nieuws uitgelichtWereld doet een uur het licht uit: Earth Hour
Een uurtje het licht uit doen, heeft dat nou zin? Jazeker, wel als we het wereldwijd gaan doen! In 2016 is het alweer het elfde jaar dat het Wereld Natuur Fonds WWF Earth Hour organiseert. Elk jaar doen in ruim 135 landen honderden miljoenen mensen mee. Om te laten zien dat ze zuinig willen zijn met alles wat de natuur ons biedt aan grondstoffen. De +-actie is enkele jaren later toegevoegd. Want ook ná Earth Hour vind het WWF het belangrijk om positieve acties te initiëren zodat we ons in blijven zetten voor de aarde.
Wat doe je in 2016 op Earth Hour
Earth Hour is een jaarlijks terugkerende gebeurtenis, en wel op de zaterdagavond van het laatste weekend van maart. Het World Wildlife Fund (WWF) International is de moederorganisatie van het WNF, de Nederlandse tak: het Wereld Natuur Fonds. Deze organisatie nodigt iedereen wereldwijd elk jaar om 's avonds een uur het licht uit te doen. Je kunt dan bijvoorbeeld met kaarsen je huis verlichten. In 2016 zal Earth Hour op zaterdag 21 maart plaatsvinden, van 20:30 tot 21.30 uur.
Waarom Earth Hour
Ten eerste: hoe meer mensen over de hele wereld meedoen, des te meer stroom we met z'n allen besparen. Maar eigenlijk nog veel belangrijker is dat mensen zich bewust worden van het feit dat ze stroom gebruiken, een grondstof die niet onuitputtelijk is. De aarde biedt ons grondstoffen, maar daar moeten we wel zuinig mee zijn. Door een uur bewust het licht uit te doen, beseft men dat het niet zo vanzelfsprekend is om altijd de beschikking te hebben over licht middels een simpel lichtknopje. Iets wat je elke dag zonder nadenken gebruikt. Daarnaast is stilstaan bij de klimaatverandering van onze leefwereld belangrijk.
Wie doen er mee: burgers, bedrijven/instellingen en gemeenten
Nederland is een van de vele landen die meedoet aan dit initiatief. Ten eerste zijn er vele burgers die aangeven dat ze een uurtje hun licht uit gaan doen in maart. Enkele duizenden mensen geven zich op via de website van het WNF. Ook tientallen bekende en minder bekende bedrijven en instellingen door heel het land geven aan hun licht te doven. Tot slot zullen ook vele Nederlandse gemeenten hun steentje bijdragen.
Sponsor Eneco
Energieleverancier Eneco was in 2012 officieel sponsor van Earth Hour. Dit bedrijf bood toen diverse aanbiedingen als stimulans om zuinig met de aarde om te gaan. Deze energiemaatschappij steunde het WNF toen ook financieel, maar is op dit moment geen sponsor meer.
Evenementen rondom Earth Hour
Elk jaar vinden er evenementen plaats rondom het inmiddels beroemde uurtje. Zo was er het WNF Earth Hour Event met Ferry Corsten op het Domplein te Utrecht. Rotterdam organiseerde een jaar 'Dance around the world 4 the world'. Met je aanmelding op de WNF kon je eens een Meet and Greet met André Kuipers winnen.
Het begin van Earth Hour
In 2004 overlegde WWF Australië voor de eerste keer met reclamebureau Leo Burnett Sydney hoe ze Australiers warm konden maken voor bewustwording inzake klimaatverandering.
In 2005 ontwikkelden ze de campagne The Big Flick.
In 2006 verzon Leo Burnett met de naam Earth Hour en regelde samenwerking met Fairfax Media. Dit jaar organiseerde het WWF voor het eerst het event onder de huidige naam in Sydney, Australië. Earth Hour was geboren!
Google op zwart
Resultaten door de jaren heen
- 2007: in dit eerste jaar al een 10,2% lager energieverbruik in het Earth Hour in Sydney, gelijk aan 6 auto's die een jaar niet op de weg rijden, deelnemer: Sydney Australië.
- 2008: 36 miljoen mensen, 35 deelnemende landen, 400 deelnemende steden, daarmee op alle 7 continenten deelname. Veel belangrijke gebouwen deden hun niet-essentiële licht uit, zoals het Empire State Building (New York USA), Sydney Opera House, en ook Googles homepage ging op 'zwart' als eerbetoon aan het initiatief.
- 2009: alleen al in Amerika 80 miljoen deelnemers, verder wereldwijd 1 biljoen mensen, 88 landen, 4159 steden
- 2010: meer dan 1 miljard mensen, 126 landen, met opmerkelijke deelnemers als the Las Vegas Strip, the Empire State Building en de Niagara watervallen.
- 2011: 1,8 miljard mensen, 135 landen, met als nieuwe deelnemers o.a. de Parijse Eiffeltoren, Buckingham Palace en de Golden Gate Bridge.
Taglines van deelnemers
Diverse bekende deelnemers hebben hun eigen slogans (taglines) gebruikt door de jaren heen:
- City of San Fransisco: "Dark city, bright idea.", deze stad had voorheen een eigen actie genaamd Lights Out. Sinds Earth Hour heeft zij zich daarbij aangesloten.
- Google: "We've turned the lights out. Now it's your turn - Earth Hour."
- WNF: “I Will If You Will”
En, doe je ook mee met het wereldwijde event Earth Hour? Meld je dan aan op de site van het WNF!