InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Sneeuwweetjes allerlei

Sneeuwweetjes allerlei

Sneeuwweetjes allerlei Winter in het land. En met sneeuw deze keer! Maar, hoe wordt sneeuw eigenlijk gevormd? Waarom is sneeuw wit? Is sneeuw wel zo zuiver als het er uit ziet? Hebben alle sneeuwkristallen dezelfde vorm? Zijn alle sneeuwkristallen identiek? Is sneeuw koud of warm? Wie is de Snowflake Man? Een antwoord op uw vragen vindt u hier.

Waarom is sneeuw wit?

Als sneeuw smelt, blijft er alleen maar water over. Water is doorschijnend, dus waarom ziet sneeuw dan wit? Omdat sneeuw niet alleen bestaat uit bevroren water, maar ook uit minuscuul kleine luchtbelletjes. De lichtstralen die in de sneeuw vallen, worden door de duizenden vlakjes van de kristallen verstrooid, waardoor de sneeuwvlokken wit lijken, hoewel ze eigenlijk geen eigen kleur hebben.

Zijn alle sneeuwkristallen gelijk?

Neen, alle sneeuwkristallen zijn niet gelijk van vorm, maar ze hebben wel één ding gemeen: ze hebben allemaal zes armen of blaadjes. Ijskristallen die ontstaan tussen -4 en -6°C hebben altijd een zeshoekige symmetrische vorm. Op die zes armen is de aangroei het grootste door nieuwe aanvriezende waterdruppeltjes.

Hoe ontstaat sneeuw?

Zonder stofjes in de lucht zouden we geen sneeuw hebben. Stof moet niet echt letterlijk worden genomen, het kan ook gaan om zout, zand, klei of vulkanisch as. Rond die microscopisch kleine stofdeeltjes, die men ent noemt (of vrieskern of kristallisatiekern), groeit een ijskristal. Ijskristalletjes zijn steeds zeshoekig. Deze ijskristal vormt samen met honderden andere kristallen een sneeuwvlok, doordat de kristallen in elkaar blijven hangen. In een sneeuwvlok van 4 cm zitten zo'n 4000 kristallen. De sneeuwvlok groeit aan totdat ze zo zwaar wordt dat ze naar beneden dwarrelt. Sneeuwvlokken vallen met een snelheid van 3 tot 5 kilometer per uur. Soms blijven ze dus uren in de lucht vooraleer ze op de grond neerkomen. In hun val nemen de sneeuwvlokken nog stofdeeltjes mee. Sneeuw is dus eigenlijk een luchtzuiveraar. Er is een gezegde dat zegt: sneeuw is de mest voor de arme boer. Mensen die er plezier in scheppen sneeuw op te eten of te happen, zijn dus verwittigd. Sneeuw is helemaal niet zo zuiver als het er uit ziet!

Welke vormen hebben sneeuwkristallen?

Sneeuwexperts onderscheiden zeven belangrijke basisvormen van sneeuwkristallen. De ideale temperatuur voor hun ontstaan is -12 tot - 15°C.
  • het prismaatje: een kolom, die hol of vol kan zijn
  • het plaatje: dit is een platte zeshoek
  • het naaldje: een soort rietje
  • het sterretje: een heel eenvoudige, zeshoekige vorm, zonder al te veel versieringen, met dunne armen
  • het dentrietje of boompje: de meest gekende en getekende vorm van ijskristal. De zeshoek met mooie armen
  • het sectorplaatje: een volle zeshoek zonder al te veel versieringen, met dikkere armen
  • de onregelmatige vorm: brokjes die eigenlijk niet verbonden zijn met elkaar

Wie maakte de eerste foto van een sneeuwkristal?

Een Amerikaanse boer uit Jericho in de staat Vermont, Wilson A. Bentley genaamd (1865 - 1931). Hij knutselde een microscoop annex camera in elkaar en maakte daarmee in 1885 de allereerste foto. Daarna realiseerde hij in 40 jaar niet minder dan 5.000 micro-opnamen van sneeuwkristallen. Hij wordt dan ook de Snowflake Man genoemd. De Snowflake Man beweerde dat er geen twee dezelfde sneeuwkristallen waren, maar ondertussen is die theorie weerlegd door wetenschappers die wel al eens twee identieke sneeuwkristallen onder hun microscoop hebben gehad.

Is sneeuw koud of warm?

Sneeuw is best warm. Dat komt omdat er veel lucht in sneeuw zit. Je kan het een beetje vergelijken met een donsdeken. Zo komt het dat de kou van boven de sneeuw niet in de grond dringt. Dieren onder de grond, zoals muizen, wormen en mollen bvb. kunnen gewoon verder leven onder het beschermende sneeuwtapijt. Ook wortels, bollen en knollen van planten bevriezen niet. Onder de grond blijft alles rustig groeien en bloeien.

Waarom kraakt sneeuw wanneer je er over loopt?

Boven - 10 °C kraakt sneeuw niet. Onder - 10°C kraakt de sneeuw wanneer je er over loopt, omdat je dan de ijskristallen stuk trapt. En dat geeft een knisperend geluid.

En nog even dit: vuile sneeuw smelt sneller dan propere sneeuw. Haal dus snel je fototoestel boven en trek vlug een paar kiekjes voor al dat moois vuil wordt en weer verdwijnt!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sneeuwkristallen: natuurlijke kunstwerkenDit artikel gaat over ijskristallen, het verschil tussen sneeuwvlokken en ijskristallen, en de reden dat ijskristallen s…
De vorming van neerslag, wanneer gaat het sneeuwen?De vorming van neerslag, wanneer gaat het sneeuwen?De samenleving heeft altijd belang bij de weersomstandigheden. In de zomer gaat de voorkeur uit naar zomerss zonnige dag…
Prachtige sneeuw- en ijskristallenPrachtige sneeuw- en ijskristallenHet sneeuwt! Kleine fijne sneeuwvlokken blijven naar beneden dwarrelen en komen op je jas terecht. Heel eventjes is er e…
Het ontstaan van ijskristallen, sneeuwkristallen en rijpHet ontstaan van ijskristallen, sneeuwkristallen en rijpEen heldere lucht in de vroege morgen, witte bevroren weilanden en een prachtige rode kleuring van de zon, die bezig is…
Vertaling woordenschat het weer Nederlands-Engels-FransVertaling woordenschat het weer Nederlands-Engels-FransEr wordt wel eens gezegd dat wie geen passend gespreksonderwerp heeft altijd over het weer begint te spreken. Dankzij de…

Reageer op het artikel "Sneeuwweetjes allerlei"

Reactie

Yentle, 03-04-2010 23:50 #1
Deze winter stond ik voor een raadsel. Als enige in de hele straat hingen bij mij lange ijspegels aan de dakgoot, waar smeltwater vanaf droop, wat gelijk weer bevroor op planten en pad. Ik had daarover een theorie waar ik graag antwoord op zou krijgen. Buren aan de overkant van de smalle straat met kleine voortuintjes hebben een afschriksysteem voor katten in hun voortuin. Dat systeem heeft een bereik van 30m. Ergo het bereikt mijn huis. Het systeem werkt op basis van ultrasoon geluid dat voor mensen niet te horen is. Ik denk dat de geluidsgolven daarvan de sneeuwdeeltjes in trilling hebben gebracht- trilling roept warmte op waardoor de sneeuw (de temperatuur was steeds rond het vriespunt) gaat smelten en druipen, ziedaar de lange ijspegels. Heb ik gelijk of is dit een puur nonsensverhaal? :-)

Infoteur: Mapa
Laatste update: 07-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Winter
Reacties: 1
Schrijf mee!