InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > De Zwarte Panter

De Zwarte Panter

De zwarte panter is een machtig roofdier en is een van de meest agressieve dieren in de wereld. Ook zijn er nogal wat verwarringen over de zwarte panter. Zo worden alle donkere katachtigen vaak allemaal zwarte panters genoemd.

Algemeen

De zwarte panter is een zeldzame, krachtig en intelligent dier en is een van de meest agressieve dieren in de wereld. Ook zijn ze de sterkste klimmers van de katachtigen. Hun donkere vacht geeft ze een uitstekende schutkleur in het donker en hebben een goed gehoorvermogen. Ze kunnen prooien opsporen zonder ze gezien te hebben. Ze kunnen zwarte of donkere vlekken op hun vacht hebben. Zwarte panters kunnen in het wild 12 jaar worden en in gevangenschap 20 jaar. De zwarte panter komt van verschillende melanine soorten van de familie katachtigen in de groep Panthera. De zwarte luipaard, de zwarte jaguar en de zwarte poema komen in verschillende delen van de wereld voor en worden alledrie de zwarte panter genoemd. De zwarte jaguar komt voor in Zuid-Amerika, de zwarte luipaard in Azië en Afrika en de zwarte poema leeft in Noord-Amerika. Alhoewel er meldingen komen van mensen die zwarte poema's hebben gezien, zijn er geen foto's van zwarte poema's en vraagt men zich daarom af of de zwarte poema wel bestaat.

Voedsel

Zwarte panters zijn carnivoren en jagen op herten, antilopen, wilde geiten, vissen, konijnen en apen. De meeste zwarte panters jagen 's nachts en zijn expers in verstoppen. Om zijn prooi te krijgen sluipt hij stilletjes erheen en als hij dichtbij genoeg is maakt hij een sprong en grijpt het met zijn voorpoten. Hij maakt het slachtoffer dood door een beet in de nek met zijn krachtige kaken. Een zwarte panter kan zijn prooi ook aanvallen door zich te verschuilen in een boom en springt op zijn prooi wanneer het voorbij komt. Ze kunnen prooien pakken die wel twee keer zoveel wegen dan hunzelf, zoals antilopen en jonge giraffen.

Welpen

Zwarte panter welpen worden geboren met hun ogen dicht. De meeste tijd slapen ze en worden ze gevoerd door hun moeder. Na ongeveer 10 dagen openen ze hun ogen en gaat de moeder op jacht naar voedsel. Gedurende deze periode zijn de welpen nog kwetsbaar en een makkelijk prooi voor roofdieren. 2 tot 3 weken na hun geboorte zijn ze klaar om rond te bewegen bij hun den. Als de moeder in de buurt is gaan de welpen naar plekken dichtbij hun den. Als de moeder er niet is dan blijven ze voor veiligheid in de den. Als ze 2 tot 3 maanden oud zijn volgen ze hun moeder tijdens het jagen en beginnen ze vlees te eten. Ook leren ze om zich te verstoppen en hoe ze vijanden kunnen ontwijken. Om zichzelf goed te beschermen leren ze op jonge leeftijd al hoe ze moeten klimmen in bomen. Gedurende deze periode houdt de moeder een extra oogje op haar jongen. Minder dan de helft van de welpen overleven het op eenjarige leeftijd. De welpen die het overleven worden steeds onafhankelijker en als ze twee jaar zijn zijn ze geheel onafhankelijk.

Verwarring over de zwarte panter

Er is nogal wat verwarring over de zwarte panter, zo heb je de zwarte luipaard en de zwarte jaguar, maar worden allebei zwarte panter genoemd. De zwarte panter is geen wetenschappelijke term voor een afgescheiden soort, maar het is een naam die mensen geven aan alle melanistische katachtigen. Om precies te zijn, wordt alleen de zwarte luipaard erkent als zwarte panter. Dit komt omdat panter en luipaard namen zijn die van dezelfde soort dieren zijn. Toch worden andere melanistische katachtigen zwarte panter genoemd en zijn dus eigenlijk foutieve namen voor andere katachtigen.

De Zwarte Luipaard

De zwarte luipaard komt voor in de bosgebieden van Azië en Afrika. Ze komen meer voor in Azië dan in Afrika. Ze zijn kleiner en lichter gebouwd dan normaal pigmente luipaarden. De zwarte luipaard leeft vooral in gevangenschap van de mens, zoals dierentuinen. Het zijn geen afgescheiden ondersoorten van de luipaard, maar eerder een kleurvariant binnen de soort van de luipaard. Ze hebben een zeer donkerbruine vacht met zwarte vlekken die zichtbaar is in fel licht.

De zwarte Jaguar

Dit dier komt voor in Zuid-Amerika en is de grootste kat (samen met normaal pigmente jaguars) van Amerika. Hij is stevig gebouwd, erg krachtig, heeft een brede kop en sterke kaken. Zijn poten zijn relatief kort, maar erg sterk.
Hij heeft een donker pigmente vacht en de vlekken zijn zichtbaar in de zon. De jaguar is een bijna bedreigde soort.

Bedreigd?

Ondanks dat ze zich goed kunnen aanpassen in verschillende omgevingen, wordt hun populatie toch verminderd. De mens is hierbij hun grootste bedreiging, die op zwarte panters jagen voor hun vachten. Ook komen ze om bij vallen die boeren neerplaatsen om zichzelf en hun vee te beschermen. Door boskappingen en bosbranden is ook de omgeving voor deze panters in gevaar. Mensen nemen steeds meer land in beslag en daarom hebben zwarte panters minder land en dus minder voedsel. Daarnaast is de vervuiling zoals kwik en andere chemicaliën ook een gevaar voor deze panters.
© 2009 - 2017 Sakura, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De nevelpanter: een gevaarlijke schoonheidDe nevelpanter: een gevaarlijke schoonheidDe Borneose nevelpanter is één van de meest zeldzame katten ter wereld. Deze bijzondere panter staat geheel op zichzelf…
Luipaard: een grote, snelle katLuipaard: een grote, snelle katVan een luipaard weten we dat het een erg snel dier is, die een lieve, aaibare uitstraling heeft. Dit dier is echter nie…
De amoerpanter, met uitsterven bedreigd!Panters, tijgers, luipaarden, jagoears, ... het zijn allen katachtigen. De meesten vrij bekend en gekend. De amoerpanter…
De tegenpool van albinisme: melanismeDe tegenpool van albinisme: melanismeVan albinisme heeft iedereen wel eens gehoord. Dieren met albinisme hebben een witte vacht of witte veren en hebben rode…
Roofdieren zijn van nature geen mensenetersRoofdieren zijn van nature geen menseneters'Tijger verscheurt man op Sumatra'. 'Leeuwen doden bezoeker Franse dierentuin'. 'Tussen 1990 en 2005 in Tanzania ongevee…
Bronnen en referenties
  • Blackpantheranimal.com wikipedia

Reageer op het artikel "De Zwarte Panter"

Reacties

Darrel, 08-03-2017 14:38 #6
Manon, de zwarte panter is 90 tot 120 dagen zwanger.

Manon, 08-02-2017 13:22 #5
Hoe lang is een zwarte panter zwanger?

Giovannivandersalm, 20-01-2016 10:00 #4
Geachte, meneer/mevrouw,
hoe beweegt een zwarte panter?

Matthijs Swart, 11-06-2015 09:27 #3
Het is een heel gaaf dier en er is veel informatie over de zwarte panter voor een spreekbeurt.

Henk V. D. Born, 28-11-2013 12:02 #2
Wanneer is de eerste zwarte panter in nederland in gevangenschap geboren?

Stefanie, 02-04-2011 12:13 #1
Dit dier is voor mij een mooi lief en fijn dier wat ze met rust moeten laten er zijn er nog te weinig van om nog op te schieten vind ik verschrikkelijk ik zou graag eens een poster willen hebben maar helaas zijn die niet te krijgen in friesland in leeuwarden omdat dit dier zo zeldzaam is en mooi en op te schieten dit moet verboden worden ze hebben het recht niet vind ik dit is mijn mening.

Infoteur: Sakura
Gepubliceerd: 03-12-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Reacties: 6
Schrijf mee!