InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > 4Ocean: duurzame toekomst voor oceanen creëren met armbanden

4Ocean: duurzame toekomst voor oceanen creëren met armbanden

4Ocean: duurzame toekomst voor oceanen creëren met armbanden Dieren sterven door de gigantische hoeveelheid rotzooi die in het water wordt gedumpt. De oceanen worden vervuild. Je ziet het en het doet iets met je. Je wordt kwaad of juist verdrietig. Dat we hier als mensen verantwoordelijk voor zijn, is duidelijk. Dat we daar iets aan moeten veranderen, daar zijn de meesten het ook mee eens. Er zijn verschillende goede doelen die zich hiervoor inzetten. Sinds 2017 is er een nieuwe speler op de markt, waarbij je iets terugkrijgt voor je gedoneerde geld. Je kunt nu zichtbaar maken dat jij je inzet voor het behoud van gezonde oceanen (en het leven hierin).

Oprichting 4Ocean

In januari 2017 is 4Ocean opgericht door twee surfers die zagen hoe vervuild het water is waarin zij surfen en welke schade wij als mensen toebrengen aan de oceanen en de dieren die hierin leven. Zij hebben een organisatie opgericht met als doel: een duurzame toekomst voor de oceanen creëren door actief de kustlijnen en oceanen schoon te maken. Het begon met lokale opschoonacties en gaandeweg kregen ze veel support waardoor groei mogelijk werd.

Armbanden

Naast het organiseren van opschoonacties worden armbanden verkocht om verdere acties en de groei van 4Ocean te financieren. Met elke verkochte armband kan één pond rommel uit de oceanen verwijderd worden. Uiteraard zijn deze armbanden volgens de gedachtegang van 40cean, namelijk van gerecycled materiaal en 100% waterproof zodat je ze niet af hoeft te doen wanneer je het water induikt.

Bereikte hoogtepunten anno 2017

Sinds de oprichting is de organisatie snel gegroeid. Hieronder enkele hoogtepunten die 4Ocean heeft weten te bereiken:
  • Maart 2017: de eerste boot is aangeschaft en de eerste kapitein is in dienst genomen
  • Mei 2017: de tweede boot is aangeschaft en inmiddels is er 50.000 pond rommel uit oceanen verwijderd
  • Juni 2017: 75.000 pond rommel is verwijderd
  • Juli 2017: de organisatie heeft inmiddels 34 medewerkers in dienst
  • September 2017: er zijn zeven boten in bezit met elk een kapitein in dienst van 4Ocean
  • September 2017: 100.000 pond rommel is verwijderd uit oceanen

Nog geen jaar na oprichting van de organisatie staat de teller in oktober 2017 op 140.188 pond en hoopt 4Ocean snel het mijlpunt van 150.000 pond verwijderde rommel te bereiken!

Speciale edities

Bij speciale gelegenheden presenteert 4Ocean 'special edition bracelets', welke slechts een beperkte tijd verkrijgbaar zijn. Een deel van de opbrengst gaat vervolgens naar een goed doel waarvoor de speciale editie in het leven geroepen is, zoals de bescherming van haaien of onderzoek naar borstkanker. Het verschil met de normale armband is de kleur van het touwtje, de kralen blijven hetzelfde. Hieronder een overzicht van de speciale edities tot oktober 2017:
  • April 2017: earth day bracelet (groen)
  • Juni 2017: world oceans day (turquoise)
  • Juli 2017: shark conservation (grijs)
  • Oktober 2017: breast cancer awareness (roze)

De armbanden zijn te bestellen via de officiële website van 4Ocean voor 20 dollar per stuk (2017). Deze worden naar meer dan 150 landen over de hele wereld verzonden. De belofte die hierbij gedaan wordt, is als volgt: “met de aankoop van deze armband verwijder je een pond rommel uit de oceanen”.

Op deze manier kun je zichtbaar een steentje bijdragen aan het creëren van een duurzame toekomst!
© 2017 - 2018 Kristelschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Power Balance Armband werkt nietDe beroemde of beruchte Power Balance Armband werkt niet. Dat hebben onderzoekers van de VU Amsterdam vastgesteld. De Po…
Het maken van een kumihimo armband van nylondraadKumihimo armbanden of sleutelhangers kunnen worden gemaakt door gebruik te maken van verschillende soorten materialen. M…
Power balance armband, de nieuwe sport trendDe nieuwe sport trend is het dragen van een armband. Niet zomaar een armband, maar een power balance armband. Het zou je…
Wat is Power Balance? - Werkt de Power Balance armband?Power Balance is een technologie die is ontwikkeld op basis van het in harmonie brengen van de energiestromen in het lic…
Een feestelijke armband makenEen feestelijke armband makenArmbanden kan je op verschillende manieren maken. Je kan ze rijgen of kettelen met kralen, van metalen ornamenten maken…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 4Ocean, (bewerkt)
  • https://4ocean.com/
  • https://reefs.com/2017/03/23/4ocean-dealing-plastic-trash-ocean-one-bracelet-time/

Reageer op het artikel "4Ocean: duurzame toekomst voor oceanen creëren met armbanden"

Infoteur: Kristelschrijft
Laatste update: 27-10-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!