InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Bodemonderzoek: hoe werkt het?

Bodemonderzoek: hoe werkt het?

Bodemonderzoek: hoe werkt het? Er zijn diverse soorten bodemonderzoeken. Een bodemonderzoek kan noodzakelijk zijn bij de verkoop van een woning of een bedrijfspand, voor ingebruikname of verwijdering van een opslagtank met brandstoffen, voor een bouwaanvraag of vanwege gezondheidsvraagstukken. Een bodemonderzoek kan op eigen initiatief worden aangevraagd, op vraag van een potentiële koper of worden geëist door de overheid. In dit artikel een toelichting op de verschillende soorten bodemonderzoeken en aspecten waarop je moet letten.

Inhoud

Wat voor bodemonderzoeken zijn er?

Er zijn verschillende soorten bodemonderzoeken. Onderstaand zijn voorbeelden van bodemonderzoeken nader toegelicht.

Historisch bodemonderzoek

Tijdens een historisch bodemonderzoek wordt de historie van een locatie in kaart gebracht, waarbij wordt gezocht naar potentiële verontreinigingsbronnen of calamiteiten uit het verleden en heden.

Inventariserend of verkennend bodemonderzoek

Een inventariserend bodemonderzoek verschaft een eerste inzicht in de eventueel aanwezige verontreinigingen. Dit wordt gedaan door de plaatsing van diverse boringen en peilbuizen. De bodem kan worden onderzocht op enorm veel parameters. Door deze vooronderzoeken kan in het vervolgtraject gerichter (en dus beter en goedkoper) onderzoek worden gedaan.

Oriënterend bodemonderzoek

Een oriënterend bodemonderzoek vindt voornamelijk plaats wanneer er al vermoedens zijn van bodemverontreinigingen. Het is dan ook meestal toegespitst op verdachte (deel)locaties en verontreinigingen die zijn voortgekomen uit bijvoorbeeld het historisch bodemonderzoek. Op basis van een oriënterend onderzoek kan worden bepaald of nader onderzoek noodzakelijk is.

Nader onderzoek

Wanneer er tijdens de eerder genoemde bodemonderzoeken verontreinigingen aan het licht zijn gekomen, kan het noodzakelijk zijn om een nader bodemonderzoek uit te voeren. Met behulp van een nader bodemonderzoek worden de verontreinigingen beter in kaart gebracht door nog gerichter geplaatste metingen. Het lijkt vreemd dat een bodemonderzoek in meerdere stappen wordt uitgevoerd, maar dit is kostentechnisch vaak het beste. Doordat je globaal begint en steeds specifieker inzoomt zorg je ervoor dat je niet onnodig veel boringen moet plaatsen om een gehele locatie in kaart te brengen.

Nulsituatie bodemonderzoek en eindsituatie bodemonderzoek

Deze onderzoeken worden voornamelijk uitgevoerd op bedrijfslocaties waar bodembedreigende activiteiten plaats (gaan) vinden. Voorbeelden van bodembedreigende activiteiten zijn het werken met chemicaliën, olie, enzovoorts. Door de bodemkwaliteit voorafgaand aan (nulsituatie) en na afloop van (eindsituatie) bepaalde bodembedreigende activiteiten in kaart te brengen, kan worden vastgesteld of de bedrijfsactiviteiten de bodem hebben vervuild. Ook kan worden vastgesteld dat aangetroffen verontreinigingen dus al voor aanvang van de bedrijfsactiviteiten aanwezig waren. Dit kan ook voor de bedrijven voordelig zijn, aangezien bepaalde claims kunnen worden voorkomen.

Wat zijn de gevolgen van een bodemonderzoek?

Naar aanleiding van een bodemonderzoek kan het zo zijn dat aangetroffen verontreinigingen opgeruimd moeten worden. Dit wordt een sanering genoemd. Gelukkig is dit niet altijd het geval. Een bodemonderzoek kan dus ook positief uitsluitsel geven over een locatie, waardoor je deze locatie als ‘schoon’ mag zien. Dit vereenvoudigt bijvoorbeeld de verkoop van een perceel aanzienlijk.

Welk bedrijf kiezen voor een betaalbaar bodemonderzoek?

De kosten voor een bodemonderzoek kunnen erg hoog zijn. Daarom is het altijd raadzaam om bij meerdere bedrijven offertes op te vragen. De prijzen kunnen namelijk enorm uiteenlopen. Let wel op de eventuele meerprijzen die worden gehanteerd wanneer er bepaalde constateringen worden gedaan. Het kan namelijk zo zijn dat in geval van bijvoorbeeld een zintuiglijke waarneming er extra boringen geplaatst moeten worden die de totaalkosten mogelijk opdrijven.
Een bodemonderzoek moet je alleen laten uitvoeren door een erkend bedrijf, aangezien de overheid alleen die onderzoeken zullen goedkeuren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verkennend bodemonderzoek volgens NEN 5740Verkennend bodemonderzoek volgens NEN 5740Voor het uitvoeren van een milieuhygiënisch bodemonderzoek wordt in Nederland de norm NEN 5740 gebruikt. Een onderzoek d…
Een moestuin aanleggen op vervuilde grondEen moestuin aanleggen op vervuilde grondBij de aanleg van een moestuin binnen een stad is het vaak de vraag of de grond vervuild is. Dit komt omdat mensen het i…
Kopen van een huis dat staat op vervuilde grondKopen van een huis dat staat op vervuilde grondOp veel plaatsen in Nederland waar woningen worden gebouwd is er sprake van bodemverontreiniging. Het is altijd verstand…
Het bodemattest bij verkoop van een woning in BelgiëHet bodemattest bij verkoop van een woning in BelgiëAls je in België je woning wil verkopen, heb je een bodemattest nodig. Het bodemattest is verplicht, en wordt uitgereikt…
Fundering: waar staat een gebouw op, hoe is het gefundeerd?Fundering: waar staat een gebouw op, hoe is het gefundeerd?Constructeurs rekenen een gebouw door beginnend bij het dak en eindigend bij de fundering, terwijl de fundering als eers…
Bronnen en referenties
  • www.stichtingbsb.nl

Reageer op het artikel "Bodemonderzoek: hoe werkt het?"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Onderhoud en keuringen
Schrijf mee!