InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > De ongekende natuur van Costa Rica

De ongekende natuur van Costa Rica

De ongekende natuur van Costa Rica Costa Rica, het land van de ongekende natuur. De natuur in Costa Rica is zeer rijk aan allerlei leven. Van bomen, tot slangen, allerlei dingen leven hier. Het is hier altijd groen. De bereikbaarheid is matig en de rust is gigantisch. Voor een bijzondere natuur moet men naar Costa Rica gaan.

Inhoudsopgave

Algemene informatie over Costa Rica

In Costa Rica komen verschillende soorten ecosystemen voor. Zo is er tropisch regenwoud te vinden in Costa Rica, maar ook vulkanische grond en bergen. Dankzij hoogteverschillen en een variërende bodem zijn hier veel verschillende soorten ecosystemen te vinden.

Mangrovebossen en de zee in Costa Rica

Mangrovebossen zijn bossen die direct aan de zee liggen. Meestal staan ze onder water, altijd brak water. Brak water is een mengsel van zoet en zout water. Doordat dit bos vlakbij de zee staat is de grond ook zout. De mangrovebossen en hun begroeiing zijn hier perfect op aangepast en hebben geen last van het zout. De mangrovebossen zijn vaak erg dicht en er zijn weinig doorgangen, om deze bossen zo goed mogelijk te zien wordt vaak een trip aangeraden per boot.

Met diezelfde boot zou men ook gelijk een toch op zee kunnen maken. Bij een tocht op zee kan men snorkelen of walvissen en dolfijnen spotten. Er zijn hier zo veel mogelijkheden dat men vaak een keuze moet maken. Wel is het een keuze welke zee men wil bezoeken. De ene zee is warmer, de andere wat kouder en daarbij ook veelal rustiger. De grote oceaan is dus iets warmer en de Caribische zee iets minder warm.

Droogbossen in Costa Rica

Droogbossen zijn bossen die zelfs in het regenseizoen droog blijven. Dit komt meestal door de hoogte waarop ze liggen. Dit bos is in verschillende etages onder te verdelen. De hoogste etage is warm, heeft een lage luchtvochtigheid en een mens zou er zo uitdrogen. De middelste etage is dichtbegroeid, heeft een gemiddelde luchtvochtigheid en bestaat voornamelijk uit dicht woud. De onderste etage bevat voornamelijk de grond. De grond is niet heel erg dicht begroeid en bestaat uit varens en palmen. Bijzonder aan het droogbos is, is dat het de hoogste concentratie planten- en diersoorten ter wereld bevat. Niet per se de meeste soorten, maar wel het dichtst op elkaar gepakt.

Bergbossen en nevelwouden in Costa Rica

Bergbossen zijn de bossen die voornamelijk op bergen groeien. Ook hier en daar op drogere heuvels groeien ze. Het gebied tot 1200 meter hoogte bestaat voor een groot deel uit knoflookbomen. Het gebied van 1200 tot 1400 meter hoogte bestaat voornamelijk uit cipressen en coniferen.

Vanaf 1400 meter lijken de bergbossen heel erg veel op nevelwouden, met dezelfde begroeiing en hetzelfde dierenleven. Nevelwouden zijn wouden die vaak in nevel zijn gehuld. Hierdoor kan men niet ver kijken en is het een ware ontdekkingsreis. Nevelwoud is dan ook heel erg vochtig, dankzij een bijzonder veel regen en een hoge luchtvochtigheidsgraad.

Vulkanen van Costa Rica

Behalve bergen omvat Costa Rica ook erg veel vulkanen. Deze vulkanen zijn vaak hellingen met onderaan nog relatief veel begroeiing, veel flora en fauna. Des te verder men omhoog gaat, des te minder is er te zien. Tot op de top, daar kan men in de vulkaan kijken of zelfs vulkaanmeren zien liggen. Vulkanen hebben ervoor gezorgd dat de Costa Ricaanse grond zeer vruchtbaar is.
© 2014 - 2018 Mattie010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.costaricavirtualguide.com/
  • Nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "De ongekende natuur van Costa Rica"

Infoteur: Mattie010
Laatste update: 04-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!