InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Tijgermug (Aedes albopictus)

Tijgermug (Aedes albopictus)

Iedereen krijgt er zomers mee te maken. Net als men in slaap valt een zoemend geluid of nog erger, 's ochtends wakker worden met een aantal jeukende bulten. Het wordt weer zomer en dus doet ook de mug weer zijn intrede in ons leven. Daarnaast is er een nieuwe, nog vervelendere mug die in nederland voor kan komen, de Tijgermug.

Kenmerken Tijgermug

De tijgermug, latijnse naam Aedes albopictus (zie hieronder voor meer informatie), komt oorspronkelijk voor in Azië. Maar door de steeds meer toenemende transporten van en naar Azië kan deze tijgermug ook in Europa voor komen. Hij is al gesignaleerd in Nederland. Ook in andere europese landen en in Amerika is de tijgermug al gesignaleerd. Vooral het vervoer van zogenaamde Lucky Bamboo stekjes en planten, die bijvoorbeeld in nederland in kassen verder worden opgekweekt wordt de tijgermug verspreid. Deze kassen zijn uiteraard een ideale levensomgeving voor de tijgermug. Door de klimaatsveranderingen en de stijgende temperaturen kan de tijgermug ook in Nederland buiten de kassen overleven.

TijgermugGegevens
RijkAnimalia
StamArthropoda
klasse9Insecta
OrdeDiptera (tweevleugelingen)
FamilieCulicidae
geslachtAedes

De tijgermug dankt zijn naam aan de wit/zwarte tijgerprint op zijn lichaam en poten.

Steken

De tijgermug steekt zowel dieren als mensen, zij doen dit meerdere keren om bloed op te zuigen. In tegenstelling tot de muggen die wij gewend zjin in Nederland zijn deze tijgermuggen ook nog is veel actiever, ook overdag bijvoorbeeld. Alleen de vrouwelijke tijgermug steekt, deze steken zjin pijnlijker dan die van een "normale" mug en veroorzaken een roodpaarsachtige bult. Daarnaast kan een besmette tijgermug ook besmettelijke ziektes overdragen op haar nageslacht. Hier schuilt ook een gevaar in, een besmette (vrouwelijke) tijgermug kan met haar steek een aantal besmettelijke ziektes overdragen. Hieronder een overzicht van een aantal van deze ziektes:
  • West-Nijlziekte
  • Japanse encefalitis
  • Chikungunya
  • Dengue
  • Gele Koorts
  • Knokkelkoorts

Koorts en diarree zijn bijvoorbeeld symptomen die bij deze ziektes kunnen voorkomen, maar zeker bij oudere mensen en mensen met een zwak gestel kunnen deze ziektes gevaar opleveren. Maar in principe zijn deze ziektes niet levensbedreigend.

Voorkomen

In nederland worden verschillende maatregelen getroffen om verspreiding van de tijgermug te voorkomen. Dit heeft met name betrekking op de importeurs van de Lucky Bamboo planten in nederland. Vooralsnog heeft dit een goed effect, maar de toekomst moet uitwijzen of dit stand houdt. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen gebeuren dat de tijgermug zich via andere wegen verspreid dan via de Lucky bamboo planten of dat zij bijvoorbeeld via een van onze buurlanden toch in nederland terecht komen.
© 2009 - 2019 Obama, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tijgermug (Aedes albopictus)"

Reactie

Flipperdied, 23-04-2009 14:23 #1
Zolang die reuzenwesp uit Japan maar wegblijft. En die killerbee uit USA, kunnen we nog wel buiten spelen?

Infoteur: Obama
Gepubliceerd: 22-04-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 1
Schrijf mee!