InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Aardbeving en tsunami, Japan 2011

Aardbeving en tsunami, Japan 2011

Aardbeving en tsunami, Japan 2011 Aan de noordoostelijke kust van Japan, deed zich op vrijdag 11 maart 2011 een aardbeving met een kracht van 9 op de schaal van Richter voor. De beving hield drie minuten minuten aan en werd in de uren daarna nog gevolgd door meer dan 100 naschokken waaronder een beving van 7.1 op de schaal van Richter. De aardbeving en naschokken brachten een verwoestende tsunami teweeg. De tsunami van 11 maart was op sommige plaatsen 10 meter hoog. Een zware aardbeving deed zich onder het wateroppervlakte voor op 11 maart 2011. De zeebeving nabij Sendai vond plaats vlakbij het Japanse eiland Honshu. De zeebeving veroorzaakte een Tsunami van ongeveer 4 tot 10 meter hoog. Een vloedgolf sleurde vervolgens alles op zijn weg mee: mensen, dieren, bomen, huizen, schepen, auto's, treinen, bussen, dorpen en steden. Branden braken uit en mensen en dieren vluchtten naar hoger gelegen gebieden in de hoop aan de dood te ontkomen. In veel gevallen tevergeefs. Duizenden mensen werden direct nog vermist. Het was een van de zwaarste aardbevingen ooit gemeten.

Aardas verplaatst

De aardas verschoof door deze aardbeving 7 centimeter, en kantelde 25 centimeter. Een etmaal is door de aardbeving in Japan in 2011, 1,6 microseconden korter geworden. Overige aardbevingen hebben ook wel invloed op de lengte van een dag. Alhoewel dit misschien een eng idee is, is het een natuurlijke gebeurtenis.

Doden

Het dodental liep op tot 24.000. De chaos was ongelooflijk groot. Verschillende treinen zijn geheel verdwenen en sommige dorpen en steden werden direct verwoest. Ook waren er vele gewonden, die maar moeilijk geholpen konden worden. Verder was er tekort aan eten, drinkwater, medicatie en hulpgoederen. Mensen wachtten op daken in een verwoeste wereld, in de hoop te worden gered. Ouders liepen radeloos rond, zoekend naar hun vermiste kinderen en kinderen riepen om hun overleden ouders. De aardbeving was een van de zwaarste uit de geschiedenis. Het was ongeveer 140 jaar geleden dat een dergelijke kracht van een aardbeving geregistreerd werd.

Reddingswerk

Het reddingswerk kwam direct op gang gekomen maar ging niet snel, door de ongelooflijke omstandigheden waarin men moest werken. Overal lagen brokstukken van huizen, volledige autowrakken met of zonder dode inzittenden, afgeknapte muren en houtwerk, meegesleurde bomen, meubels, allerlei grof puin. Mensen die in het water van de tsunami terechtkwamen hadden weinig kans om te overleven. Het was een soep van voortduwend puin waarin een levend wezen direct vermalen werd. Tussen en onder het puin lagen duizenden doden en gewonden. Waar het water nog niet gezakt was kon men nauwelijks lopen. Wegen waren verdwenen of onherkenbaar door afval in de modderstroom van de tsunami. Een nachtmerrie die niet voor te stellen is. Het Japanse leger vloog rond om de schade in kaart te brengen. Militairen werden ingezet om de lichamen te bergen.

Kernenreactor Japan

Verschillende kernreactoren in Japan liepen schade op door de zware aardbeving. De reactoren sloegen daardoor automatisch af, om kernrampen te voorkomen. Kernreactoren (Fukushima) kregen echter ernstige problemen, omdat er geen koelwater meer was of omdat de reactor door opgelopen schade niet goed meer gekoeld kon worden. Er werd een explosie waargenomen. Men probeerde de reactoren met alle macht te koelen, om een meltdown te voorkomen. De noodtoestand werd uitgeroepen. Ook waren er meldingen dat nog vier andere kernreactoren niet goed gekoeld konden worden. Alle gebieden moesten worden geëvacueerd. Japan kreeg het niet goed onder controle en het liep uit op een kernramp. Een groot gebied is ook na jaren nog steeds radioactief en onbewoonbaar, ook blijft men kampen met radioactief water waar men zich geen raad mee weet. Ondanks de beroerde afloop blijft Japan doorgaan met het gebruik van kernenergie. In juni 2014 heeft men plannen een ijsmuur te bouwen rondom de verwoeste kernreactoren van Fukushima, om de radioactieve gebieden af te grenzen. Een plan wat door critici met argusogen wordt bekeken. Verder is Japan nog steeds zuinig met het verstrekken van informatie over de gevolgen van de kernramp. Radioactief water sijpelt in de zee, en vissen in de omgeving blijken na meting vaak radioactief te zijn.

Aardbeving Japan 2011

De aardbeving vond plaats op 24 kilometer diepte onder water, op ongeveer 130 kilometer van de kust af. Aardbevingen komen veel voor in Japan.

Vulkaanuitbarsting

Als mogelijk gevolg van de aardbevingen in Japan in op 13 maart 2011 is de Shinmoedake vulkaan in het Zuid-westen van Japan uitgebarsten. Op andere plaatsen ter wereld werden miljoenen vissen gesignaleerd, die uit koers waren geraakt. Vermoedelijk als gevolg van de tsunami.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernramp_van_Fukushima
  • http://www.niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=253:kanteling-aardas-en-vulkaanuitbarstingen-na-beving-japan&catid=25:natuur-en-milieu&Itemid=38

Reageer op het artikel "Aardbeving en tsunami, Japan 2011"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!