InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Veranderend klimaat

Veranderend klimaat

Veranderend klimaat Het klimaat op aarde verandert. Onderzoekers hebben al vele onderzoeken gedaan naar het klimaat, en hoe ze dit nou kunnen oplossen. Enkele theorieën zijn namelijk, door die verandering van het klimaat, dat de aarde gaat ontploffen of in ieder geval weg is. De laatste honderd jaar kruipt de gemiddelde temperatuur op aarde namelijk omhoog.

Vroeger

Vroeger, voor de 17e eeuw, was er nog niets om de temperatuur mee te meten. Om erachter te komen hoe het klimaat toen was, gebruiken onderzoekers klimaatbronnen met verschillende reikwijdte:

BronToelichtingReikwijdte
Weerkundige waarnemingenGeregistreerde waarnemingen van o.a. temperatuur en neerslagtot 17e eeuw
Historische bronnenSchilderijen; verslagen over o.a. droogte en oogstdatatot 10e/11e eeuw
Jaarringen Temperatuur en neerslag beïnvloeden dikte en houtstructuur van een jaarringtot enkele duizenden jaren geleden
Stuifmeel/PollenVoorkomen van stuifmeelkorrels van bepaalde boomsoorten in gesteente geeft informatie over klimatologische omstandighedentot ongeveer 125 000 jaar geleden
IJsDiep in de ijskappen van Antarctica en Groenland zit oud ijs; de samenstelling ervan geeft informatie over het klimaat tijdens het ontstaantot ongeveer 400 000 jaar geleden
Oceaansedimenten Sedimenten op de oceaanbodem bevatten kleine fossiele schelpjes die informatie geven over de temperatuur van het oceaanwatertot honderden miljoenen jaren geleden

Er zijn bijvoorbeeld winterlandschappen uit 1600 die aangeven dat er rond die tijd een koele periode was: de kleine ijstijd.
Geen enkele bron levert een 100% betrouwbaar beeld van het klimaat in het verleden. Maar door verschillende klimaatbronnen te combineren kun je wel de betrouwbaarheid vergroten.

Het klimaat voorspellen

Vanaf ongeveer 1970 stijgt de gemiddelde temperatuur op aarde relatief snel. Onderzoekers maken klimaatmodellen zodat ze duidelijkheid kunnen geven over hoe deze stijging verder gaat. In een klimaatmodel breng je factoren die het klimaat bepalen met elkaar in verband. Enkele factoren:

KlimaatfactorenToelichting
Geologische factorenOp een tijdschaal van miljoenen jaren veranderen ligging en verhouding van land en oceanen. Hierdoor verschuiven ook stromingen en atmosfeer en oceaan.
Astronomische factorenEr is variatie in de instraling en de verdeling van de zonnewarmte. In tienduizenden jaren schommelt de helling van de aardas namelijk tussen 22,5 en 24,5 graden. Ook schommelen de vorm van de aardbaan en de gemiddelde afstand van de aarde tot de zon. En de hoeveelheid straling die de zon uitzendt is niet constant.
Atmosferische factorenAls de hoeveelheid broeikasgassen verandert verschuift de 'stand van de thermostaat'. Uit ijsmonsters van Antarctica konden onderzoekers het kooldioxide- en methaangehalte van de atmosfeer in het verleden afleiden. Deze bleken al even variabel als de temperatuur. Ook voordat de mens op grote schaal de aarde bevolkte. Sinds de industriële revolutie en het ontstaan van de intensieve veehouderij heeft de mens in relatief korte tijd veel extra kooldioxide en methaan aan de atmosfeer toegevoegd. Dit zorgt voor een versterking van het natuurlijke broeikaseffect.
Plotselinge gebeurtenissenMeteorietinslagen en vulkaanuitbarsteningen kunnen het klimaat veranderen. Deze zijn slecht voorspelbaar, maar hebben op lange termijn meestal weinig invloed.

Een klimaatmodel kun je op verschillende manieren testen. Een plotselinge gebeurtenis, zoals een vulkaanuitbarsting, komt dan goed van pas. Het klimaatmodel moet de tijdelijke klimaatverandering na de uitbarsting goed kunnen nabootsen. Ook kun je gegevens over het klimaat van het verleden invoeren en het model laten voorspellen hoe het klimaat zich ontwikkelt.
© 2009 - 2019 Mhansma, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het klimaatsysteem van KöppenMeneer Köppen heeft een klimaatsysteem bedacht om de verschillende klimaten in te delen. Hij heeft onderscheid gemaakt i…
Hooikoorts en veranderend klimaat: onderzoek, feiten en tipsHooikoorts en veranderend klimaat: onderzoek, feiten en tipsHet klimaat verandert. Dat zorgt volgens deskundigen voor andere omstandigheden wat pollen betreft. Belangrijk nieuws vo…
KlimaatfactorenWat zijn klimaatfactoren? Klopt het dat de ruimte invloed heeft op ons klimaat? Ons klimaat is aan het veranderen, en di…
IJsheiligen achter de rug ... plantjes zetten!IJsheiligen achter de rug ... plantjes zetten!Van oudsher kennen we wel dat wanneer het “IJsheiligen” is geweest – en het betreft hier enkele verschillende heiligen -…
De klimaten en hun eigenschappen in de wereldDe klimaten en hun eigenschappen in de wereldKlimaat betekent hoe de algemene informatie over het weer is in een bepaald gebied. Het wordt bepaald aan de hand van de…

Reageer op het artikel "Veranderend klimaat"

Infoteur: Mhansma
Laatste update: 27-02-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!