InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Rozen verzorgen in uw rozentuin

Rozen verzorgen in uw rozentuin

Het kweken van rozen kan dan wel een heel specifiek werkje zijn, maar u kunt het ook. Ouderwetse rozentuinen die vol staan met bloeiende en heerlijk geurende grote pastelkleurige theerozen komen steeds minder voor. Toch was het in vroegere tijden heel normaal om daar een kleine tuin mee te sieren. Met enkele simpele tips en enige handigheid kunt u het ook. Hoe kunt u rozen kweken, planten en verzorgen? Kortom, alles over het kweken van rozen.

Welke rozen zijn het sterkst?

Wanneer u net begint met het aanleggen van een rozentuin is het handig te om met sterke rozen te beginnen:

Rozensoort.Kleur.Geur.Hoogte.Groei.
Alfrescooranje roodsterk> 100 cm.steil
Bernstorffrozeweinig50 - 100 cm.half steil
Compassionoranje geligsterk> 100 cm.steil
Diamond Borderwitweinig> 100 cm.wijd
Elinalicht geelmatig> 100 cm.steil
Fortunarozeweinigtot 50 cm.wijd
Jacky's Favoriterozeweinig> 100 cm.half steil
Pride of Englandroodweinig> 100 cm.half steil
Rotiliaroodweinigtot 50 cm.wijd
Warm Wishesoranje geligmatig50 - 100 cm.half steil

Hoe verzorg je rozen?

Een roos heeft lange wortels. Dat is handig want dan kan een roos meer voeding en water uit de grond halen. Maar jonge rozen zijn nog niet zo ver. Deze rozen moet u bemesten en regelmatig water geven. Ook al heeft een rozenstruik niet veel water nodig, toch moet de bodem vochtig blijven omdat de roos anders ziektes kan krijgen zoals meeldauw. Laat het water nooit op de blaadjes terechtkomen want dan is ook een bron voor het uitbreken van ziektes. Wanneer u te veel water geeft is dat te zien aan het vergelen van de blaadjes.

Het bemesten van een rozenstruik kan het beste aan het eind van de winter plaats vinden en na het snoeien in de maand juli. In de winter is het goed de rozen te beschermen tegen de kou. Dat doet u door:
  • Aan de voet van de rozenstruik een laag compost aan brengen.
  • De ent van de roos goed inpakken met stro.
  • De stam van de roos eventueel inpakken met plastic of bubbeltjes plastic.

Rozen planten.

Wat is de beste tijd om rozen te planten? Het beste kunt u de rozen planten voordat ze op groei komen, en dat is aan het eind van de herfst rond november. U kunt, behalve in de zomer, ook rozen planten in andere seizoenen omdat een rozenstruik vaak al in een pot geleverd wordt.

Rozen snoeien.

Gebruik hierbij handschoenen en een scherpe snoeischaar. Snoei de takken schuin af op ongeveer 1 centimeter boven de knop. Zorg dat bij een rozenstruik vijf takken overblijven en snoei altijd boven het vijfde 'oog'. Bij de zijtakken kunt u na het tweede oog snoeien.
© 2009 - 2019 Dorybos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.rozenvereniging.nl

Reageer op het artikel "Rozen verzorgen in uw rozentuin"

Reacties

Jeannet Holtkamp, 07-03-2013 09:00 #3
Goede morgen,
Een vraag over onze roos, heeft prachtig gebloeid 18 jaar lang en nu heeft hij ijle groei, en er kwam een ander soort bloem aan de takken. Ik heb hem toen gesnoeid en nu heeft hij aan de onderkant dikke oude stammen waar niets uitkomt en aan een zijkant takken zonder doornen en ja niet mooi, dun? Mijn vraag is kan het nog wat worden, ik bemest hem ieder jaar, voorjaar en tijdens eerste bloei. Hij staat voor het huis met veel zon en licht. Met vriendelijke groet Jeannet Holtkamp.

E. M. T. Romijn, 01-12-2012 12:24 #2
Begin december heb ik een roos (Schneewittchen) op stam gekocht. Men raadde mij aan - ik heb niet veel ervaring met rozen - de ent 's winters in te pakken met stro en zéker niet met plastic af te dekken, omdat er dan condensvorming optreedt die bij vorst kan bevriezen. Maar als je stro gebruikt en die inpakt met bijvoorbeeld jute, wat gebeurt er dan als het stro nat wordt en het hard gaat vriezen?

Jaap, 24-10-2012 20:19 #1
Kan ik rozen planten in het op een eiland waar het 30 graden is elke dag?

BvD
Jaap

Infoteur: Dorybos
Gepubliceerd: 06-04-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 3
Schrijf mee!