InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Tornado's, hoe en wat?

Tornado's, hoe en wat?

Een tornado is een wervelwind die met enorm grote windsnelheden en met een diameter die varieert van enkele meters tot enkele kilometers.

Hoe ontstaat een tornado

Voor het ontstaan van een tornado zijn drie omstandigheden nodig:
  • Warme vochtige lucht in de lagere dampkring en koudere droge lucht daarboven
  • Aanwezigheid van land
  • Iets om de warme vochtige lucht te laten stijgen

Als een koud luchtfront en een warm luchtfront botsen kunnen er temperatuurverschillen ontstaan, hierdoor word de lucht opgetild en kan er een luchtcirculatie op gang komen. Door deze circulatie word een snelle luchtdrukdaling aan de grond veroorzaakt het gevolg hiervan is een laag luchtdrukgebied. De waterdamp rond het lagedrukgebied koelt af en condenseert, hierdoor word het zichtbaar als het ronddraait. Door de plotselinge verandering in windsnelheid en windrichting word deze verticaal en gaat langzaam roteren, de stijgende lucht word dan sterker. Door de plotselinge verandering in windsnelheid en windrichting horizontaal word de stijgende luchtstroom gekanteld. Wanneer de stijgstroom langzaam roteert word een deel van de daalstroom hier omheen gedraaid. Op neerslagbeelden is dit te zien als een haakecho, een haakecho is een hoge neerslagreflectie in de vorm van een haak. Zo'n haakecho kan dan duiden op een roterende bui met een mogelijke ontwikkeling tot een tornado. De zwaarste tornado's komen voor bij supercelbuien, een supercelbui is het zwaarste type onweersbui.

Types tornado's

Tornado's worden ingedeeld volgens de schaal van Fujita, deze schaal werd opgezet door de Japanse meteoroloog en natuurkundige Ted Fujita. Hij baseerde de schaal op de schade die een tornado aanrichtte en mogelijke windsnelheden.
  • EF-0 Lichte schade, 64 - 117 km/u
  • EF-1 Matige schade, 118 - 180 km/u
  • EF-2 Aanzienlijke schade, 181 - 251 km/u
  • EF-3 Ernstige schade, 252 - 330 km/u
  • EF-4 Zeer zware schade, 331 - 417 km/u
  • EF-5 Rampzalig, 418 - en meer km/u

Interessant

In Nederland komt ook af en toe een tornado voor, uit onderzoek zijn dit er ongeveer 35 per jaar. Maar een plek die erom bekent staat is de Tornado Alley in centraal Amerika. Het gebied gaat van Midden Texas tot het oosten van Nebraska en Iowa en heeft er het meest last van in de maanden april, mei en juni. Er word hier vaak op tornado's gejaagd, de mensen die dit doen worden de 'Stormchasers' genoemd. Sommige van hen zijn wetenschappers en willen meer leren over de tornado, er is immers niet heel veel over bekend. Op deze manier hopen ze nog sneller en gerichter mensen te kunnen waarschuwen bij een tornado-alarm.
© 2011 - 2017 Delmar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://mediatheek.thinkquest.nl/~lle0390/?page=tornado/ontstaan#submenu
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tornado_(wervelwind)

Reageer op het artikel "Tornado's, hoe en wat?"

Infoteur: Delmar
Gepubliceerd: 06-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!