InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Voorkom reisziekte bij honden tijdens autorit

Voorkom reisziekte bij honden tijdens autorit

Voorkom reisziekte bij honden tijdens autorit Reizen met de auto naar een vakantieverblijf moet ontspannen kunnen. Voor de gewone inzittenden ontbreekt het daarom aan weinig en als de hond meegaat wordt ook goed aan het beest gedacht. Toch verloopt de rit vaak teleurstellend, omdat veel honden last van reisziekte hebben, met alle consequenties van dien. Voorkom dus dat de hond wagenziekte krijgt. En daarbij helpt o.a. het antibraakmiddel Cerenia dat door een dierenarts kan worden voorgeschreven.

Wagenziekte bij honden

Veel honden vertonen tijdens lange autoritten verschijnselen van reisziekte. Menig hondeneigenaar probeert die klachten op te lossen door allerlei middeltjes uit te proberen. Anderen laten ten einde raad simpelweg hun hond thuis. Maar dat hoeft niet langer want er is tegenwoordig wel degelijk een doeltreffend en veilig middel tegen reisziekte beschikbaar dat door een dierenarts kan worden voorgeschreven. Het middel bestaat in tabletvorm, en een zo’n tabletje werkt maar liefst 12 uur lang. Ideaal dus als je een flinke afstand moet maken. Als de vakantie voor de deur staat is dat een geruststellende gedachte voor menige hondenliefhebber.

Desoriëntatie tijdens autorit

Reisziekte komt vooral zo vaak voor bij honden, omdat ze tijdens het rijden meestal niet door het raampje naar buiten (kunnen) kijken. Er ontstaat dan een bepaalde discrepantie tussen de werkelijke snelheid van de hond (bijv. 120 km/h) en de relatief trage bewegingen die de hond binnen in de auto waarneemt. Als de hond bijvoorbeeld op de vloer van de auto ligt, kan hij de werkelijke bewegingssnelheid niet ervaren, waardoor een bepaalde mate van desoriëntatie ontstaat. Het gevolg is dat in zijn hersenen het braakcentrum wordt geactiveerd. Maar overgeven is nog niet eens het enige symptoom. Meestal wordt de hond als gevolg van de reisziekte ook opgewonden en erg onrustig, terwijl eveneens een overmatige speekselproductie plaats vindt.

Diervriendelijke oplossing

Veel hondenliefhebbers gaan met de beste bedoelingen allerlei middeltjes uitproberen die zoal in de dierenwinkel te verkrijgen zijn. Maar die huis-tuin-en-keuken middeltjes zijn vaak verre van effectief en de dieren worden er meestal alleen maar suffig van. Er zijn ook hondeneigenaren die bij de drogist “grote mensen”-medicijnen tegen wagenziekte kopen om die hun hond te geven. En dan is er nog de categorie die inmiddels de hoop volledig heeft opgegeven en de honden verzorgd thuis laten. Uiteindelijk zijn geen van deze methoden echt diervriendelijk te noemen, terwijl de resultaten mager zijn.

Effectief geneesmiddel

Er is sinds enige tijd een nieuwe vinding tegen reisziekte bij dieren, namelijk het antibraakmiddel Cerenia dat via de dierenarts is te verkrijgen. Dit middel bevat de stof maropitant, een ingrediënt dat heel werkzaam is gebleken. Onderzoek liet zien dat de effectiviteit dusdanig gunstig is dat liefst 95% van de hondenbezitters die het middel toepasten, aangaf dat het reizen sindsdien aangenamer verliep. Maar ook op langere termijn is het middel eveneens effectief. Bij reisziekte speelt spanning namelijk ook een niet onbelangrijke rol. Als een hond niet hoeft te braken is de spanning ook duidelijk lager, waardoor het reizen voor de dieren niet meer als een last wordt ervaren.

De bijwerkingen van Cerenia zijn gering. Op een geheel lege maag kan het wel braken veroorzaken. Om dit te voorkomen kan het helpen het dier een snack of lichte maaltijd te geven vóór de toediening van de tablet. Lang vasten voor toediening moet vermeden worden. Het is geen kalmerend middel, en het kan dat sommige honden met reisziekte enigszins misselijk worden gedurende de autorit, zoals speekselen en lethargie. Dit is echter tijdelijk en de verschijnselen verdwijnen als de reis beëindigd is.

Katten

Het is (nog) niet officieel, maar bij katten blijkt Cerenia ook te werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Met de hond op vakantie in EuropaGezellig de hond mee in de auto en rijden maar. Dit gaat niet zomaar, waar moet je rekening mee houden? Wees goed voorbe…
Reisziekte de baasReisziekte de baasVeel mensen hebben last van misselijkheid en draaierigheid tijdens het reizen met de auto, bus, boot of het vliegtuig, h…
Wat te doen tegen misselijkheid en overgevenWat te doen tegen misselijkheid en overgevenMisselijkheid en/of overgeven is geen prettig gevoel wanneer je dit voorhebt. Je lichaam probeert met braken de schadeli…
Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?Iedereen is wel eens misselijk of moet overgeven. Misselijkheid ontstaat doordat een bepaald stukje van de hersenen, het…
De hond mee op vakantie, een hondenvakantieWil je je hond meenemen met vakantie, maar weet je niet waar je moet beginnen? Waar vind je leuke plekken, campings en v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chiemsee2016, Pixabay
  • Diergeneesmiddelen.info
  • Dierenkliniekputten.nl
  • Dapschonauwen.nl

Reageer op het artikel "Voorkom reisziekte bij honden tijdens autorit"

Reacties

Roger, 18-02-2019 18:56 #5
Ik heb verschillende klachten gelezen over het gebruik van dit geneesmiddel bij honden. Agressie, down, futloos, en nog steeds overgeven. Onze dwergteckel, nu 1 jaar heeft ook last van wagenziekte. Bij de DA, dure pilletjes gekregen, 15€ voor 4 stuks en de hond heeft niets anders gedaan dan geslijmd, futloos en alsnog overgeven. Inmiddels hebben we aan onze camper een antistatisch lint bevestigd, geen verbetering. Ook met geen eten te geven, 's morgens voor vertrek, komt er gal uit. De hond gaat graag mee en gedraagt zich rustig in de camper, gaat op z'n mat liggen op de vloer. Ook hebben we hem al op de schoot genomen, maar ook dit geeft geen gewenst resultaat. Homeopathische middeltje, ook geen resultaat. Hopelijk komt er een dag dat het voorbij is.

Johanna, 18-02-2016 14:02 #4
Ik heb bij de dierenarts gevraagd naar een middel voor de hond maar dat kost 15 euro per pilletje. Als ik de weekends naar de camping ga kost me dat 30 euro x zoveel, dat is niet te betalen. Ben ik gemiddeld 130 euro kwijt per maand. Dan zoek je toch een andere oplossing.

Marga, 19-04-2015 15:32 #3
Nergens lees ik in het artikel de naam van het medicijn! Reactie infoteur, 20-04-2015
U heeft gelijk, het gaat om het middel Cerenia (tabletten).
Dat via de dierenarts is te verkrijgen.

Lees ook : http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/document_library/EPAR_-_Summary_for_the_public/veterinary/000106/WC500061369.pdf

Wietske, 02-07-2014 12:19 #2
Bij mij precies zo, 2 honden hebben het middel gehad (een in tablet-vorm, de ander, omdat ze de juiste dosering niet meer hadden, heeft het ingespoten gekregen. Beiden hebben precies zo veel (héél veel) gekwijld als anders.
Ik weet alleen niet of het psychisch is. Als ik met ze aan de auto voorbij loop beginnen ze al te kwijlen, het is echt verschrikkelijk. :(

Jo, 22-04-2012 16:28 #1
Ik heb het middel gisteren geprobeerd. Helaas heeft onze hond ontzettend gespeekseld en aan het einde van de autorit (van één uur) ook nog gebraakt. Jammer, ook aangezien de tabletten 12 euro per stuk kosten. Reactie infoteur, 26-04-2012
Bedankt voor uw nuttige commentaar.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 22-06-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenproblemen
Reacties: 5
Schrijf mee!