Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?

Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen? McDonald's heeft veel klanten over de hele wereld. Dit geeft bulten afval met zich mee. Hoe gaat McDonald's daar mee om? Duurzaam ondernemen is de laatste jaren erg populair. McDonald's wil niet achter blijven op het gebied van duurzaam ondernemen. Daarom doet zij verschillende dingen op dit gebied zoals recycling van haar afval.

Hoe werkt McDonald's aan duurzaam ondernemen?

De zorg voor het milieu is een issue waar steeds meer waarde aan wordt gehecht door onze maatschappij. Een steeds groter deel van de bevolking ziet in dat het niet alleen om de kwaliteit van de huidige samenleving draait, maar dat ook aan het milieu van de toekomst moet worden gedacht.

Het is noodzakelijk voor fabrikanten om rekening te houden met de steeds milieubewustere consument.
Wat doet McDonald's met haar afval? Wordt het gerecycled? Communiceert ze met haar consumenten over het juiste afvalbeleid?

McDonald's ziet de zorg voor het milieu als een belangrijk onderdeel van haar beleid. Ze gaan zo bewust mogelijk om met water en energie. Ook streven ze ernaar de hoeveelheid afval te beperken en zo veel mogelijk afval te recyclen. Daarvoor heeft McDonald's een uniek recyclingsysteem ontwikkeld. Bovendien werken ze actief mee aan de bestrijding van zwerfafval. McDonald's is continu bezig nieuwe manieren te bedenken om het milieu te ontzien.

Wat gebeurt er met het afval van McDonald’s?

Al het afval van McDonald’s wordt gerecycled. Het afval wordt gescheiden in plastic, papier en karton, klein chemisch afval, voedselresten, gebruikt frituur- en grillvet en overig afval. Het gescheiden afval wordt opgehaald door speciale, groene vrachtwagens en vervolgens verwerkt tot nieuwe producten. Zo worden papier en karton onder meer verwerkt tot servetten en placemats. Frituurvet wordt als grondstof gebruikt in de chemische industrie. Van voedselresten wordt biogas gevormd, waarmee groene stroom kan worden opgewekt. Het plastic wordt onder meer verwerkt tot vuilniszakken en bermpaaltjes. En van het restafval worden brandstofkorrels gemaakt.

In samenwerking met andere organisaties bestrijdt McDonald's zwerfafval

McDonald’s voelt zich verantwoordelijk voor een schoon milieu en informeert haar gasten graag over de mogelijkheden om een bijdrage te leveren aan een schoon milieu. Dat doet ze bijvoorbeeld via de placemats. Ook spreken ze de gasten die hun afval laten slingeren aan op hun gedrag.

Verder informeert Ronald McDonald in de Opruimshow basisscholieren over de bestrijding van zwerfafval. De Opruimshow is een show waarmee Ronald McDonald optreedt op basisscholen. In deze show laat Ronald McDonald zien hoe je zwerfafval het best aan kunt pakken. De Opruimshow is door McDonald's en Stichting Nederland Schoon ontwikkeld voor alle groepen van de basisschool. Het is een aanvulling op het lespakket "Zwerfafval: mooi niet!", dat is samengesteld door Nederland Schoon.

McDonald's ziet de aanpak van zwerfafval als een gedeelde verantwoordelijkheid van hun en hun gasten. Ze ondernemen daarom op verschillende manieren actie tegen zwerfafval. Zo plaatsen ze bijvoorbeeld voldoende afvalbakken in en om de restaurants en ruimen dagelijks de omgeving van het restaurant op. En ze werken samen met de Stichting Nederland Schoon, die zich richt op de bestrijding van zwerfafval. Ze ondersteunen de campagne ‘Met hetzelfde gemak gooi je ’t in de afvalbak’ en natuurlijk De Opruimshow. De restaurants organiseren plaatselijk verschillende opruimacties.

McDonald's werkt ook samen met SVM-Pact. Dat is de organisatie die zorg draagt voor de uitvoering van het Convenant Verpakkingen. Dit is een samenwerkingsovereenkomst tussen overheid en bedrijfsleven, waarin afspraken zijn gemaakt over de vermindering en het hergebruik van zwerfafval. McDonald's heeft dit convenant ondertekend.
© 2008 - 2020 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?"

Reactie

A. den Boer, 17-07-2015 19:24 #1
Alle afval verdwijnt in 1 vuilniszak.
Hoe krijg je het afval dan toch gescheiden?

Infoteur: Aron
Laatste update: Januari 2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 1
Schrijf mee!