InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Overtoun Bridge: een zelfmoordbrug voor honden?

Overtoun Bridge: een zelfmoordbrug voor honden?

Overtoun House / Bron: Dave souza, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Overtoun House / Bron: Dave souza, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Overtoun House

In West-Dynbartonshire in Schotland staat het landhuis Overtoun House, gebouwd halverwege de negentiende eeuw. Het huis is, nadat het dienst heeft gedaan als woonhuis voor Lord en Lady Overtoun, geschonken aan de lokale gemeenschap. Het werd in gebruik genomen als ziekenhuis en wordt nu als christelijk centrum gebruikt. Hoewel de stijl en architectuur van het huis bijzonder genoeg zijn om te bekijken, is het vooral de bijbehorende brug, die volop het nieuws heeft gehaald. Een brug, met een geheimzinnig en luguber mysterie.

Overtoun Bridge

Overtoun Bridge / Bron: Https://en.wikipedia.org/wiki/Overtoun_House#/media/File:OvertounBridge.jpgOvertoun Bridge / Bron: Https://en.wikipedia.org/wiki/Overtoun_House#/media/File:OvertounBridge.jpg

Geheimzinnige oorzaken

Het lijkt ondenkbaar, dat honden zoveel zelfbewustzijn hebben, dat ze op enig moment besluiten hun eigen leven te nemen. En het is zéker ondenkbaar, dat ze met tientallen juist op Overtoun Bridge op dat eigenaardige standpunt komen en letterlijk uit het leven springen. Als de honden hier geen collectieve zelfmoord plegen, wat is er dan wél aan de hand? Lokale bewoners hebben verschillende mogelijke scenario's. Het zou kunnen gaan om optische effecten, waardoor de honden misleid worden. Misschien zou het geluid van water, weerkaatst door rotsen, de honden hebben aangespoord te springen. Ook betoveringen, waardoor de honden gedwongen worden tot hun lugubere handeling, worden genoemd. Het doel van deze betoveringen blijft evenwel verborgen. Uiteraard worden ook linken gelegd tussen ongelukkige menselijke sterfgevallen of moordaanslagen, waardoor de geestenwereld verstoord is geraakt en op wraak zint. In dit soort verhalen wordt helaas ook nooit duidelijk gemaakt, waarom de geesten het dan nu op honden voorzien zouden hebben.

Opvallend detail

Een raadsel als dit vraagt natuurlijk om uitgebreid onderzoek. Wetenschappers hebben de omgeving onderzocht om het eventueel voorkomen van straling, magnetische golven, bijzonder gesteente, e.d. Daar kwamen geen oorzaken voor de hondensterfte uit voort. Hondenspecialisten gingen op zoek naar fysieke oorzaken. Waren de honden ziek? Iets vreemds gegeten? Ook dit leverde niets op. Het bleek om normale gezonde honden te gaan, in allerlei verschillende leeftijdsgroepen. Hoewel het steeds om honden van hele verschillende rassen ging, was wel opvallend, dat het steeds om honden ging met een lange snuit.

Omgeving

Nu gesteentes, straling of de fysieke gezondheid van de honden zelf geen aanwijzingen opleverden om het mysterie op te geven, werd de focus door Dr. David Sands, expert in dierengedrag, gericht op de natuurlijke omgeving. Geluid, zicht en geur die door honden op de brug waarneembaar zouden moeten zijn, werden onderzocht. Uiteindelijk vond Sands in de banken van de rivier onder de brug populaties muizen en nertsen, toevallig precies aan de kant waar de honden van de brug af sprongen. Zou het hiermee te maken hebben? Sands besloot tot een experiment.

Experiment

Uiteraard was een experiment, waarbij getest zou worden of honden zonder springverschijnselen over de brug zouden wandelen uit den boze. Geen risico's! Sands besloot in het open veld de geuren van de muizen en nertsen uit te zetten. Een aantal honden, van de rassen die het meest van de brug waren gesprongen, werd op dit veld losgelaten. Slechts enkele honden had geen interesse, maar het merendeel ging recht op de nertsengeur af.

Conclusie

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: https://en.wikipedia.org/wiki/Overtoun_Bridge
  • En.wikipedia.org : Overtoun House
  • http://www.dailymail.co.uk: Why dogs leapt deaths Overtoun Bridge
  • Foto Overtoun House: Dave Souza (en.wikipedia.org)
  • Foto Overtoun Bridge: Allan Ogg
  • Afbeelding bron 1: Dave souza, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: https://en.wikipedia.org/wiki/Overtoun_House#/media/File:OvertounBridge.jpg

Reageer op het artikel "Overtoun Bridge: een zelfmoordbrug voor honden?"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 06-10-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!