InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > De Bekkendelle in het Nationaal Landschap Winterswijk

De Bekkendelle in het Nationaal Landschap Winterswijk

De Bekkendelle in het Nationaal Landschap Winterswijk De naam Bekendelle is afkomstig van Bek-en-Delle (Beek en Dal). In het Achterhoeks ook wel Bekkendelle genoemd. De Bekendelle is een natuurgebied in Winterswijk (Woold). De beek Boven-Slinge meandert door het natuurgebied. De beek wordt voller bij overvloedige regenval en wanneer het lang droog is, is er maar een klein stroompje helder stromend water. In de loop der jaren veranderde de loop van de beek met als gevolg hoge, steile en zanderige oevers. Een ideale plek voor de ijsvogel om er zijn nest te maken. Naast de ijsvogel is er veel bijzondere flora en Fauna.

De Bekendelle

De Bekendelle is een natuurreservaat ten zuiden van Winterswijk, bij het Woold in de Gelderse Achterhoek. Het huidige bos van Bekendelle is eind vorige eeuw ontstaan. Oorspronkelijk was dit bos gemeenschappelijk bezit van de omwonenden (Markebos). In 1972 koopt Vereniging Natuurmonumenten het de Bekendelle. De eerste daad was om verschillende iepen om te zagen in verband met de iepenziektebestrijding. Deze iepen waren zeer rijk aan epifyten (een soort mos).

Boven-Slinge

Door de Bekendelle meandert de beek Boven-Slinge. In Nederland heet de beek Boven-Slinge en in Duitsland Schlinge en ontspringt zo'n 20 kilometer verderop in Duitsland ten noorden van Südlohn. De Boven-Slinge staat bij regenachtig weer, vol water, stroomt wild en treedt buiten haar oevers. Door verandering van de loop van de beek heeft de Boven-Slinge een hoge afkalvende oever aan de buitenzijde en een aangroeiende zandige oever aan de binnenkant. De beek heeft een wandelpad ernaast, zodat de hoge oever goed te zien is. Bomen die vallen blijven liggen en liggen als een natuurlijk spelelement over de beek heen. Het water in de beek is erg helder. Ten oosten in het gebied van de Boven-Slinge, waar overstromingen aan de orde van de dag zijn, staat het vol met schaafstro. Langs het wandelpad is de zeldzame bosgeelster, slanke sleutelbloem en muskuskruid te vinden in het voorjaar.

SchaafstroSchaafstro
macro slanke sleutelbloemmacro slanke sleutelbloem
slanke sleutelbloemslanke sleutelbloem

Precieze locatie en bereikbaarheid
Bekendelle ligt ongeveer 5 km ten zuiden van Winterswijk (Woold) bij een watermolen en een bakkerij. Het natuurgebied de Bekendelle is een loofbos met erdoor heen een beek. De Boven Slinge wordt ook Slingerbeek of Aaltense Slinge genoemd. Vanaf het NS-station Winterswijk is de Bekendelle te bereiken met de bus van Winterswijk naar Bocholt (uitstappen bij halte Berenschot) of met de (gehuurde) fiets.

Wetenswaardigheden

Het terrein is vrij te betreden op de paden en het gebied de Bekendelle is sinds 1972 eigendom van de Vereniging Natuurmomumenten. De Bekendelle is een Natura 2000 gebied. Een Natura 2000 gebied hoort bij een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden, die staan voor het behoud en herstel van een gebied. Voor de Bekendelle houdt dat in:
  • meer ruimte maken voor het eiken- haagbeuken bos
  • het behouden van de beekbegeleidend bos
  • herstel en onderhoud van het watersysteem en
  • stikstof terugdringen. Veel planten groeien niet goed als er teveel stikstof in de bodem zit.

Nationaal Landschap

Ook staat de Bekendelle sinds 2005 bekend als Nationaal Landschap. Samen met 19 andere gebieden is Winterswijk uitgeroepen tot Nationaal Landschap door de Nederlandse overheid (ministerie van VROM). Het Nationaal Landschap Winterwijk omvat:
  • de volledige gemeente Winterwijk en ligt aan de grenzen met
  • de Gemeente Oost-Gelre
  • een klein stukje Berkelland
  • de Gemeente Aalten.

Gebieden in het Nationaal Landschap Winterswijk
Nationaal Landschap Winterswijk is een gebied van 220.000 hectare. Bekende gebieden die zeker niet de moeite waard zijn, liggen niet ver weg. Gebieden als het:
  • Korenburgerveen, een hoogveengebied met het Meddosche veen, Corlese veen, Vragender veen en Korenburgerveen Winterswijk. Er zijn wandelroutes en excursies. Ga nooit op eigen houtje het veen in!
  • Wooldseveen (op de grens met Duitsland). Een stukje grensoverschrijdend hoogveen. Het vormt samen met het Burlo-Vardingholter Venn een uitgestrekt stuk natuur
  • de steengroeve
  • het coulissenlandschap met zín fietsroutes
  • prachtige oude boerderijen
  • heksenbos
  • een wijngaard

Fauna

In het loofbos de Bekkendelle leven verschillende zeldzame en minder zeldzame dieren. De ijsvogel leeft in de omgeving van water en broeden in de steile oeverwanden van de Boven-Slinge. De middelste bonte specht kunnen we in de Bekendelle horen en zien. Een zeldzame specht die opvalt door de grote rode kruin. Of de opvallend azuurblauw gekleurde bosbeekjuffer (Calopteryx virgo). Een zeldzame soort juffer die graag boven langzaam stromend water fladdert. Water van een goede kwaliteit.

middelste bonte specht / Bron: Marek Szczepanek, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)middelste bonte specht / Bron: Marek Szczepanek, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Ijsvogel / Bron: Footiechic, PixabayIjsvogel / Bron: Footiechic, Pixabay
bosbeekjuffer] / Bron: Michael Apel, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)bosbeekjuffer] / Bron: Michael Apel, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Beheer

Bekendelle is een natuurgebied met een nietsdoen-beheer. Een beheer waar het ecologisch proces zijn gang gaat. Er vindt geen houtoogst plaats en de recreatie wordt gestuurd. Dit houdt in dat bepaalde paden vrij worden gehouden voor bezoekers van het natuurgebied en andere paden juist dicht worden gelegd met takken en bomen. In het broedgebied bijvoorbeeld en men grijpt regelmatig in om de recreatiedruk te sturen. In het natuurgebied wordt niet gejaagd.

Bedreigingen

De grootste bedreiging voor het natuurlijke karakter van Bekendelle is de watervervuiling. Onder invloed van de intensieve landbouw rondom, is het heldere water nog altijd té voedselrijk. Dit kan een sterke algengroei veroorzaken en een tekort aan zuurstof in het water. De flora en fauna hebben hierdoor sterk te lijden. Een andere bedreiging zijn de mensen zelf. De Bekendelle is druk met wandelaars. Mensen die de beekoevers betreden of van de paden afwijken. Dit is niet de bedoeling van het natuurlijke natuurgebied.
Gerelateerde artikelen
Natuurmonumenten, een goed doel voor de Nederlandse natuurNatuurmonumenten, een goed doel voor de Nederlandse natuurNatuurmonumenten was de eerste vereniging in Nederland die zich bezighield met het beheren van natuurgebieden. Het is la…
De gevolgen van platentektoniek voor het landschapDe gevolgen van platentektoniek voor het landschapPlatentektoniek is de beweging van de aardkorst. Onze aardkorst bestaat uit vele stukken (platen of schollen). Platen di…
De Nieuwkoopse plassenDe Nieuwkoopse plassenDe Nieuwkoopse plassen zijn onderdeel van een groot natuurgebied. Het is een prachtig gebied om te wandelen, te fietsen…
Natuurpark Corona Forestal - Maanlandschap op TenerifeNatuurpark Corona Forestal - Maanlandschap op TenerifeBen je weleens op de maan geweest? Natuurlijk niet, maar er is wel een plekje op Tenerife, behorend tot het Canarisch Ar…
Natuur en ontspanning in Zuid-Limburg e.oNatuur en ontspanning in Zuid-Limburg e.oNaar een natuurcentrum, een bezoekerscentrum of recreatieterrein is een leuke uitje op een regenachtige dag, maar ook al…
Bronnen en referenties
  • https://www.natuurmonumenten.nl/bekendelle-0
  • http://nieuwe-wildernis.nl/index.php?id=263
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2015/06/16/paus-franciscus-klimaatverandering-komt-door-menselijk-handelen/
  • Afbeelding bron 1: Marek Szczepanek, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Footiechic, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Michael Apel, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Reageer op het artikel "De Bekkendelle in het Nationaal Landschap Winterswijk"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 25-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!