InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Milieubewust omgaan met reststoffen

Milieubewust omgaan met reststoffen

Een ruime definitie van reststoffen is: alle afvalstoffen die nog opnieuw ergens voor gebruikt kunnen worden. Dit gaat van GFT (groenten, fruit en tuinafval) tot schaafsel in de meubelindustrie. Maar ook gebruikte oliën, douchewater en doorspoeling van het toilet kunnen als reststoffen worden aangemerkt. In een tijd waar steeds bewuster wordt omgegaan met het milieu is de vindingrijkheid groot om de reststoffen te hergebruiken.

Vraag en aanbod via Reststoffenbeurs

Het komt nog steeds voor dat bedrijven geld uitgeven om afvalproducten te laten verwerken terwijl die producten door andere bedrijven nog gebruikt zouden kunnen worden. Om de bedrijven in die gevallen met elkaar in contact te laten komen bestaat er een zogenaamde Reststoffenbeurs. Vraag en aanbod speelt zich daarbij af via internet waardoor het mogelijk is om daar snel op in te spelen. De Reststoffenbeurs is al meer dan 25 jaar een onafhankelijke en deskundige tussenpersoon.

Composteren afvalstoffen in bloembollencultuur

De bloembollensector wil op een verantwoorde wijze omgaan met reststoffen en streeft naar zoveel mogelijk duurzaam hergebruik. Lange tijd werden reststoffen als afval beschouwd. Alles wat nu nog als zodanig buiten het bedrijf wordt afgezet moet nog als afval worden beschouwd waarbij moet worden voldaan aan de milieuwetgeving. Plantaardige resten binnen het bedrijf hergebruiken moet op een milieuverantwoorde manier gebeuren bijvoorbeeld door te composteren. Voor de normen waar een agrarisch bedrijf aan moet voldoen bestaat een aantal regelingen met als belangrijksten het Besluit landbouwbedrijven milieubeheer en het Besluit Glastuinbouw.

GFT omzetten in energie

Reststoffen als GFT kunnen in een biomassacentrale in energie worden omgezet. In een oven wordt de biomassa bij een temperatuur van 800 tot 1500 graden verbrand, waarna de vrijkomende hete rookgassen er voor zorgen dat water wordt omgezet in stoom. Door die stoom wordt een stoomturbine aangedreven die voor elektriciteit zorgt. De gecondenseerde stoom wordt daarna in watervorm weer teruggevoerd naar de verbrandingsketel. Maar niet alleen nieuw te bouwen centrales zijn geschikt voor het verwerken van reststoffen als GFT. Bestaande kolencentrales kunnen worden omgebouwd zodat ze ook geschikt zijn voor biomassa. Na ombouw werken ze niet geheel op biomassa maar is er sprake van zogenaamde bijstook door een combinatie van kolen en biomassa.

Energie door mestvergisting

Energie winnen uit reststoffen als mest kan door middel van een mestvergister. Agrariërs kunnen, door een vergistingsinstallatie aan te schaffen voor de mestverwerking van het eigen bedrijf, meewerken aan een lagere methaan-uitstoot en hebben veel baat bij de energie die door de mestverwerking gewonnen wordt. Het biogas dat bij de vergisting ontstaat wordt in een WKK of gasmotor verbrand en daarna omgezet in elektriciteit en warmte. Eventueel overschot van elektriciteit kan geleverd worden aan een energiebedrijf. Het restproduct kan als dierlijke meststof op het land worden uitgereden.

Omgaan met minerale reststoffen

Om beton te maken wordt onder meer schoon zand en grind gebruikt maar er kunnen aan die bouwstoffen ook bepaalde minerale reststoffen worden toegevoegd. Daarvoor geschikte stoffen zijn bijvoorbeeld:
  • Resten van wegen
  • Slijpstoffen en veegstoffen
  • Slibben en residuen
  • Verbrandingsresten als assen en slakken
  • Vliegassen

Reststoffen van drinkwaterbedrijven

De drinkwaterbedrijven hebben in 1995 de Restoffenunie opgericht die er voor zorgt dat bepaalde reststoffen, die overblijven uit het proces van het maken van drinkwater, worden hergebruikt. Zo blijven bijvoorbeeld kalkkorrels over die nodig waren om het water te ontharden. Deze kunnen worden hergebruikt voor bodemisolatie, siergrind of in de glasindustrie en staalindustrie.

Milieubewust de toekomst ingaan

Naast deze manieren van verwerken van reststoffen zal het aantal mogelijkheden om reststoffen te gebruiken waarschijnlijk in de toekomst nog uitbreiden wat het milieu ten goed komt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kavb.nl
  • Reststoffenbeurs.nl
  • Kraanwater.nu

Reageer op het artikel "Milieubewust omgaan met reststoffen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 17-04-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Milieu
Schrijf mee!