat ik het zielig vind dat ze worden achter gelaten door mensen die de beestjes in huishalen zonder nadenken. Heeft iemand daar ervaring mee, goed of slecht?
Gr. Annelieke

Laura, 12-01-2012 01:00 #14
Hoi Cindy, een beetje een late reactie maar ik wou toch nog even zeggen dat als je het hem naar zn zin wilt maken de enige optie is er een ratje bij te nemen. Ook al is hij 24 uur per dag bij je, jij bent geen soortgenootje. En jij zou nooit zo met hem kunnen spelen en communiceren als dat een andere rat kan. Als je jouw rat een fijn leventje wilt geven en echt van hem houd, dan haal je er een soortgenootje bij. Jowu rat zal anders wegkwijnen van eenzaamheid en een naar leventje hebben.

Cindy, 31-08-2011 19:55 #13
Hallo, ik heb een ratje v 6 weken en ik mocht er maar 1 v mn vsder.Ik bn 14jr en ik wil zo goed megelijk v m zorgen.Ik pak m heleboel keren perdag op en dan kroel en aai ik m en dat vindt ie lekker denk, want hij blijft heel lief zitten en hij komt ook al nieuwsgierig kijken in het hok als ik mn slaapkamer binnen kom.Mijn vraag is:het ratje is dus alleen en wat kan ik doen dat hij het toch helemaal nr zijn zin heeft bij mij en dat hij niet eenzaam wordt?
Gr Cindy

Ratje, 02-08-2011 21:44 #12
Waarom krijgen de mensen die het over 1 ratje hebben geen advies om er minimaal 1 bij te nemen? ratten zijn groepsdieren en soortgenoten zijn van levensbelang!

Robin, 24-06-2011 17:28 #11
Ik ben 14 jaar en zou heel graag ratjes willen, het enige probleem is dat ik het best druk heb. Ik dans drie keer in de week, en moet redelijk veel doen voor school. Zou het dan wel verstandig zijn om ratjes te nemen? en kunnen ze ook mee naar school?

Esmee, 03-06-2011 14:24 #10
Hallo, ik ben een meisje van 16 jaar en ik wil heel graag ratjes, maar dan moet ik eerst aan mijn moeder laten zien dat ik ervoor kan zorgen, hoe krijg ik dat voor elkaar? ik ken verder niemand die een ratje heeft. dus kan ik ook niet vragen of ik een tijdje op die ratjes mag passen om te laten zien dat ik het kan.

Stephanie, 21-05-2011 18:48 #9
Hallo, ik ben een meisje van 14 en de mama van mijn vriendin zou mij graag een ratje willen geven, maar in de week ben ik ergens anders dan thuis en mijn mama zou er dan voor zorgen maar ik wil dat hij mijn geur herkent en met mij speelt enz. Hoe kan ik dat het beste doen? Alvast bedankt, Stephanie

Ellen, 18-10-2010 21:10 #8
Hallo,
ik wou al een tijdje een rat en toevallig, het is heel snel gegaan, heb ik gister 2 ratje's gekregen, wat mogen ze veel eten! dat wist ik niet eens, erg leuke site met handige informatie,
nu heb ik een vraagje, de ratje's staan bij mij op mijn kamer (woon bij ouders) maar mijn stiefma heeft er een allergie voor, ze staan op mijn bureau en ik ben vrij vaak op mijn kamer, wel naast de deur, verder weg van het raam maar ik vroeg me af of dat een goede plek was?

Groetjes Ellen. Reactie infoteur, 26-10-2010
Beste Ellen,

Wat leuk dat je ratjes hebt en goed dat je bewust kijkt naar wat goed voor ze is. Ik denk dat de plek prima kan zijn behalve als de deur vaak plotseling openzwaait. Hier zouden ze van kunnen schrikken. Anderzijds is je bureau een hele leuke plaats want als je dan aan je bureau zit heb je automatisch contact met ze. Ik weet niet hoe je kamer er uit ziet maar als de deur een probleem is misschien kun je het bureau dan wel iets draaien of verplaatsen. Als de deur tocht zou je er een tochtstrip onder kunnen plakken of tegenaan kunnen maken.
Geef ze in ieder geval een lekker warm holletje waar ze lekker in weg kunnen kruipen. Mocht je nog vragen hebben dan laat het maar weten.

groetjes

Esteban Brijbag, 23-02-2010 15:50 #7
Hallo,
ik krijg binnenkort ook een rat.
Deze website ga ik zeker opslaan.
Groeten van Esteban. Reactie infoteur, 24-02-2010
Dag Esteban,

Wat super om te lezen. Het is ook zo belangrijk om goed voor deze gevoelige diertjes te zorgen.
Dank je wel voor het compliment.

Annelotte, 17-01-2009 15:11 #6
Ik vind deze pagina echt heel handig, ik ga binnenkort een rat kopen. Ik heb al eerder een rat gehad en dat was zo leuk! Maar mijn rat had geen sociale problemen (ik had er maar 1) ze was altijd lief, maar ik speelde elke dag+avond met haar. Hoe groot moet een ratten- kooi voor 2en zijn? Heeft u enkele adressen waar je gezonde ratten kunt kopen? (Het liefst in de buurt van Rotterdam) En hoe vaak moet je de bodembedekking verversen? Reactie infoteur, 28-03-2009
Hoi Annelotte,

Nog even over een soort kooi die geschikt is. Ik zou je zo'n kooi aanraden die de hoogte in gaat. Zo'n kooi die op de grond staat en dan bijvoorbeeld 1 tot anderhalve meter hoog is. Dan kunnen de ratjes klimmen. Geef ze flink de ruimte; dus geen kleine kooi.
Mocht je geen hoge kooi willen dan zou ik zeker een bak kopen van ongeveer 1 meter bij 50 cm en dan ongeveer 30-50 cm hoog met tralies er op.

Karen Cremers, 29-12-2008 21:58 #5
Ik heb sinds zaterdag een nieuw ratje gekocht. Mijn vorig ratje was een half jaar dood en ik wou een ander. Mijn eerste ratje had ik van iemand gekregen en het was anderhalf jaar. Ik heb dit ratje aangenomen omdat ze het anders op straat ging laten lopen en dit kon niet voor mij. Ik heb wel heel veel lievde van at beestje gekregen. Nu heb ik zaterdag om een ander geweest maar ik weet dus niet wati ik moet doen om dat beestje wat aan mij te laten wenen. Ik heb het hier bij mij op tafel staan maar ik ben er aan gekomen vandaag voor de eerste maal en hij heeft me gebeten. Ik weet nu dus niet wat ik moet doen om hem aan mij te laten wenen. Ik doe het wel kalm aan maar hoe moet ik het doen om het gewoon aan mij te laten wenen? Het is schuw nu omdat het uit een winkel komt. Ik weet het niet wat ik moet doen en ik wil wel wat tips om het goed te doen. Reactie infoteur, 04-01-2009
Hoi Karen,

Ik ben blij dat je goed voor het ratje wil zorgen. Het is inderdaad heel belangrijk dat je het ratje langzaam laat wennen aan je. Geef het de tijd. Zet het beestje op een plaats waar het niet eenzaam wordt bijvoorbeeld in de woonkamer (maar niet op de tocht) dus in een rustig hoekje op een tafeltje, bijvoorbeeld bij de bank in de buurt of de eettafel. Zorg dat er iets in de kooi is waar het beestje zich even kan terugtrekken dus een holletje. Je kunt bijvoorbeeld een houten hutje kopen bij de dierenwinkel maar een lege zakdoeken doos of schoenendoos kan ook. Die zet je op de kop en knip je een deurtje in. Op deze manier kan het ratje zich op zijn of haar gemak voelen. Nu kun je bijvoorbeeld elke dag even wennen door bijvoorbeeld je hand bij de kooi te houden zodat het beestje went aan je geur.
Geef een lekker stukje gedroogd brood bijvoorbeeld dan wordt je snel een grote favoriet als je hier mee aankomt.
Dan zou je kunnen proberen het stukje brood in de kooi aan het ratje te geven. Deze laat je het stukje droog brood (het moet echt hard gedroogd brood zijn) ophalen uit je hand.
Als dit went kun je proberen het stukje brood steeds iets verder op je arm te leggen. Zo zal het ratje hopelijk steeds iets dichter bij je durven te komen. Elke dag veel aandacht is goed en daarnaast natuurlijk het beestje ook veel rust gunnen om te wennen aan zijn nieuwe thuis. Je moet het ratje zeker niet dwingen ; gewoon rustig afwachten.
Als je bijvoorbeeld een stuk krant in de kooi legt dan zal het ratje ook zelf een nestje gaan maken in het doosje dat je gegeven hebt
Zorg altijd voor voldoende vers water en geef goed rattenvoer.
Als je nog meer wil weten dan hoor ik het graag.

Hoi, 25-10-2008 15:40 #4
Hoi
moet een rat op een lichte plaats staan of een donkere?

xxx ik Reactie infoteur, 04-11-2008
Hoi,

Het is altijd moeilijk een goede plek te vinden. Kies een plek die gemiddeld is; niet te donker, niet te licht. geen felle zon er op in ieder geval. Niet in de tocht en niet helemaal afgezonderd van contact. Maar er moet ook wat rust zijn.
Een goede plek kan zijn in een hoekje in de buurt van waar je lekker ontspannen zit 's avonds.

groet Mirthe

Natasja, 27-05-2008 23:36 #3
Ontzettend bedank voor deze informatie, wat zullen mijn 2 donderstenen Didle & Mooglie heerlijk gaan eten nu ik weet wat ze allemaal mogen hebben. Groetjes Natasja Reactie infoteur, 28-05-2008
Hoi Natasja,

bedankt voor je leuke reactie. heel leuk om te horen dat je wat aan de informatie hebt.

Judith Goossens, 04-01-2008 22:08 #2
Ik was zo blij dat ik deze site vond, het geeft veel informatie en duidelijkheid over de rat.
Ben hierbij een heleboel geholpen… dank u wel en ik zou heel graag de nieuwsbrief willen ontvangen… Met vriendelijke groet Judith Goossens

Inge Habex, 07-06-2007 23:24 #1
Mooie info voor mensen die erover denken ratjes aan te schaffen als huisdier.

Nog uitgebreidere info vind je in het gratis internetboek over tamme ratjes op het adres: nl.wikibooks.org/wiki/Huisdierengids_rat

Net artikel Mirthe!

Infoteur: Mirthe
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 18
Schrijf mee!