InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Dierenweetjes - Spinnen

Dierenweetjes - Spinnen

Wat is de grootste spin ter wereld? Is het waar dat we spinnen in onze slaap eten? Hoe oud wordt een spin? Kan de beet van een tarantula je doden? Hoe kan je spinnen in huis voorkomen en verjagen? En hoeveel spinnen kruipen er gemiddeld door één hygiënische woning? Op deze en nog vele andere vragen krijg je een antwoord in dit artikel over spinnenweetjes.

Is een spin een insect?

Nee. Veel mensen denken dat een spin een insect is, maar dat is niet het geval. Het belangrijkste verschil is dat een spin acht poten heeft en een insect zes. Het lichaam van een spin bestaat ook maar uit twee delen, terwijl het lichaam van een insect uit minstens drie delen bestaat. Insecten hebben ook vaak vleugels.

Hoe oud wordt een spin?

Hoe oud een spin wordt, hangt van de soort af. De meeste spinnen worden één à twee jaar oud, maar er zijn er ook die maar drie maanden leven. De tarantula (Aphonopelma chalcodes) bereikt gemakkelijk de leeftijd van twintig jaar en de Mexicaanse roodknievogelspin (Brachipelma smithi) wordt zelfs dertig jaar en ouder.

Wordt spinrag door de mens gebruikt?

Ja. Spinrag wordt gebruikt om kruisdraden te maken die te vinden zijn in microscopen, kijkers en andere meetinstrumenten.

Is een spinnenbeet dodelijk?

Een spinnenbeet is pijnlijk, maar daar blijft het ook bij. Slechts zeer weinig spinnen zijn gevaarlijk voor de mens. Zelfs de grote tarantula is niet levensbedreigend. Enkele uitzonderingen zijn de Amerikaanse vrouwelijke zwarte weduwe (Latrodectus mactans), de Australische trechtertunnelspin uit Sydney (Atrax robustus of Sydney funnel web spider), de Amerikaanse vioolspin (Loxosceles reclusa of brown recluse spider) en de Braziliaanse Phoneutria spinnen. Alle deze spinnen zijn giftig, maar sterfgevallen zijn eerder zeldzaam. Bovendien zal een spin alleen maar bijten als je hem oppakt of als je er toevallig met blote voeten op trapt.

Hoeveel spinnen kruipen er gemiddeld door één woning?

In een normaal huis dat geregeld schoongemaakt wordt, kruipen er gemiddeld 1500 spinnen. Stofzuig je zelden, dan breidt hun aantal snel uit want elke spin legt per keer meer dan honderd eitjes. Bang moet je er niet voor zijn, want spinnen in huis steken of bijten niet.

Hoe kan je spinnen in huis voorkomen en verjagen?

Een goede hygiëne in huis is noodzakelijk om spinnen te voorkomen en te verwijderen. Stofzuig geregeld, ook in de kleine hoekjes en op het plafond want de meeste spinnen houden zich op achter valse plafonds, achter plinten, in holle ruimtes en achter het fornuis. Ook op de zolder en in de kelder zijn er veel spinnen te vinden. Gezien hun grote aantal heeft het geen zin om de spinnen één voor één te verwijderen. Snufjes zoals de Luxe Bug Away, de Spider Catcher en de Spinnenvanger van Ecosect hebben dus geen effect op het aantal spinnen in huis. Waar je wel voor kunt opteren, zijn de apparaten die geluiden van zeer hoge frequentie (ultrasone trillingen) voortbrengen die door de mens niet waargenomen kunnen worden, maar waarvan spinnen en ander ongedierte op de vlucht slaan (Weitech). Zet nooit de ramen open wanneer de lichten in huis aan zijn, want daar komen spinnen gegarandeerd op af.

Als je een pond spinrag zou uitrollen, hoe lang zou de draad dan zijn die je kreeg?

Met een pond spinrag zou je een strik rond de aardbol kunnen maken. Dat komt omdat spinrag bijzonder licht en dun is. Met één theelepel spinsel kun je maar liefst een miljoen webben creëren.

Hoe sterk is spinrag?

Spinrag is elastisch en taai. De veerkracht is zelfs sterker dan dat van een stalen draad van gelijke dikte (soms zelfs tot 5 maal sterker), wat wil zeggen dat een stalen draad gemakkelijker zal breken als je eraan trekt. Wetenschappers proberen spinrag na te bootsen in de hoop het te kunnen gebruiken in kogelvrije vesten, superlichte kabels voor bruggen etc.

Wat is de grootste spin ter wereld?

De twee grootste spinnen ter wereld zijn de Goliath spin (Therapohosa leblondi of Goliath bird-eater) en de tarantula (Aphonopelma chalcodes). De Zuid-Amerikaanse Goliath spin heeft een lichaam van 9 centimeter en poten van 28 centimeter. Het lijf van de tarantula is ongeveer 9 centimeter groot en de poten variëren van 18 tot 30 centimeter. Deze spinnen vangen gemakkelijk muizen en vogels als prooi.

Wat is de kleinste spin ter wereld?

De kleinste spin ter wereld is waarschijnlijk de Anapistula Caecula uit het West-Afrikaanse Ivoorkust. Deze spin meet maar 0,46 millimeter. Andere kleine spinnen zijn de Patu marplesi en de Patu digua uit Colombia.

Eten we echt spinnen in onze slaap?

Het verhaal doet de ronde dat er ís nachts spinnen in onze mond zouden kruipen en dat we die per ongeluk zouden inslikken. Het gegeven zou zelfs wetenschappelijk onderzocht zijn door een jaar lang slapende personen te filmen. Waarschijnlijk moeten we alles nuanceren en is slechts een deel van het verhaal correct. De kans dat er werkelijk spinnen in onze mond kruipen is klein. Wel is het mogelijk dat er zeer kleine spinnetjes eieren leggen boven je bed. Als die eieren dan uitkomen, vallen de baby spinnetjes naar beneden en als je dan toevallig met je mond open slaapt, komen ze in de longen terecht. Als je overdag moet hoesten, komen ze er opnieuw uit. Geschat wordt dat elke persoon 1 à 5 spinnen per jaar eet.

Bestaat er een spin die sist zoals een kat of een slang?

Ja. Als de Goliath spin (Theraphona leblondi of Goliath bird-eater) zich bedreigd voelt, maakt ze een zeer luid sissend geluid dat op het blazen van een kat of een slang lijkt. Het geluid komt echter niet uit de mond, maar ontstaat doordat de spin de haren op haar poten tegen elkaar wrijft. Dit noemt men striduleren.

Komt een spin die je buitenzet weer naar binnen?

Ja. Er is namelijk een verschil tussen huisspinnen en buitenspinnen. Als je een huisspin buitenzet, zal die ongelukkig worden en sterven. De huisspin zal er dus alles aan doen om terug naar binnen te komen.

Lees verder

© 2008 - 2014 Avalon, gepubliceerd in Dieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Arachnofobie: angst voor spinnenArachnofobie is een overmatige angst voor spinnen. Naar verluidt is arachnofobie de meest voorkomende 'dierenfobie'. Ara…
Arachnofobie / spinnenfobieSpinnenfobie is een veel voorkomende fobie waar veel mensen last van hebben. Als men echter op een moment komt dat men z…
De spinnen in Nederland: alles over de spin 2014De spinnen in Nederland: alles over de spin 2014De spin en spinachtige spreekt tot de verbeelding. Naar schatting 70.000 spinnen zijn er over de hele wereld beschreven.…
Alles over spinnenAlles over spinnenSpinnen: kleine dieren die tot de geleedpotigen horen. Hoe bouwt een spin zijn web, waarvan wordt een web gebouwd, welke…
Spinnen, eng of fasinerend?Spinnen, eng of fasinerend?Bent u bang voor spinnen? Heeft u geen rust voordat het beest door iemand is vermorzeld? Verdiep u er dan in een spin wo…

Reageer op het artikel "Dierenweetjes - Spinnen"

Reacties

Yannick, 26-05-2014 07:41 #10
Kunnen spinnen slapen?

Nico, 11-04-2014 15:41 #9
Er zit al enkele weken (circa 4) een kleine spin in een hoekje in een kamer. Het beweegt nauwelijks en een week geleden lagen er poten op de grond en had het een nieuw stel. Hoe blijft het in leven, wat eet het en kan het van poten verwisselen? Het lijf van de spin is circa 3 mm en de poten circa 2 cm.

J. van den Berg, 19-02-2013 14:43 #8
Een grote zwarte vlek (als een schoteltje zo groot) beweegt zich vrij regelmatig in de nacht over het plafond en/of muur van mijn slaapkamer. Door een straatlantaarn wordt de kamer schaars verlicht. Steek ik het licht aan dan verdwijnt de vlek langzaam aan en lost zich op in een kier van een kast of deur. Mijn vermoeden is dat het een spin is die zich kan camoufleren. Het alles gebeurt al een paar maanden. Vangen bleek niet mogelijk.

Shani, 18-11-2012 20:26 #7
Hoe oud kan een spin worden?

Carolyn Sap, 02-05-2012 15:52 #6
Is het waar dat je een gezond huis hebt als je spinnen in huis hebt?

Martijn, 08-03-2012 18:23 #5
Stel dat een spin langzaam zich naar beneden laat zakken via spinrag. Dan gevaar ondekt en weer omhoog klimt. waar blijft dan de spinrag?

A. Dekker, 04-09-2011 11:54 #4
Ik heb in dit artikel niet gelezen of het nou echt zo is dat (huis)spinnen ALTIJD met zijn tweeen zijn. Is dat nou waar of niet?

Gerard, 28-04-2011 16:57 #3
"Grote" spinnen die binnen zitten, gaan er bij aan. Tenslotte blijven er altijd nog zo'n 1499 over. Zal de spinnenpopulatie dus niet echt onder lijden. Dat mensen gemiddeld per jaar zo'n 1 a 5 spinnen zouden eten, daar geloof ik geen snars van. Ik denk dat de spin van Wilma een opwindbaar speeltje is geweest. Zulke grote spinnen komen in Nederland niet voor. De enige kans dat je zoiets of groter tegenkomt, is als je een geschifte nurd van een buur hebt, die zo zielig is om vogelspinnen te houden en zijn terrarium niet goed heeft afgesloten in de zomer. Of als je bij een houtzagerij woont waar tropisch hout wordt verwerkt of een fruithandel in tropisch fruit. De meeste verhalen zijn van het niveau broodje aap. Wat wel waar is, is dat je een forse huisspin op ouderwets zeil dat niet helemaal vlak op de vloer ligt met een goed gehoor kunt horen lopen. Maar ja wie heeft tegenwoordig nog ouderwets zeil?

Saskia, 29-10-2010 19:10 #2
Verdorie, ik dacht het altijd goed te doen door iemand te vragen een spin buiten te zetten, omdat ik er bang voor ben. En nu lees ik dus dat ze doodgaan als ze buiten zijn… schokkend. Maar nu weet ik niet meer wat ik moet doen, want ik wil ze ook niet in mijn huis. Groeten van een dierenvriend.

Wilma, 11-04-2010 21:38 #1
Mijn neef heeft wat meegemaakt. Hij liep het huis uit samen met zijn vader en kregen de schrik van hun leven. Er liep een spin voor hun voeten zo groot als een tennisbal zwart van kleur harig en had 2 goed zichtbare ogen, het dier maakte een behoorlijk hard krassend geluid. Ze waren zo vreselijk geschrokken dat ze van schrik het dier het kanaal in hebben geschopt ze wonen n.l aan het water. Kan iemand mij vertellen om wat voor spin het hier ging? Ze vonden het achteraf zonde dat ze het niet gevangen hadden. Maarja de schrik reactie he!

Infoteur: Avalon
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dierenweetjes
Reacties: 10
Schrijf mee!