InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Bramen (Rubus fruticosus), eten uit de tuin

Bramen (Rubus fruticosus), eten uit de tuin

Bramen (Rubus fruticosus), eten uit de tuin Bramen passen in vrijwel iedere tuin, zeker de varianten zonder doorns. Wat ziet er nou feestelijker uit dan fruit uit eigen tuin? Bramen zijn gezond en smaken direct van de plant ook lekker. Daarnaast kan je ze ook nog in allerlei gerechten verwerken. Denk maar eens aan bramenjam, bramenmilkshake, bramen op de fruittaart of door een fruitsalade. Geniet ervan en plant eens een braam in je tuin!

De braam in de tuin

Bramen hebben van oudsher stekels maar tegenwoordig zijn er in de winkel hoofdzakelijk nog planten zonder stekels te koop. Een braam doet het in de hele tuin goed, maar hij krijgt natuurlijk de mooiste en smakelijkste vruchten in de zon. Je moet hem goed bijhouden want een braam kan behoorlijk woekeren wanneer je hem de vrije hand laat. Bramen zijn klimplanten. De vruchten groeien op jonge scheuten dus het kan geen kwaad om de braam ieder jaar flink terug te snoeien. Veel bramen zonder stekels zijn geënt op bramensoorten die wel stekels bevatten. Het kan dus gebeuren dat de onderstam uitschiet en je ineens een braam met stekels in de tuin hebt staan. Snoei deze takken zo snel mogelijk weg.

Onderstaande bramenstruiken worden aanbevolen:
  • 'Merton Thornless', licht zuur, grote vruchten
  • 'Thornfree', grote vrucht, sappig lichtzuur aroma
  • 'Thornless Boysenbes', grote zoete vrucht
  • 'Thornless Evergreen', matige grote vruchten, sappig zuur
  • 'Thornless Loganbes', grote donkere vruchten, mild zuur

De vruchten van de bramenstruik kunnen tussen begin augustus en eind september geoogst worden. Wanneer je de bramen oogst gooi ze dan niet op elkaar in een grote emmer want dan druk je de onderste bramen kapot en houd je alleen maar bramensap over.

Een braam is gezond snoep

Bramen bevatten veel vitamine C en antioxidanten en daarom zijn ze zeer gezond. Vitamine C verhoogt de weerstand en antioxidanten beschermen het lichaam tegen vrije-radicalen oftewel tegen onder andere kanker. Een bramenstruik in je tuin is dus voor je kinderen niet alleen leerzaam. Wanneer ze de bramen eten, snoepen ze gezond. Dankzij de zoete smaak zijn de meeste kinderen dol op bramen. Verder zijn bramen ook geen dikmakertjes want 100 gram bramen leveren 58 kcal op.

Zelf bramenjam maken

Zorg dat de potten goed schoon zijn. Spoel ze voor gebruik nog een keer om met heet sodawater. Daarna even naspoelen met heet water.
De verhouding fruit/geleisuiker is altijd één op één, dus één kilo bramen met één kilo geleisuiker, vijfhonderd gram bramen met vijfhonderd gram geleisuiker. Laat de bramen tot prut koken en voeg daarna pas de geleisuiker toe. Blijven roeren totdat de jam goed aan je lepel blijft plakken. Dan is de jam klaar. Wil je geen pitjes in de jam? Giet de bramenprut dan door een fijne zeef voordat de geleisuiker erbij gaat.
De warme gevulde potten draai je goed dicht en je zet ze op de kop totdat de bramenjam is afgekoeld. Zelfgemaakte bramenjam is ongeopend zeker 12 maanden goed te houden.

Bramenmilkshake

Neem hiervoor 250 gram bramen, twee bolletjes vanille-ijs en 2 deciliter halfvolle melk. Pureer eerst de bramen met de staafmixer of in de keukenmachine. Je kan de prut nog even door een fijne zeef halen, zodat de pitjes eruit zijn. Voeg hierna het ijs en de melk toe. Nog even mixen en je hebt een heerlijke bramenmilkshake.

Goede combinaties met bramen:

  • Bramenmuffins: voeg een handvol bramen aan het beslag toe voor een paar heerlijke bramenmuffins.
  • Zomerfruitsalade: hier kan je al het fruit van je fruitschaal doorheen doen, dus ook je bramen. Tip: voeg een klein beetje citroensap aan je zomerfruitsalade toe. Dan oogt je fruit langer fris.
  • Bramen door de yoghurt maakt een lekker en gezond toetje.
  • Maak van bramen met wat suiker naar smaak eens een warme saus voor bij het vanille-ijs. Gewoon in een pannetje op het fornuis, even laten verwarmen totdat de bramen kapot gaan. De suiker pas op het einde toevoegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bramen, meer dan een heerlijke vruchtBramen, meer dan een heerlijke vruchtVaak tref je ze langs de kant van de weg of in het bos aan, de braam. Helaas wordt de braam soms als een onkruid gezien;…
De geneeskracht van bramenDe geneeskracht van bramenDe braam is een zeer gezond stukje fruit. Bramen kennen in framboosjes rode, zoete nichtjes. Bramen kun je een groot ged…
Bramen: een zomers fruitBramen: een zomers fruitZomers fruit. Heerlijk is dat, als het weer zomer wordt en overal in kraampjes en op de markten weer die heerlijke zomer…
Lekkere bramen voor iedereenLekkere bramen voor iedereenBramen, wie kent ze niet? Bramen zijn de blauwzwarte vruchten, die in de late zomermaanden in stekelige struiken bij bos…
Nagerechten met meloenNagerechten met meloenVeel mensen denken dat meloen een fruitsoort is, maar dat is niet waar. Meloen is een groente en is familie van de komko…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Feiern1 / Pixabay
  • http://www.neerlandstuin.nl/struiken/braam.html
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=646

Reageer op het artikel "Bramen (Rubus fruticosus), eten uit de tuin"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Geneeskrachtig voedsel
Schrijf mee!