InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Bismarckia nobilis: Herkomst, uiterlijk en verzorging

Bismarckia nobilis: Herkomst, uiterlijk en verzorging

Bismarckia nobilis: Herkomst, uiterlijk en verzorging De Bismarckia nobilis is een moeilijk groeiende palmboom die er bijzonder uitziet. Het is geen winterharde palm. Deze palm groeit het best in een warm klimaat. Wanneer je de juiste omstandigheden creëert, kun je ook in Nederland een Bismarckia houden. De Bismarckia is een dure palm in de aanschaf, maar niet in onderhoud.

Herkomst

De herkomst van de Bismarckia is Madagaskar. De naam 'Bismarckia' is ter ere van de Duitse kanselier Otto von Bismarck toegekend aan deze palm. 'Nobilis' is Latijns voor nobel.

Uiterlijk

De Bismarckia nobilis wordt ook wel de 'Bismarckpalm' genoemd. Deze palm heeft grote blauwe bladeren. Deze bladeren zijn waaiervormig en ze zijn voor een gedeelte ingesneden. Ze kunnen maar liefst een breedte hebben van 3 meter. De bladeren hebben een erg lange bladsteel, want de bladsteel is 2 tot 3 meter lang. Ook de stam is behoorlijk groot, de diameter van de grijsbruine stam is namelijk tussen de 30 en 40 cm. Wanneer de stam nog jong is zie je littekens van oude bladeren. Een oude stam heeft dat echter niet, deze is glad. De Bismarckia zelf wordt vaak niet groter dan 12 meter.

Verzorging

Deze palm moet in de volle zon staan. Je kunt deze palm buiten zetten, maar beneden de 12 graden moet hij weer naar binnen. Deze palm kan aardig goed tegen de droogte, zeker de volwassen exemplaren. Bij oudere palmen kun je wachten met water geven totdat de kluit droog is. Jongere palmen kun je het best altijd vochtig houden. Toch groeit de palm sneller als hij regelmatig water krijgt. Let er wel op dat de grond niet te nat wordt, want dat kan slecht zijn voor de wortels. Als de palm te nat wordt, merk je dat hij veel moeite moet doen om al het water te verwerken.

Goede doorlatende grond is wel een vereiste voor de Bismarckia nobilis. Je kunt de Bismarckia nobilis ook voorzien van wat extra voeding. Houd je hierbij wel aan de gebruiksaanwijzing op de verpakking; wanneer je te veel voeding geeft, kan de grond verzuren. Dit kan de wortels erg aantasten.

Je kunt de palm verplanten wanneer de pot te klein wordt. Zeker wanneer de Bismarckia nog jong is, dien je een grote pot aan te schaffen. Bismarkia’s hebben grote wortels die ook snel groeien. Een kleine beschadiging aan de wortel kan al betekenen dat de Bismarckia het niet overleeft. Ook kan een jonge Bismarckia een groeiachterstand oplopen.

Zelf een Bismarckia nobilis zaaien

Op internet zijn er diverse websites waar je een Bismarckia kunt kopen. Er zit vaak wel een spreekwoordelijk prijskaartje aan deze palmen. Ook bij gespecialiseerde kwekers zijn Bismarckia's te koop. Wanneer je de optimale omstandigheden creëert, kun je ook zaadjes kopen. Je kunt dan je eigen Bismarckia laten groeien. Wanneer je graag minder geld betaalt voor een Bismarckia en je houdt van een uitdaging, kan dit zeker leuk zijn. Echter, je moet wel beseffen dat het een tijdje duurt voordat de Bismarckia nobilis een leuke plant is geworden qua maat. Het duurt lang voordat de palm hoger wordt. Ook de ontwikkeling van het blad gaat langzaam. Daarnaast moet je goed opletten bij de verzorging. Hele jonge palmen zijn erg kwetsbaar.

Wanneer je begint met zaaien, begin je eerst met het zaad laten weken in lauw water. Dit weken moet twee dagen. Je kunt de zaden gewoon in een bakje water doen en op de verwarming zetten. Na die twee dagen kun je de zaadjes 2 cm diep zaaien in een zanderige grond. De kiemduur bedraagt één maand.
© 2017 Droomwolkje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van Duitsland: uitspraken van Otto von BismarckGeschiedenis van Duitsland: uitspraken van Otto von BismarckOtto von Bismarck (1815-1898) werd in 1862 Pruisisch minister-president en was van 1871 tot 1890 Rijkskanselier van het…
Kinderliedjes: PalmpasenKinderliedjes: PalmpasenBinnen de Katholieke-, Orthodoxe- en Protestantse Kerk wordt de zondag voorafgaande aan Pasen, Palmzondag genoemd. Veel…
De Palm, koningin in het plantenrijkDe Palm, koningin in het plantenrijkDe palm is al vaker de koningin van het plantenrijk genoemd. Maar zelden dat iemand een van de vele palmsoorten niet moo…
De eenwording van DuitslandDe eenwording van DuitslandRond het jaar 1800 bestond het huidige Duitsland nog uit veel kleine staatjes. Bismarck, de minister-president van Pruis…
De stad Palm SpringsDe stad Palm SpringsWie denkt aan de staat Californië, denkt al snel aan grote steden als San Francisco en Los Angeles. Toch zijn er ook kle…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TreeWorld Wholesale / Flickr
  • http://www.intraplant.nl/bismarckia-nobilis
  • https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/palmen/a-13950566/exotische-palmen/bismarckia-nobilis/
  • http://jungletuin.com/2015/04/bismarckia-nobilis/#.WRwZYmjyjs0
  • http://www.intraplant.nl/tuincentrum/palmboom/bismarckia-palm-palmboom-palmbomen
  • http://www.zadengigant.nl/zaden/palmen/bismarckia-nobilis-silver-5-zaden.html

Reageer op het artikel "Bismarckia nobilis: Herkomst, uiterlijk en verzorging"

Infoteur: Droomwolkje
Laatste update: 27-05-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!