InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Allergie voor honden, maar toch een hond?

Allergie voor honden, maar toch een hond?

Allergie voor honden, maar toch een hond? Er zijn in Nederland veel mensen met een hondenallergie. Dit komt doordat bij deze mensen het afweersysteem tegen die bacteriën niet goed werkt. Toch hebben mensen met een allergie voor honden wel een keus voor een hond of om de allergie te beperken. In dit artikel leest u meer over de allergie en de keuze die u heeft.

Wat is hondenallergie?

Allergie voor honden is een inhalatieallergie. Dit houdt in dat u lichaam via luchtwegen iets binnen krijgt waar u niet tegen kunt. Bij een mens zonder allergie houdt het afweersysteem deze bacteriën en virussen tegen, bij iemand met allergie is het afweersysteem verstoord. Veel mensen denken dat de allergie komt door de haren echter komt dit voornamelijk door de huidschilfers. De huidschilfers komen vrij op het moment dat een haar de huid verlaat. De huidcellen die hierbij mee gaan, daar heeft u allergie voor. Des te minder snel een hond verhaart des te minder allergie zult u hebben. In dit artikel kunt u informatie vinden over het verharingsproces: Verharing bij honden. Allergie voor honden is niet seizoensgebonden. Allergie brengt onder andere de volgende symptomen met zich mee:
  • loopneus
  • geïrriteerde ogen
  • niezen
  • benauwdheid

Wat kunt u er tegen doen?

Er zijn verschillende medicijnen verkrijgbaar tegen allergie. Mocht u een ernstige allergische reactie hebben kunt u het beste even langs de huisarts gaan. U kunt eventueel in overleg kiezen voor een hyposensibilatiekuur. Dit houdt in dat u een injectie krijg met veel huisdier allergenen zodat uw lichaam meer antistoffen gaat aanmaken. Deze behandeling is echter duur en moet ongeveer 3 jaar voortgezet worden om volledig van uw allergie af te zijn. Om allergie te voorkomen is het erg belangrijk dat u uw huis schoonhoud. Enkele tips zijn:
  • laat het huis met regelmaat doortochten
  • was u handen nadat u een hond heeft geaaid
  • stofzuig met regelmaat
  • zorg voor zeil/parket in plaats van tapijt

Waarom kan ik wel tegen sommige honden?

Alle honden verharen, echter zijn er rassen waarbij de vacht heel lang door groeit waardoor de rui bijna niet te merken is omdat de groeiperiode en rustperiode van de haar zo lang duurt, deze rassen laten daardoor ook geen tot weinig huidschilfers loslaten. Alle dekharen van deze rassen hebben een individuele groei waardoor de haren ook op verschillende momenten los zullen laten. De honden met voornamelijk wolharen zoals de poedel hebben ook allemaal een individuele groei. Ook blijven bij deze rassen vaak het losse wol in de vacht hangen waardoor u wel met regelmaat moet borstelen om ze klitvrij te houden.
U zult daarom alleen last van allergie hebben als u de hond uitborstelt, dit zou u dus door iemand anders kunnen laten doen en zorg ook dat dit in een andere omgeving gebeurd omdat de huidschilfers in de lucht zullen blijven hangen. Deze honden zijn wel rashonden. U kunt de hond beter met stamboom kopen zodat u zeker weet dat de hond raszuiver is en u geen last krijgt van allergieën. Er zijn alsnog vele mogelijkheden qua rassen, hieronder kunt u er een aantal vinden:

Kleine honden

  • Bichon Frise
  • Bolognezer
  • Cesky terrier
  • Coton de tulear
  • Malthezer
  • Poedel
  • Silky terrier
  • Yorkshire terrier

Middelgrote honden

  • Bedlington terrier
  • Irish softcoated wheaten terrier
  • Ierse waterspaniël(tegen groot aan)
  • Kerry blue terrier
  • Komondor
  • Lagotto romagnolo
  • Poedel
  • Portugese waterhond
  • Puli
  • Schapendoes
  • Spaanse waterhond

Grote honden

  • Afghaanse windhond
  • Airdale terrier(mits op de juiste wijze en tijden geplukt)
  • Poedel
  • Labradoodle(mits uit de juiste generatie)
  • Goldendoodle(mits uit de juiste generatie)

De meeste mensen met allergie kunnen wel tegen deze honden aangezien ze allemaal bijna geen haar verliezen waardoor er ook weinig huidschilfers vrij komen. Echter is het verstandig eerst één van de rassen een dag te leen te krijgen of een tijd bij op visite te gaan om het zeker te weten. Denk niet alleen na of u tegen de hond kunt qua allergie, let ook goed op welke hond bij uw situatie past. De meeste van deze honden hebben namelijk een sterke 'will to please' en worden graag bezig gehouden.

Tegenwoordig worden veel rassen doorgefokt en krijgen bepaalde rassen niet meer de vacht die ze eerst hadden. Dit is niet altijd bij de geboorte af te lezen maar het helpt om de vacht van de ouders te bekijken en hier over te vragen. Een voorbeeld is de Bouvier en de West Highland White Terrier, deze worden vaak met een vacht verkocht die zelfs na een jaar wachten nog steeds niet te plukken is. Dankzij deze vachtverandering kunt u voor deze rassen mogelijk toch allergische reacties krijgen.
Gerelateerde artikelen
Hondenallergie, maar toch een hond kopenHondenallergie, maar toch een hond kopenHondenallergie: een allergie voor hondenhaar en huidschilfers. Vaak wordt er beweerd dat men óf allergisch is voor honde…
Allergie voor huisdierenAllergie voor huisdierenHet lijkt wel of steeds meer mensen allergieën ontwikkelen. Allergieën tegen huisstofmijt, pollen of grassen, koemelk of…
Paarden: Het verharen/ruien van je paardPaarden: Het verharen/ruien van je paardRond maart gaan de meeste paarden hun wintervacht weer omruilen naar een zomervacht. Als u uw paard maar aanraakt zit u…
Kattenallergie weetjes en tipsKattenallergie weetjes en tipsKatten zijn 1 van de meest favoriete huisdieren bij mensen. Helaas komt het ook voor dat mensen allergisch voor katten z…
Brachycefaal obstructief syndroom bij hondenBrachycefale hondenrassen zijn ook wel de kortkoppige hondenrassen zoals; Boxers, Bulldoggen, Pekinezen etc. Doordat er…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Allergie voor honden, maar toch een hond?"

Reacties

Dennis, 04-03-2017 14:01 #40
De West Highland Terriër (Westy) is ook een fantastisch ras voor mensen met allergie of astma. Wij hebben BamBam nu twee jaar en nooit een reactie op hem gehad. Bezoeken we vrienden met katten zijn mijn ogen binnen een uur rood en word ik kortademig. Wij kunnen hem ook overal mee naartoe nemen omdat niemand van onze vrienden/hun kinderen allergisch reageren. Zo ontzettend fijn is dat, een echte familieband hebben we met hem.

Leonie, 03-03-2017 00:08 #39
Beste
Ik ben allergisch voor honden, katten en huisstofmijt en ik zou toch zeer graag een hond willen. Ik heb gehoord dat er pillen bestaan tegen hondenallergie. Weet wel dat ik zeer fel allergisch ben. Zouden de pillen dan ook nog voor de volle 100% hun werk doen? Als we dan toch een hond in huis zouden nemen, zal de huisstofmijt in je huis dan toenemen?
Alvast bedankt.
Leonie

Fam van Maurik, 13-06-2015 09:48 #38
Beste

onze dochter is allergisch voor een hond en nu hebben wij dit artikel gelezen en geeft ons weer hoop dat wij onze hond gewoon kunnen behouden.

maandag bellen wij met de huisarts bedankt voor deze informatie

ps wij hopen dat deze injectie gaat helpen bij onze dochter

Anita Jurgen, 24-04-2015 15:43 #37
Ik heb helaas een allergie voor honden en katten, maar wil toch graag een Boomertje aanschaffen. Zou dit kunnen? Reactie infoteur, 24-04-2015
Een boomer is eigenlijk een ander woord voor een kleine hond die voorkomt uit verschillende rassen. Ik zou als ik u was echt meer naar de rassen kijken om de kans op allergie te verkleinen.

Karen, 03-01-2015 16:39 #36
We zouden graag een hond aanschaffen, probleem is dat mijn moeder allergisch is. Is het voldoende om de hond in een andere ruimte of buiten te zetten, de hond iedere dag te borstelen en het huis iedere week en de dag dat moeder op bezoek komt te stofzuigen en met nat te kuisen? We zouden graag een cavalier king charles aanschaffen.

Stefanie, 26-12-2014 13:15 #35
Wij zouden graag een mopshondje kopen maar hebben een dochter van 3jaar. Wij kennen iemand met een Maltezer en daar heeft ze nooit mast maar kennen ook iemand met een akita en daar niest ze idd meer. Zou een mops een goede optie zijn? Reactie infoteur, 27-12-2014
Een mopshond verhaard veel en verliest zo goed als het hele jaar door vacht. De mopshond is meestal dan ook geen hond voor mensen met allergie.

Sigrid Ouwehand, 06-11-2014 13:10 #34
Wij willen graag een hond aanschaffen en hebben ons oog laten vallen op een Grand Basset Griffon Vendeen. Deze staat niet in het bovenstaande rijtje. Er is net hondenallergie geconstateerd bij ons zoontje dus wil heel graag weten of dit samen gaat met het ras waar wij voor zouden willen gaan… iemand ervaring?

Bembi (infoteur), 02-11-2014 20:49 #33
Hallo albert,

De airdale en Irish terrier hebben een totaal andere vacht. Deze plukvachten zijn meestal wel geschikt voor mensen met een allergie. De stafford verhaard het hele jaar door en is eigenlijk niet geschikt voor mensen met allergie.

Albert, 02-11-2014 16:35 #32
Beste,

wij zijn op zoek naar een hond en hadden ons oog laten vallen op een Stafford.
nu blijkt dat er allergische bij mij ontstaan zodra ik met het ras in aanraking kom.
jaren geleden had ik met mijn Ierse terriër geen enkel probleem.
is een Ierse Terriër een hypoallergeen ras?
de vacht is draadharig en moet worden getrimd net als de Welsh en Airedale.
mijn allergie kan natuurlijk ook later zijn ontstaan.
ik zie uw reactie graag tegemoet.
Groet,
Albert

Bembi (infoteur), 18-02-2014 19:07 #31
De West highland white terrier is voor de meeste mensen met allergie niet geschikt. Wellicht kunt u eens langsgaan bij iemand met een raszuivere poedel. Niet om gelijk voor een poedel te kiezen, maar simpelweg om te kijken of het wel gaat om deze allergie.

Lieke, 17-02-2014 21:01 #30
En ook ik zou zooo graag een hond willen! Ik heb meerdere testen gedaan bij fokkers van Labradoodels en Goldendoodels en kreeg alle keren veel last. Ik kan tegen geen een dier behalve konijnen. een opvang met 60 konijnen die toch enorm verharen! En ik heb dan nergens last van! Laatst was ik bij iemand op visite die een West Higeland terriër had. Daar reageerde ik ook goed op! Zou dit ras voor mij dan toch ooit mogelijk zijn?

Yuna, 05-11-2013 22:33 #29
Beste,
Mijn dochter is allergisch voor honden. Na wat onderzoek en bevragingen aan artsen blijkt dat een mens niet allergisch reageert op de haren maar op het speeksel! Meer bepaald eiwitten in het speeksel. Zijn er bepaalde rassen die we ons dan toch kunnen aanschaffen. Heb vroeger bichon frisee gehad maar zoals gezegd, het ligt niet aan de haren.
vriendelijke groet, Yuna

Valérie, 30-10-2013 21:57 #28
Beste
Ik ben dol op dieren en heb altijd al een huisdier gewild. Helaas was dat door tijdgebrek en thuissituatie niet mogelijk. Nu deze punten van de baan zijn blijft er nog 1 probleem over: mijn allergie voor dieren. Ik ben ondertussen gaan navragen en uitzoeken en heb al op een paar sites gezien dat poedels een oplossing zouden zijn voor mensen met allergiën. Helaas ken ik geen mensen die ervaring allergie voor dieren en poedels, dus misschien via deze weg…
Weten jullie ook misschien mensen die poedelpups verkopen?
mvg, Valérie

Pauline, 28-10-2013 14:33 #27
Hallo,
Ik ben voor honden en katten allergisch maar ben me nu aan het oriënteren welke hondenras(sen) er nu zijn, die ik dan in huis kan nemen. Klein tot middel groot.
Is een boomer geschikt? Reactie infoteur, 29-10-2013
Een boomer is vaak een kruising tussen kleine honden.het is geen rashond. Of u allergisch zal zijn ligt aan de rassen. In het artikel vindt u verschillende kleine honden die mogelijk geschikt zijn.

Sara, 19-10-2013 15:41 #26
Wij hebben sinds kort een golden retriever. Ons zoontje krijgt rode vlekken in gezicht en 1 oog jeukt. Is dat een allergie? Kan het zijn dat het daarbij blijft? Of word het alleen maar erger? Blijven die rode vlekken steeds terugkomen of kan hij eraan wennen? We hebben katten al vanaf geboorte daar heeft hij geen last van. Ik heb het zelf ook maar ik wen er na een tijdje aan. Kan dat met ons zoontje ook zo zijn?

K. S., 09-10-2013 07:52 #25
Hallo,

Ik ben ook allergisch.

Maar wij wouden graag een chihuahua kopen. Is dat dan mogelijk? Reactie infoteur, 09-10-2013
De chihauhau is over het algemeen geen geschikte hond voor mensen met allergie.

Wolf, 01-09-2013 22:55 #24
Beste Infoteur,

Het schijnt zo te zijn dat er bepaald shampoo en voedsel is voor de hond dat er voor zorgt dat mensen zoals ik er minder allergisch voor zijn. Dit is wat mij meerdere malen is verteld. De shampoo heb ik al een paar x kunnen vinden op internet maar van speciaal voedsel heb ik nog niets gevonden.

Wolf, 29-08-2013 23:17 #23
Vanaf jongs af aan wil ik al een husky of een wolfs-hond. (Tjechie Wolfshond). Maar gezien t appartement waar ik in woon lijkt me een middelgrote hond beter. Ik kom dan uit bij een Franse bulldog die ik persoonlijk heel leuk vind.

Maar deze 3 rassen zijn denk ik voor iemand met astma en dieren-allergien niet echt een goede keuze of wel? En heeft iemand ervaring met anti-allergie shampoo en anti-allergie eten voor de hondjes?

Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 01-09-2013
Deze honden zijn inderdaad allen niet geschikt voor mensen met een allergie. Wat bedoeld u met anti-allergie eten? Kan het zijn dat u denk dat anti-allergisch voer betekend dat u er minder allergisch van wordt? Anti-allergie eten voor de hond is namelijk bedoeld voor honden die zelf allergisch zijn voor bepaalde producten in voedsel.

Gerda van Herck, 26-07-2013 10:36 #22
Wie heeft ervaring met een Hongaarse Vizsla? Deze hond zou allergie-vriendelijk zijn? Reactie infoteur, 26-07-2013
De Vizsla is over het algemeen geen geschikte hond voor mensen met een allergie.

Cora, 01-05-2013 07:19 #21
Is een Berner senne ook geschikt voor mensen met een honden allergie? Reactie infoteur, 01-05-2013
Nee, de Benner Senne heeft een dikke wolle ondervacht en daarbij ook een dekvacht. Als u een allergie heeft voor honden is de kans dat u allergisch bent voor een Benner Senne is zeer groot

Ingrid, 30-11-2012 14:58 #20
Wij (eigenaars van een schapendoes) willen op bezoek bij familie. Zij hebben geen huisdieren. Daar komt nu ook een mevrouw op bezoek die een honden en katten allergie heeft. Nu wordt ons gevraagd de hond thuis te laten (ook niet mee in de auto), te douchen en schone kleren aan te trekken en de auto te stofzuigen.
Wat vinden jullie hiervan?

Dante, 28-11-2012 11:36 #19
Geen énkele hond is "hypo-allergeen" zelfs naakthonden niet, omdat de allergenen niet uit de haartjes komen maar uit de opperhuid en elke hond heeft huid. Het kan weliswaar zijn dat je persoonlijk minder last hebt van een bepaalde hond, maar dat ligt aan de gewoonwording van jouw immuunsysteem aan die specifieke allergenen of, mogelijk aan het verminderen of verdwijnen van die allergie. Ik ben ook allergisch aan alle dieren met een vacht waaronder uiteraard ook honden maar ik heb niet de minste last van mijn eigen kortharig Staffordshire Terrier… Reactie infoteur, 28-11-2012
Klopt het gaat voornamelijk om de schilfers, honden die meer verharen verliezen ook meer schilfers. Hoe dit werkt staat uitgelegd in het artikel. De kans dat u juist een allergische reactie bij een Staffordshire krijgt is voor de meeste mensen velen maten groter dan voor de honden genoemd in het artikel.

Trea, 19-10-2012 09:22 #18
Wij hebben sinds een aantal maanden een Yorkshire Terrier. We hebben voor dit ras gekozen met name omdat deze niet verharen.
Nu is mijn zoon van 11 sinds de zomervakantie lusteloos, moe en heeft last van hoofdpijn en duizeligheid. We zijn inmiddels bij de huisarts, kno-arts, kinderarts geweest en hebben nu de eerste sessie bij de kinderpsycholoog achter de rug. Mijn zoon is zeer gehecht aan ons hondje. Maar zou het toch kunnen zijn dat hij allergisch is voor de hond? Hij is zo vermoeid dat hij niet hele dagen op school vol houdt. We hebben al melatomine tabletten voorgeschreven gekregen om hem beter te laten slapen. Maar ik begin me nu toch af te vragen: ligt het aan de hond? Reactie infoteur, 19-10-2012
Het klinken mij niet echt als allergie verschijnselen. Echter is dat wat ik denk maar helaas ben ik geen arts. Hebben ze uw zoon getest op allergieën?

Nisa, 14-10-2012 21:04 #17
Af en toe lees ik in een artikel dat een chihuahua hypo-allergeen zou zijn? Echter heb ik hier toch mijn twijfels bij. Wij zijn op zoek naar een hypo-allergeen ras en mocht dit een ras zijn dat onder die noemer valt dan zou onze keuze snel vast liggen. Echter ben ik hier verder niet van op de hoogte. Is hier iemand die me daar meer over kan vertellen? Reactie infoteur, 15-10-2012
De chihuahua is over het algemeen niet geschikt voor mensen met een allergie.

Jan, 02-09-2012 18:33 #16
Het is absoluut een misvatting dat een harde vloer beter is tegen allergieën dan tapijt. Bij een harde vloer dwarrelen juist alle schilfers en haren de lucht in als er iemand overeen loopt. Bij tapijt blijft het juist vast zitten in de pool. Door regelmatig en grondig te stofzuigen haal je dit weer eenvoudig uit je tapijt.
Dit is niet alleen berust op eigen ervaring maar nieuw Duits onderzoek heeft dit onlang ook wederom uitgewezen.
Schaf dus snel tapijt aan ipv een harde vloer!

Piroschka, 28-08-2012 23:13 #15
Ik reageer n.a.v het bericht van Carla. Ik was erg verrast door wat ik las in haar bericht. Ik ben zelf allergisch voor honden, katten etc. Wij hebben al 13 jaar een kat wat erg goed gaat. In de begin periode had ik vaak een verstopte neus, maar dat nam ik voor lief. Ik heb nog wel, nadat ik haar heb geaaid en in mijn ogen wrijf rode, dikke traanogen. Daar hou ik rekening mee. Wanneer ik bij honden kom is het een ander verhaal. Loopneus, niezen, benauwd, traanogen en ik wil zo snel mogelijk weg. Volgens de uitslagen uit een bloedonderzoek ben ik meer allergisch voor katten dan voor honden. Voor mij blijkt in de praktijk het anders te zijn. Weet iemand of er meer info is over toch een hond nemen om weerstand op te bouwen, zoals Carla ook te horen kreeg. Voor mij zou ik dat erg heftig vinden, want ik word echt zo ziek als ik lang bij honden ben. Wij zijn op dit moment aan het testen met een Maltezer of dat goed gaat en van een poedel weten we dat het kan.

Carla, 25-08-2012 14:39 #14
Mijn man is al jaren onder behandeling bij het UMC in Utrecht. Hij heeft daar o.a. Een desensibilatiekuur van 5 jaar gehad tegen berken en hoopt in november van dit jaar zijn laatste spuit tegen hooikoorts te krijgen. Naast nog andere allergieën is hij ook allergisch voor honden en katten. Wij moesten ze weg doen. Katten herplaatst bij vrienden en collega's. Hond gehouden, die was al 12 maar uiteindelijk hebben we die in 2006 op 15jarige leeftijd moeten laten inslapen. We mochten nooit meer een hond zei het UMC. Echtgenoot kreeg wel steeds heftiger reacties als we bij mensen op bezoek gingen die honden of katten hadden. Zo af en toe vroeg hij nog wel eens of het echt niet meer kon, maar nee, het kon echt niet. Omdat zijn huidige kuur bijna afgelopen was en hij best wel veel last had van de honden/kattenallergie bij bezoekjes, en omdat wij, mijn zoon en ik, zo gek zijn op honden, vroeg hij afgelopen maart of hij een desensibilisatiekuur tegen hondenallergie kon gaan volgen. Tot zijn stomme verbazing reageerden ze daarop met: de inzichten over hondenallergie zijn helemaal veranderd. Het is zelfs verstandig om een hond te nemen om er weerstand tegen op te bouwen. Hij vroeg vervolgens of het dan zo' n labradoodle moest zijn, of poedel. Nee, werd er gezegd. Juist geen anti allergiehond, want je bent allergisch voor de huidschilfers, en omdat die honden een dichte vacht hebben, kun je die huidschilfers er niet goed uitwassen.
Jullie begrijpen dat wij totaal verbaast waren door deze ommekeer in inzichten. Maar diezelfde avond zaten wij op internet en de volgende dag hadden wij weer een hond. Het gaat goed. Mijn man heeft niet meer allergische klachten dan voordat wij de hond hadden.
Wij zijn er in ieder geval superblij mee, zeker omdat een labradoodle hartstikke duur is. En ik heb best wel wat over voor een hond, hebben nu ook een hond gekocht met papieren, dus ook niet goedkoop, maar persoonlijk vind ik 2000 euro wel wat veel. Ik vond het altijd meer een vorm van uitbuiten van het feit dat ook allergische mensen graag een hond willen. Maar nu weten we dus dat we juist niet zo'n anti allergie hond moeten nemen als je allergisch bent voor honden.

Bulthuis, 25-05-2012 09:25 #13
Ik wil mij graag laten testen voor hondenallergie, bestaat er een thuistester?

Thalassa, 18-01-2012 20:38 #12
Is de king cavelier ook meer geschikt voor mensen met een allergie? Reactie infoteur, 19-01-2012
Nee helaas, de Cavalier is niet geschikt voor mensen met allergie.

Charlotte220, 06-10-2011 15:39 #11
Ik heb een kruising Labrador/Golden retriever met de vacht van een Labrador. Ik word echt GEK van de haren en heb een hondenallergie. Dat weet ik pas sinds kort. Nu hoor ik dat scheren helpt om het vele verharen te voorkomen. De hond houdt de haren dan langer vast. Wie heeft er ervaring mee? Reactie infoteur, 06-10-2011
Dit is niet waar de hond verhaard net zoveel alleen valt het minder op omdat de haren kleiner zijn. De vacht wilt juist zo snel mogelijk weer terug groeien waardoor als je het blijft herhalen de rui steeds eerder komt.

Marion, 14-09-2011 18:52 #10
Mijn man en dochter zijn allergisch voor honden en wij wilden 8 jaar geleden wel heel erg graag een hond, toen hebben wij een labradoodle uit de Vs laten komen, nu heel wat jaren verder leven wij met 8! labradoodles zonder allergieklachten terwijl ze wel allergisch reageren op andere hondenrassen! Reactie infoteur, 15-09-2011
Leuk om te lezen als ze inderdaad uit de juiste generatie en fok komen zijn het uistekende honden, ze vergen wel altijd wat vachtverzorging maar qua karakter zijn het ook zeer aangename gezinshonden waar ook lekker mee gesport kan worden.

Willem, 28-08-2011 11:09 #9
Beste…

mijn naam is Willem en ik ben 26 jaar oud. samen met mijn vrouw zijn al bijna 2 jaar bezig om een rottweiler pup aan te schaffen. deze tijd hebben we genomen om goed voorbereid aan de opvoeding te kunnen beginnen. nu heb ik sinds een aantal jaar een honden allergie ontwikkeld. het gekke is, dat wij een kat in huis hebben en ik daar helemaal geen last van heb. als ik echter in de buurt kom van een hond wordt het een ander verhaal. als een hond me likt (en daar begon het mee) dan zit ik onder de uitslag. dit jeukt maar is ook na een uur weer verdwenen. nu krijg ik ook een loopneus en dikke, jeukende ogen. dit is zelfs in contact buiten met de hond. nu willen we nog steeds erg graag een rottweiler. zou dit nog mogelijk zijn of raad u dit sterk af?

m.v.g.

Willem Reactie infoteur, 29-08-2011
Heeft u geen mogelijkheid misschien een rottweiler als logee te nemen of is bij een kennel te gaan kijken of u een allergische reactie krijgt? Alle mensen kunnen ten alle tijden nieuwe allergiën ontwikkelen en bij sommige word de allergie ook vanzelf weer minder. Het zou dus ook kunnen dat u uiteindelijk ook allergisch word voor uw kat of andere diersoorten.

Twister's Pumikennel, 16-05-2011 11:35 #8
Ik vind het raar te lezen dat jullie een 12 tal rassen aanraden, terwijl er zoveel meer rassen geschikt zijn. Voorbeeld zijn de honden met dreads, en ons eigen ras de pumi.

En zeker niet alle labradoodle zijn geschikt, als je net het exemplaar treft die de vacht van de labrador heeft, heb je dus vette pech. Vind het sowieso slecht om raskruizingen aan te prijzen alsof het een ras hond. Dit zet mensen op het verkeerde been, je kunt bij kruizingen nooit voorspellen wat je in huis haalt. Reactie infoteur, 17-05-2011
Natuurlijk er zijn veel meer mogelijkheden, alleen word het artikel dan wel erg lang. Wellicht als er meer vraag naar is dat ik het volledig aan ga vullen.

Britta, 15-04-2011 10:57 #7
Wij willen heel graag een vlinderhondje. Maar die hebben geen ondervacht maar wel die hele lange haren die af en toe uitvallen zou dit kunnen?

Lisa, 07-04-2011 12:22 #6
Ik heb een hond en ben er laatst achter gekomen dat ik allergisch ben voor honden!
ik heb een engelse cocker spaniël maar behoort hij dan tot de middelgrote waterhonden? Reactie infoteur, 07-04-2011
In de reactie onder die van jou staat het antwoord uitgelegt. Voor cockers zul je dan ook allergisch zijn. Mocht u nog vragen hebben kunt u ze altijd stellen.

Max, 21-03-2011 21:09 #5
Er staat dat waterhonden geschikt zijn. Maar welke honden vallen nu precies onder waterhonden? Want wanneer ik het google kom ik bij spaanse en portugeze waterhonden, maar retrievers staan er ook vaak onder vermeld. Dus welke waterhonden zijn geschikt voor mensen met een allergie? Reactie infoteur, 22-03-2011
De golden retriever en lab vallen inderdaad onder de categorie waterhonden maar dan in een andere zin. Dat is in de zin van zoals je ook groepen jachthonden, windhonden en gezelschapshonden heb. Het gaat in het artikel om de portugeese en spaansewaterhond. Het gaat dus om het ras de waterhond en niet de gehele categorie aan waterhonden.

Sem, 04-11-2010 22:07 #4
Wij willen ontzettend graag een bouvier aanschaffen, echter onze zoon van 10 heeft soms allergische reacties bij honden. We zijn 2x gaan kijken bij een fokker en toch krijgt hij een (lichte) allergische reactie als een paar keer niezen en een lichte loopneus. We hebben bewust buiten met een hond gespeeld omdat men binnen ook honden trimt.
-kan het zijn dat hij toch een reactie krijgt a.g.v. de trimsalonin de nabijheid, of zou het toch een reactie zijn van de bouvier op zich?
-kan deze reactie overgaan als we zelf een hond aanschaffen
Ik hoor graag uw mening, we willen graag een hond maar dan moet het wel zeker safe zijn. Reactie infoteur, 07-11-2010
Bij deze is het artikel aangepast.

Lut, 20-09-2010 09:34 #3
Ik heb zes maanden geleden een dwergkees gekocht.en kan er blijkbaar niet tegen.
met als gevolg lopende neus, gezwollen ogen, rode vlekken in mijn gezicht.en vellen aan neus en ogen met veel jeuk.
wat is daarmee aan te vangen?
Lut Reactie infoteur, 20-09-2010
Sorry dit te moeten melden, maar keeshonden zijn ook niet erg geschikt voor mensen met een allergie. Ze laten veel vacht los en hebben dan ook de onderwol en bovenvacht die verharen waardoor er veel huidschilfers vrij komen. U kunt langs de huisarts gaan die kan testen of het echt om allergie vanwege de hond gaat.

Anne-Mieke Hoogveld, 08-08-2010 17:03 #2
Ook de Havanezer hoort thuis in het rijtje van kleine honden die geschikt zijn voor mensen met hondenallergie. Daarbij is de Havanezer ook nog eens een fantastische gezinshond! Reactie infoteur, 09-08-2010
Er zijn nog heel wat rassen die geschikt zijn, let wel op dat u voor een hond met een stamboom kiest zodat u zeker weet dat er geen andere rassen in de foklijn zitten. U wilt ten slotte niet het risico lopen dat u toch allergisch voor het ras zult zijn waarvan u het niet verwacht.

Patrick, 04-03-2010 16:55 #1
De Yorkshire terrier hoort niet in het rijtje thuis, deze hond verhaart wel en ben hier ook allergisch voor. Verder mis ik de poedel in het rijtje (deze heb ik zelf) welke bekend is vanwege deze anti/vermindere allergische eigenschappen.

N.B. De labradoodle is eigenlijk een kruising tussen een poedel en labrador die de huideigenschappen van de poedel heeft. Reactie infoteur, 04-03-2010
In principe verharen alle honden. De York valt onder de langharige waarbij de groei en rustfase van de haar er veel tijd in neemt waardoor u er minder tot geen allergie voor zou kunnen hebben. Wellicht zat er wat verder terug een ander ras door gekruist, of dankzij het regelmatig borstelen kan het verharen ook gestimuleerd worden.
Informatie over het verharen en waarom u dan wel tegen bepaalde rassen kunt u lezen in het artikel: verharing bij honden. De poedel staat gemeld in het midden van het tabel aangezien deze in verschillende formaten voorkomt.

Infoteur: Bembi
Laatste update: 17-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 40
Schrijf mee!