InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Tsjernobyl en haar natuur

Tsjernobyl en haar natuur

Tsjernobyl en haar natuur De nucleaire ramp in Tsjernobyl was verschrikkelijk, vandaag de dag zijn de gevolgen nog overal te zien in Oekraïne en Wit Rusland, vele zieke mensen en een gebied van 4000km2 is nagenoeg onbegaanbaar door de hoge straling, maar wat betekend dit voor de natuur? De natuur blijkt haar eigen weg te gaan en het prima te doen in Tsjernobyl, maar ook hier is het leven hard, want schijn bedriegt, het is hier echt een kwestie van Survival of the Fittest.

De ramp in Tsjernobyl

De nucleaire ramp die zich voor deed in 1986 was verschikkelijk, 200.000 mensen vonden de dood en zelfs vandaag de dag loopt dit aantal nog op door de nasleep zoals kanker. Het mag duidelijk zijn dat er sprake is van een grote ramp, maar wat zijn de gevolgen op de lange termijn? Wat doet het met de natuur in het 'verboden gebied' een gebied van 4000km2?

De dieren

Vandaag de dag lijkt Tsjernobyl het ware eden voor vele diersoorten. Op het eerste gezicht zijn er vele diersoorten die het prima doen in dit gebied en zijn er ook veel zeldzame dieren aanwezig. Na de ramp kregen de dieren veel straling in het lichaam en door middel van besmet voedsel, dit veroorzaakte weefselsterfte en dus ook massale diersterfte, deze dieren werden dan ook ziek en gingen dood. Echter heeft niemand de populatieschade onderzocht, dus cijfers hierover ontbreken. Volgens rapporten gaat het vandaag de dag wel goed, vele diersoorten blijken hun populatie weer aangesterkt te hebben na 1 jaar na de ramp, dit door middel van immigratie en voortplanting. Ook blijkt er door de jaren heen een grote biodiversiteit te zijn ontstaan in zowel planten als diersoorten. Er zijn zelfs zeer zeldzame dieren aanwezig in dit gebied, zoals Lynxen, wolven, bevers en rosse vleermuizen, deze soorten zijn in de 50 jaar voor de ramp niet meer waargenomen. Ook andere dieren komen massaal voor, zoals:
  • Wilde zwijnen
  • Elanden
  • Herten
  • Reeen
  • Europese Zeearenden
  • Koekoeken
  • Bevers
  • Zwanen
  • Uilen
  • Bruine beren
  • Diverse kikkers en padden
  • Boerenzwaluwen etc.

Het lijkt erop dat dieren zich prima voelen in het besmette gebied, maar is dit omdat ze nou zo goed tegen de straling kunnen? Waarschijnlijk niet. De dieren worden vaak niet oud genoeg om kanker te ontwikkelen en waarschijnlijk heeft de afwezigheid van mensen erg veel te maken met hoe goed de dieren het hier doen. Uiteindelijk komen er alleen maar onderzoekers. Daarbij verplaatsen dieren zich meestal waardoor ze net zo vaak in besmette als niet, of minder besmette delen rondlopen. Een voetstap kan hier het verschil maken tussen een overdosis en nagenoeg schone grond.

Misvormingen

Bekend is dat veel vogels afwijkingen hebben in de vorm en kleur van hun veren, er is nooit onderzocht of dit nadelig kan zijn voor het voortplantingsvermogen van een individu of populatie. Er is een onderzoek gedaan naar boerenzwaluwen, in een populatie van 1547 vogels was er bij 11 vogels sprake van vervormde snavels en partieel albinisme (wat een dure naam is voor extra witte veren).
  • 33% van de jonge vogels hadden een afwijking.
  • 20% van de volwassen vogels hadden een afwijking.
  • 23% van de volwassen vogels broeden niet.

Naarmate de straling hoger wordt worden de bovenstaande cijfers ook hoger.
Straling heeft dus wel degelijk effect op de dieren en niet zo'n beetje ook, het feit dat men de natuur met rust laat blijkt een groter effect te hebben. Er is dan ook sprake van dat Tsjernobyl uitgeroepen moet worden tot natuurreservaat.

Het rode bos

De kant waar de meeste straling naartoe ging (500x hogere straling dan op de meeste plekken in Tsjernobyl) is nu een wat kale vlakte die aan de Veluwe doet denken, ooit was het een dennenbos, maar dennenbomen blijken niet goed tegen straling te kunnen, het bos werd al gauw helemaal rood en alle bomen vielen om. Er is één opmerkelijke denneboom over, hij telt nog geen eens één meter en is opgekomen na de ramp, er is slechts één zijtak die naalden bezit die op een vreemde manier aan elkaar geplakt zitten.

Eindconclusie

Naar het lijkt ligt de verklaring grotendeels in de evolutie, dieren kunnen overleven in barre omstandigheden maar moeten zich aanpassen, zij die zich niet aanpassen sterven, dit kan zijn met jonge (misvormde of zwakke) dieren of oudere dieren die ten onder gaan aan de straling op de een of andere wijze, meestal zijn zwakkere dieren al dood voor ze zich voort kunnen planten, het resultaat: Survival of the Fittest, de sterkste wint.

Lees verder

© 2010 - 2017 Neveah, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De ramp in TsjernobylDe ramp in TsjernobylHet dorpje Tsjernobyl was een dorpje aan de rivier de Prypjat in het noorden van Oekraïne met ongeveer 15.000 inwoner, m…
Ziekten als gevolg van kernrampenEen kernramp, een gevolg van bijv. een atoombom of als gevolg van een fout bij een kerncentrale zoals in Tsjernobyl, is…
De kernramp in Tsjernobyl, Pripyat: verloop en gevolgenDe kernramp in Tsjernobyl, Pripyat: verloop en gevolgenDe ramp in Tsjernobyl kostte 20.000 mensen het leven en de cijfers blijven anno 2017 nog steeds oplopen. Misvorming en k…
De kernramp van TsjernobylEen atoom is bijna het kleinste waar je op aarde mee te maken hebt. Om kernenergie op te wekken zijn atomen nodig, dit i…
Gebruik van radioactieve stoffen in nucleaire geneeskundeGebruik van radioactieve stoffen in nucleaire geneeskundeGeneeskunde die gebruik maakt van radioactieve stoffen heet nucleaire geneeskunde wat ook wel kerngeneeskunde wordt geno…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tsjernobyl en haar natuur"

Reacties

Marjoleintje, 26-08-2016 23:17 #4
Dus er moeten eerst zulke rampen gebeuren voordat de dieren in vrede en zonder gevaar kunnen leven? Wat een ironie! De dieren hebben het gelukkig niet door en leven lekker daar zo zonder de mens die er niet durft te komen hihi.

Sem, 26-09-2012 09:09 #3
En dan te bedenken dat in 1942 de eerste reactor gebouwd is… en in zo'n relatief korte tijd 2 van die walgelijke rampen plaats hebben kunnen vinden… hoe haalt de mens het in zn hoofd zich als superieur aan te stellen. Ik ben juist erg nieuwsgierig geworden naar alle ontwikkelingen, krijgt de mens straks ook zulke afwijkingen? Door besmette vis te eten etc etc… (zat besmet in de tijd). Reactie infoteur, 05-10-2012
Sterker nog, sinds de ramp in Japan vorig jaar zijn er een hoop gemuteerde vissen gevangen. Ook schijnt er voor de Amerikaanse kust een hoge concentratie radioactieve vis te zwemmen. Tis gewoon rotzooi en te gevaarlijk. Maar moeder natuur maakt dat maar al te duidelijk. Wie geen respect heeft voor de natuur krijgt aardig op zijn sodemieter blijkt wel.

Edward Muilenburg, 14-03-2011 23:26 #2
Een serieus verhaal, maar wel
triest dat we zolang moeten wachten als mens tot we zijn aangepast aan dit radioactieve gebied, wat voor ons mensen verboden gebied is geworden, weer een stukje minder aarde waarop we kunnen leven, bedank diegene voor dit risico, hoelang nog zo verder. tot het einde?

Niels, 14-03-2011 16:28 #1
Erg leuk en leerzaam artikel, alleen jammer van de laatste zin. Behalve dat deze onjuist is, haal je hiermee een groot deel van je artikel onderuit. "Survival of the Fittest, de sterkste wint". Hoezo de sterkste? Kleine insecten gaan dood en grote, sterke zoogdieren overleven wel?

Survival of the Fittest is een term die Darwin gebruikte om niet de sterkste aan te duiden maar het organisme met de beste "Fit" met zijn omgeveing. Dus het organisme dat zich het beste en snelste weet aan te passen aan zijn omgeving heeft een grotere overlevingskans.

Infoteur: Neveah
Laatste update: 31-08-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Radioactiviteit
Reacties: 4
Schrijf mee!