InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Alles over de Jack Russel Terriër

Alles over de Jack Russel Terriër

De Jack Russel is van oorsprong een hond die gebruikt werd bij de vossenjacht in Engeland. De Foxterriër is de voorloper van dit ras. De Engelsman John(Jack) Russel zocht naar een hond die erg moedig was maar niet overmoedig, na veel fokken is de Jack Russel ontstaan, maar nog niet erkend als officieel ras.

Land van Herkomst

Engeland.

Aanleg

Gezinshond, jachthond.

Grootte

De schouderhoogte ligt voor reuen en teven tussen de 25 en 30cm. Het gewicht ligt tussen 5 en 8kg.

Vacht

De Jack Russel komt voor in twee typen vacht: ruwharig en gladharig. De kleur varieert van geheel wit of wit met zwarte, bruine of driekleurige aftekeningen. De structuur is erg stug en dicht.

Verzorging

Af en toe borstelen om dode haren te verwijderen. Verder kunt u af en toe de oren nakijken.

Aard

Levendig, dominant, moedig, eigenwijs, waaks, intelligent, fel, hard voor zichzelf.

Opvoeding

De Jack Russel heeft een lieve, consequente baas nodig. Dit ras heeft nogal veel zelfvertrouwen dus als u hem niet wat regels oplegt zal hij zijn eigen gang gaan. Maar over het algemeen is hij door zijn intelligentie niet moeilijk op te voeden.

Sociale aanleg

Deze hond is hard voor zichzelf, dus met kleine kinderen gaat hij goed om. Zorg ervoor dat hij op jonge leeftijd kennis maakt met andere honden en huisdieren. Dan zal hij hier later goed mee omgaan. U moet er bij het wandelen wel rekening mee houden dat als u hem los laat lopen, hij vanwege zijn jachtinstinct achter katten en andere dieren aan zal gaan.

Beweging

Dit ras heeft erg veel beweging nodig, ze beschikken over een enorme energiebron die niet snel uitgeput is. Drie keer per dag een blokje om is niet genoeg. Met veel rennen en spelen buiten maakt u deze hond gelukkig. De Jack Russel werkt graag dus voor balspelletjes komt hij zeker uit zijn mand. Verder gaat hij met zijn moedige karakter achter verschillende soorten ongedierte aan, waardoor hij geliefd is op boerderijen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over de Jack Russel Terriër"

Reactie

Miriam Breg, 30-07-2010 20:35 #1
Met de zin "Verder gaat hij met zijn moedige karakter achter verschillende soorten ongedierte aan, waardoor hij geliefd is op boerderijen." Wordt daarmee bedoeld dat hij muizen en mollen vangt? Uit verdere informatie kan ik wel opmaken dat een JR deze dieren wegblaft, maar vangt hij ze ook?

Infoteur: Baasb
Laatste update: 23-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!