InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Het kweken van tomaten

Het kweken van tomaten

Het kweken van tomaten Tomaten uit de winkel smaken meestal erg waterig, niet lekker dus. Maar lekkere tomaten zijn heel makelijk zelf te kweken. De kweek van tomaten is erg leuk om te doen en ze zijn vele malen lekkerder dan de tomaten uit de winkel. Ze zijn smaakvoller en vaak ook zoeter.

Soorten tomaten

Tomaten komen net zoals aardappelen van oorsprong uit Zuid-Amerika en behoren ook tot de familie van de Nachtschades. Tomaten heb je in vele soorten, maten en kleuren. Zo heb je de gewoon rode tomaten, cherry tomaatjes, vleestomaten, pomodoro, trostomaten, gele tomaten en noem maar op. Ze hebben allemaal een ding gemeen en dat is dat de kweek echt helemaal hetzelfde is.

Het kweken van tomaten

Het kweken van tomaten begint binnen. In februari zaai je de zaadjes in kweekbakjes. Na een dag of 10 zullen de tomatenplantjes al flink boven de aarde uitkomen. Zodra de tomatenplantjes 3 blaadjes hebben, moet je de plantjes gaan verspenen (uit elkaar zetten). Na de Ijsheiligen kunnen de plantjes buiten neergezet worden in grond dat goed bemest is. Dit kan zowel in potten als in de volle grond. Tot die tijd de plantjes bewaren op een koele en donkere plek. Zorg er wel voor dat de tomatenplanten op een beschutte plek staan. Harde wind is niet zo goed voor de plant. Het is verstandig om een bamboestok bij de plant te steken. Waar nodig kan de plant opgebonden worden voor wat extra steun.

Zodra 4 of 5 takken trossen hebben gevormd, moet de top van de plant verwijderd worden. Zo steekt de plant al zijn energie in de tomaten en niet meer in zijn groei. Verwijder ook de kleine uitlopers uit de oksels van de takken, deze kunnen de groei van de overige tomaten belemmeren. Haal ook het blad weg die vlak bij de tomaat hangen. Dit kan de ontwikkeling van de tomaat belemmeren. Als de tomaatjes beginnen te vormen wel regelmatig bijmesten.

In juni zullen de eerste tomaatjes aan de plant verschijnen. Vanaf augustus zullen de eerste rijpe tomaten geplukt kunnen worden. Wordt er per ongeluk een groene onrijpe tomaat geplukt, geen nood. Leg de tomaat gewoon bij rijp fruit, zoals een banaan. Als het een volgoeide tomaat is rijpt hij door. Wordt de tomaat na een tijdje toch niet rijp dan wel weggooien.

Het plukken van tomaten is niet zo moeilijk en kan gewoon met de hand gedaan worden. Boven het kroontje van de tomaat bevindt er zich een bolletje. De duimnagel op het bolletje plaatsen en de tomaat vastpakken. Pluk nu de tomaat van de tros met een opwaardse beweging. De trostomaten moeten natuurlijk met de hele tros geplukt worden. Pluk de tros het liefst met een aantal rijpe en een aantal oranje gekleurde tomaten.

Ziekten

Tomaten zijn vrij resistent tegen ziekten, maar helaas is niet alles uit te sluiten. Hieronder vind je de meest voorkomende ziekten bij tomaten planten.
  • Bladluizen
  • Rupsen
  • Mineervlieg (graaft witte gangen in het bladmoes)
  • Spint (kleine gele stippen op het blad).
  • Witte vlieg

De meestvoorkomende plaag is de Aardappelziekte. De aardappelziekte is een schimmel die vooral bij vochtig weer voorkomt. Is de weervoorspelling veel nattigheid, dan is het verstandig de tomaten die buiten staan onder een afdakje te zetten.

Tips

Probeer verschillende soorten tomaten, ze hebben allemaal een andere smaak. Zaai niet te veel tomatenplanten in een keer. Anders heb je in een keer heel veel tomaten. Heb je toch te veel tomaten dan kan je er het volgende mee doen.
  • Verkopen
  • Tomatensoep of tomatenpuree maken en invriezen
  • Als je de tomaten droogt, in de oven, zijn ze langer houdbaar
  • Je buren en familie blij maken met de tomaten

Lees verder

© 2009 - 2014 Lautof, gepubliceerd in Bloemen en planten (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bananensoep - receptDeze exotische soep kan zowel warm als koud gedronken worden. Ze is heel gemakkelijk om te maken en zal snel de lievelin…
Zomerse tomatensoep met balsamicoEen heerlijke tomatensoep met balsamico Heerlijk voor te genieten in de zomer. Koemeleiwit en lactosevrij
Visgerechten met rijst, tomaten en paprikaVisgerechten met rijst, tomaten en paprikaGezond en lekker gerecht van garnalen met rijst en paprika. U heeft uw maaltijd binnen 30 minuten klaar. Goed voor 4 per…
Recept tomatensaus"De pasta" is een special over het beste wat Italië te bieden heeft: het culinaire. Eenvoudige recepten worden voor u ui…
Simpel en Snel: Foe Yung HaiFoe Yung Hai kun je op vele manieren bereiden. Ik heb het van huis uit meegekregen als een snelle hap, bereid met eieren…
Bronnen en referenties
  • www.vrolijketuinier.nl www.smulweb.nl

Reageer op het artikel "Het kweken van tomaten"

Reacties

Kalso, 22-01-2010 12:36 #3
Ik ga dit zeker doen :-)

Ria, 17-08-2009 23:51 #2
Ik heb zelf trostomaatjes/cherrytomaatjes gekweekt. Ze zijn heerlijk alleen de velletjes zijn hard/taai. Heb ik iets verkeerds gedaan? Vorig jaar had ik hier geen last van. Weet iemand misschien een oplossing? Reactie infoteur, 20-08-2009
Beste Ria,
Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven, want dit zou ik niet weten. Misschien verkeerde bemesting. Zolang ze goed smaken zal ik me er niet al te druk om maken!

Groetjes,
Lautof

Ron, 12-07-2009 04:54 #1
Ik kweek zelf ook tomaten maar ze staan niet in de volle zon en moet ik daardoor soms veel geel, rotte takjes afsnijden maar ze doen het toch wel goed want er komen steeds weer nieuwe bij en heb al 143 tomaten geoogst ben tevreden.Ben met een nieuw idee bezig om 2 tomatenplantjes in 1 pot te doen, jammer genoeg doen 2 van ze niet goed want die blaadjes worden bruinkleurig waardoor ik ze moet afsnijden.graag een reactie terug… groetjes Ron :-) Reactie infoteur, 12-07-2009
Beste Ron,

Omdat je tomatenplanten niet in de zon staan heb je kans dat het vocht dat na een nacht (damp) of een regenbui niet goed verdampt. Dat vocht kan er voor zorgen dat er een rottingsproces ontstaat, dus gele en rotte takjes en bladeren. Oplossing dus als het mogelijk is, de plant meer in de zon te zetten, je tomaten rijpen daardoor trouwens ook sneller.

Als je 2 tomatenplanten in een pot zet, zorg er dan voor dat ze genoeg ruimte hebben. Planten kunnen elkaar namelijk, naarmate ze groter worden, elkaar dood drukken in de pot. Ook het gevecht om voedingsstoffen kan een rol spelen. Er zijn nu immers 2 planten die graag veel voedinsstoffen willen hebben voor het ontwikkelen van hun tomaten. De voedingsstoffen raken nu sneller op in de aarde omdat er twee planten in de pot staan i.p.v 1. Het beste is toch 1 plant per pot.

Infoteur: Lautof
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Telen
Reacties: 3
Schrijf mee!