InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Van kikkervisje tot kikker

Van kikkervisje tot kikker

Van kikkervisje tot kikker Een kikker is een amfibie, dit zijn koudbloedige dieren die een dubbelleven leiden. Het leven van een kikker begint als eitje, uit dat eitje komt een kikkervisje en dat kikkervisje groeit uit tot een kikkertje. De ingrijpende verandering van kikkervisje naar kikker wordt metamorfose genoemd. Het is leuk om aan kinderen een stukje van de ontwikkeling van eitje tot kikker te laten zien, dit kun je bijvoorbeeld doen op school.

Inhoud artikel

Kikkers

Kikkers behoren tot de amfibieën, ze kunnen zowel op het land als op het water leven. Ze hebben sterke achterpoten en vliezen aan hun voeten, hierdoor kunnen ze heel goed zwemmen. Kikkers hebben vier tenen aan de voeten van de voorpoten en vijf tenen aan de voeten van de achterpoten. Oogleden zorgen voor bescherming van de grote ogen. In de lente legt de vrouwtjeskikker eitjes, de mannetjeskikker overdekt de eitjes met vocht. Door dit vocht (sperma) worden de eitjes bevrucht en gaan deze groeien. De eitjes kleven aan elkaar en vormen samen kikkerdril. Dit kun je vinden aan de oppervlakte van water.

Kikkervisjes

De eitjes groeien en na een week breken de kikkervisjes uit de eitjes. De kikkervisjes leven onder water en ademen door de kieuwen. Ze eten kleine waterplantjes, als ze groter worden dan eten ze kleine waterdieren, zoals watervlooien. Na een week of zeven beginnen de achterpoten te groeien en worden de kieuwen binnen de huid getrokken. Na negen weken groeien de voorpoten in de buurt van de plaats waar eerste de kieuwen zaten. In plaats van de kieuwen gebruiken de kikkervisjes hun longen om door te ademen.

Kikkervisjes in de klas
Kikkervisjes in de klas

Kikkertjes

Na drie maanden zwemmen de kikkervisjes naar de oppervlakte en ademen lucht. Ze gebruiken de achterpoten bij het zwemmen. Door de vliezen tussen de tenen kunnen ze heel snel zwemmen. Het zijn nu hele kleine kikkertjes. Ze kunnen in het water leven maar ook op het land. Met hun kleverige tong kunnen ze insecten vangen.

Interessant om te weten over de kikker

  • De kikker is een koudbloedig dier, de lichaamstemperatuur van een kikker verandert met de temperatuur van de omgeving.
  • De kleinste kikker is de pijlgifkikker uit Cuba, dit kikkertje is ongeveer één centimeter lang. De grootste kikker is de goliathkikker uit Afrika, deze kikker kan wel één meter lang worden en weegt meer dan drie kilo.
  • Pijlgifkikkers: bepaalde klieren scheiden een krachtig gif af in de huid van de kikker. Een paar druppeltjes zijn al dodelijk voor een aanvaller. Indianen bewerken van oudsher hun pijlen met het gif door de punt over de huid van de kikker te wrijven.
  • Vliegende kikkers: deze komt voor in Zuidoost-Azië, kan niet echt vliegen maar spreidt zijn zeer grote voeten met een soort zwemvliezen en zweeft dan van boom naar boom over afstanden van wel twaalf meter.
  • Groene boomkikkers: hebben hechtschijfjes onder de tenen en kunnen zich overal aan vasthouden, aan takken, bladeren maar ook aan bijvoorbeeld glazen ruiten.
  • Kwaakblaas: alleen mannetjeskikkers hebben kwaakblazen. Deze zitten aan de zijkanten van hun mond. De mannetjes kunnen er een kwakend geluid mee maken, waarmee hij de aandacht van de vrouwtjeskikkers probeert te trekken.
  • Een vrouwtjeskikker gaat eitjes leggen als ze drie jaar is.
  • Vijanden van kikkervisjes: vissen.
  • Kikkers hebben allerlei soorten ogen: deze kunnen hartvormig zijn, een spleet of ovaal.
  • Een kikker kan net zo ver springen als twintig keer zijn lengte.
  • Als een kikker iets eet dan eet hij het in één keer op terwijl de oogballen omlaag gaan tijdens het slikken. Het eten wordt nu beter naar beneden geperst in de keel.
  • Kikkers hebben meestal een vochtige, slijmerige huid, ze drinken niet, het vocht komt binnen via de huid.
  • Kikkers wisselen van huid, het oude vel eet de kikker op.
  • Kikkers houden niet van koud weer, in de winter doen veel kikkers een winterslaap.
  • Kikkervisjes worden ook wel donderkoppen genoemd.
  • Kikkers zijn beschermd, je mag ze dus niet meenemen. Wel mag je kikkerdril opvangen.

Kikkervisjes in de klas

De ingrijpende verandering van kikkervisje naar kikker wordt metamorfose genoemd. Het is leuk om aan kinderen een stukje van de ontwikkeling van eitje tot kikker te laten zien. Vanaf eind maart kun je kikkerdril van de bruine kikker vinden.

  • Gebruik een grote glazen bak of een plastic aquarium.
  • Vul de bak met zand en stenen en doe er slootwater (dit bevat al algen) in.
  • De kikkerdril in het aquarium laten zakken.
  • Paar waterplanten toevoegen.
  • Stukje hout in het water laten drijven.
  • Zet de bak niet in de zon.
  • Vul de bak zo nodig bij met slootwater, gebruik geen kraanwater.
  • Als de metamorfose is begonnen, eten kikkervisjes ook kleine diertjes zoals watervlooien en muggelarven.

Zodra de kikkertjes voorpoten hebben is het tijd om ze terug te brengen naar de vijver of sloot. Als de pootjes verschijnen, zijn de kieuwen verdwenen en moet een kikkervisje op het land kunnen. Het is verstandig om voor een drijvend stuk hout in de bak te zorgen.

Lees verder

© 2012 - 2014 Wolfje02, gepubliceerd in Dieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Knutselen met kinderen; Thema KikkersKnutselen met kinderen; Thema KikkersKikkers zijn leuk om te tekenen en te knutselen, omdat de vormen zo eenvoudig en herkenbaar zijn. Bovendien is de ontwik…
Groene kikkers: kwaken en kwekken in KikkerlandGroene kikkers: kwaken en kwekken in KikkerlandAls het kouder wordt kom je de groene kikker niet meer tegen. Zodra de herfst zijn intrede doet heeft dit groene amfibie…
Kikkers, het zijn veelzijdige amfibieënAlhoewel kikkers niet de meest populaire diertjes zijn onder de mensen, behalve dan misschien Kermit de Kikker, zijn het…
Pijlgifkikkers: giftigheid en leefomgevingPijlgifkikkers: giftigheid en leefomgevingDe pijlgifkikkers behoren tot de orde van de kikkers. Het zijn kleine beesten gekenmerkt door hun mooie felle kleuren. D…
De vuursalamanderDe vuursalamanderVeel kans is er niet om dit diertje te zien maar misschien komt hij na een onweer uit zijn schuilplaats van bladeren, st…
Bronnen en referenties
  • Dieren Encyclopedie
  • Wikipedia (kikkers)
  • Kikkervisjes en kikkers (Usborne Beginners)

Reageer op het artikel "Van kikkervisje tot kikker"

Infoteur: Wolfje02
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!