Hondenbelasting 2019: grote verschillen per gemeente

Hondenbelasting 2019: grote verschillen per gemeente Hondenbelasting kan in Nederland door een gemeente worden opgelegd aan de eigenaar van één of meerdere honden. De heffing van deze belasting is vastgelegd in artikel 226 van de Gemeentewet. Elke gemeente in Nederland is vrij in het wel of het niet opleggen van de hondenbelasting en ook in het vaststellen van de hoogte hiervan. Doordat de gemeenten hierin vrij zijn variëren al vele jaren de hoogtes van de bedragen enorm. In 2019 is dat niet anders. Desondanks groeit elk jaar het aantal gemeenten dat deze belasting afschaft. Drenthe heft in 2019 geen hondenbelasting meer en geldt dan ook als de meest hondvriendelijke provincie in Nederland.

Hondenbelasting

Hondenbelasting bestaat al sinds de middeleeuwen en geldt in Nederland als één van de oudste belastingen die een gemeente aan haar inwoners mag opleggen. De invoering hiervan had twee redenen: beperking van overlast van zwerfhonden en het tegengaan van de verspreiding van hondsdolheid (rabiës). De hondenkar werd in die tijd tevens gebruikt als transportmiddel waardoor de toenmalige overheid een middel in handen had voor het heffen van transportbelasting.
Vijfhonderd jaar later wordt de hondenbelasting gezien als een manier om één van de grootste ergernissen van de Nederlanders - de overlast van hondenpoep - te beheersen.

Artikel 226 van de Gemeentewet

Belasting op het bezit van een hond kan in Nederland door een gemeente worden opgelegd aan de eigenaar c.q. houder van één of meerdere honden. De heffing van deze belasting is vastgelegd in artikel 226 van de Gemeentewet. In dit artikel wordt alleen een hond genoemd waardoor gemeenten geen belasting op een ander dier mogen heffen.

Elke gemeente in Nederland is niet alleen vrij in het wel of het niet opleggen van de hondenbelasting maar ook in het vaststellen van de hoogte hiervan. Door die vrijheid is er al vele jaren sprake van grote verschillen in de hoogtes van de bedragen. Ook in 2019 is dat nog steeds het geval, hoewel het aantal gemeenten dat deze belasting afschaft elk jaar toeneemt.

Bron: OpenClipart Vectors, PixabayBron: OpenClipart Vectors, Pixabay

Hondenbeleid

Een gemeente is niet verplicht om uit de inkomsten van de hondenbelasting een tegenprestatie te leveren. Desondanks worden de opbrengsten van de ‘blaftax’ doorgaans gebruikt voor de kosten die nodig zijn voor het hondenbeleid van de gemeente, zoals onder andere het aanleggen van uitlaatveldjes. Dit beleid verschilt per gemeente.

Om te voorkomen dat in een gemeente te veel honden komen zijn de tarieven voor de hondenbelasting veelal progressief, dat wil zeggen dat traditiegetrouw voor de tweede hond meer belasting moet worden betaald dan voor de eerste en voor een derde hond nog weer meer. Voor houders van kennels gelden niet zelden aparte tarieven.

Ook in 2019 grote verschillen per gemeente

Bij veel hondenbezitters is de jaarlijkse hondenbelasting een doorn in het oog. Lang niet altijd is duidelijk wat er met het binnengekomen geld wordt gedaan en volgens welke criteria de hoogtes worden bepaald. En waarom betaal je in de ene gemeente honderden euro’s en in de andere helemaal niets? Volgens een uitspraak van de Hoge Raad van 18 oktober 2013 mogen gemeenten hondenbelasting heffen en hoeven de opbrengsten niet apart te worden besteed aan speciale uitlaatveldjes of voor de aanpak van hondenpoep.

Hondenbelasting afgeschaft en verlaagd in enkele gemeenten

In 2019 is de hondenbelasting afgeschaft in meer dan twintig gemeenten: Noordenveld (provincie Drenthe), Harlingen (Friesland), Borne en Twenterand (Overijssel), Almere en Dronten (Flevoland), Bunschoten en Zeist (Utrecht), Alkmaar, Amstelveen en Gooise Meren (Noord-Holland), Bodegraven-Reeuwijk, Krimpen aan de IJssel, Rijswijk, Waddinxveen en Zuidplas (Zuid-Holland), Goes en Reimerswaal (Zeeland), Baarle-Nassau en Sint-Michielsgestel (Noord-Brabant) en Gulpen-Wittem (Limburg).

Opvallende feiten in 2019

Friesland, Groningen, Drenthe

Van alle provincies in Nederland is Drenthe de meest hondvriendelijke provincie. Noordenveld, de laatste gemeente waarvan hondenbezitters in Drenthe belasting waren verschuldigd, stopt in 2019 met het heffen hiervan.

In Friesland is men in vier gemeenten nog hondenbelasting verschuldigd. Harlingen (in 2018 uitschieter naar boven met € 75) schaft de belasting af voor 2019 terwijl de nieuwe gemeente Noardeast-Fryslan deze hoogstwaarschijnlijk niet gaat invoeren. Vlieland is anno 2019 met € 74,53 de duurste gemeente.

In de provincie Groningen wordt in vier van de twaalf gemeenten hondenbelasting geheven. De nieuwe gemeente Westerkwartier heft geen hondenbelasting. De gemeente Groningen heeft in 2019 met € 124,80 het hoogste tarief van Nederland.

Overijssel, Flevoland

De gemeenten Borne en Twenterand schaffen de hondenbelasting in 2019 af. In Almelo gaat dat volgend jaar gebeuren. Losser is met € 102,98 de duurste gemeente in Overijssel

In Flevoland moeten alleen hondenbezitters in de gemeenten Lelystad en Urk belasting betalen. Almere en Dronten hebben de belasting in 2019 afgeschaft.

Gelderland, Utrecht

Aanzienlijke verschillen zijn er in de provincie Gelderland; in Nijmegen betaal je € 115,16 terwijl je in Arnhem daarentegen helemaal niets hoeft te betalen.

In de provincie Utrecht hoef je als hondenbezitter niets af te dragen als je inwoner bent van Nieuwegein of Renswoude. Sinds 2019 geldt dat ook voor hondenbezitters in de gemeenten Bunschoten en Zeist.

Noord-Holland, Zuid-Holland

In Noord-Holland kennen de gemeenten Alkmaar, Amstelveen en Gooise Meren geen hondenbelasting meer. De laagste tarieven gelden voor Koggenland; de hoogste daarentegen voor Hilversum, Heemstede, Haarlem en Laren.

In Zuid-Holland hanteren de gemeenten Den Haag, Hendrik-Ido-Ambacht, Noordwijk en Katwijk de hoogste tarieven. Bodegraven-Reeuwijk, Krimpen aan de IJssel, Rijswijk, Waddinxveen en Zuidplas hebben in 2019 de hondenbelasting echter afgeschaft.

Zeeland, Noord-Brabant, Limburg

In de provincie Zeeland is in 2019 de hondenbelasting in de gemeenten Goes en Reimerswaal afgeschaft. Vlissingen is in 2018 (€ 90,27) een dure gemeente en verhoogt het tarief in 2019 opnieuw: € 91,62.

In Noord-Brabant betalen hondenbezitters in ongeveer de helft van de gemeenten belasting. Tilburg is met € 107,86 de duurste gemeente in Noord-Brabant. In zowel Baarle-Nassau als Sint-Michielsgestel is de belasting afgeschaft.

In Limburg heft de gemeente Gulpen-Wittem geen hondenbelasting meer. De nieuwe gemeente Beekdaelen heeft aangekondigd geen hondenbelasting in te voeren. Venlo heeft evenals in 2018 in 2019 het hoogste tarief (€ 96,15). In Sittard-Geleen is sprake van een flinke stijging (van € 63,60 naar € 88,20), terwijl in Meerssen de hondenbelasting daarentegen flink omlaag gaat (van € 80 naar € 66).

Overzicht duurste eerste en duurste tweede hond per provincie

ProvincieDuurste eerste hond Duurste tweede hond
Friesland
Groningen
Drenthe
Overijssel
Flevoland
Gelderland
Utrecht
Noord-Holland
Zuid-Holland
Zeeland
Noord-Brabant
Limburg
Vlieland (€ 74,53)
Groningen (€ 124,80)
n.v.t.
Losser (€ 102,986)
Lelystad (€ 86,17)
Nijmegen (€ 115,16)
De Bilt (€ 99,60)
Hilversum (€ 103,92)
Den Haag (€ 120,12)
Vlissingen (€ 91,62)
Tilburg (€ 107,86)
Venlo (€ 96,15)
Vlieland (€ 115,68)
Groningen (€ 184,80)
n.v.t.
Losser (€ 154,53)
Lelystad (€ 86,17)
Nijmegen (€ 172,91)
De Bilt (€ 199,20)
Hilversum (€ 174,24)
Den Haag (€ 188,16)
Vlissingen (€ 183,25)
Breda (€ 175,95)
Heerlen (€ 226,10)

Voor het berekenen van de gemiddelden zijn per provincie ook de gemeenten meegeteld die geen hondenbelasting in rekening brengen.

Politiehonden en blindengeleidehonden zijn vrijgesteld

In de gemeenten waarin hondenbelasting wordt geïnd gelden uitzonderingen. Bezitters van de volgende honden hoeven geen belasting te betalen:
  • blindengeleidehonden, hulphonden voor gehandicapten of andere professioneel opgeleide honden zoals bijv. de sohohond (Sociale Hond) die een minder valide helpt bij dagelijkse bezigheden;
  • politiehonden;
  • asielhonden;
  • een pup jonger dan drie maanden die nog bij de moeder is.

Op cijfernieuws staat een overzicht per provincie met de bedragen die gemeenten in Nederland aan hondenbezitters doorberekenen in 2019.
Gerelateerde artikelen
Geen hondenbelasting meer betalen vanaf 2019?Geen hondenbelasting meer betalen vanaf 2019?Het gerechtshof Den Bosch heeft op 31 januari 2013 de opmerkelijke uitspraak gedaan dat het betalen van hondenbelasting…
Hondenbelasting afgeschaft in 2020?Hondenbelasting afgeschaft in 2020?Hebt u een hond, dan is de kans groot dat u hondenbelasting moet betalen in 2020. De Hoge Raad concludeerde in 2013 al d…
Hondenbelasting, rechtvaardig of niet?mijn kijk opHondenbelasting, rechtvaardig of niet?Hondenbelasting werd bedacht in de middeleeuwen. In die tijd bestond er nog hondsdolheid en ook gaven de vele honden hee…
Honden: aanlijnplicht, opruimplicht en belastingHonden: aanlijnplicht, opruimplicht en belastingIn veel regio's zijn er wetten voor het houden van honden gemaakt. Zo bent u in bepaalde gebieden verplicht de hond aang…

De mooie Siberische kat: karakter, uiterlijk en aankoopDe mooie Siberische kat: karakter, uiterlijk en aankoopDe Siberische kat of ook wel Siberische boskat genoemd, is een grote half langharige kat met een imposant uiterlijk. De…
Lhasa apso, de kleine zwijgzame vriendLhasa apso, de kleine zwijgzame vriendDe lhasa apso is een kleine gezelschapshond die oorspronkelijk uit Tibet komt. Deze kleine hond is mede verantwoordelijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chiemsee2016, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenbelasting
  • http://www.cijfernieuws.nl/nieuws/hondenbelasting-afgeschaft-in-zes-gemeenten/
  • https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2013/10/23/hoge-raad-gemeenten-mogen-hondenbelasting-heffen
  • Afbeelding bron 1: OpenClipart Vectors, Pixabay

Reageer op het artikel "Hondenbelasting 2019: grote verschillen per gemeente"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 22-10-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!