InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Kleefkruid, een geneeskrachtige groente

Kleefkruid, een geneeskrachtige groente

Kleefkruid, een geneeskrachtige groente Kleefkruid wordt beschouwd als zeer hardnekkig onkruid. Het blijft maar doorwoekeren en we weten er geen raad mee. De plant blijft ook nog eens overal aan vastplakken. De bladeren, steel en zaden zijn zeer kleverig. Kinderen gooien elkaar de zaadballetjes toe en moeten lachen om de hoge kleefkracht. De balletjes kunnen op je kleren en in je haren komen. Je krijgt ze er lastig uit. Volwassenen ergeren zich groen en geel aan de plant omdat deze anderen planten overwoekert.

Inhoudsopgave:

Naamgeving

De Latijnse naam van deze plant is Galium aparine. Wie de plant ziet als goedkoop en gezond voedsel is blij met de grote groeikracht. Je kunt dit kruid vooral in het voorjaar te eten, als er nog geen zaadvorming heeft plaats gevonden. Pluk wat toppen af en stop deze in een tasje zodat er geen stof of wat dan ook aan blijft kleven. Eenmaal thuis was je de wilde groente eerst met koud water. Vervolgens brengen we water aan de kook en en overgieten met kokend water als het in een vergiet in de gootsteen ligt. Dan spoelen we het weer af onder de koude kraan. Daarna kunnen we een mooi bolletje maken, eventueel kun je lange weegbree gebruiken, ook een eetbaar kruid, om de bolletjes mee vast te binden. Deze bolletjes kun je koken. Maar let op; een minuut is al genoeg. Dan is de plant niet meer kleverig en gaar genoeg om te eten. Van het kookwater kun je een soep of bouillon maken, of je kunt er nog andere groente in koken. Het gekookte kleefkruid kleeft niet meer. Je kunt het fijn snijden en door een spinaziestamppot heen doen, je kunt het door rijst mengen, of je kunt het serveren als extra groente bij aardappelen.

De licht bittere smaak van kleefkruid

De smaak van deze wilde groente is licht bitter net als paardenbloem. Veel groente met geneeskrachtige eigenschappen smaken licht bitter. Een bittere groente die in de supermarkt te koop is, is witlof. Van witlof probeert men tegenwoordig een anti-malaria medicijn te maken omdat veel bittere groente goed tegen malaria werken. Het is echter ook goed tegen allerlei andere ziektes. Bittere groente is gezond voor het lichaam in die zin dat het ziektes kan genezen.

Kaas maken

In vroegere tijden maakte men in Europa een zeef van kleefkruid. Hiermee werd melk gezeefd om kaas te maken. Tegenwoordig maken kaasfabrieken kaas met stremsel, een product uit de maag van koeien, maar het kan ook met kruid. Kaas maken is eigenlijk een hele eenvoudige handeling waarvan het de moeite waard is om het zelf te leren. Het is niet moeilijker dan brood bakken.

Kleefkruidzalf

Het kruid wordt in de traditionele kruidengeneeskunde of fytotherapie voorgeschreven bij allerlei huidaandoeningen zoals eczeem, wondjes, zweren, irritaties en schrammen. Je kunt het sap van kleefkruid gebruiken om op de schram of wond te leggen. Eczeem wordt behandeld door de aangetaste plek in te smeren met kleefkruidsap. Vervolgens wordt er een natte omslag omheen gedaan. Dit geldt niet voor elke eczeemsoort. Meestal is de eczeempatiént op de hoogte of hij of zij nou juist wel medicijnen kan verdragen of dat het beter is kruiden te gebruiken. Je kunt zelf kleefkruidzalf maken tegen allerlei huidaandoeningen door 250 gram kleefkruid fijn te hakken en au bain marie te laten trekken met 300 gram roomboter en 50 gram watervrije lanoline. De warme zalf moet je zeven in een neteldoek en in een potje stoppen. Een neteldoek is een doek die grof is geweven en als zeef werkt van natte substanties. Vroeger werd netels gebruikt, tegenwoordig katoen. Een neteldoek is via internet te koop. Je kunt in plaats van een neteldoek ook een kaasdoek gebruiken; dat is ongeveer hetzelfde als een neteldoek.

Thee van keefkruid

Kleefkruidthee kun je het beste vers zetten. Je plukt alleen de jonge toppen. Je wast eerst de bladeren door ze goed af te spoelen met eerst kokend heet water. Je kunt een handvol toppen in een vergiet leggen en met heet water overgieten. Daarna was je ze nog een keer na met koud water want anders verbrand je je handen. Als je zeker weet dat het schoon is stop je ze in een pan water van een liter. Deze breng je aan de kook en laat je 2 a 3 minuten doorkoken. Vervolgens kun je het water opdrinken als verse, groene thee. Er zijn er nog vele andere kruiden tot thee te bereiden. Je kunt door zelf te experimenteren je eigen lievelingsmix samen stellen. Ook kun je de kruiden uitkiezen op hun geneeskrachtige werking. Je hoeft echter nooit veel van kruiden te gebruiken. Brandnetel, weegbree en paardenbloem zijn een paar kruiden die de meeste mensen herkennen en die je makkelijk kunt gebruiken in een eigen groene theemix van Nederlandse of Belgische bodem.

Waar is kleefkruidthee goed voor?

Kleefkruid is een goed middel om te ontgiften. Allerlei stoffen in het lichaam waarvan er teveel zijn hopen zich op. Dat is een beschermingsmechanisme van het lichaam zodat er niet teveel vergif in je bloed zit. Het lichaam breekt deze gifstoffen, die zitten in medicijnen en moderne etenswaar uit de supermarkt, heel slecht af. Door kleefkruidthee te drinken worden de stoffen sneller afgevoerd en plas je ze weer uit.

Bij welke ziekten helpt kleefkruid?

Kleefkruid is een kruid of groente dat goed is voor het hele lichaam omdat er een schoonmaak binnenin het lichaam plaats vindt na het drinken van kleefkruidthee. Wanneer je niet ziek bent, kun je kleefkruidthee drinken om eventuele beginnende ziektes te snel af te zijn. Als je al naar een dokter bent geweest en medicijnen gebruikt is het slim om na een medicijnkuur over te stappen op geneeskrachtige thee. In de kruidengeneeskunde wordt deze thee voorgeschreven bij de volgende ziekten: lymfeklierkanker/ ziekte van Hodgkin, neuspoliepen, keelamandelontsteking, blaasontsteking, ziekte van Pfeiffer, hepatitis, geïrriteerde prostaat, waterzucht, nierziekten, pleuritis, chronische uitslag, leverziekten en gonorroe. Bij huidaandoeningen zoals uitslag gebruik je het uitwendig. Je kunt dan ook zalf gebruiken. Bij inwendige ziekten drink je de thee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MariaGodfrida / Pixabay
  • http://www.kookwinkel.nl/webshop/20040-neteldoek69x69cm.asp
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Neteldoek
  • Boek Kruidje roer me van Joanna Bylsma
  • http://www.astrologie.ws/kruiden/kleefkruid.htm

Reageer op het artikel "Kleefkruid, een geneeskrachtige groente"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 13-08-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Kruiden en gezondheid
Schrijf mee!