InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Nationaal Park Loonse en Drunense Duinen

Nationaal Park Loonse en Drunense Duinen

Het Nationaal Park Loonse en Drunense Duinen is een 3500 ha groot natuurgebied, wat zijn status als nationaal park sinds 2002 in bezit heeft. Het park biedt veel recratiemogelijkheden en bestaat uit diverse landschappen.

Samenvoeging van verschillende gebieden

Het park is 3500 ha groot en ligt in de driehoek: Waalwijk, Tilburg en 's-Hertogenbosch. Het is ontstaan uit de samenvoeging van de onderstaande gebiedsdelen:
  • de stuifzanden van de Loonse en Drunense Duinen
  • een aantal landbouwgebieden die het het Hengstven genoemd worden
  • laaggelegen moeraslandschap de Brand
  • het Landgoed Plantloon
  • de Loonse Hoek, een bebost stuk duinen

De stuifzanden zijn het meest bekend

De stuifzandgronden van de Loonse en Drunense Duinen zijn het bekendste stuk van het nationale park. Zowel bij mooi weer als bij sneeuwval trekken deze gebieden de meeste dagjesmensen.

Bij mooi weer is men in de weer met emmers, schepjes en andere traditionele zandbakspeelgoed. Maar ook de voetbal, de badmintonrackets en het hutten bouwen zijn erg populair.

In de winter daarentegen zie je veel mensen met sleetjes naar de duinen komen, om van de hellingen af te glijden of voor een sneeuwbalgevecht in de bossen rondom de duinen.

Plantloon, een apart stuk natuur

Het landgoed Plantloon is een landgoed met mooi aangelegde paden en lanen in de Engelse landschapstijl. Verder vindt men hier voornamelijk loofbossen, afgewisseld met weilanden. Oude en goed bewaarde hoeves treft men hier nog volop aan en zijn een genot voor het oog.

De Brand

De Brand is een moeraslandschap dat laag gelegen is en daardoor erg nat. Een aantal beken stroomt er door heen. Bij wandelingen in dit gebied kunt u, afhankelijk van het seizoen, het beste laarzen of goede waterdichte wandelschoenen dragen.

Veel recreatiemogelijkheden

In dit immens grote gebied van 3500 ha zijn er vele mogelijkheden om te recreëren:
  • wandelen door het hele park, ook veel wandelroutes en sinds kort wandelknooppunten. Tevens loslooproutes voor hondenbezitters
  • fietspaden rond en door het park.
  • mountainbikeroutes
  • paardrijroutes
  • veel uitspanningen om wat te eten en/of te drinken

Veel kampeermogelijkheden

In het gebied rondom het nationaal park zijn veel kampeerboerderijen ontstaan, die slim ingespeeld hebben op de behoefte aan een goedkope overnachtingplaats, in een toeristisch aantrekkelijk gebied.

Buiten de natuur zijn er in de omgeving nog een aantal attractieparken van naam. Te denken valt aan: De Efteling in Kaatsheuvel en de Beekse Bergen tussen Tilburg en Hilvarenbeek. Ook het aantal musea in de omgeving van Tilburg is groot, dus zeker goed te combineren met een wat langer verblijf in deze schitterende omgeving.
Gerelateerde artikelen
Sportieve activiteiten op de Loonse en Drunense DuinenSportieve activiteiten op de Loonse en Drunense DuinenAls je sportief bent en van de natuur houdt, dan kun je jezelf heel goed vermaken op de Loonse en Drunense Duinen. Dit p…
Paardrijden over de Drunense DuinenVoor veel ruiters zijn de Drunense Duinen een favoriet gebied om paard te rijden. Je hebt hier ruim 100 kilometer aan ru…
Het duinlandschapHet duinlandschapHet duinlandschap beslaat de kust van Nederland. Van Zeeland tot aan de Waddeneilanden. De duinen beveiligen Nederland t…
Ponykamp met FjordenPonykamp met FjordenEen ponykamp waar je de gehele vakantie omringt wordt door Fjorden. Wanneer de Fjord je lievelingspaardenras is, klinkt…
Caprera, landgoed en entertainmentIn Bloemendaal ligt het nationaal park Caprera. Het is eigenlijk het meest bekend van het openlucht theater dat hier lig…

Reageer op het artikel "Nationaal Park Loonse en Drunense Duinen"

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 06-11-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!