InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De dierenfluisteraar: wat doet zo iemand?

De dierenfluisteraar: wat doet zo iemand?

De dierenfluisteraar: wat doet zo iemand? Het begon met de paardenfluisteraar: iemand die via bijzondere gaven communiceert met paarden en informatie boven haalt die je als gewoon mens niet binnen je bereik hebt. Nu zijn er ook dierenfluisteraars die zich bezig houden met hond, kat of andere huisdieren. Wat je er ook van vindt, intrigerend is de vraag: hoe werkt dierenfluisteren? Hier de feiten, de oorsprong van dierenfluisteren én een toelichting van Birgitta van Spronsen: iemand die zichzelf net even nuchterder benoemt als dierentolk, maar wel gebruik maakt van gaven die je als helderziendheid kunt betitelen. Bovendien heeft Van Spronsen een nogal revolutionaire visie: een zekere mate van vaardigheid in het dierentolken, is weggelegd voor iedereen. Wat is dierenfluisteren ofwel dierentolken eigenlijk? Het is het communiceren met dieren, via niet-talige middelen. Dierenfluisteren ofwel dierentolken heeft haar wortels in de US. Een dierentolk kan helpen om helder te krijgen waarom een dier pijn heeft of afwijkend gedrag vertoont. Daarna kan de tolk de client eventueel ook doorverwijzen naar dierenarts, fysiotherapeut of gedragsbegeleider. Dierentolken worden regelmatig ingeschakeld voor stervensbegeleiding van een dier, maar ook gewoon omdat mensen willen weten of hun dier gelukkig is. Ook gedragsproblemen kunnen een eerste aanzet naar een oplossing krijgen via dierentolken. Je kunt een consult met een dierenfluisteraar regelen als je een bepaalde vraag hebt. Maar wie zelf haar of zijn dier beter wil gaan begrijpen of zelfs dierentolk wil worden, kan een cursus volgen.

Hoe werkt dierenfluisteren?

Via contact met dieren ervaart een dierentolk in woorden, beelden of gevoelens wat er in een dier omgaat. Dat kan via live contact zijn, maar tolken werken ook vaak met foto’s van dieren. Een dierentolk leest niet de lichaamstaal, maar heeft telepatisch contact met het dier.

Waar komt dierenfluisteren vandaan?

Je dacht het al, dierenfluisteren vindt haar oorsprong in Amerika. Carol Gurney en Marta Williams zijn pioniers op het gebied van dierencommunicatie. Sinds de jaren tachtig maken zij zich er sterk voor om communiceren met dieren uit de sfeer van zweverigheid en ongeloof te halen. Ook hameren ze op het feit dat iedereen telepatische vaardigheden kan ontwikkelen en met dieren kan leren communiceren.

Waar kun je terecht?

Veel dierentolken werken met foto’s van het dier. Daarom kun je een dierentolk vaak op afstand inschakelen. Dat is wel zo handig, want dierentolken zijn er nog niet zo veel in Nederland. Omdat er geen keurmerk of waarborg aan te pas komt, zijn referenties belangrijk. Let ook op de hoeveelheid ervaring die de tolk heeft. Misschien de beste referentie van allemaal, is de ervaring met je eigen dier. Een goede dierentolk boekt vaak in korte tijd al zichtbare resultaten.

Birgitta van Spronsen, dierentolk

Birgitta van Spronsen (45 jaar) is dierentolk. Birgitta: “Als kind had ik al een bijzondere band met dieren. Gewonde dieren gingen mee naar huis, en ik had altijd dieren om me heen. Ik reed paard op een manege waar een mishandeld paard stond, dat niet te hanteren bleek. De slacht dreigde, dus hebben mijn ouders het voor mij gekocht. Dat paard was mijn eerste echte leerschool. We communiceerden zonder woorden, ik kreeg inzicht in de psyche van een dier. Door die ervaring voelde ik voor het eerst dat er meer is tussen hemel en aarde. Toch hield ik mijn nuchterheid. Ik was sceptisch over telepathie en schreef dit mysterieuze contact toe aan een sterke band."

Nuchter en praktisch

Birgitta: "Tien jaar geleden suggereerde een dierengedragsbegeleider dat ik méér kon doen met mijn gave. Ik verdiepte me in boeken, maar het bleef vaag. Toch raakte ik geboeid. In Nederland gebeurde destijds nog niets op het gebied van dierencommunicatie, dus ging ik naar Carol Gurney in Amerika, een autoriteit op dat vlak. Ze bleek heel nuchter en praktisch. Haar cursus draaide om zichtbare resultaten. Communiceren via telepathie werd behandeld als iets heel normaals. Geleidelijk ging ik dat ook zo zien."

Het liep meteen storm

Terug in Nederland, opende Birgitta enige tijd later een praktijk als dierentolk. Birgitta: "Het liep meteen compleet uit de hand. Via de hondentrimster, de ruitersportzaak en mensen uit mijn omgeving liep mijn agenda vol. Inmiddels werk ik al tien jaar als dierentolk. Naast consulten, geef ik cursussen in dierencommunicatie. Er gebeuren zoveel bijzondere dingen. Via mijn werk kan ik angsten helpen oplossen, stervensprocessen begeleiden, maar ook de plek aanwijzen waar een dier pijn heeft. Ik stel vragen, loop met het dier via beelden door een proces heen of geef een kalm gevoel door. Van het dier krijg ik beelden, woorden of gevoelens terug. Dat klinkt misschien zweverig, maar het werkt.

"Het percentage oplossingen is heel hoog"

Birgitta: "Er is nooit 100% slaagkans, maar het percentage oplossingen is heel hoog. Innmiddels komen de aanvragen tot uit Curacao en Duitsland. Omdat ik met foto’s werk, zijn er geen grenzen. Ik heb letterlijk dag en nacht dieren om me heen, en wil nooit meer zonder. Drie dagen op vakantie is al te veel. Een dier is een cadeautje. Ook bij consulten voel ik hoe een dier er ook voor mij is. Soms moest het gewoon op mijn pad komen. Ik ben enkele jaren geleden geopereerd aan een hypofysetumor. Dieren hebben veel bijgedragen aan mijn genezing. Ik kon uithuilen en troost zoeken. Maar ik werd ook gestimuleerd om verder te gaan en leerde van hen. Menselijke stemmingswisselingen en zorgen om de toekomst kent een dier niet, het leeft in het hier en nu."

Spiritualiteit wordt normaler

Birgitta: "Spiritualiteit komt steeds meer in beeld, maar we halen nog lang niet alles uit het contact met dieren. We zitten vol vooroordelen. Laat die los, en er ontstaat ruimte voor bijzondere ontdekkingen. Je kunt verbaasd staan van het resultaat als je alleen al denkt aan het gedrag dat je van een dier wilt. Iedereen kan met dieren leren communiceren. Telepathie is geen uitzonderlijk talent, alleen een soort spier die gevormd moet worden. Er kan wat mij betreft niet genoeg bekendheid komen voor dierencommunicatie. Dieren en mensen hebben elkaar zoveel te geven.”

Meer lezen of weten? Birgitta van Spronsen maakte het luisterboek ‘Intuitief communiceren met dieren’
Gerelateerde artikelen
Helderziende waarnemingenHelderziendheid is een onderwerp waar men eigenlijk niet zoveel van hoort omdat vele helderziende waarnemingen niet verk…
Het bezoek aan een helderziendeMet wie moet je een afspraak maken als je graag meer wilt weten over je toekomst? En hoe gaat dat dan precies in zijn we…
Evolutie dieren richting de mensheid (domesticatie)Evolutie dieren richting de mensheid (domesticatie)Hoe komt het toch dat sommige dieren (zowel vlucht- als prooidieren) zich zo prettig voelen bij de mens en andere dieren…
Gebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slechtGebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slechtGebitsproblemen bij honden en katten worden steeds vaker veroorzaakt door eten wat de huisdieren niet zouden moeten eten…
Dwanggrepen en fixaties voor vervoer van gewonde dierenEen dier in een levensbedreigende situatie zal willen vluchten en wil niet aangeraakt worden. Er is een grote kans dat u…
Bronnen en referenties
  • Dit artikel is een bewerking van een artikel dat ik enkele jaren geleden schreef voor het maandblad Santé

Reageer op het artikel "De dierenfluisteraar: wat doet zo iemand?"

Reactie

Lycke, 02-12-2016 23:13 #1
Wie doet dit, wie kan ik hier voor benaderen? Reactie infoteur, 06-12-2016
Dierenfluisteraars zijn er misschien wel meer dan ooit, google maar eens op het woord. Daarin schuilt meteen het gevaar. Er is geen erkend diploma of solide certificering. Je enige houvast bestaat uit referenties van liefst een aanzienlijk aantal cliënten. Anderzijds claimen veel dierenfluisteraars snel resultaat; je zou vooraf een drempel kunnen bepalen van maximaal x uren en/of bestede Euro's, en je daaraan kunnen houden bij onverhoopt uitblijven van een betere band, beter gedrag of beter begrip van het dier. Succes!

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 23-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!