InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenbelasting 2018: grote verschillen per gemeente

Hondenbelasting 2018: grote verschillen per gemeente

Hondenbelasting 2018: grote verschillen per gemeente Hondenbelasting kan in Nederland door een gemeente worden opgelegd aan de eigenaar van één of meerdere honden. De heffing van deze belasting is vastgelegd in artikel 226 van de Gemeentewet. Elke gemeente in Nederland is vrij in het wel of het niet opleggen van de hondenbelasting en ook in het vaststellen van de hoogte hiervan. Doordat de gemeenten hierin vrij zijn variëren al vele jaren de hoogtes van de bedragen enorm. In 2018 is dat niet anders. Desondanks groeit elk jaar het aantal gemeenten dat deze belasting afschaft. Drenthe geldt als de meest hondvriendelijke provincie in Nederland.

Hondenbelasting

Hondenbelasting bestaat al sinds de middeleeuwen en geldt in Nederland als één van de oudste belastingen die een gemeente aan haar inwoners mag opleggen. De invoering hiervan had twee redenen: beperking van overlast van zwerfhonden en het tegengaan van de verspreiding van hondsdolheid (rabiës). De hondenkar werd in die tijd tevens gebruikt als transportmiddel waardoor de toenmalige overheid een middel in handen had voor het heffen van transportbelasting.

Vijfhonderd jaar later wordt de hondenbelasting gezien als een manier om één van de grootste ergernissen van de Nederlanders - de overlast van hondenpoep - te beheersen. In 2012 heeft de hondenbelasting in alle gemeenten bij elkaar opgeteld 61 miljoen euro opgeleverd.

Artikel 226 van de Gemeentewet

Belasting op het bezit van een hond kan in Nederland door een gemeente worden opgelegd aan de eigenaar c.q. houder van één of meerdere honden. De heffing van deze belasting is vastgelegd in artikel 226 van de Gemeentewet. In dit artikel wordt alleen een hond genoemd waardoor gemeenten geen belasting op een ander dier mogen heffen.

Elke gemeente in Nederland is niet alleen vrij in het wel of het niet opleggen van de hondenbelasting maar ook in het vaststellen van de hoogte hiervan. Door die vrijheid is er al vele jaren sprake van grote verschillen in de hoogtes van de bedragen. Ook in 2018 is dat nog steeds het geval, hoewel het aantal gemeenten dat deze belasting afschaft elk jaar toeneemt; in 147 gemeenten betaalt u in 2018 geen hondenbelasting meer.

Bron: OpenClipart Vectors, PixabayBron: OpenClipart Vectors, Pixabay

Hondenbeleid

Een gemeente is niet verplicht om uit de inkomsten van de hondenbelasting een tegenprestatie te leveren. Desondanks worden de opbrengsten van de ‘blaftax’ doorgaans gebruikt voor de kosten die nodig zijn voor het hondenbeleid van de gemeente, zoals onder andere het aanleggen van uitlaatveldjes. Dit beleid verschilt per gemeente.

Om te voorkomen dat in een gemeente te veel honden komen zijn de tarieven voor de hondenbelasting veelal progressief, dat wil zeggen dat traditiegetrouw voor de tweede hond meer belasting moet worden betaald dan voor de eerste en voor een derde hond nog weer meer. Voor houders van kennels gelden niet zelden aparte tarieven.

Ook in 2018 grote verschillen per gemeente

Bij veel hondenbezitters is de jaarlijkse hondenbelasting een doorn in het oog. Lang niet altijd is duidelijk wat er met het binnengekomen geld wordt gedaan en volgens welke criteria de hoogtes worden bepaald. En waarom betaal je in de ene gemeente honderden euro’s en in de andere helemaal niets? Volgens een uitspraak van de Hoge Raad van 18 oktober 2013 mogen gemeenten hondenbelasting heffen en hoeven de opbrengsten niet apart te worden besteed aan speciale uitlaatveldjes of voor de aanpak van hondenpoep.

In navolging van grote steden als Zwolle, Arnhem en Amsterdam hoeft een hondenbezitter in Rotterdam vanaf 1 januari 2018 geen hondenbelasting meer te betalen. In totaal komt hierdoor bij de gemeente zo’n 1,7 miljoen euro minder binnen. Voorheen ging van de geïnde bedragen 10% op aan administratiekosten, werd 30% besteed aan beleid dat te maken had met honden terwijl de resterende 60% terechtkwam in de algemene gemeentepot.

Hondenbelasting afgeschaft en verlaagd in enkele gemeenten

In 2018 is de hondenbelasting afgeschaft in een aantal gemeenten, namelijk Wierden, de nieuwe gemeente Midden-Groningen, Elburg, Heilloo, Langedijk, Maassluis, Rotterdam. Daarnaast zijn de tarieven in Heerenveen, Hardenberg, Nuth, Krimpen aan den IJssel, Oldenzaal, Oud-Beijerland, Rheden, Schouwen-Duiveland, Steenbergen, Venlo en Woerden aanzienlijk verlaagd.

Opvallende feiten in 2018

Friesland, Groningen, Drenthe

Van alle provincies in Nederland is Drenthe de meest hondvriendelijke provincie. In de twaalf gemeenten in Drenthe zijn alleen de bewoners van Noordenveld hondenbelasting verschuldigd; € 30,65 voor de eerste en € 40,90 voor de tweede hond (dezelfde tarieven als in 2017).

In Friesland is in zeven van de 24 gemeenten nog hondenbelasting verschuldigd; uitschieters naar boven zijn Harlingen en Vlieland. De gemeente Kollumerland bouwt de belasting stapsgewijs af; van € 25,20 voor de eerste hond in 2017 naar € 18,96 in 2018.

De provincie Groningen heeft nagenoeg eenzelfde beeld met vijf van de 21 gemeenten; de plaats Groningen wijkt met respectievelijk € 121,80 en € 180,60 duidelijk af van de andere Groningse gemeenten. De nieuwe gemeente Midden-Groningen kent geen hondenbelasting; onder deze gefuseerde gemeente valt ook de voormalige gemeente Menterwolde waar voorheen nog wel hondenbelasting werd geheven.

Overijssel, Flevoland

In Overijssel betaalden de hondenbezitters in Dinkelland en Zwolle sinds 2016 al geen belasting meer. Zwolle behoort met Amsterdam en Arnhem tot de grote steden die de belasting inmiddels hebben afgeschaft. De gemeente Wierden kent de belasting in 2018 ook niet meer.

In Flevoland zijn de verschillen groot: de Noordoostpolder en Zeewolde kennen geen hondenbelasting terwijl Almere € 108,40 voor elke hond rekent.

Gelderland, Utrecht

Aanzienlijke verschillen zijn er in de provincie Gelderland; in Nijmegen betaal je voor de eerste hond € 111,621 terwijl je in Arnhem daarentegen helemaal niets hoeft te betalen.

In de provincie Utrecht hoeft je als hondenbezitter niets af te dragen als je inwoner bent van Nieuwegein of Renswoude.

Noord-Holland, Zuid-Holland

In Noord-Holland heffen zowel Amsterdam als Bloemendaal vanaf 2016 geen hondenbelasting meer; in 2017 geldt dat ook voor Bergen, Diemen en Landsmeer en in 2018 voor Heiloo en Langedijk.

In Zuid-Holland hebben de gemeenten Albrandswaard, Papendrecht en Kaag, Braassem en Maassluis de hondenbelasting afgeschaft. Rotterdam, één van de duurdere gemeenten, heeft in 2017 het tarief verlaagd van € 114 naar € 102,20 en de belasting in 2018 zelfs helemaal afgeschaft.

Zeeland, Noord-Brabant, Limburg

In de provincie Zeeland waren tot 2016 enkel de hondenbezitters in Goes vrijgesteld van belasting maar in 2017 heeft deze gemeente als enige in Nederland de belasting ingevoerd (in 2018 op een bedrag van € 62,55 voor zowel de eerste als een tweede hond). In alle gemeenten van de provincie Zeeland wordt daarmee hondenbelasting geheven.

In Noord-Brabant daarentegen betalen hondenbezitters in ongeveer de helft van de gemeenten belasting. Tilburg is met € 108,26 de duurste gemeente in Noord-Brabant. In Steenbergen is de belasting gehalveerd (van € 74 naar € 37).

In Limburg betaal je als hondenbezitter overal belasting behalve als je inwoner bent van Bergen, Horst aan de Maas, Onderbanken, Peel en Maas of Venray. In Heerlen kost een tweede hond veel geld: voor de eerste betaal je 'slechts' € 79, voor de tweede is dat € 222,90.

Overzicht gemiddelden 2018 per provincie voor een eerste en een tweede hond

ProvincieGemiddelde
1e hond
Gemiddelde
2e hond
Duurste 1e hond Duurste 2e hond
Friesland
Groningen
Drenthe
Overijssel
Flevoland
Gelderland
Utrecht
Noord-Holland
Zuid-Holland
Zeeland
Noord-Brabant
Limburg
€ 16,23
€ 19,06
€ 30,65
€ 38
€ 56,24
€ 41,85
€ 61,56
€ 43,94
€ 68,89
€ 63,74
€ 28,55
€ 52,02
€ 22,13
€ 29,50
€ 40,90
€ 47,04
€ 69,77
€ 60,19
€ 86,40
€ 61,44
€ 101,87
€ 99,45
€ 43,80
€ 74,66
Harlingen (€ 75)
Groningen (€ 121,80)
Noordenveld (€ 30,65)
Losser (€ 101,16)
Almere (€ 108,40)
Nijmegen (€ 111,62)
Zeist (€ 102)
Hilversum (€ 101,52)
Hendrik-Ido-Ambacht (€ 117,84)
Vlissingen (€ 90,27)
Tilburg (€ 108,26)
Venlo (€ 96,15)
Vlieland (€ 112,31)
Groningen (€ 180,60)
Noordenveld (€ 40,90)
Losser (€ 151,80)
Almere (€ 108,40)
Nijmegen (€ 167,59)
De Bilt (€ 194,40)
Haarlemmerliede(€ 187)
Hendrik-Ido-Ambacht (€ 193,32)
Vlissingen (€ 180,54)
Breda (€ 172,5080)
Heerlen (€ 222,90)

Voor het berekenen van de gemiddelden zijn per provincie ook de gemeenten meegeteld die geen hondenbelasting in rekening brengen.

Politiehonden en blindengeleidehonden zijn vrijgesteld

In de gemeenten waarin hondenbelasting wordt geïnd gelden uitzonderingen. Bezitters van de volgende honden hoeven geen belasting te betalen:
  • blindengeleidehonden, hulphonden voor gehandicapten of andere professioneel opgeleide honden zoals bijv. de sohohond (Sociale Hond) die een minder valide helpt bij dagelijkse bezigheden;
  • politiehonden;
  • asielhonden;
  • een pup jonger dan drie maanden die nog bij de moeder is.

Op cijfernieuws staat een overzicht per provincie met de bedragen die gemeenten in Nederland aan hondenbezitters doorberekenen in 2017 en 2018.
Gerelateerde artikelen
Geen hondenbelasting meer betalen vanaf 2019?Geen hondenbelasting meer betalen vanaf 2019?Het gerechtshof Den Bosch heeft op 31 januari 2013 de opmerkelijke uitspraak gedaan dat het betalen van hondenbelasting…
Hondenbelasting, rechtvaardig of niet?mijn kijk opHondenbelasting, rechtvaardig of niet?Hondenbelasting werd bedacht in de middeleeuwen. In die tijd bestond er nog hondsdolheid en ook gaven de vele honden hee…
Honden: aanlijnplicht, opruimplicht en belastingHonden: aanlijnplicht, opruimplicht en belastingIn veel regio's zijn er wetten voor het houden van honden gemaakt. Zo bent u in bepaalde gebieden verplicht de hond aang…
Bestuursrecht: toedeling van bevoegdhedenBestuursrecht: toedeling van bevoegdhedenHet leerstuk van de toedeling van bevoegdheden speelt in het bestuursrecht een grote rol. Om de belasting van een orgaan…
Hoeveel kost een pup? De kosten van een hondHoeveel kost een pup? De kosten van een hondVeel mensen hebben geen idee hoeveel een hond kost. In het eerste jaar kan dat oplopen tot maximaal 2250 euro. Hierbij i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chiemsee2016, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenbelasting
  • http://www.cijfernieuws.nl/nieuws/hondenbelasting-afgeschaft-in-zes-gemeenten/
  • https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2013/10/23/hoge-raad-gemeenten-mogen-hondenbelasting-heffen
  • Afbeelding bron 1: OpenClipart Vectors, Pixabay

Reageer op het artikel "Hondenbelasting 2018: grote verschillen per gemeente"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!